cannnnavaro Skrevet 28. juni 2016 Del Skrevet 28. juni 2016 Har foreløpig en veldig fin stasjonær pc til mitt forbruk. Men i forbindelse med bursdag og lite annet jeg ønsker meg, så vil jeg oppgradere den. Regner med å ha et budsjett på 2-3000. Lurer av den grunn på hvordan jeg best kan oppgradere. Det kan gjerne være kun en del av pc'en, f.eks. skjermkortet. Men usikker på hva jeg får mest igjen for. Systemet jeg har.Hovedkort: Z87-A Skjermkort: NVIDIA GeForce GTX 760 Prosessor: Intel i5-4670k 3,4GHz Minne: 8GB ddr3 Er veldig lite oppdatert på hva hva kravene er for tiden og sånt, så gjerne forklar hvorfor dere mener det dere gjør!Takk på forhånd! Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 28. juni 2016 Del Skrevet 28. juni 2016 Skjermkort vil gi deg mest. Og en CPU-kjøler så du kan overklokke. Rundt 4.2-4.4ghz burde være greit å oppnå, og det hjelper godt det også. AMD RX 480 kommer i morgen - og så fremover kommer "custom" kortene også. Det vil nok bli midt i blinken til ditt budsjett. Alternativt har du GTX 970 eller R9 390 - gjerne fra bruktmarkedet. 1 Lenke til kommentar
cannnnavaro Skrevet 28. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2016 Takk for fint svar!Leste faktisk nettopp om RX480 selv på pressfire! Får se hva prisen på det blir, så blir nok det en veldig fin løsning! Noen CPU-kjølere som anbefales? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 28. juni 2016 Del Skrevet 28. juni 2016 (endret) Her er noen kjølere som gir mye for penga http://www.prisjakt.no/product.php?j=1008748,3241232,2858162 Du kan jo lese litt om dem og se .. Vil du åpne pengesekken mer så kanskje http://www.prisjakt.no/product.php?j=2604157,2429137,960281 Edit Bare pass på at du får plass i kabinettet .. Både mhp høyden til tårnet og mhp klaring til minnebrikker. Endret 28. juni 2016 av Kyrre S. 1 Lenke til kommentar
cannnnavaro Skrevet 29. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2016 Lest litt mer rundt RX 480, virker ikke som at det lever helt opp til forventningene og prisen ble endel dyrere enn flere regnet med. Anbefales det fortsatt eller bør jeg heller gå for bruktmarkedet og kjøpe noe derfra/et helt annet kort? Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Lest litt mer rundt RX 480, virker ikke som at det lever helt opp til forventningene og prisen ble endel dyrere enn flere regnet med. Anbefales det fortsatt eller bør jeg heller gå for bruktmarkedet og kjøpe noe derfra/et helt annet kort? Dommen er vel å vente på tredjeparts versjonene. Bilder av Asus sin Strix versjon viser en fullstendig annerledes PCB. Og med heatpipe-kjøling og bedre spennings regulering er det fremdeles håp om at RX480 kommer til å vise seg fra en enda bedre side. CDon.com selger 8GB RX480 for 2790,- inkl. porto på lanseringsdagen. Så det skal være mulig å se prisen ned i ~2500Kr i løpet av kort tid. Skreller man av 4GB og sparer et par hundre lapper til begynner kortet å se svært bra ut. Uansett, så er RX480 litt raskere enn GTX970 i gjennomsnitt, men det er en del på grunn av at det også er en god del raskere i DX12 titlene som er tilgjengelig for øyeblikket. Det er egentlig GTX1060 som gir fasit på om RX480 er et godt kjøp når det kommer. Bilder av GTX1060 har meget betimelig begynt å "lekke" for å gi inntrykk av at det er rett rundt hjørnet. Men vår forum ekspert på alt om Nvidia mener det kommer i august. AMD skjermkortene har ellers fordelen med at de kan kjøre Freesync skjermer. En 24", 144Hz Freesync skjerm får man for ~2500Kr, mens billigste tilsvarende G-Sync skjerm til Nvidia skjermkort koster ~4000Kr. Skal du ha ny skjerm også er man altså halvveis til skjermkort nummer 2 bare i besparelsen på skjermen. Det at RX480 har bedre ytelse i DX12 (Matcher faktisk GTX980Ti i "Hitman") lover bra for fremtidige spill. Nyeste versjon av Displayport gir også muligheter for 60Hz+ 4K skjermer. Men man bør nok ha 2stk. RX480 da, og 8GB versjonen vil også gi mer mening i den settingen. 2stk. RX480 er like raskt som 1 stk. GTX1070 i gjennomsnitt. Men enkelte titler støtter ikke CFX i det hele tatt og trekker snittet ned. Regner man bare spill som støtter CFX er RX480 CFX nesten oppe i GTX1080 ytelse i gjennomsnitt. Det betyr at i enkelte titler så slår RX480 CFX GTX1080. Det blir en avveining, det er jo kjedelig om de spillene som ikke støtter CFX/SLI ikke er spillbare med bare ett RX480.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå