Mannen med ljåen Skrevet 1. juli 2016 Del Skrevet 1. juli 2016 (endret) Jeg tok oppkjøring nylig (tung MC) og hadde gjort hjemmeleksa. Jeg vil jo instinktivt holde meg godt under fartsgrensa på oppkjøring, fordi det er ulovlig å kjøre for fort. Men slik tolker ikke sensor regelverket. Jeg var forberedt. Jeg visste at sensor gir stryk for folk som kjører for seint, selv om det ikke er ulovlig å ligge under fartsgrensen. Moralen er: Skal du ha håp om å bestå bør du ligge nøyaktig på fartsgrensen, eller helst litt over. Aldri under. Dette er en observasjon. Ikke et generellt råd om hvordan man skal kjøre daglig. Jeg fikk god hjelp av en hjelm med dårlig utsikt. Jeg kunne ikke se speedometeret uten å tippe hodet nedover. Hadde jeg visst hvor fort jeg kjørte, hadde jeg nokk sakket farten og strøket. I praksis kjørte jeg ikke for seint, men antakelig nøyaktig fartsgrensen eller litt over. Fikk bestått. Sensor hadde ingenting å påpeke. I praksis passer jeg mer på speedometeret, enn det jeg gjorde på oppkjøringen. Husk også å demonstrativt snu på hodet hele tiden, så sensor ser at du har oversikten ved kryss. Gjerne litt mer enn du ville gjort til vanlig. De liker å påstå at du ikke så deg til høyre og venstre, så husk å gjøre demonstrative hodebevegelser. Endret 1. juli 2016 av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z Skrevet 1. juli 2016 Del Skrevet 1. juli 2016 (endret) Drit i hastighet, viktigste er flyt i trafikken, mulig du er for opphengt i hvor for du kjører og ikke kjørelærer/sensor... Nja, de var veldig opptatt av hastighet når jeg kjørte opp. Flyt i trafikken er bare noe de liker å si, når jeg kjørte i ukjent område med veldig smale veier i minusgrader og holdt lav hastighet, så strøk jeg på det grunnet "flyt i trafikken". Det skal nevnes at det ikke var noe trafikk der overhodet, kun meg og den elendige veibanen. Noen sensorer liker bare å stryke mennesker for gøy, å klage på det er nyttesløst. Hold fartsgrensen til punkt og prikke var det jeg lærte under oppkjøring, uansett forhold. Endret 1. juli 2016 av Slettet-GlDE6z Lenke til kommentar
Pitus Skrevet 1. juli 2016 Del Skrevet 1. juli 2016 Jeg har en annen opplevelse med det å holde fartsgrensen. Jeg kjørte på noen tidvis smale og svingete veier der fartsgrensen var 50km/t, men jeg lå stort sett rundt 30km/t. Da kommenterte sensor at jeg hadde god fartstilpasning i fht sikt og veibredde. På hovedveiene lå jeg under fartsgrensen når jeg måtte det pga andre biler, og ellers pluss/minus 5-10 km/t når jeg selv kunne velge farten. Fikk ingen kommentarer på dette. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 1. juli 2016 Del Skrevet 1. juli 2016 Jeg hadde ingen spesiellt dårlige veier på min oppkjøring. På slike veier som du beskriver, er det mulig at selv sensor forstår at hastigheten bør tilpasses. På gode veier ser de ut til å kreve full hastighet uansett. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z Skrevet 1. juli 2016 Del Skrevet 1. juli 2016 (endret) Jeg har en annen opplevelse med det å holde fartsgrensen. Jeg kjørte på noen tidvis smale og svingete veier der fartsgrensen var 50km/t, men jeg lå stort sett rundt 30km/t. Da kommenterte sensor at jeg hadde god fartstilpasning i fht sikt og veibredde. På hovedveiene lå jeg under fartsgrensen når jeg måtte det pga andre biler, og ellers pluss/minus 5-10 km/t når jeg selv kunne velge farten. Fikk ingen kommentarer på dette. Nøyaktig dette strøk jeg på, 30km/t i 50 sone med smale veier og snø i veibanen. Fikk tips av alle om å kjøre defensivt på oppkjøring, dessverre så hjalp det lite. Nå er jeg rimelig sikker på at sensor var en løk uten sidestykke uansett, bestod med glans på andre forsøk. Endret 1. juli 2016 av Slettet-GlDE6z Lenke til kommentar
Pitus Skrevet 1. juli 2016 Del Skrevet 1. juli 2016 Nøyaktig dette strøk jeg på, 30km/t i 50 sone med smale veier og snø i veibanen. Fikk tips av alle om å kjøre defensivt på oppkjøring, dessverre så hjalp det lite. Nå er jeg rimelig sikker på at sensor var en løk uten sidestykke uansett, bestod med glans på andre forsøk. Synes det høres merkelig ut. Forklarte du underveis hvorfor du kjørte saktere enn fartsgrensen? Jeg kommenterte både underveis og under oppsummeringen at jeg kanskje kjørte litt sakte enkelte steder, men at det var fordi jeg var ukjent i området og derfor ville være litt forsiktig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z Skrevet 1. juli 2016 Del Skrevet 1. juli 2016 Nøyaktig dette strøk jeg på, 30km/t i 50 sone med smale veier og snø i veibanen. Fikk tips av alle om å kjøre defensivt på oppkjøring, dessverre så hjalp det lite. Nå er jeg rimelig sikker på at sensor var en løk uten sidestykke uansett, bestod med glans på andre forsøk. Synes det høres merkelig ut. Forklarte du underveis hvorfor du kjørte saktere enn fartsgrensen? Jeg kommenterte både underveis og under oppsummeringen at jeg kanskje kjørte litt sakte enkelte steder, men at det var fordi jeg var ukjent i området og derfor ville være litt forsiktig. Skal ærlig innrømme at jeg ikke snakket noe særlig under kjøringen nei, fokuserte kun på mitt og hadde en smule smalltalk på hovedveiene. Det hørtes merkelig ut fordi det er merkelig, jeg er overbevist om at noen sensorere bare er ute etter å stryke folk. Jeg tror ikke på at strykprosenten skal være så høy når vi har så vanvittig mye opplæring i forkant. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 1. juli 2016 Del Skrevet 1. juli 2016 Sensor er digital. Du skal kjøre veldig defensivt på sånne veier som er bevisst valgt fordi de er dårlige. Du skal kjøre full hastighet på gode veier. God sjåfør kan du være siden. På oppkjøringsdagen handler det om å bestå etter sensors premisser. Forklar hele tiden hvofor du kjører slik du gjør. Da kanskje sensor forstår. Og beveg på hodet demonstrativt, slik at han ser at du har oversikt over trafikkbildet. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 1. juli 2016 Del Skrevet 1. juli 2016 De fire gangene jeg har kjørt opp, så har jeg kjørt etter premissene til lovverket. Bestått med glans alle gangene. Har også forklart under kjøring hvorfor, når jeg har gjort ting - f.eks lavere hastighet enn fartsgrensen. Vært avslappet og 'liksom' vist interesse for sensor.(men ikke slik at det har gått utover kjøringen og oppmerksomheten der) Spurt om hvor lenge h*n har jobbet som sensor, hva h*n har gjort før osv ... - Lenke til kommentar
freke Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Jeg tror ikke på at strykprosenten skal være så høy når vi har så vanvittig mye opplæring i forkant. Strykprosenten på oppkjøring trekkes mye opp pga våre nye landsmenn som betaler ti-tusenvis av kroner på 'private' kjøreskoler (drevet av nye landsmenn) der de ikke lærer å kjøre. Og stryker gang på gang på gang. Lenke til kommentar
SuperMad Skrevet 5. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2016 Jeg har snakket med mange om min sak og jeg hadde en "hemmelig" møte med ansatt i Vegvesen. Han sa at jeg kan klage men jeg vinner ingenting. Det betyr at jeg kan vente en beslutning til seks måneder og jeg kan få en ny oppkjøring med 1/2 sensore som skal være ekstra oppmerksom på kjøring. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Hemmelig møte? Høres søkt ut. Om du strøk pga at kjørelærer ikke var observant på at du var i et anleggsområde med nedjustert hastighet er det bare å klage i vei. Men antar nok at realiteten er en helt annen. Lenke til kommentar
SuperMad Skrevet 5. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2016 Hemmelig møte? Høres søkt ut. Om du strøk pga at kjørelærer ikke var observant på at du var i et anleggsområde med nedjustert hastighet er det bare å klage i vei. Men antar nok at realiteten er en helt annen. Hemmelig betyr bare at det var ikke et offisielt møte. Ja, realiteten kan være at hun ikke likte at jeg startet å argumentere med henne. Det kan være også at hun ikke likte at jeg kommer fra et annet land. I konklusjonen er det helt idiotisk at jeg ikke klarte fordi jeg kjørte for sakte. Jeg sa at jeg kjører første gang der og kjenner ikke området. Jeg har hatt førekortet circa 10 år og når jeg kjører i området jeg ikke kjønner, MÅ jeg ta det saktere for å finne riktig vei. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 Får dra fram rasisme-kortet Det kan være også at hun ikke likte at jeg kommer fra et annet land. Der kom den ja. Det er mykje som kan være, men å vinne fram med at du strauk på grunn av rasisme blir nok svært vanskelig. Eg trur nok at du miste dine sjangser for godvilje når du begynte å argumentere tilbake. Det er svært vanskelig å argumentere mot sensor sin totalvurdering, utan å samtidig forsterke sensors inntrykk av at du viser liten trafikkforståelse. Dersom sensor meinar at det var feil av deg å bremse ned frå 60 km/t i ei 60-sone av hensyn til bilane som låg bak deg, så vil du ikkje kunne redde deg inn med å argumentere med at du ikkje klarer å holde jamn fart i 60-sona. Det einaste som kunne ha redda deg i slike situasjonar er å legge deg flat og innrømme feil. På den måten viser du i alle fall at du har tatt til deg rådet frå sensor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå