Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

SiSoft Sandra 2002 demo-versjon

T-Evil

Anbefalte innlegg

Nå trenger jeg hjelp igjen.

Har lastet ned dette programmet. Har skjønt at det kan brukes til å sjekke om PC-en funker optimalt.

har tatt noen Benchmarkinger og titta litt rundt på det men skjønner ikke stort.

Hovedspørsmålet må jo bli om den kan fikse noe automatisk? Kan jeg trykke på en knapp så fikser den ting som er gæærnt?

Hva er diskfragmentering? Og hvilke ulemper kan skje?

Hva er "performance tune up wizard" og "burn in wizard"?

Kan jeg rote til mye i PC-en min hvis jeg utfører noe der inne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så langt jeg har sett på det programmet er det bare tips om hvordan du kan få en bedre maskin.

Når du diskfragmeneterer, så flytter du clusters/fragmenter med data i riktig og raskere rekkefølge. For etter en stund uten diskfragmentering vil data bli lagret hulter til bulter på disken.

Lenke til kommentar

Diskfragmentering vil si å flytte brukt plass, ledig plass, boot-sektor ol. etter hverandre på riktig sted på harddisken.

Tenk på det som en bokhylle med ledig plass. Det er en fordel å skyve alle bøkene til den ene siden for så å ha ledig plass på den andre siden fremfor å ha litt plass innimellom her og der. På den måten går det mye raskere å sette en ny bok på plass. Slik er det også når det skal lagres filer på harddisken din.

Fragmentering bør gjøres en gang i mellom, og har så vidt meg bekjent ingen "ulemper"

Jeg tror heller ikke at Sandra gjør endringer, bare kommer med råd.

:smile:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-26 12:01, T-Evil skrev:

Nå trenger jeg hjelp igjen.

Har lastet ned dette programmet. Har skjønt at det kan brukes til å sjekke om PC-en funker optimalt.

har tatt noen Benchmarkinger og titta litt rundt på det men skjønner ikke stort.

Hovedspørsmålet må jo bli om den kan fikse noe automatisk? Kan jeg trykke på en knapp så fikser den ting som er gæærnt?

Kan jeg rote til mye i PC-en min hvis jeg utfører noe der inne?

Du kan ikke forandre på innstillinger gjennom SiSoft Sandra. Programmet tester f eks. systemet og kommer med forslag til forbedringer. Det er ikke alltid informasjonen som kommer frem i SiSoft stemmer.

Quote:

Diskfragmentering ordner informasjonen som er på disken/partisjonene slik at den kommer i rett rekkefølge. Resultatet kan blir raskere system, spsielt om har innstallert og avinstallert mye.

"Preformance tuneup" gjør en vurdering av systemet og anbefaler endringer. Har aldri vurdert denne "saken" som spesielt god.

"Burn in wizard" stress tester komponenter i en angitt periode eller i loop.

SiSoft Sandra er greit å bruke, men er ikke like nøyaktigt. De beste er benchmarkene av CPU,HD og minne. Systeminfo kan også være greit å bruke, ta informasjonen med en "klype salt". :smile:

Lenke til kommentar

SiSoft Sandra er et syntetisk benchmark programdiagnostiseringsprogram og kan ikke fysisk gå inn å gjøre noen forandringer.

Erfaringer viser også at en ikke alltid skal ta informasjonen for god fisk. Da spesielt de tips som dukker opp.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-26 12:17, Nazrac skrev:

Diskfragmentering vil si å flytte brukt plass, ledig plass, boot-sektor ol. etter hverandre på riktig sted på harddisken.

Tenk på det som en bokhylle med ledig plass. Det er en fordel å skyve alle bøkene til den ene siden for så å ha ledig plass på den andre siden fremfor å ha litt plass innimellom her og der. På den måten går det mye raskere å sette en ny bok på plass. Slik er det også når det skal lagres filer på harddisken din.

Fragmentering bør gjøres en gang i mellom, og har så vidt meg bekjent ingen "ulemper"

Jeg tror heller ikke at Sandra gjør endringer, bare kommer med råd.

:smile:

Bra sagt!!! må bare legge til at hvis du feks har en samling Donaldblader her og du skal finne nr 42 fra år 1996 så er ikke det så lett hvis ikek bladene står i orden. Hvis en pc skal åpne en fil og den ene delen av fila ligger på begynnelse og den andre på slutten og den tredje i midten på hd'en også videre, så vil dette ta vesentlig lengre tid enn hvis hele fila lå på samme sted..

Derfor vil defrag øke ytelsen en del..

Jeg kan anbefale deg Norton Utilities. dette programmen sjekker pc'en din for feil, og retter automatisk opp i dette..

Lenke til kommentar

Quote:

Der har du den ja. Lastet ned et program, men er ikke helt sikker på hva det er til... :grin:

Men du har skjønt ganske riktig.

Det er en fordel å vite hva du gjør, når du bruker slike programmer.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-26 21:38, GeeZuZz skrev:

Quote:

Der har du den ja. Lastet ned et program, men er ikke helt sikker på hva det er til...
:grin:

Men du har skjønt ganske riktig.

Det er en fordel å vite hva du gjør, når du bruker slike programmer.

Hva galt kan en gjøre med et syntetisk program?

Hvis alle bare hentet ned slike program så hadde det vært mye mindre problemer å løse

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...