Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Usikker på om jeg har koblet riktig

Anbefalte innlegg

Hei jeg har koblet opp en dp celle med en regulator. jeg har sett gjennom dokumentasjonen på begge, men er usikker på om jeg har koblet riktig på dp cella.

I bilde så kan dere se en merke som ser ut som en manometer merke. kan jeg koble der?

om dere vil se hele dokumentasjonen til dp cella så ligger den her

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwj0hK2XncvNAhWDOxQKHXqTA50QFggcMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.techrentals.com.au%2Fuploads%2FVEG_BAR20-1.pdf&usg=AFQjCNHfXWMY6vOp7SCC_KWATd5Jw3RkAA&sig2=Jw_M9k6bevDH0IaYVkE7CA&bvm=bv.125596728,d.bGs

takk på forhånd.

post-267082-0-07269500-1467135291_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vet jeg ikke hva "dp cella"  er for noe. I førstepost ser det ut som en 4-20 mA inngang.

Post #2. Jording av begge ender på givere som er skrudd fast i metallstrukter kan føre til at den tynne jordingslederen blir utgjevningsjord. Det er den ikke laget for. Om det er det som gjelder her vet jeg ikke. Jordingsproblematikk er et stort felt.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hva "dp cella"  er for noe. I førstepost ser det ut som en 4-20 mA inngang.

Post #2. Jording av begge ender på givere som er skrudd fast i metallstrukter kan føre til at den tynne jordingslederen blir utgjevningsjord. Det er den ikke laget for. Om det er det som gjelder her vet jeg ikke. Jordingsproblematikk er et stort felt.

ja, men hva blir utgangen? jeg må ha en utgang til regulatoren. + og -

Lenke til kommentar

Hei, 

1. Her bruker du terminal 1 og 2 der du finner eksempler på oppkobling i kapittel 3.3. For å kunne vise til en spesifikk oppkobling må jeg nesten vite litt om regulatoren du bruker. 

2. Det er ingenting som tilsier at man ikke skal jorde en DP-celle. Det står så vidt jeg kan se at dette instrumentet kan brukes med og uten jordet kabel, der jord terminalen inni og utenpå instrumentet er koblet sammen. Dersom man kobler til en jordkabel inne i instrumentet så skal man også koble jordingsklemmen på utsiden av instrumentet i henhold til reguleringer. Disse reguleringene kan for eksempel si at man ikke trenger å koble noe på denne klemmen, eller for eksempel at man er nødt til å ha en utgjevningsforbindelse til annet jordet gods. 

Lenke til kommentar

Slik jeg tolker det så sier databladet at regulatoren kan drive instrumenter med 24VDC/150mA. Da vil jeg anta at du bare kan koble trykk-transmitteren til en av AI terminalene på regulatoren.

1 og 2 er supply, men hva med utgangen til regulatoren?

Husk at strømsignalet fint kan sendes via instrumentets supply. Et banalt men enkelt eksempel på dette er at man lager et måleinstrument med en variabel motstand. La oss anta at regulatorens analoge inngang skal lese et strømsignal, og at den gir ut en spenning på 24VDC. Si så at 0% trykk er 4mA og 100% trykk er 20mA. Da kan jeg endre den variable motstanden i henhold til Ohms lov, altså R = U/I, for å finne hvilken motstand jeg må ha for å gi det korrekt signalet. Det vil si at jeg kan endre motstanden til 1200Ohm for å få 20mA, og 6000Ohm for å få 4mA. 

Endret av Salt_Skin
Lenke til kommentar

Slik jeg tolker det så sier databladet at regulatoren kan drive instrumenter med 24VDC/150mA. Da vil jeg anta at du bare kan koble trykk-transmitteren til en av AI terminalene på regulatoren.

jeg skjønner hvor på regulatoren jeg skal koble, men på selve dp cella, skjønner jeg ikke. 1 og 2 på dp cella er jo supplyen. hvor kobler jeg utgangen på dp cella som skal og videre til inngangn til regulatoren AI?

Lenke til kommentar
Salt_Skin, den 28 Jun 2016 - 22:15, sa:Salt_Skin, den 28 Jun 2016 - 22:15, sa:

SitatSitat

1 og 2 er supply, men hva med utgangen til regulatoren?

Husk at strømsignalet fint kan sendes via instrumentets supply. Et banalt men enkelt eksempel på dette er at man lager et måleinstrument med en variabel motstand. La oss anta at regulatorens analoge inngang skal lese et strømsignal, og at den gir ut en spenning på 24VDC. Si så at 0% trykk er 4mA og 100% trykk er 20mA. Da kan jeg endre den variable motstanden i henhold til Ohms lov, altså R = U/I, for å finne hvilken motstand jeg må ha for å gi det korrekt signalet. Det vil si at jeg kan endre motstanden til 1200Ohm for å få 20mA, og 6000Ohm for å få 4mA. 

Jeg skjønner ikke helt, kan jeg få en tegning på dette, kanskje det blir lettere for meg å forstå.

Hvis signalet kan sendes fint gjennom klemme 1 og 2 på dp cella, må lederene kobles direkte på klemmene for signalet?

bare for å se om at jeg har skjønt det her. Supplyen på dp cella sendes til 1 og 2, for selve signalet til regulatoren, kobler man også på 1 og 2 på dp cella. tenker jeg riktig nå?

post-267082-0-64212300-1467146602_thumb.png

Endret av lawiet
Lenke til kommentar

Det krever litt research på regulatoren for å finne den komplette løsningen her, da jeg syntes "manualen" du har lagt ved er litt mangelfull. Det som er sikkert er at du bruker terminal 1 og 2 på måleinstrumentet til både å supplere instrumentet med spenning og for å sende ut målesignalet ditt. 

Det jeg vil anbefale er å sette deg inn i begrepene "Single ended" og "Differential" input. Forståelsen for hva du skal bruke og hvordan det kobles opp vil være vesentlig. Du burde også se om du kan finne en litt bedre manual enn den du har vist til i denne tråden. I en god manual vil du også sannsynligvis finne eksempler på oppkobling. (Denne burde også følge med utstyret) 

I hvilken sammenheng har du fått denne oppgaven?

Endret av Salt_Skin
Lenke til kommentar
Salt_Skin, den 28 Jun 2016 - 23:14, sa:Salt_Skin, den 28 Jun 2016 - 23:14, sa:Salt_Skin, den 28 Jun 2016 - 23:14, sa:

Det krever litt research på regulatoren for å finne den komplette løsningen her, da jeg syntes "manualen" du har lagt ved er litt mangelfull. Det som er sikkert er at du bruker terminal 1 og 2 på måleinstrumentet til både å supplere instrumentet med spenning og for å sende ut målesignalet ditt. 

Det jeg vil anbefale er å sette deg inn i begrepene "Single ended" og "Differential" input. Forståelsen for hva du skal bruke og hvordan det kobles opp vil være vesentlig. Du burde også se om du kan finne en litt bedre manual enn den du har vist til i denne tråden. I en god manual vil du også sannsynligvis finne eksempler på oppkobling. (Denne burde også følge med utstyret) 

I hvilken sammenheng har du fått denne oppgaven?

Jeg har en bunke med dokumentasjon til regulatoren, men dessverre ikke mange oppkoblinger. men så det blir 4 ledere totalt da til dpcella, 2 for supply og 2 for utgang signal

jeg har drukket 2 kabler til dp cella se. kablene er 2 ledere. gjør det noe i det hele tatt om at jeg har 2 kabler som går til dp cella?

Jeg antar at jeg måtte koble direkte på dp cella for signalet. Og ikke i rekkeklemmen til supplyen før den kommer til dp cella.

jeg jobber med en prøve stasjon på jobben. hvor vi som kan øve oss på ting vi ikke har vært borti før. men jeg er nervøs for å ødelegge ting som dette. oppgaven er bare nivå regulering  i en tank

Endret av lawiet
Lenke til kommentar

Ok! Så det du må gjøre er så lese igjennom dokumentasjonen på de analoge inngangene. Her må du forsøke å finne ut om de analoge inngangene er "aktive", altså om de vil klare å levere 24VDC til måleinstrumentet ditt. Et forsøk du også kan gjøre, som jeg ikke vet om vil fungere, er å måle spenningen over en av utgangene med et multimeter. 

Når det kommer til måleinstrumentet så vil det som nevnt være både supply og signal på samme kabel. Dette ser du også enkelt fra de 3 eksemplene som er i måleinstrumentet sin manual. 

Jeg spør igjen, i hvilken sammenheng har du fått denne oppgaven? 

Lenke til kommentar

Jeg har en bunke med dokumentasjon til regulatoren, men dessverre ikke mange oppkoblinger. men så det blir 4 ledere totalt da til dpcella, 2 for supply og 2 for utgang signal

Det vil nok bare være behov for 2 av dem. 

Men for å tilpasse hjelpen best mulig så er det vesentlig å vite litt om hvilken faglig bakgrunn du har? 

Jeg antar at jeg måtte koble direkte på dp cella for signalet. Og ikke i rekkeklemmen til supplyen før den kommer til dp cella.

Dette vil nok være avhengig av det som er nevnt i mitt forrige innlegg. 

Lenke til kommentar
Salt_Skin, den 28 Jun 2016 - 23:43, sa:Salt_Skin, den 28 Jun 2016 - 23:43, sa:Salt_Skin, den 28 Jun 2016 - 23:43, sa:Salt_Skin, den 28 Jun 2016 - 23:43, sa:

SitatSitatSitatSitat

Det vil nok bare være behov for 2 av dem. 

Men for å tilpasse hjelpen best mulig så er det vesentlig å vite litt om hvilken faglig bakgrunn du har? 

SitatSitatSitatSitat

Dette vil nok være avhengig av det som er nevnt i mitt forrige innlegg. 

jeg jobber som en automatiker, men har jobbet mest med styring.

bare 2 leder ikke sant? og den må sa egen supply et sted. det jeg mener er at, den skal ikke få noe supply fra regulatoren ikke sant?

jeg har prøvd meg litt på en sånn regulator før, og det skal gå ann å programmere slik at man kan velge mA, VDC osv. på AI

Men hva burde regulatoren ta imot fra dp cella? mA eller VDC?

jeg fant en kobling av FT1 og regulatoren.

FT1 - går til : AI2+

FT1 + går til: +24v dc out 

Men det står også at AI2 skal være programmert 4-20mA

post-267082-0-02892600-1467151967_thumb.jpg

Endret av lawiet
Lenke til kommentar

Hvor vidt man bruker 4 - 20mA, 0 - 20mA, 1 - 5V osv er mer avhengig av "praksisen" man velger å bruke. I dette tilfellet så ser du at Vega instrumentet kommuniserer med mA signal. 

Jeg ville som du sier, brukt eksempelet med FT1. Hvis AI2 er programmert til 4-20mA så bør det meste vært tilrettelagt! 

Lenke til kommentar

Ja, da vil regulatoren supplere den med spenning. 

Slik jeg tolker det så vil den klare å supplere 24VDC/150mA til transmittere. Vil derfor tro at du kan supplere flere smarte transmittere enn du har analoge innganger. 

Lenke til kommentar

I følge den slagsbroshyren som er linket opp over så kan regulatoren ha fra 3-5 analoge innganger avhengig av hvilken modell det dreier seg om.  Da kan den nok sannsynligvi tekke 3-5 analoge innganger med to leder oppkobling. Det skulle man i alle all tro.

Steg 1 bør være å angi den helt korekte modellbetegnelsen på regulatoren, og så finne fram til "operating manual" eller tilsvarende for den helt riktige regulatoren. Ofte så produseres jo slike regulatorer i litt forskjellige utgaver og med forskjellige egenskaper og det finnes et forholdsvis langt modellnummer som beskriver dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...