Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Velge selv hvilket emne en skal bli eksaminert i (VGS) - Dårlig eller god idé?


Gjest Slettet+921324

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+921324

Hei, brukere av Diskusjon.no. 

Det siste halve året har jeg tenkt på en ting som kunne blitt drøftet videre. Først vil jeg påpeke at elever i den norske skolen har vært igjennom veldig mye nye forsøk de siste åra: Innføring av skole-PC, nasjonale prøver og målinger av resultater (OECD, PISA, m.m), nye karakterkrav fra VGS i norsk og matte for opptak til lærerstudier, og nå nylig en innføring av en fraværsgrense på 15%. Jeg synes det er på tide å gi elevene mer frihet og autonomi over egne læringsprosesser, som en påskjønnelse for alt som de har vært igjennom.
For å kunne tatt dette videre, vil jeg gjerne høre Deres synspunkter på følgende spørsmål: 

Hva om elever selv fikk velge hvilke fag de skal ta eksamen i?

 
Slik jeg husker det fra da jeg var elev i VGS, varierte det fra år til år hva en kommer opp i.
Skrekken for mange var å komme opp i matematikk, som flere hadde vansker med. Kullet 
mitt var "heldige" og kom heller opp i norsk. Den gang tenkte jeg ikke over hvilke mekanismer som var i sving, hva som avgjorde hva vi kom opp i. Når åra har gått og jeg har tenkt meg om, synes jeg dette er urimelig; at noen andre avgjør hva en elev skal eksamineres i, og at dette forandrer seg fra år til år.

La meg illustrere hvordan en eksamen kan være urettferdig og uheldig. Fortellingen videre bygger på faktiske omstendigheter:


Person 1 vil bli lærer, i fag som norsk, samfunnsfag og historie. Har standpunktkarakter fire i begge år.
Kom ikke opp i eksamen i matematikk, så snittkarakteren i matte ble uforandret.

Person 2 vil også bli lærer i norsk, samfunnsfag og historie. Har standpunktkarakterer fire i matte fra begge årene. Kom opp i eksamen i matematikk og fikk karakter to. Snittkarakter i matte ble derfor under fire, ettersom det ble tre vurderinger til sammen.


For å komme inn på lærerstudiet, kreves det i dag at en har snittkarakter fire i matematikk. 
Person 2 kommer ikke inn på lærerstudiet, mens person 1 kvalifiserte seg. 


Andre spørsmål jeg sitter igjen med er disse: 

 - Vil elever, som har gode ferdigheter i et bestemt fag, velge gå opp i det faget de behersker? Er dette problematisk?

 - Hvem bestemmer hvilke fag som elever skal komme opp i til eksamen? Og med hvilket grunnlag blir bestemmelsene tatt? Veier det grunnlaget tyngre enn at elever selv kunne ha bestemt hvilke fag de vil bli eksaminert i?


NB!
Jeg etterspør ikke en debatt om slikt som fraværsgrense, karakterkrav eller nasjonale prøver. Vær vennlig å knytte slikt opp mot spørsmålene som er stilt, dersom det synes nødvendig og mulig.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At en lærer må ha gjennomsnittskarakteren fire for å komme inn på lærerstudiet er en sannhet med modifikasjoner. Har du matte i tredjeåret, og består, faller kravet bort. Har du ditt siste mattefag i andreåret gjelder kravet. Går det dårlig på en evt. eksamen eller i standpunkt har man fortsatt mulighet til å ta opp igjen faget tredjeåret.

 

Vedkommende som ikke har gode nok karakterer i matte kan fortsatt få dekket kravene. Om snittet er mellom 3.0 og 3.99 kan man melde seg på et forkurs som går i sommerferien for å dekke kravet. Lærested i store deler av landet tilbyr dette.

 

 

Trekkfagene blir fastsatt av fylkeskommunen, og etter det jeg kjenner til er rådgiver på skolen med og får kabalen med lærere på muntlig-eksamen til å gå opp. Rådgiveren på min skole underviser også i et fag, så om han er habil er jeg usikker på. Ved høyere utdanning er det eksamen i alle emner du velger å ta. Jeg mener at å trekke eksamener er det beste, da eksamen faktisk skal teste de man kan. Vurdering av f.eks. mattenivået blir jo patetisk om det bare er elever som har bedre enn 4 i SP som velger å gå opp til eksamen i det. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

I dialog med studieveileder for grunnskolelærerutdanningen ved NTNU, fikk jeg vite at det er gjennomsnittet av alle mattekarakterer som gjelds. Forkurset er vel og bra, sikkert en god læringsarena for de som vil ha bedre kunnskap i matte, og særlig for de som vil bli mattelærere. For de med interesse av å undervise humaniora (språk, historie, samfunnsfag), vil ikke nødvendigvis et forkurs i matte være av relevans for videre utdanningen, eller av interesse for studenten.

Politikere snakker om skolepolitikk og sier slikt som at "slik er det i jobblivet, vi må forberede dem på det". Men vi velger da hva vi skal jobbe med, og i høyere utdanning har en også frihet til å velge flere emner selv. På de studiene en selv har valgt. Konseptet med eksternt fastsatt eksamen forbereder elever på en virkelighet som ikke er.

Når det kommer til en vurdering av mattenivået i den norske skolen, kan en se til resultater av PISA/OECD- undersøkelser, eller nasjonale prøver.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...