SuperMad Skrevet 27. juni 2016 Del Skrevet 27. juni 2016 Jeg hadde oppkjøring i dag og fikk ikke bestått. Hva kan jeg kjøre fordi sensot løy!!! Hun så ikke midlertidig skilt med fartsgrense 30 km/h og sa at jeg kjørte altfor saktig!!! Jeg sjekket det etterpå og der var middlertidige skiltet fordi veiarbeid. Hun skrevet også feil at hun bad å stoppe for å slippe trafikk forbi - det aldri skjedde!!! Lenke til kommentar
blured Skrevet 27. juni 2016 Del Skrevet 27. juni 2016 Tror det er vanskelig (om mulig?) å klage på sensur på oppkjøring. Derfor endel har med seg kjørelærer i bilen som en "nøytral" tredjepart. Men gitt at det er mulig (det må nesten noen andre bekrefte/avkrefte) så må du i så fall ha svært konkrete beviser (som bilde av skiltet og situasjonen tatt på dagen du kjørte opp, eller en bekreftelse fra selskapet som bedrev veiarbeid der om at det faktisk stod der da). Og selv da er det nok vanskelig, for jeg tipper at sensor ikke har spesifisert nøyaktig hvor du kjørte i 30 km/t på lappen du fikk med deg, og dermed blir det fort bare ord mot ord også med eventuelle bevis. 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 28. juni 2016 Del Skrevet 28. juni 2016 Jeg har opplevd noen sensorer som er alt for høye på seg selv. Dem tror dem er topptrente og supererfarne spesialsjåfører, men mange av dem glimrer med nok et fravær og det er når det kommer til pedagogikk. Hvilken som helst rullingsrøykende kolsbefengt nisse kan bli kjørelærer. Det krever noen kurs så klart, men man er jo ikke verdensmester så fort man har et slikt kurs. Hos dem må man også ha erfaring for å kunne prestere optimalt og korrekt. De fleste er nok flinke og ikke minst hyggelige, men jeg har opplevd en kjørelærer fra en annen trafikkskole når jeg tok MC lappen på motsatt måte. Makan til drittsekk skal du lete lenge etter. ALT eleven gjorde var galt. Eleven ble kjeftet huden full, selv om han i mine øyne ikke gjorde noe mer "galt" enn det jeg gjorde og min kjørelærer var så absolutt ikke på samme lave nivå. Nå snakker vi jo om oppkjøring og sensorer her men jeg tror mange ganger at eplet ikke faller langt fra stammen. Når det er sagt så tror jeg du tjener lite på og klage, for slike mennesker pleier nok ikke å innrømme sine feil, så du vil nok komme til kort der. Derimot er ideen om å ta med seg en nøytral tredjepart en lur ting tror jeg. Gjerne en kjørelærer, men jeg har opplevd spesielt på små plasser at dem er "kompiser" hele gjengen. Det må i så fall bli en kjørelærer fra et annet sted eller noe. Men dem sitter jo heller ikke i baksetet og glaner i tre kvarter helt gratis, så du må nok vertfall punge ut. Om det finnes en slik løsning i det hele tatt vet jeg ikke... Lenke til kommentar
blured Skrevet 29. juni 2016 Del Skrevet 29. juni 2016 Gjerne en kjørelærer, men jeg har opplevd spesielt på små plasser at dem er "kompiser" hele gjengen. Det må i så fall bli en kjørelærer fra et annet sted eller noe. Men dem sitter jo heller ikke i baksetet og glaner i tre kvarter helt gratis, så du må nok vertfall punge ut. Om det finnes en slik løsning i det hele tatt vet jeg ikke... Det vanligste er vel å kjøre i den samme bilen som man har øvelseskjørt i. Og siden kjørelærer da bare sitter og venter på stasjonen, så koster det ikke noe ekstra å ha han/henne med i bilen. Men som du skriver, om de tydelig kjenner hverandre godt, eller om en ikke har den beste kjemien med sin kjørelærer, så hadde jeg nok droppet det. TS: Om du finner på å sende inn en klage, spesielt om det er et lite sted, så bør du være klar over at det kan straffe seg neste gang du kjører opp. Regner med at alle sensorene snakker sammen, spiser lunsj sammen, osv, så ryktet går vel fort på at du har klaget. Lenke til kommentar
uGn Skrevet 29. juni 2016 Del Skrevet 29. juni 2016 Litt sent nå, men hvis du ber sensor spesifisere på oppkjøringslappen hvor du kjørte for sakte så er det vel relativt lett å klage på det. Vegvesenet kan vel bekrefte at den dagen stod det skiltet sånn og sånn på den strekningen? 1 Lenke til kommentar
