sinder18 Skrevet 29. juni 2016 Del Skrevet 29. juni 2016 Eg har kjøpt ett Flått halsbånd på nettet av en norsk dyrebutik, men så leser eg på baksiden att eg må vaske meg på hendene hver gang eg tar på halsbåndet, evt vaske meg i øyene om eg får det i øyene, og att det kan gi alergi reaksjoner pga Linalool, om det svelges så står det att vi skal tilkalle lege evt drikke kull, Hva om hunden slikker på halsbåndet?Så eg lurer på er det virkelig sunt og sette dette på hunden?eg tar av halsbåndet til hunden hver gang vi er inne så den slipper og lide ved og ha ett halsbånd rundt halsen hele døgnet. Dem sier att produktet er pelspleiende, men eg synnes det er rart om eg må vaske meg så fort eg tar på halsbåndet, da kan det vell ikke vera så sunt for hunden heller? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 29. juni 2016 Del Skrevet 29. juni 2016 Ikke bruk slike halsbånd. Du kan få en type dråper hos dyrlegen som man tar i nakkeskinnet, funker utmerket. Lenke til kommentar
Volvo850diesel Skrevet 29. juni 2016 Del Skrevet 29. juni 2016 Dra heller til dyrlege å få ordentlig flått middel. Det er forsåvidt ikke så mye dyrere en de halsbåndene mann kjøper på dyrebutikk. Hunden her prøvde flåtthalsbånd i fjord sommer og det var NULL virkning. I år så har han fått tyggetablett(husker ikke hva den heter) fra dyrlegen som ser ut til å virke utmerket! Ingen flått så langt i år. Mener jeg betalte rundt 400kr for tabeletten, til en relativt stor hund på 35kg. Lenke til kommentar
sinder18 Skrevet 29. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2016 (endret) Dra heller til dyrlege å få ordentlig flått middel. Det er forsåvidt ikke så mye dyrere en de halsbåndene mann kjøper på dyrebutikk. Hunden her prøvde flåtthalsbånd i fjord sommer og det var NULL virkning. I år så har han fått tyggetablett(husker ikke hva den heter) fra dyrlegen som ser ut til å virke utmerket! Ingen flått så langt i år. Mener jeg betalte rundt 400kr for tabeletten, til en relativt stor hund på 35kg. 1 tablett for hele sesongen eller hvor lenge varer 1 tablett? hunden min veier ca 16-18kg Evt hva er namnet på denne tabletten så kan eg høre med dyrelegen Endret 29. juni 2016 av sinder18 Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Tabletten heter Bravecto og gir hunden en slags gift i blodet som gjør at flåtten dør innen 20 timer etter den har festet seg. Det vil si at flåtten dør før den rekker å tømme sykdom inn i hunden. Bravecto vil ikke hindre flått i å feste seg, men beskytter mot sykdom. Jeg har gitt det til vår hund for første gang i år og er veldig fornøyd . Hun har hatt en eller to flått (vi bor i Vestfold, her er det mye!), men de har begge to vært veldig små og bare dødd og tørket ut der de hang. Eneste ulempen jeg ser vet dette er at den kun har vært på markedet i 2-3 år i Norge (noe sånt?). Min veterinær hadde kun positive erfaringer med den, og på et hundeforum jeg er på er det også bare positive erfaringer. Langtidseffekt er det vanskeligere å finne noe om. OBS: Hvis du googler Bravecto så finner du mest sannsynlig en gruppe som heter "Bravecto kills dogs" eller lignende på Facebook hvor det er mange fra andre land som mener dette er utrolig farlig og årsaken til mye sykdom. Her kan du lese litt erfaringer fra Norge: http://hundesonen.no/topic/74009-noen-som-har-erfaring-med-den-nye-flått-tabletten-bravecto/?page=1 Flåttbeskyttelse er litt pest eller kolera for min del, det er jo uansett gift som må på eller i hunden... en risiko vil det alltid være. Lenke til kommentar
Bladkiosken Skrevet 18. juli 2016 Del Skrevet 18. juli 2016 Har god erfaring med "Ark Naturals, Flea Flicker! Tick Kicker!" fra iHerb. Må sprayes oftere enn en gang i uken da, men er iallefall ikke gift! Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 Mine hunder får også Bravecto. Et par runder pr. sommer er det som må til der, er vel 12 uker virkningen varer mener jeg. Lenke til kommentar
Bladkiosken Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 (endret) Tabletten heter Bravecto og gir hunden en slags gift i blodet som gjør at flåtten dør innen 20 timer etter den har festet seg. Det vil si at flåtten dør før den rekker å tømme sykdom inn i hunden. Bravecto vil ikke hindre flått i å feste seg, men beskytter mot sykdom. Jeg har gitt det til vår hund for første gang i år og er veldig fornøyd . Hun har hatt en eller to flått (vi bor i Vestfold, her er det mye!), men de har begge to vært veldig små og bare dødd og tørket ut der de hang. Eneste ulempen jeg ser vet dette er at den kun har vært på markedet i 2-3 år i Norge (noe sånt?). Min veterinær hadde kun positive erfaringer med den, og på et hundeforum jeg er på er det også bare positive erfaringer. Langtidseffekt er det vanskeligere å finne noe om. OBS: Hvis du googler Bravecto så finner du mest sannsynlig en gruppe som heter "Bravecto kills dogs" eller lignende på Facebook hvor det er mange fra andre land som mener dette er utrolig farlig og årsaken til mye sykdom. Her kan du lese litt erfaringer fra Norge: http://hundesonen.no/topic/74009-noen-som-har-erfaring-med-den-nye-flått-tabletten-bravecto/?page=1 Flåttbeskyttelse er litt pest eller kolera for min del, det er jo uansett gift som må på eller i hunden... en risiko vil det alltid være. Før var det 24 timer som var regelen, men nå er det 12 timer... Det er jo når bakteriene i magen til flåtten begynner å formere seg det er fare på ferde, og om innen 12 timer er sikkert, er jeg ikke sikker på. Bravecto er jo bedre enn ingenting da. Beste er jo å unngå skogen om man har hund. Endret 21. juli 2016 av Bladkiosken Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 23. juli 2016 Del Skrevet 23. juli 2016 Vi får resept på tabletter til våre hund på 28kg. En tablett holder ca 3 måneder, så to tabletter per sesong er OK. Tror de koster rundt 2-300kr. Flåtten dør hvis den biter. Som regel biter de ikke, de kryper opp til overflaten og på hodet, så man enkelt kan plukke de vekk og spyle de ned i dass i en serviett eller noe sånt. Vi er hvertfall veldig glad for disse tablettene. Det kan til tider være 6-8 flått på henne om gangen, hvis vi er i skogen. Heldigvis har vi enda ikke opplevd å bli bitt selv Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå