nebrewfoz Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Er det i det hele tatt noen religiøse deltakere i denne tråden...? Spør Trådstarter. Eller sjekk noen av hans tidligere innlegg. (Det er mulig mine innlegg her er preget av ting han har skrevet i andre tråder.) Lenke til kommentar
Løgn Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 (endret) Er det i det hele tatt noen religiøse deltakere i denne tråden...? Spør Trådstarter. Eller sjekk noen av hans tidligere innlegg. (Det er mulig mine innlegg her er preget av ting han har skrevet i andre tråder.) Ok. Men jeg har uansett ikke sett ett eneste religiøst argument mot kjønnsoperasjoner her, utenom motpartens stråmannsargumentasjon - som for øvrig er latterlig. Det kan du holde deg for god for. Ja, du er nok preget av trådstarters andre poster. Men om du skal argumentere, så hold deg til hva som blir sagt i den aktuelle diskusjonen. Ikke baser dine argumenter på en helt annen diskusjon, eller utelukkende ditt eget inntrykk av trådstarter. Det er ikke relevant. Det er hva som blir sagt i tråden som er relevant for tråden. Spørsmålet her er hvorvidt en umyndig person bør ha rett til å ta slike avgjørelser når dette ikke er forenelig med foreldre / verge. Jeg vet ikke hvordan dette utspiller seg juridisk i andre land. Men dersom en umyndiggjøring skal ha noen effekt, må det være at den umyndiges rettslige beslutningsevne er begrenset, og at verge tar enkelte beslutninger for den umyndiggjorte. Dette er et juridisk spørsmål - ikke et religiøst spørsmål. Endret 30. juni 2016 av Løgn Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Tråden er ikke lagt opp til å diskutere problemstillingen rundt det moralske og det juridiske men en anekdote fra en propaganda artikkel plassert i oppslagstavlen. 2 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Jeg syns at moren burde 'mind her own business' da dattera hennes er voksen. Ja, hun er mentalt tilbakestående kanskje, men hun er fortsatt en voksen og fortjener å kunne bestemme hva som skjer med hennes egen kropp. Når det er sagt så er det mange som ''går over til det andre kjønn'' og angrer i ettertid, men det rettferdiggjør ikke at moren skal kunne diktere hva dattera skal gjøre med sin egen kropp. Så hvorfor tror du vi har folk i voksen alder som er umyndiggjort? Tenk deg om neste gang. Det er ett godt spørsmål, hvis 9åringen var gjort umyndig så hadde hun nok ikke fått lov til å gjennomføre akkurat hva hun vil, så hun her er tydeligvis myndig og blitt funnet "frisk nok" til å ta sine egne valg, ellers hadde ikke moren prøvd å få retten til å nekte sin datter hennes ønske i livet. De fleste som er tilbakestående er faktisk myndige og kan leve på egenhånd. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 det er galt at jenter med mental alder på ni år, gjorde noe slikt for bare få år siden. Du har ikke en gang lest hele artikkelen: Jenta har i dag en metal alder på 11 år. Og hun fryder seg over skjeggveksten sin. Vel, noen mørkemenn og -damer kommer aldri til å akseptere homofile, lesbiske, bifile og transkjønnede. "Cause that's the way Jeebus made 'em." Det er ikke slik det funker, en person med ulike hemninger slik som autisme, vil ikke øke i mental alder overt tid. Hun er ikke 11 år mentalt fordi det har gått noen år, hun holder seg på 9 uansett hvor lang tid det går. At alle argumenter mot kjønnsopperasjoner er basert på "at Gud skapte dem slik", er bare tull. Du finner både de med ulike livssyn og ateistisk livssyn som er mot det her. I tillegg vil ikke eksempelvis kristne tro at Gud baserer sine ord på ingen ting, de må bare finne argumentene mot det. Det kan være basert på alt fra samfunnseffekter til effekter på personer. Hahaha! Jo det er faktisk slik det fungerer. Bare fordi de utvikler seg saktere betyr ikke at de ikke utvikler seg. 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 (endret) Jeg syns at moren burde 'mind her own business' da dattera hennes er voksen. Ja, hun er mentalt tilbakestående kanskje, men hun er fortsatt en voksen og fortjener å kunne bestemme hva som skjer med hennes egen kropp. Når det er sagt så er det mange som ''går over til det andre kjønn'' og angrer i ettertid, men det rettferdiggjør ikke at moren skal kunne diktere hva dattera skal gjøre med sin egen kropp. Så en tiåring skal kunne velge selv om h*n skal få kuttet av snabben eller puppene og ta masse hormoner? Hva med en mongoloid person? Å være voksen er så veldig mye mer enn bare alder. Hvis jeg går utifra at moren snakker sant om den mentale tilstanden så er det tydelig at denne jenta er langt fra voksen. Edit; Jeg er ikke imot transer, homser, lesber eller andre legninger, etter hva jeg har lest av forsking så tyder det meste på at de er født slik. Voksne folk kan selvfølgelig gjøre akkurat hva de vil så lenge det ikke skader andre. Endret 30. juni 2016 av SlikGårNoDagan 2 Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Spør Trådstarter. Eller sjekk noen av hans tidligere innlegg.(Det er mulig mine innlegg her er preget av ting han har skrevet i andre tråder.) Ok. Men jeg har uansett ikke sett ett eneste religiøst argument mot kjønnsoperasjoner her, utenom motpartens stråmannsargumentasjon - som for øvrig er latterlig. Det kan du holde deg for god for. Ja, du er nok preget av trådstarters andre poster. Men om du skal argumentere, så hold deg til hva som blir sagt i den aktuelle diskusjonen. Ikke baser dine argumenter på en helt annen diskusjon, eller utelukkende ditt eget inntrykk av trådstarter. Det er ikke relevant. Det er hva som blir sagt i tråden som er relevant for tråden. Spørsmålet her er hvorvidt en umyndig person bør ha rett til å ta slike avgjørelser når dette ikke er forenelig med foreldre / verge. Jeg vet ikke hvordan dette utspiller seg juridisk i andre land. Men dersom en umyndiggjøring skal ha noen effekt, må det være at den umyndiges rettslige beslutningsevne er begrenset, og at verge tar enkelte beslutninger for den umyndiggjorte. Dette er et juridisk spørsmål - ikke et religiøst spørsmål. Sånne kristenkonservative ekstremt intolerante holdninger ovenfor folk som er annerledes detter ikke ned i hue på folk sånn helt uten videre. Så om ikke trådstarter er religiøst impregnert når han spyr ut tråder som dette, så vet jeg nesten ikke min arme råd hvor man skal begynne å spa her. Siden som jeg mistenkte så var ikke bekymringen dette at datteren ikke visste hva hun gjorde, det bunnet i en mer generell motstand rundt kjønnskifte, transer og homofile. Begynner å bli vant med denne type bigotry her nå og de fortjener svar på tiltale med bjeller på. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-406935 Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Sånne kristenkonservative ekstremt intolerante holdninger ovenfor folk som er annerledes detter ikke ned i hue på folk sånn helt uten videre. Så om ikke trådstarter er religiøst impregnert når han spyr ut tråder som dette, så vet jeg nesten ikke min arme råd hvor man skal begynne å spa her. Siden som jeg mistenkte så var ikke bekymringen dette at datteren ikke visste hva hun gjorde, det bunnet i en mer generell motstand rundt kjønnskifte, transer og homofile. Begynner å bli vant med denne type bigotry her nå og de fortjener svar på tiltale med bjeller på. Ta argument, ikke person. Lenke til kommentar
Løgn Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 (endret) Dette er et juridisk spørsmål - ikke et religiøst spørsmål. Sånne kristenkonservative ekstremt intolerante holdninger ovenfor folk som er annerledes detter ikke ned i hue på folk sånn helt uten videre. Så om ikke trådstarter er religiøst impregnert når han spyr ut tråder som dette, så vet jeg nesten ikke min arme råd hvor man skal begynne å spa her. Siden som jeg mistenkte så var ikke bekymringen dette at datteren ikke visste hva hun gjorde, det bunnet i en mer generell motstand rundt kjønnskifte, transer og homofile. Begynner å bli vant med denne type bigotry her nå og de fortjener svar på tiltale med bjeller på. Så det du sier er at du er mer opptatt av hvem som prater, enn hva som blir sagt? Dette er en genetisk feilslutning, og det er en logisk tankefeil. Du ser nesten ut til å være stolt av at du klarer å tenke så feil. Akkurat det er igrunn latterlig. Det er heller ikke en "ekstremt intolerant holdning" å stille seg kritisk til det juridiske grunnlaget for at en umyndiggjort 19 årig jente med en mental alder på 9 år, kan ta livsendrende beslutninger uten verges samtykke. Det er soleklart at resonnementet ditt er basert på dine egne skylapper og fordommer mot TS - og ikke relevant for selve problemstillingen. Endret 30. juni 2016 av Løgn 1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Jeg syns at moren burde 'mind her own business' da dattera hennes er voksen. Ja, hun er mentalt tilbakestående kanskje, men hun er fortsatt en voksen og fortjener å kunne bestemme hva som skjer med hennes egen kropp. Når det er sagt så er det mange som ''går over til det andre kjønn'' og angrer i ettertid, men det rettferdiggjør ikke at moren skal kunne diktere hva dattera skal gjøre med sin egen kropp. Så en tiåring skal kunne velge selv om h*n skal få kuttet av snabben eller puppene og ta masse hormoner? Hva med en mongoloid person? Å være voksen er så veldig mye mer enn bare alder. Hvis jeg går utifra at moren snakker sant om den mentale tilstanden så er det tydelig at denne jenta er langt fra voksen. Edit; Jeg er ikke imot transer, homser, lesber eller andre legninger, etter hva jeg har lest av forsking så tyder det meste på at de er født slik. Voksne folk kan selvfølgelig gjøre akkurat hva de vil så lenge det ikke skader andre. Men vi snakker ikke om ett barn, vi snakker om en voksen person. Selv om deres tilstand er annerledes enn vår så trenger vi ikke å fordømme personer som er tilbakestående bare fordi de har ett ''annerledes ønske'' i livet. Fint at vi er enige at VOKSNE kan gjøre hva de vil så lenge det ikke skader noen, den eneste personen som blir skadet i denne saken blir moren, og jeg forstår moren godt, hun vil jo at ungen sin skal være så normal og fungerende som mulig, men vi kan ikke nekte folk å gjøre hva de ønsker bare fordi det kan såre hennes følelser. Det er heldigvis ikke sånn verden fungerer. 1 Lenke til kommentar
Løgn Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 ...men vi kan ikke nekte folk å gjøre hva de ønsker bare fordi det kan såre hennes følelser. Det er heldigvis ikke sånn verden fungerer. Ironisk nok synes jeg det stort sett er nøyaktig sånn "verden" fungerer, når verden styres av liberale verdier. Argument fra følelser har blitt normen. Det ser vi også i tråden, hvor trådstarter blir angrepet personlig fordi folk er så følelsesmessig opphisset at de fullstendig overser selve temaet i tråden. Hvorvidt det er riktig eller ikke å støtte opp under et barns livsendrende beslutning er ett relevant spørsmål til denne tråden. Det ser ut til å være dette du fokuserer på, og det er greit. Hvorvidt det er riktig å overstyre verges beslutningsmyndighet uten et juridisk grunnlag er et annet relevant spørsmål. Det ser imidlertid ut som at det var nettopp dette som ble gjort i dette tilfellet, og det ser også ut til å være en handling basert på følelser, og ikke på juridisk grunnlag. Merk at dette er nøyaktig tankegangen du selv kritiserer, mens du forsvarer handlingen. 2 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Jeg syns at moren burde 'mind her own business' da dattera hennes er voksen. Å være voksen er så veldig mye mer enn bare alder. Hvis jeg går utifra at moren snakker sant om den mentale tilstanden så er det tydelig at denne jenta er langt fra voksen. Men vi snakker ikke om ett barn, vi snakker om en voksen person. Selv om deres tilstand er annerledes enn vår så trenger vi ikke å fordømme personer som er tilbakestående bare fordi de har ett ''annerledes ønske'' i livet. Definer voksen eller hva som trengs for at folk skal kunne ta et voksent valg. Det er ingen fordømmelse av tilbakestående å passe på dem. Å kutte av bryster og starte et hormonregime er et MEGET drastisk inngrep Hvis vi går utifra at det moren sier er sant, jenta er ikke kapabel til å tenke mer "avansert" enn en 9 (11?) åring. Med andre ord så er avgjørelsesevnen hennes på lik linje med et barn. Tror du en lege hadde utført dette inngrepet hvis h*n visste dette? Enten så er du riv ravende gal i hodet eller så vet du ikke helt hva mentalt tilbakestående betyr og hva "konsekvensen" av å være det er. Svar meg på om du synes en mongoloid, den veldig lavt fungerende sorten, på 18+år burde kunne ta et slik valg. 2 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Jeg vet veldig godt hva jeg snakker om da moren min har jobbet med mentalt og fysisk hemmede VOKSNE hele mitt liv. Jeg har møtt dem, jeg har snakket med dem, de har ØNSKER og vilje til å få til det de vil selv om de er tilbakeståense. Skam dere, de er også mennesker! 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Hvorfor skal vi skamme oss fordi vi har andre meninger enn deg? De har selvfølgelig også ønsker og vilje, men det betyr ikke at de skal få lov til ALT. Hvis moren din har jobbet med mentalt hemmede hele ditt liv så burde du forstå det bedre enn de fleste. Det er ikke snakk om å farge håret her, vi snakker om å SKJÆRE AV PUPPENE!!! Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Fordi du ønsker å ugyldiggjøre deres ønsker, og det er ikke ok bare fordi de er annerledes enn deg! 1 Lenke til kommentar
Løgn Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 ...men vi kan ikke nekte folk å gjøre hva de ønsker bare fordi det kan såre hennes følelser. Det er heldigvis ikke sånn verden fungerer. Skam dere, de er også mennesker! Fordi du ønsker å ugyldiggjøre deres ønsker, og det er ikke ok bare fordi de er annerledes enn deg! Just saying... Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Jeg forstår det tydeligvis mye bedre enn deg, ellers hadde du ikke prøvd å tvinge dem til å leve i en kropp de ikke ønsker. Det er også en veldig enkel måte å gjøre dette på, ved å la personen det gjelder gå gjennom en lang prosess hvor profesjonelle kartlegger hvorvidt de forstår hva de gjør eller ei. Det er også som regel noen års ventetid bare på grunn av at man vil være HELT SIKKER på at dette er det rette å gjøre. Jeg vet også at mange angrer i ettertid, men la nå personen bestemme selv om de ønsker å ta det skrittet. Dette er like latterlig som dama i USA som fikk sin datter tvangssterilisert bare fordi moren mente hun ikke burde få barn. Det er ikke moren sin kropp! Det er hennes datter/sønnen sin kropp. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Det er heldigvis ikke sånn det fungerer når man skal ta sånne valg. Juridisk sett har personen all rett til å gjøre hva de vil med kroppen sin. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Det verste som kan skje er at datteren angrer. Det har ingen konsekvenser for noen andre enn henne selv. La nå damen gjøre hva hun vil! 2 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Fordi du ønsker å ugyldiggjøre deres ønsker, og det er ikke ok bare fordi de er annerledes enn deg! Seriøst? Er du så langt vekk at du presterer å lese det jeg skriver i den retningen at jeg vil ugyldiggjøre deres ønsker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå