Tarannon Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 Jeg har tre 100% like pcer som har samme problemene. Her er specs: * Asus P4S800-MX Hovedkort for S478/800mhz SIS648FX, ATA/133, ATX, DDR, 8X AGP, LYD * Intel Pentium 4 2.6 GHz Boxed PC800 Socket PGA478, 512kB "Northwood" * DDR-DIMM PC3200 512MB DDR CL2.5 Minne 184-P (for DDR-PC400MHz) * Maxtor IDE ATA-133 40GB 7200RPM DiamondMax Plus 8 * Sony CD-spiller IDE 52x (CDU-5211-88) Bulk * Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB MPF-920 Floppydisk Intern * Q-Tec Midi tower ATX 6021CMD, Silver Value Line, m/300W AMD/P4 Jeg bygget sammen pcene og testet at den startet og fant all hardware. Alt så ut til å fungere fint, så jeg solgte pcene videre. Når kunden skulle installere Windows oppsto det en del problemer... Feilmeldingene var mange og forskjellig fra hver gang han prøvde å installere, og noen ganger var det ikke feilmeldinger (maskinen bootet direkte uten blåskjerm). Siden samme feilen er på alle pcene er det vel lite sannsynlig at de har blitt skadet under frakt, eller at det er en feil jeg har gjort under bygging (?). Når jeg hørte "symptomene" var minnefeil det første jeg tenkte på. Kan noen se noen andre ting med sammensetning som kan skape komplikasjoner? Alle delene burde vel være kompitable? Kan det være at minnebrikkene ikke er kompitable med SIS648FX-baserte hovedkort? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 Virker for meg at det kan være noen bios-instillinger som lager f4nskap... Lenke til kommentar
Iyon Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 Hvis du mistenker at det er minnet som lager bøll, så er det vel bare å ta inn maskinen(e) og sette i en corsair-brikke eller noe annet enn den noname (antar jeg det var) minnebrikken? så prøve og installere Lenke til kommentar
Tarannon Skrevet 24. november 2003 Forfatter Del Skrevet 24. november 2003 Mulig at det er noen bios instillinger som er feil, men jeg har ingen anelse om hva det kan være.. alt så greit ut før jeg sendte fra meg pcene.. Jeg har bestilt opp en crucial brikke for å teste med den, men vil gjerne ha noen andre alternativer hvis det ikke funker.. Lenke til kommentar
Deuce Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 Mulig at det strømforsyningene som gjør systemet ustabilt. Qtec er jo ikke akkurat kjent for å levere mer watt enn oppgitt. Lenke til kommentar
Iyon Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 Det blir jo eventuelt å luke ut alle unodvendige enheter og så installere windows (var den kopien de prøvde å installere forresten original?) Du kan jo også eventuelt trikse litt med biosinstillinger som tildeler irq automatisk og PNP OS Installed: YES/NO bl.a, Kanskje også prøve en annen type harddisk... Nød lærer naken kvinne å spinne Lenke til kommentar
Tarannon Skrevet 25. november 2003 Forfatter Del Skrevet 25. november 2003 Skal prøve med en annen strømforsyning hvis det med RAM'en ikke fungerer.. Windows cd'en var original ja. Jeg synes dette er rart.. Like før jeg sendte ut de tre pcene der, så bygde jeg en som var nesten 100% lik. Eneste forskjellen var at den hadde 2,8ghz prosessor, dobbelt så stor harddisk og IKKE integrert gfx (Asus P4S800 Hovedkort). Den fungerte som bare det.. En annen ting jeg tenkte på var at cdrom'ene på de tre pcene er skikkelig dårlige. Billigste jeg fikk tak i Kunden nevnte på at det kom noen feilmeldinger om at cdrom'en ikke klarte å lese fra cden, men klarte å komme seg videre etter noen forsøk.. Er det en mulighet at det hadde vært bedre å bruke en brenner til å installere med (mer nøyaktig leser) ?? Lenke til kommentar
[tintin] Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Returnerte idag 2stk identiske RAM brikker som du har.. Fikk feilmeldinger på test no.5 ved Memtest86, når brikkene ble testet en av gangen. [tintin] Lenke til kommentar
VincentYa Skrevet 26. november 2003 Del Skrevet 26. november 2003 twinmos er en god ram brikke Lenke til kommentar
Tarannon Skrevet 21. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2003 PCene er fremdeles ikke i orden. Men nå har vi i det minste funnet ut at alt fungerer helt perfekt med bare EN 512MB brikke RAM (i stedet for to).. Alt går perfekt med en brikke, men med en gang vi setter inn den andre, blir systemet ustabilt.. Noen som har noen flere råd å gi, med tanke på den siste informasjonen? Tar imot alle råd med takk.. Lenke til kommentar
silkshade Skrevet 21. desember 2003 Del Skrevet 21. desember 2003 (endret) Jeg tror det er strømforsyningen som ikke leverer nok strøm! se etter i BIOS om alle verdiene er normale (+12V +5V +3.3V +++). ligger langt over eller langt under normalverdiene så må du bytte ut PSU! Hvis det er slik at systemet virket når du tok bort en 512 brikke, så kan det jo være at det er akkurat på vippepunktet mtp strømforsyningen! Jeg regner med at du har prøvd å sette RAMbrikkene i alle forskjellige konfigurasjoner!? EDIT; Sony leverer bra CD-ROM spillere, iallefall stort sett. har du bare problemer med en av dem eller gjelder det alle? Endret 21. desember 2003 av vladnag Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå