Gå til innhold

BilLappen godkjenning ?

mix122

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/nyheter/Nasjonalt/skjerper-regler-for-innbytte-til-norsk-f%C3%B8rerkort

”Besøkskjøring” kun i tre måneder
Personer som kom til Norge før 1. juli kan benytte sitt utenlandske førerkort i ett år fra de kom til landet. Personer som kom til Norge fra og med  1.juli kan kun benytte sitt utenlandske førerkort i 3 måneder på grunn av innskjerpinger i regelverket. Dette gjelder både for personer som bosetter seg her og for de som oppholder seg her midlertidig bl.a. turister.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har du et utenlandsk førerkort som innfrir den internasjonale standaren for førerkort skal det ikke være noen begrensing på hvor lenge du kan kjøre i Norge slik jeg forstår det...

Du finner det i førerkortforskriften:

§ 8-1.Førerkort fra annen EØS-stat

Førerkort som er utstedt i en annen EØS-stat, er gyldig her i landet i samsvar med sitt innhold med de unntak som følger av denne forskriften. Føreretten er begrenset til de internasjonale klassene som er nevnt i § 3-1 og rettigheter som følger av beslutning 2014/209/EU. Førerkort som er utstedt i en annen EØS-stat etter innbytte av førerkort fra et land utenfor EØS, kan brukes i Norge i inntil 3 måneder.

§ 9-1.Generelle bestemmelser

Utover det som følger av bestemmelsene i dette kapittel, må en person som ønsker å føre motorvogn i Norge, bytte inn til norsk førerkort, når det er adgang til det. Ellers må norsk førerett erverves på vanlig måte.

Lenke til kommentar

Har du et utenlandsk førerkort som innfrir den internasjonale standaren for førerkort skal det ikke være noen begrensing på hvor lenge du kan kjøre i Norge slik jeg forstår det...

Da forstår du feil. Begrensningen er, som angitt i linken til Statens Vegvesen, på tre måneder sammenhengende.

EØS-førerkort trenger ikke byttes inn, førerkort fra elleve ikke-EØS land kan byttes inn om man består oppkjøring (ikke behov for full obligatorisk opplæringspakke), førerkort fra Japan og Sveits kan byttes inn uten oppkjøring.

Fristen for å søke om innbytte fra de 29 andre landene gikk ut for 6 år siden...

Lenke til kommentar

Nå mener jeg at det er snakk om kort som ikke innfrir den internasjonale modellen.

Har du et internasjonalt førerkort skal det heller ikke være et problem å få et Norsk førerkort om du bosetter deg i Norge. Såklart dette er jo som regel fra EU land / EØS avtalen.

Har en søster som bodde i Spania halve livet før hun kom tilbake til Norge med sin Spanske mann , slik jeg forstod det var det bare å ta en tur innom trafikkstasjonen og så fikk han ordnet seg et nytt et førerkort om jeg ikke har misforstått dem helt.

Edit : Jeg er enig med deg i at jeg trolig har misforstått reglene , men er ganske så sikker på at det ordnet seg for Carlos.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Vi snakker vel litt forbi hverandre, egentlig. Poenget er at det finnes egentlig ingen "internasjonal modell" for førerkort. Det finnes en EU/EØS-standard, og det er vel den du kaller "den internasjonale modellen", selv om EU/EØS-området strengt tatt er en ganske liten del av en stor internasjonal verden. Så finnes det to gamle standarder (gammelt rosa førerkort, det som var større enn kredittkortformat) etter Wien-konvensjonen, som kanskje er/var utbredt i en større del av verden enn bare Europa.  :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...