Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med Nettverk.

Anbefalte innlegg

Jeg har to dataer som jeg har koblet til en switch. har også koblet linja fra ADSL modemet inn på switchen. (Online ADSL fra telenor)

Den ene har jeg windows 98 på, og den andre har jeg windows XP på.

Jeg "ser" XP maskina fra den med 98, men XP maskina ser ikke den med 98.

Er det noen som vet hva jeg kan gjøre for at XP maskina skal finne 98 maskina?

Og noen ganger så finner bare 98 maskina bare seg selv, også starter jeg maskinen på nytt, så finner den XP maskina. Men XP maskina har aldri funnet 98 maskina. Sorry alt surret med XP og 98, men hvis det er noen som skjønner dette, så hadde jeg satt veldig stor pris på litt hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nesten det samme problemet.

Jeg har 3 pcer: Win XP Home, Win XP Pro, Win 2000.

Ingen av disse pc'er klarer å se eller finne hverandre.

Jeg har prøvd netsetup.exe

Hva skal jeg og Robin Hood gjøre for å løse våre problemer?

Lenke til kommentar

Tja, sørg for alle er på samme nett - hvis ikke maskinene får IP-adresser m.m fra ADSL-modemet/"bredbåndsruteren", må du sette det selv - velg f.eks 192.168.1.10, 192.168.1.11 og 192.168.1.12 og sett subnettmasken til 255.255.255.0. Sørg for at alle er Clients for Microsoft Networks og at "File and Printer sharing for MS Networks" er skrudd på.

La maskinene være i samme workgroup. De vil nå "se" hverandre. I tilfelle problemer bruk start/run og skriv "\\maskinnavn" eller "\\ip-adresse" for å aksessere delte ressurser.

lykke til.

-zg

Lenke til kommentar

Er det en switch eller en router du har? Om switch velg ip selv (f.eks 192.168.0.x) og nettverksmaske til 255.255.255.0. Om router la den dele ut ip adresser, og sett automatisk ip på alle maskinene. Aktiver "act as dhcp server", eller hva enn det står inn på din router. Om du deler ut adsl med en switch via upplinken, kan du støte på endel problemer, da den ikke er laget til dette formålet. Det fungerer men jeg anbefaler dere da å investere i en router med innebygget 100mbits switch, disse kan fås for omlag en 500lapp!

Endret av zaico
Lenke til kommentar
Er det en switch eller en router du har? Om switch velg ip selv (f.eks 192.168.0.x) og nettverksmaske til 255.255.255.0. Om router la den dele ut ip adresser, og sett automatisk ip på alle maskinene. Aktiver "act as dhcp server", eller hva enn det står inn på din router. Om du deler ut adsl med en switch via upplinken, kan du støte på endel problemer, da den ikke er laget til dette formålet. Det fungerer men jeg anbefaler dere da å investere i en router med innebygget 100mbits switch, disse kan fås for omlag en 500lapp!

Har en switch!

Problemet er at win 98 maskinen ser XP maskinen, men XP maskinen ikke ser Win98 maskinen.

Win 98 IP:192.168.0.1 NM.:255.255.255.0

XP IP :192.168.0.11 NM.:255.255.255.0

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...