Belfaborac Skrevet 1. juli 2016 Del Skrevet 1. juli 2016 At noe er utsolgt betyr nada med mindre man samtidig vet hvor mange butikken mottok i første omgang. "Det kan se ut som" er heller ikke så fryktelig opplysende. Vi får se når neste Steam Survey kommer og salgstall evt. slippes av de grønne og røde. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 1. juli 2016 Del Skrevet 1. juli 2016 (endret) At noe er utsolgt betyr nada med mindre man samtidig vet hvor mange butikken mottok i første omgang. "Det kan se ut som" er heller ikke så fryktelig opplysende. Vi får se når neste Steam Survey kommer og salgstall evt. slippes av de grønne og røde. Man kan vel ikke stole så mye på at de store som Newegg er utsolgt , det gir jo ingen indikasjon på hvor mange kort de fikk annet enn at de kortene de fikk har blitt solgt ut. Ser man på de store som Microcenter så ser man jo at de har lagt til begrensninger på antall kort man får kjøpt per husholdning , dette er trolig noe de kunn gjør når produktet selges fort. Andre som NCIX har jo virkelig plusset på prisene noe som ofte gjøres når det er stor etterspørsel etter disse. Så da kan man jo enten konkludere med at Amd ikke har mange nok kort å selge , at de har produsert for lite eller at det var en virkelig papirlansering og at kortene kommer trolig ikke til å være til salgs før Nvidia har kommet med sitt produkt. Endret 1. juli 2016 av Malvado Lenke til kommentar
Sn1ken Skrevet 1. juli 2016 Del Skrevet 1. juli 2016 Enn så lenge vil jeg ikke si at AMD leverer under hva jeg hadde håpet og forventet. Om det er av samme årsak som tidligere i historien vites ikke (ofte har de hatt mye å hente på utvikling av drivere). Selv i folding ligger dette kortet på linje med Nvidia 970, og det vil jeg si er for svakt med de prisene 970 går for pr dags dato (samt logisk sett burde 14nm med 100W+ yte bedre). 1 Lenke til kommentar
Belfaborac Skrevet 1. juli 2016 Del Skrevet 1. juli 2016 Så da kan man jo enten konkludere med at Amd ikke har mange nok kort å selge , at de har produsert for lite eller at det var en virkelig papirlansering og at kortene kommer trolig ikke til å være til salgs før Nvidia har kommet med sitt produkt. Eller man kan la være å konkludere og heller bare vente å se. ;D Ikke så lett for mange sikkert, men heldigvis bryr jeg meg i grunnen minimalt. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 1. juli 2016 Del Skrevet 1. juli 2016 Enn så lenge vil jeg ikke si at AMD leverer under hva jeg hadde håpet og forventet. Om det er av samme årsak som tidligere i historien vites ikke (ofte har de hatt mye å hente på utvikling av drivere). Selv i folding ligger dette kortet på linje med Nvidia 970, og det vil jeg si er for svakt med de prisene 970 går for pr dags dato (samt logisk sett burde 14nm med 100W+ yte bedre). Rx480_.jpg Grei informasjon å få med seg. Dette er på stock hastighet om jeg forstår deg rett? Lenke til kommentar
Sn1ken Skrevet 2. juli 2016 Del Skrevet 2. juli 2016 Grei informasjon å få med seg. Dette er på stock hastighet om jeg forstår deg rett? Dette er på stock. Ligger stabilt på 1266Mhz lest ut fra GPU-Z. Det er med 100% belastning 24/7. Viftestøy er meget beskjedent selv for billigste type kort under disse forholdene. Kan også endre kriteriene for frekvensen på viftelyd (noe som var overraskende effektivt). 1 Lenke til kommentar
flinx Skrevet 2. juli 2016 Del Skrevet 2. juli 2016 At noe er utsolgt betyr nada med mindre man samtidig vet hvor mange butikken mottok i første omgang. "Det kan se ut som" er heller ikke så fryktelig opplysende. Vi får se når neste Steam Survey kommer og salgstall evt. slippes av de grønne og røde. Man kan vel ikke stole så mye på at de store som Newegg er utsolgt , det gir jo ingen indikasjon på hvor mange kort de fikk annet enn at de kortene de fikk har blitt solgt ut. Ser man på de store som Microcenter så ser man jo at de har lagt til begrensninger på antall kort man får kjøpt per husholdning , dette er trolig noe de kunn gjør når produktet selges fort. Andre som NCIX har jo virkelig plusset på prisene noe som ofte gjøres når det er stor etterspørsel etter disse. Så da kan man jo enten konkludere med at Amd ikke har mange nok kort å selge , at de har produsert for lite eller at det var en virkelig papirlansering og at kortene kommer trolig ikke til å være til salgs før Nvidia har kommet med sitt produkt. NCIX-lenken går til NCIX i Canada - m.a.o det er kanadiske priser og du må kompensere for den kanadiske dollarkursen. Går du til http://www.ncixus.com/go/?amd_RX480 i stedet får du helt normale priser. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 2. juli 2016 Del Skrevet 2. juli 2016 NCIX-lenken går til NCIX i Canada - m.a.o det er kanadiske priser og du må kompensere for den kanadiske dollarkursen. Går du til http://www.ncixus.com/go/?amd_RX480 i stedet får du helt normale priser. Bra du påpekte dette , trolig jeg som glimset når jeg tok dette fra en artikkel som siterte de beste plassene i USA hvor man kunne kjøpe et nytt skjermkort. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 2. juli 2016 Del Skrevet 2. juli 2016 Noen som vet hvor lang tid det tar før det kommer ettermarkedskort med bedre kjøleløsninger? Venter på et slikt til 2500,- før jeg legger inn min ordre på ett. Lenke til kommentar
LoveAmiga Skrevet 2. juli 2016 Del Skrevet 2. juli 2016 (endret) http://www.guru3d.com/news-story/amd-gives-statement-on-the-pci-express-overcurrent-problems.html AMD innrømmer kortet bruker for mye strøm og kan ødelegge hovedkortene i værstefall. AMD kommer altså til å throttle kortet gjennom driver så brukerne ikke får den ytelsen de har betalt for. Endret 2. juli 2016 av LoveAmiga Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 2. juli 2016 Del Skrevet 2. juli 2016 Må bare få parkert AMD og få den røde gjengen tilbake som ATI. De har jo opprettet en egen gruppe for grafikkavdelingen nå. Altså ATI under nytt navn essensielt. Radeon Technology Group tror jeg den heter om jeg ikke tar feil. Jeg tror ikke det som hjelper mest er å komme ut som et eget selskap. Det beste vil jo være å bli oppkjøpt av et pengesterkt selskap som er villig til å satse. AMD har jo åpenbart veldig god teknologi, og konkurrerer med NVidia til tross for langt mindre ressurser. Hadde de f.eks havnet under kinesisk kontroll kunne de hatt lik mengde ressurser som NVidia. Det virker ganske åpenbart at RX480 ikke helt er der AMD skulle ønske den var med tanke på den mest effektive sonen hva angår frekvens/spenning. Titter man på testene som har postet spredningsdiagrammer for GPU-boost (klokke/spenning) og gjør litt kjapp hoderegning ser man at de siste ti prosentene ytelse koster sånn sirkus en tredjedel høyere strømforbruk. Ved å begrense klokkehastigheten til ~1150MHz og undervolte litt stiger effektiviteten drastisk. Dessverre for AMD ville nok dette plassert kortet litt for langt unna GTX970 når det kommer til ytelse i de fleste spill som er populære på markedet i dag (type DX11 og godt optimalisert for Nvidias 28nm-arkitekturer). Mulig man kan skylde på GlobalFouldries for dette, men ved lansering ser RX480 ut som et kort som er presset fra litt for mange kanter når det kommer til effektivitet og ytelse. Det lover dog ikke så ille for et kommende RX470, og kanskje for senere custom kort fra tredjepartsprodusentene (eller et mulig framtidig RX485) etter hvert som produksjonsprosessen modnes og AMD bedre lærer den å kjenne. Da blir vel dette kortet gjerne vanskelig å overklokke mye, selv om vi får 3.part med mer tilgjengelig strøm og kjøling? Hvis det allerede er i den sonen at de bruker veldig mye strøm per hertz, så vil jo kortet fort møte en vegg i så fall. Hvis det og er slik, så vil det jo og bety at RX 470 kan bli et ganske effektivt kort. RX 480 slår jo såvidt 28 nm Maxwell. Hvis det stemmer er det jo sånn sett bra. Betyr at AMD ikke er så langt bak i effektivitet i så fall. Det er jo f.eks håpløst å komme inn i laptop markedet med dårlig effektivitet. Maxwell har jo nesten high end gaming monopol for laptoper. http://www.guru3d.com/news-story/amd-gives-statement-on-the-pci-express-overcurrent-problems.html AMD innrømmer kortet bruker for mye strøm og kan ødelegge hovedkortene i værstefall. AMD kommer altså til å throttle kortet gjennom driver så brukerne ikke får den ytelsen de har betalt for. Hvor vanskelig hadde det vært å bare sette på 8 pin istedenfor? Er de så redde for at folk skal overklokke kortene sine? Samtidig så hadde vel GTX 970 en teoretisk power limit på 145W, men alle 3.part lot den få nok strøm til å peake opp mot 250W. Regner med at det kommer massevis av 3. part RX 480 som lar den nå 250W også. Alle som selger NVidia GTX 970 f.eks lyver og om ytelsen, eller klokkefrekvens. I nesten alle tilfeller så går GTX 970 over oppgitt boost-frekvens. Det er bare hvis GTX 970 faktisk hadde en power limit at den ikke ville boostet over oppgitt frekvens. Dette er jo 3. part som oppgir da, så har ingenting med feilinformasjon fra Nvidia. Det er jo verre når ytelsen går litt ned selvfølgelig. Det minner veldig mye om denne saken: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1730073 Jeg synes aldri det var noe big deal, og hva er det vi snakker om her? De målte at kortet gikk 16W over 150W? Så betyr at du får nesten likt ytelse, bare at kortet må overklokkes på egen risiko. Det er det jo alltid, men nå kan altså hovedkort gå i stykker. Regner derimot med at folk som sier at det var svært dårlig av Asus og MSI og at de vil boikotte disse og synes det samme om AMD nå da Folk kan mene det er forkastelig å selge FE kort fra Nvidia sin side, samtidig så gir NVidia sine kort den ytelsen som er oppgitt, uten å stå i fare for å skade HK. AMD kan umulig ikke ha visst at dette skjedde. De har jo garantert testet kortene så mye, og målt strøm veldig nøye. De har altså tenkt at det ikke er så farlig at den bryter PCIe standarden, og det har sikkert ikke vært det med de hovedkortene AMD bruker. Men de bør tenke på at mange forbrukere som kjøper et 200 USD kort ikke har de beste hovedkort og strømforsyninger. Og når de skrur ned og powerlimiter nå, så betyr det at alle day 1 reviews står med høyere ytelse enn kortet faktisk har for folk som kjøper det. Noen mener jo NVidia jukset med VRAM til GTX 970, men ytelsen i tester var fortsatt den du fikk i butikk. Det Asus og MSI gjorde var jo ikke skadelig for PCen på noen måte. Som sagt, for meg har det lite å si fra og til med så lite. Det er jo og svært vanlig å jukse litt dessverre. Regner derimot med basert på reaksjonen i den forrige tråden at det er mange som vil synes dette er ganske dårlig gjort av AMD. Og de har jo et dårligere bilde enn Nvidia fra før av. Om de skal selge kort må de jo være flinke på dette området og. Hjelper ikke med gode kort om du gjør slik som dette som selskap. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jDflNq Skrevet 2. juli 2016 Del Skrevet 2. juli 2016 http://www.guru3d.com/news-story/amd-gives-statement-on-the-pci-express-overcurrent-problems.html AMD innrømmer kortet bruker for mye strøm og kan ødelegge hovedkortene i værstefall. AMD kommer altså til å throttle kortet gjennom driver så brukerne ikke får den ytelsen de har betalt for. Hvor innrømmer de at skjermkortene kan ødelegge skjermkortet? Vil også anbefale deg å lese denne før du konkluderer med at det er et problem. Hvor mange 750Ti kort som har drept hovedkort kan du telle? https://i.redd.it/pxi6vijeyr6x.png Lenke til kommentar
LoveAmiga Skrevet 2. juli 2016 Del Skrevet 2. juli 2016 (endret) http://www.guru3d.com/news-story/amd-gives-statement-on-the-pci-express-overcurrent-problems.html AMD innrømmer kortet bruker for mye strøm og kan ødelegge hovedkortene i værstefall. AMD kommer altså til å throttle kortet gjennom driver så brukerne ikke får den ytelsen de har betalt for. Hvor innrømmer de at skjermkortene kan ødelegge skjermkortet? Vil også anbefale deg å lese denne før du konkluderer med at det er et problem. Hvor mange 750Ti kort som har drept hovedkort kan du telle? https://i.redd.it/pxi6vijeyr6x.png Foretrekker stole på det AMD sier selv jeg, i stedet for en random forum post AMD sier selv at dette er et problem, ikke jeg Halve poenget er jo selvfølgelig å sjekke om de som syter hver gang noe er "galt" med et Nvidia kort her inne også kommer til å syte om dette. Det kommer selvfølgelig ikke til å skje Jeg hadde iallefall ikke risikert hele PC'n min ved å kjøpe dette kortet. Endret 2. juli 2016 av LoveAmiga Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jDflNq Skrevet 2. juli 2016 Del Skrevet 2. juli 2016 (endret) Det er en selvfølge at AMD må rette opp dette. Ikke fordi det er et problem som dreper hovedkort, men et PR problem. Du kan selvfølgelig velge å gjøre det til en stor sak at kortet trekker for mye strøm, men i praksis så er det et PR problem. Endret 2. juli 2016 av Slettet-jDflNq Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 2. juli 2016 Del Skrevet 2. juli 2016 Jeg har sett mange i kommentarfelt si at Asus GTX 960 STRIX trakk alt for mye ut av PCIe sporet. Det til tross for at GTX 960 ikke er i nærheten av å trekke 150W og kommer med 6 pin. Jeg så derimot en fyr som var profesjonell og tok en retest av dette da han hadde aktuelle kort. Han ville finne ut om kortet hans var farlig. Vel, jeg kan jo bare linke det han skrev: http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/Power-Consumption-Concerns-Radeon-RX-480/Evaluating-ASUS-GTX-960-Strix Ved launch så strømtrekket fra PCIe slik ut for GTX 960 STRIX: Asus har altså redusert power draw fra spikes over 200W til rundt 30W. Average draw fra PCIe er nå veldig lavt. Det var aldri noen stor sak rundt dette STRIX kortet. Hvis noen lurte holdt f.eks Phantom sitt kort seg under 75W i over 99% av tiden. Så det er ikke et problem med GTX 960. Bare et problem med fordelingen av strømtrekket. Nå tar altså Asus nesten alt fra 6 pin og minst mulig fra PCIe. Du kan påstå at AMD gjorde det pga PR og det ville gått fint, men selv uten PR så ser vi altså her at Asus har kraftig endret dette. Hvordan kan det ikke være problematisk? Hvorfor sier standarden at det skal være 75W? Det er en grunn for alt dette. Når det er sagt så tviler jeg som sagt på at 16W kan være alt for gale. Jeg ville nok aldri ha overklokket det derimot. Og for å si det slik, GTX 960 kan komme over 120W, men ikke så mye mer. Fortell meg hvordan 750 Ti skal liksom bruke 150W strøm? Du spør hvor mange som har grillede HK pga 750 Tier som drar mer enn 75W. Vel... når folk har en PC og den ryker, tror du de med en gang tenker på at 750 Ti en grillet hovedkortet? Jeg visste ikke engang at dette var en ting før i dag. Det er og få folk som har 750 ti som kun trekker fra PCIe. Så hvor mange 750 Ti kort har gjort dette? Vanskelig å si, men kan godt være noen. Det kan og være ingen. Likevel, hvorfor skal folk risikere det, om de kan kjøpe noe safe? Problemet med AMD sitt kort er og at 150W er maks. Med andre kort, som 750 Ti og ASUS STRIX 960 er det produsentene som har fordelt strømmen galt, eller fjernet ekstern strømkontakt, så er det 3. part sin feil på utvalgte kort. Dette er den vanlige AMD RX 480. I tilfellene med 750 Ti, er disse kortene ikke ment til noe heavy load eller lignende. De som bare tar strøm fra PCIe altså. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 2. juli 2016 Del Skrevet 2. juli 2016 (endret) Foretrekker stole på det AMD sier selv jeg, i stedet for en random forum post AMD sier selv at dette er et problem, ikke jeg Halve poenget er jo selvfølgelig å sjekke om de som syter hver gang noe er "galt" med et Nvidia kort her inne også kommer til å syte om dette. Det kommer selvfølgelig ikke til å skje Jeg hadde iallefall ikke risikert hele PC'n min ved å kjøpe dette kortet. Men når det gjelder den strømløsningen Amd har valgt i dette tilfellet så er det langt ifra optimalt , at noen få faktisk får problemer er ikke kult og har kunnet vært unngått ved å bruke 8 kabels tilkobling eller 2 kabler. Sannsynligheten for at mange brukere blir berørt er derimot ganske så liten vil jeg tro og med kommende driveroppdateringer forsvinner trolig problemet. Edit : fokuserer selv på diskusjonen fremover. Endret 2. juli 2016 av Malvado Lenke til kommentar
jendor1 Skrevet 2. juli 2016 Del Skrevet 2. juli 2016 Dette blir spennende når amd kommer med 490x og Fury. Trur nok Nivida knele foran amd, hvis jeg ikke tar feil. Jeg tenker på at amd har 14 nanometer og Nivida har 16 nanometer GPU. I tillegg så er amd bedre på dx12 enn Nivida. Jeg tok opp en bestilling på komplett Nivida 1080 men jeg ombestemte meg da jeg synes 7000. Kr er får dyrt får et skjermkort og at amd fortjener kunder. Noen som har en kommentar til meg på dette, mulig jeg tar feil. Lenke til kommentar
jendor1 Skrevet 2. juli 2016 Del Skrevet 2. juli 2016 Det er en selvfølge at AMD må rette opp dette. Ikke fordi det er et problem som dreper hovedkort, men et PR problem. Du kan selvfølgelig velge å gjøre det til en stor sak at kortet trekker for mye strøm, men i praksis så er det et PR problem. Jeg har hatt AMD i 2-3 år nu, har aldri opplevd at hovedkortet har tatt kveld. Faktisk så var Nivida 570 like støyende som amd 290 jeg har nu. Lenke til kommentar
Sn1ken Skrevet 2. juli 2016 Del Skrevet 2. juli 2016 (endret) Dette blir spennende når amd kommer med 490x og Fury. Trur nok Nivida knele foran amd, hvis jeg ikke tar feil. Jeg tenker på at amd har 14 nanometer og Nivida har 16 nanometer GPU. I tillegg så er amd bedre på dx12 enn Nivida. Jeg tok opp en bestilling på komplett Nivida 1080 men jeg ombestemte meg da jeg synes 7000. Kr er får dyrt får et skjermkort og at amd fortjener kunder. Noen som har en kommentar til meg på dette, mulig jeg tar feil. Jeg ble ærlig talt skuffet over RX 480. Om det er drivere nok en gang vites ikke, men ytelsen er langt fra god nok. Går vi 2 generasjoner tilbake, så hadde vi 290X (AMD)og 780 ti (Nvidia). AMD kom med 390X (som brukte mer watt og var marginalt bedre) og Nvidia kom med blant annet 970 (som var ett rimelig kort i 9xx serien). 970 leverte litt bedre enn 780 ti, men med halve effekten (watt). Nå kommer RX 480 og gjør mye av det samme som 970 kortet gjorde. Det leverer litt bedre enn 290X (riktignok 2 generasjoner senere) men med under halve effekten (watt). Prisen jeg betalte for mitt første 970 kort var 2595,- og det yter omtrent likt med RX 480 som ble kjøpt inn for 2899,-. 14 nanometer burde absolutt være ett fortrinn, men alt under ett ser det ikke særlig lovende ut for AMD. Men både AMD og Nvidia har sin FanSkare. Denne gangen tror jeg AMD sin FanSkare blir skuffet, dessverre Edit: Tror helt sikkert du kan bestille ett 1080 kort dersom du vil ha ett meget bra kort. Eller du kan bestille 1070 som er markedets beste ytelse for pengene pr dags dato. Endret 2. juli 2016 av Sn1ken 2 Lenke til kommentar
flinx Skrevet 2. juli 2016 Del Skrevet 2. juli 2016 (endret) Jeg tror GTX 1080 kommer til å gå ned i pris når etterspørselen jevnes ut, og Vega kommer på plass. Så spørs det hvor mye? 7000 synes jeg i hvert fall er helt på bærtur - kortet burde koste 6000 nå, ikke mer. Det er tross alt ikke et Titan- eller Ti-kort, og det vet vi kommer om kanskje et halvt år eller noe sånt, når Nvidia trenger noe som kan slå RX 495x2 eller hva det enn AMDs doble Vega-kort kommer til å hete. Om du skal kjøpe det eller ikke kommer egentlig an på bruksområdet. Det er et must hvis du vil spille i 4K, men i 1440p kan du klare deg med et GTX 1070. For 1080p er det RX480/GTX 970/GTX1060 som blir alternativet. Det kan du kjøpe nå, og ha glede av i mange måneder før Vega kommer ut og prisene justeres, eller du kan vente og spare noen hundrelapper eller kanskje en tusenlapp hvis du vil ha 1070/1080. Det viktigste derimot er å unngå referansekortene. Radialviften bråker og er temmelig ueffektiv sammenlignet med kjølere med to eller tre større vifter. I tillegg vil ny kortdesign som regel ha bedre strømkretser som betyr mer effektive kort, og muligheter for høyere overklokking (hvis ønskelig). Endret 2. juli 2016 av flinx Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå