AnonymDiskusjon Skrevet 29. juni 2016 Del Skrevet 29. juni 2016 Hei. Jobber som renovasjonsarbeider. Her er det tariffavtale med lønn og overtid på 50% når dagen overskriver 9 timer på 50%. Lønn er for 7.5 timer. Nå er det doble skift hver dag, og det blir utbetalt for 12.5 timer hver dag uansett lengde på arbeidsdag. Hva er lovligheten rundt dette egentlig? Arbeidsdagene varer som regel mellom 10-12 timer. Hva hvis arbeidsdagen overstiger dette? I kontrakten står ingenting om lønn for 12.5 timer fast. Kun 7.5 timer lengde på arbeidsdag, pluss 30min betalt pause, og overtid 50% etter 9 timer. Nå idag har vi feks kastet bort 2t på ødelagt bil og ventet så arbeidsdagen blir vesentlig lengre. Hva er rettighetene og lovligheten? Anonymous poster hash: 18a5c...c3e Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 29. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2016 Hvilken tariffavtale har dere? Er du/dine kolleger fagorganiserte? Anonymous poster hash: 49125...028 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 29. juni 2016 Del Skrevet 29. juni 2016 Du får 12,5 timer hver dag, selv om du jobber 10-12timer? Får du overtid på de timene over 9 timer? Høres jo ut som du i snitt tjener en god del på det, alternativet er jo at du fører de faktiske timene, noe det for meg høres ut som om du vil tape en god del på. Du har vel krav på lønn for de timene du jobber, altså, jobber du mer enn 12,5 timer skal du jo ha betalt for det, men krever du dette tviler jeg på at du også før lønn for 12,5 timer de dagene du jobber f.eks 10 timer. Så, hva er du egentlig mest tjent med, lønn på 12,5 timer hver dag eller lønn for faktiske timer? 1 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 29. juni 2016 Del Skrevet 29. juni 2016 Står det at du skal ha overtid etter 9 timer, så skal du ha overtid etter 9 timer. Dobbelt skift er 15 timer arbeid, 16 timer med to mat/hvilepauser. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 29. juni 2016 Del Skrevet 29. juni 2016 (endret) Hei. Jobber som renovasjonsarbeider. Her er det tariffavtale med lønn og overtid på 50% når dagen overskriver 9 timer på 50%. Lønn er for 7.5 timer. Blir litt forvirret av det du skriver. Men da du nevner tariffavtle, så er dere jo organiserte. Da burde du/dere kontakte fagforeningen, de har svarene. Hadde dere ikke vært organisert, er det Arbeidstilsynet dere skulle ha kontaktet. Avtalen er nok ikke lovlig, men er den grei for dere så er det vel ok. Uten å viten noe om deres avtale, vil jeg likevel kommentrer noe som jeg tror er feil. Hvis du jobber i en fast 100% stilling, d.v.s. 7,5 t./dag, 5 dager i uken. Da skal du ha 50% overtidsbetaling for de 2 første timene, som overstiger 7,5 t. Deretter 100% betaling. (Det med 9 t., gjelder de som ikke har 100% stilling. Så antall timer pr. dag kan varriere, men er under under max t. pr uke, pr. 14 dag, o.l.). Da firmaet gir dere ordinær betaling for 12,5 t, uansett om dere jobber 10 t, eller 14 t., må du regne på om er lønnsomt. Men da du skriver at det normale er 10 -12 t, så er vel 11 t er ok gjennomsnitt for et enkelt regnestykke. En slik betaling skal jo da dekke både overtid og de gangene dere arbeider mer enn 12,5 timer. Du kan jo selvfølgelig regne på det dag, for dag, uke, for uke, o.l., med overtidsbetaling, kontra betalingen dere får i dag. Endret 29. juni 2016 av Friluftskar Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 29. juni 2016 Del Skrevet 29. juni 2016 Hei. Jobber som renovasjonsarbeider. Her er det tariffavtale med lønn og overtid på 50% når dagen overskriver 9 timer på 50%. Lønn er for 7.5 timer. Blir litt forvirret av det du skriver. Men da du nevner tariffavtle, så er dere jo organiserte. Da burde du/dere kontakte fagforeningen, de har svarene. Hadde dere ikke vært organisert, er det Arbeidstilsynet dere skulle ha kontaktet. Avtalen er nok ikke lovlig, men er den grei for dere så er det vel ok. Uten å viten noe om deres avtale, vil jeg likevel kommentrer noe som jeg tror er feil. Hvis du jobber i en fast 100% stilling, d.v.s. 7,5 t./dag, 5 dager i uken. Da skal du ha 50% overtidsbetaling for de 2 første timene, som overstiger 7,5 t. Deretter 100% betaling. (Det med 9 t., gjelder de som ikke har 100% stilling. Så antall timer pr. dag kan varriere, men er under under max t. pr uke, pr. 14 dag, o.l.). Da firmaet gir dere ordinær betaling for 12,5 t, uansett om dere jobber 10 t, eller 14 t., må du regne på om er lønnsomt. Men da du skriver at det normale er 10 -12 t, så er vel 11 t er ok gjennomsnitt for et enkelt regnestykke. En slik betaling skal jo da dekke både overtid og de gangene dere arbeider mer enn 12,5 timer. Du kan jo selvfølgelig regne på det dag, for dag, uke, for uke, o.l., med overtidsbetaling, kontra betalingen dere får i dag. Regler rundt overtid og satser er avtalebasert. Trenger ikke være slik som du beskriver her. 1 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 29. juni 2016 Del Skrevet 29. juni 2016 (endret) Blir litt forvirret av det du skriver. Men da du nevner tariffavtle, så er dere jo organiserte. Da burde du/dere kontakte fagforeningen, de har svarene. Hadde dere ikke vært organisert, er det Arbeidstilsynet dere skulle ha kontaktet. Avtalen er nok ikke lovlig, men er den grei for dere så er det vel ok. Uten å viten noe om deres avtale, vil jeg likevel kommentrer noe som jeg tror er feil. Regler rundt overtid og satser er avtalebasert. Trenger ikke være slik som du beskriver her. Kanskje du skal lese, det jeg skriver. Les både første avsnitt og første linje, i avsnitt to! Endret 29. juni 2016 av Friluftskar Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 29. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2016 Lønn kr172.5 i timen. Arbeidstid 7.5 timer pluss 30min betalt pause. 50% tilegg etter 9 timer. Vi jobber to ruter hver dag, kan ta alt fra 9-13 timer. Får fast betalt for 12.5 timer om dagen. Ikke overtid for de siste 3.5 timene så vidt jeg vet. Tilsvarer rundt 300kr. Anonymous poster hash: 18a5c...c3e Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 29. juni 2016 Del Skrevet 29. juni 2016 Jeg er enig at det var litt vanskelig forklart, men for å oppklare så tjener dere altså uansett om dere går hjem etter 8 eller 16t: Timelønn x 12,5 + 50% tillegg fra den 9. timen til 12,5 (altså 3,5t) --> (172,5 * 12,5) + ((172,5 / 2) * 3,5 = 2458,125 per dag? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 29. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2016 Ja, eller jeg som vikar. Resten har rundt 200kr i timen 12.5t Anonymous poster hash: 18a5c...c3e Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 29. juni 2016 Del Skrevet 29. juni 2016 Vi jobber to ruter hver dag, kan ta alt fra 9-13 timer. Får fast betalt for 12.5 timer om dagen. Ikke overtid for de siste 3.5 timene så vidt jeg vet. Tilsvarer rundt 300kr. Ja, eller jeg som vikar. Resten har rundt 200kr i timen 12.5t Det høres ikke ut som at dere får noe overtidstillegg (noe som ikke er lovlig). Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. juni 2016 Del Skrevet 29. juni 2016 Slik jeg forstår det får dere bare overtid om dere faktisk jobber over 9 timer, men får ikke mer en 12.5 uansett hvor lenge du er på jobb. Det som da er vesentlig, hvor ofte jobber du mer enn 12.5 time? Om arbeidet er lagt opp til å ta mer tid generelt sett er avtalen feil og bør revurderes. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 29. juni 2016 Del Skrevet 29. juni 2016 Uten å viten noe om deres avtale, vil jeg likevel kommentrer noe som jeg tror er feil. Hvis du jobber i en fast 100% stilling, d.v.s. 7,5 t./dag, 5 dager i uken. Da skal du ha 50% overtidsbetaling for de 2 første timene, som overstiger 7,5 t. Deretter 100% betaling. (Det med 9 t., gjelder de som ikke har 100% stilling. Så antall timer pr. dag kan varriere, men er under under max t. pr uke, pr. 14 dag, o.l.). Det er ingenting, annet enn avtalen du selv sier du ikke vet noe om, som sier at man "skal" ha 100% overtidstillegg for det som overstiger 2 timer overtid, og heller ingenting som sier at man "skal" ha 50% de første to timene som overstiger 7,5 timer. Uten å ha kjennskap til alle norges tariffavtaler, så tror jeg jeg kan si med stor sikkerhet at det finnes dem som ikke er så bra som du skisserer... Arbeidsmiljøloven sier bare (minst) 40% tillegg for det som overstiger 9 timer, ikke 7,5. Det mellom 7,5 og 9 er merarbeid, ikke overtid. (så er det også en grense på 40 timer for ukentlig arbeidstid, og 40% overtid over det, slik at f.eks. 9 timer daglig i en 5-dagers-uke blir 5 timer overtid.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå