Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Electrocompaniet ECI-3 og subwoofer.

Anbefalte innlegg

Hei og god kveld kjære diskusjon-brukere.

Jeg har en Electrocompaniet ECI-3 forsterker og skulle gjerne fått koblet til en passiv/aktiv subwoofer til den og hvis mulig, ytterligere 2 høyttalere, totalt 4.

Jeg har forsøkt å spørre forskjellige personer innenfor dette yrket, men alle nevner: "du må krysskoble subwoofer med de kablene du har koblet til dine høyttalere fra forsterkeren" - det er her jeg ikke skjønner noe som helst. Finnes det kanskje en adapter av noe slag jeg kan bruke? 

Subwooferen jeg ønsker å koble til er av typen http://www.surround.no/hoyttaler/subwoofer/xtz-99w-8-17-subwoofer-sort-matt.html

Jeg håper noen av dere har svar til meg. Jeg har ikke så mye å gi i form av takk, men er du noen gang nordpå spanderer jeg to plater sjokolade og en pose twist!

PS: hvis dette er postet på feil sted, flytt meg gjerne!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye av poenget med en sub er at den alene skal ta seg av den dypeste bassen, så din forsterker og høyttalere slipper å kjøre så mye effekt.

På mitt anlegg er det koblet slik at signalet går fra forforsterker til sub. Sub har et delefilter som skiller ut dypbassen. Signalet herfra kobles tilbake til effektforsterker.

Slik er det ikke mulig å koble på din integrerte forsterker. Du kan fremdeles koble til en sub på lavnivå, men noe av poenget er borte.

Eller du kan koble høyttalerkablene via sub (høynivå). Men dette har jeg ingen erfaring med.

Litt info om høynivå og lavnivå: https://www.avforums.com/threads/faq-high-level-and-low-level-inputs.1750938/

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei og god kveld kjære diskusjon-brukere.

Jeg har en Electrocompaniet ECI-3 forsterker og skulle gjerne fått koblet til en passiv/aktiv subwoofer til den og hvis mulig, ytterligere 2 høyttalere, totalt 4.

Jeg har forsøkt å spørre forskjellige personer innenfor dette yrket, men alle nevner: "du må krysskoble subwoofer med de kablene du har koblet til dine høyttalere fra forsterkeren" - det er her jeg ikke skjønner noe som helst. Finnes det kanskje en adapter av noe slag jeg kan bruke? 

Subwooferen jeg ønsker å koble til er av typen http://www.surround.no/hoyttaler/subwoofer/xtz-99w-8-17-subwoofer-sort-matt.html

Jeg håper noen av dere har svar til meg. Jeg har ikke så mye å gi i form av takk, men er du noen gang nordpå spanderer jeg to plater sjokolade og en pose twist!

PS: hvis dette er postet på feil sted, flytt meg gjerne!

Det er 2 måter du løser det på siden du ikke har LFE utgang.

Bak på forsterkeren bruker du RCA OUT utgangen, og kobler den til L+R inngangen på forsterkeren.

Forsterkeren din har 4 utganger, 2 merket REC må ikke brukes, så har du RCA og XLR out, begge de bør være variable, da de nok er ment for effekt forsterkere.

Alternativ 2 er å benytte ett sett ekstra høyttalerkabler enten ut av forsterkeren, eller videre i fra høyttalerne til høyttaler inngangene på suben. Normalt så vil jeg si det å bruke RCA utgangene er det enkleste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...