hølands_gutt Skrevet 29. juni 2016 Del Skrevet 29. juni 2016 Kan klage til Statens vegvesen med bevis for hendelsen og bilder/dokumentert av stedet veiarbeidet skjedde. det er opp til avdelingssjef for sensoren om han/hun formener det samme klagen er reelt. men verdt å prøve allikevel. her har faktisk han Taushetsplikt ovenfor eleven/kandidaten til å velge ut en ny sensor ved neste oppkjøring som beklagelse gebyrfritt. jeg hadde 2 sensorer hvor den ene hadde ingen påvirkning til oppkjøring kun oppfølgning til den andre sensoren om han gjorde jobben sin. Så noe kontrollering/oppfølgning av sitt arbeid har dem. Husk å send kopi av evalueringskjema som sensor har plikt å fylle samt levere en kopi til deg. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 29. juni 2016 Del Skrevet 29. juni 2016 Dere burde jo kjørt tilbake til stedet med skiltet, og så kunne du vist at "der er det jo!". Lenke til kommentar
suuhoo Skrevet 29. juni 2016 Del Skrevet 29. juni 2016 Er det lov å ha med actioncam/dashcam på oppkjøring? Lenke til kommentar
SuperMad Skrevet 29. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2016 Litt sent nå, men hvis du ber sensor spesifisere på oppkjøringslappen hvor du kjørte for sakte så er det vel relativt lett å klage på det. Vegvesenet kan vel bekrefte at den dagen stod det skiltet sånn og sånn på den strekningen? Hun skrev at jeg kjørte noen ganger 44 km/h hvor fartsgrense var 50 km/h. Hun sa til meg at hvorfor bremset jeg fra 60 km/h til 58 km/h i sone 60 km/h!!!! Jeg sa at det er eksamen, jeg kjenner ikke området og jeg kjører forsiktigere enn normalt. Jeg kan ikke holde akkurat 60 km/h. Kjørelæreren min sa nøyaktig - sur kjerringa Lenke til kommentar
SuperMad Skrevet 29. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2016 Takk for alle! Lenke til kommentar
SuperMad Skrevet 29. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2016 Er det lov å ha med actioncam/dashcam på oppkjøring? Neste gang bruker jeg mobiltelefonen for å ta opp alt vi snakker. Så synd at jeg ikke gjorde det denne gangen, da kan jeg beviser at hun løy. Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 29. juni 2016 Del Skrevet 29. juni 2016 (endret) Litt sent nå, men hvis du ber sensor spesifisere på oppkjøringslappen hvor du kjørte for sakte så er det vel relativt lett å klage på det. Vegvesenet kan vel bekrefte at den dagen stod det skiltet sånn og sånn på den strekningen? Hun skrev at jeg kjørte noen ganger 44 km/h hvor fartsgrense var 50 km/h. Hun sa til meg at hvorfor bremset jeg fra 60 km/h til 58 km/h i sone 60 km/h!!!! Jeg sa at det er eksamen, jeg kjenner ikke området og jeg kjører forsiktigere enn normalt. Jeg kan ikke holde akkurat 60 km/h. Kjørelæreren min sa nøyaktig - sur kjerringa Var litt ekstremt fokus på en nøyaktig km/t her.. Tror ikke kjørelærer har noe fokus på slik hastighet.. Kjenner ingen kjørelærere som sitter å glaner på GPS måling av hastighet for å kritisere noen under oppkjøring.. Virker mer som at du skrøner litt her nå TS.. Edit: Hun spurte deg hvorfor du bremset ned 2km/t og du svarte Eksamen? Aner jeg en liten språkbarriere? Endret 29. juni 2016 av Krozmar Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 29. juni 2016 Del Skrevet 29. juni 2016 Jeg tror du skal øvelseskjøre mye mer og bli mye tryggere i trafikken. Har hatt noen runder med arvinger etter hvert og det jeg ser er at etter en drøyt 100 timer øvelseskjøring privat så kommer de der at det å kjøre bil og å følge trafikkflyten blir naturlig for dem. Det siste du skriver tyder på at du enda ikke er der, og da er det riktig av sensor å stryke deg. Lenke til kommentar
JTK2 Skrevet 29. juni 2016 Del Skrevet 29. juni 2016 Hentet fra vurderingsskjemaet kandidaten får etter utført førerprøve: "Dersom du har fått IKKE BESTÅTT til prøven, har du rett til å klage over vedtaket. Klageretten gjelder likevel IKKE sensors skjønnsmessige vurdering av kjøremåten din i forhold til kravene. Klagen må gjelde saksbehandlingsfeil eller at sensoren har lagt feilaktige fakta til grunn for avgjørelsen sin." Man kan jo diskutere så mye man vil om sensor har lagt feilaktige fakta til grunn for avgjørelsen, men at "noen" i ettertid skal bruke tid (og penger (hvem sine?)) på å bli med å se hvordan skiltingen var på det aktuelle stedet, det kommer ikke til å skje. Tviler også på at Statens vegvesen lønner folk til å diskutere vedtak i ettertid. Derfor ville jeg heller rådet deg til å øve mer slik at du blir en tryggere sjåfør, slik CrvenaZvezda sier. Om farten er 5 kmt/t over eller 5 km/t under fartsgrensa er, som Krozmar sier, i de fleste tilfeller helt uten betydning, det det legges vekt på er om det kjøres etter forholdene. Lenke til kommentar
SuperMad Skrevet 29. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2016 Det var ikke bare skiltet 30 km/h, Litt sent nå, men hvis du ber sensor spesifisere på oppkjøringslappen hvor du kjørte for sakte så er det vel relativt lett å klage på det. Vegvesenet kan vel bekrefte at den dagen stod det skiltet sånn og sånn på den strekningen? Hun skrev at jeg kjørte noen ganger 44 km/h hvor fartsgrense var 50 km/h. Hun sa til meg at hvorfor bremset jeg fra 60 km/h til 58 km/h i sone 60 km/h!!!! Jeg sa at det er eksamen, jeg kjenner ikke området og jeg kjører forsiktigere enn normalt. Jeg kan ikke holde akkurat 60 km/h. Kjørelæreren min sa nøyaktig - sur kjerringa Var litt ekstremt fokus på en nøyaktig km/t her.. Tror ikke kjørelærer har noe fokus på slik hastighet.. Kjenner ingen kjørelærere som sitter å glaner på GPS måling av hastighet for å kritisere noen under oppkjøring.. Virker mer som at du skrøner litt her nå TS.. Nei, jeg skrøner ikke. Jeg snakket med læreren og vi bestemte neste oppkjøring, dessverre i samme Vegvesen (tidspunkt passer). Læreren min sa at han bli med i bilen hvis det skal være samme sensor. Han sa at han aldri trodde at jeg ikke består. Jeg garantere at jeg går med læreren min til Vegvesen, tar med oppsummering og snakke med det. Men jeg skal gjøre det etter jeg har bestått eksamen fordi læreren tenker at det kan skape fiender i vegvesen. Helt sikkert at jeg skal holde dere informert hva skal skje. Lenke til kommentar
SuperMad Skrevet 29. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2016 Jeg tror du skal øvelseskjøre mye mer og bli mye tryggere i trafikken. Har hatt noen runder med arvinger etter hvert og det jeg ser er at etter en drøyt 100 timer øvelseskjøring privat så kommer de der at det å kjøre bil og å følge trafikkflyten blir naturlig for dem. Det siste du skriver tyder på at du enda ikke er der, og da er det riktig av sensor å stryke deg. Jeg kan kjøre, jeg har hatt førekort i hjemmelandet mitt (99% av likende trafikkregler) circa 10 år. Det var min feil at jeg ikke byttet det i riktig tid. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Får dra fram rasisme-kortet 1 Lenke til kommentar
SuperMad Skrevet 1. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2016 Litt sent nå, men hvis du ber sensor spesifisere på oppkjøringslappen hvor du kjørte for sakte så er det vel relativt lett å klage på det. Vegvesenet kan vel bekrefte at den dagen stod det skiltet sånn og sånn på den strekningen? Hun skrev at jeg kjørte noen ganger 44 km/h hvor fartsgrense var 50 km/h. Hun sa til meg at hvorfor bremset jeg fra 60 km/h til 58 km/h i sone 60 km/h!!!! Jeg sa at det er eksamen, jeg kjenner ikke området og jeg kjører forsiktigere enn normalt. Jeg kan ikke holde akkurat 60 km/h. Kjørelæreren min sa nøyaktig - sur kjerringa Var litt ekstremt fokus på en nøyaktig km/t her.. Tror ikke kjørelærer har noe fokus på slik hastighet.. Kjenner ingen kjørelærere som sitter å glaner på GPS måling av hastighet for å kritisere noen under oppkjøring.. Virker mer som at du skrøner litt her nå TS.. Edit: Hun spurte deg hvorfor du bremset ned 2km/t og du svarte Eksamen? Aner jeg en liten språkbarriere? Jeg svarte at jeg ikke bremset. Jeg sa at jeg prøver å holde hastighet maksimalt 60 km/h. Hun sa at "se - bilene er bak deg og du bremser" Jeg synes hun ikke likte meg og søkte noe for å kverulere. Lenke til kommentar
blured Skrevet 1. juli 2016 Del Skrevet 1. juli 2016 De jeg har vært borti har vært ganske nøye på det. At man klarer å holde bilen i jevnt tempo (oppover, nedover, i svinger, osv) er viktig, og er en indikasjon på at man har god kontroll over bilen. Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 1. juli 2016 Del Skrevet 1. juli 2016 Drit i hastighet, viktigste er flyt i trafikken, mulig du er for opphengt i hvor for du kjører og ikke kjørelærer/sensor... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå