Helliff Skrevet 28. juni 2016 Del Skrevet 28. juni 2016 Hei Har nettopp kjôpt meg nytt kamera,canon 70 d og ser nå at jeg kanskje skulle kjøpt meg ett litt enklere. Har også kjøpt objektivet 1.8- 50mm som jeg har hørt skal være bra. jeg stiller f til 1.8 på av modus ,men bildene blir ikke så diffuse i bakgrunnen som jeg ønsker. Er det mulig å stille dette på auto,eller er det noen som kan forklare hvordan jeg kan få best mulig bilder med denne linsen? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 28. juni 2016 Del Skrevet 28. juni 2016 (endret) Still inn på et bestemt fokuspunkt og få kameraet til å fokusere på det. edit: det du prøver å oppnå heter bokeh. Endret 28. juni 2016 av ilpostino Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 28. juni 2016 Del Skrevet 28. juni 2016 (endret) Avstanden på motivet og avstanden til bakgrunnen har også en innvirkning, hvis du foreksempel fokuserer 1meter unna har du et dybdeskarphetsfelt på ca. 0.03 meter og fokuserer du 10 meter unna har du et dybdeskarphetsfelt på 2.74 meter. Her har du en dybdeskarphetskalkulator "dybdeskarphet = dof = depth of field". Edit: Anbefaler og bruke 1 fokuspunkt i kameraet så du enklere kan fokusere på rett plass, det har ingen betydning om du fokuserer på auto eller manuelt du skal uansett på et fokusbekreftelse lyd/pip hvis du har slått det på, hvis ikke blir det fokuspunktet som er i fokus grønt i søkeren/skjerm. Et lite tips også, du kan justere skarpheten i søkeren hvis den ikke fremstår som skarp "informasjonen er diffus", du finner et lite hjul på siden av søkeren som du kan justere +/- styrken på. Endret 28. juni 2016 av Nautica Lenke til kommentar
Napoleon XIV Skrevet 28. juni 2016 Del Skrevet 28. juni 2016 det finnes ingen snarvei for å skjønne dette med dybdeskarphet / DOF. Men denne GUIDEN "Blenderen – den fotografiske iris" gir en god og lettfattelig innføring i temaet: http://www.tek.no/artikler/blenderen-den-fotografiske-iris/14224 Lenke til kommentar
Akse Skrevet 28. juni 2016 Del Skrevet 28. juni 2016 Avstanden fra subjektet til bakgrunnen er den viktigste faktoren. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 28. juni 2016 Del Skrevet 28. juni 2016 Du gjør rett i å velge Av og f/1,8. For minst mulig dybdeskarphet, skyt på f/1,8 og gå enda tettere på, så fokusavstanden blir kortere. Jo større blenderåpning (mindre blendertall) og jo kortere fokusavstand, jo mindre dybdeskarphet. 2 Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 28. juni 2016 Del Skrevet 28. juni 2016 Legg ut et bildeeksempel i tråden. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 29. juni 2016 Del Skrevet 29. juni 2016 Hva Nautica og Trondster sa. edit: det du prøver å oppnå heter bokeh.Nei, det TS prøver å oppnå er liten skarphetsdybde. Bokeh er bare et ord for den (nokså subjektive) estetiske kvaliteten til områdene av bildet som ikke er i fokus. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå