MrCusNT Skrevet 27. juni 2016 Del Skrevet 27. juni 2016 Hei. Jeg er sikker på at mange har spurt om dette før, men det har i det siste blitt et stort problem. La meg fortelle hvorfor: Så nå med steam sommer salg har jeg kjøpt 4 gode spill for 200 kr så langt. Jeg er i Bulgaria akkurat nå og koser meg veldig. Problemet er at jeg lengter mye hjem også, på grunn av de spillene jeg ikke rakk å spille. Jeg føler at når jeg kommer hjem vil jeg sitte hele dagen for å spille spillene. Dette er veldig normalt for meg, men det er en uvane. Jeg vil bruke tiden til å nyte spillene, i tillegg til å være med venner og familie. Dette er som jeg tror spillavhengighet. Derfor spør jeg her til dere hvordan jeg kan få meg selv til å tenke litt anneledes og finne noe å gjøre ved siden av spill. Jeg vet at det å spille som jeg gjør ikke er serlig sunt heller og det går mye ut over ferier og gir meg ofte depresjon bare av å tenke på det. Har noen en ny måte jeg kan tenke på eller noen tiltak jeg kan gjøre? Lenke til kommentar
eplerOGappelsiner Skrevet 27. juni 2016 Del Skrevet 27. juni 2016 Spilling trenger nødvendigvis ikke bare være negativt , men selvfølgelig så kan det bli for mye også. Lurt å ha noen andre hobbyer også å være opptatt av. Jeg spiller vel ps4 i gjennomsnitt 1 til 2 timer i døgnet, men spiller gitar også, der bruker jeg 2 - 3 timer til øving hver dag. Utenom dette så går jeg en times tur med hunden , så slik går nå dagene. Dette må du ikke si til noen, men når jeg er på tur i Spania, så har jeg ps4'en med i håndbagasjen. Det kan jo være at det kunne bli en ledig time i løpet av døgnet Lenke til kommentar
Jext Skrevet 28. juni 2016 Del Skrevet 28. juni 2016 Jeg tror nok dette går mye på ditt eget perspektiv over tidsbruken din, ikke nødvendigvis det at du spiller istedenfor å se på TV, spille musikk eller gjøre andre alene-aktiviteter. Det er sunt å ha en hobby man liker å holde på med alene. De fleste har behov for å være alene og "koble av", noen mer enn andre. Neste gang du har negative tanker assosiert med spillingen din så bør du prøve å vri de om til hvorfor du tenker slik du gjør. Dersom det er sånn at lysten til å spille ødelegger for tid du kan bruke sosialt, som igjen gir deg dårlig samvittighet og gir deg angst/depresjon så må noe gjøres med tankesettet ditt. Det er også så klart veldig viktig at du ikke sperrer deg inne med spillingen din. Det er vanskelig å utfolde seg sosialt og finne nye sosiale aktiviteter om man tyr til spilling hver gang man har ledig tid. Jeg kan også legge til min egen situasjon; Jeg er i 30 årene med kjæreste og venner (selv om jeg skulle ønske jeg hadde flere av disse) og spiller spill når jeg ikke har muligheten til å henge med disse. Jeg jobber vanlig 08-16 på kontor så flere av kveldene på ukedagene blir ofte bare spilling, men da prioriterer jeg som oftest de spillene jeg kan spille med venner på nettet med voicecom. Helgene prøver jeg alltid å prioritere andre aktiviteter enn spilling, men det er jo flott å sitte inne en fyllesyk søndag og kunne aktivisere seg selv i timesvis. Jeg har litt slike følelser som du har, som er ganske normalt, men jeg føler jeg får kombinert hobby og venner relativt bra. Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 28. juni 2016 Del Skrevet 28. juni 2016 Om det var at du ville hjem å skru på et bil prosjekt og at det også tok mye tid ifra venner osv. Ville du sett/tenkt på det som om du hadde et avhengighets problem? Eller er det pga det er spill og fokus fra endel tvilsomme artikler osv som gjør at du tenker at det er et problem? Ikke misforstå meg. Mye mulig du har et problem med for mye spilling. Isåfall så finnes det hjelp å få for dette. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 28. juni 2016 Del Skrevet 28. juni 2016 Sett deg et mål, f.eks. familie som du nevner. Skriv ned hvor mye tid du vil bruke på andre ting enn spilling. Si at du sitter igjen med 3 timer om dagen til spilling og den tiden ikke vil påvirke de andre tingene nevneverdig. Det er så absolutt ikke negativt å spille, men det har fått dårlig rykte i det siste pga alle artiklene der det kun står negative ting. Det er forskjell på en hobby og en avhengighet som ødelegger livet. Det går så og si kun på selvkontroll og viljen dette her. Med en skikkelig slagplan så trenger du hvertfall ikke stå opp og; "jeg har ingenting å gjøre, jeg spiller litt". Gå rolig frem hvis det er vanskelig, "cold turkey" passer ikke alle. Lykke til!! Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 28. juni 2016 Del Skrevet 28. juni 2016 Hei. Jeg er sikker på at mange har spurt om dette før, men det har i det siste blitt et stort problem. La meg fortelle hvorfor: Så nå med steam sommer salg har jeg kjøpt 4 gode spill for 200 kr så langt. Jeg er i Bulgaria akkurat nå og koser meg veldig. Problemet er at jeg lengter mye hjem også, på grunn av de spillene jeg ikke rakk å spille. Jeg føler at når jeg kommer hjem vil jeg sitte hele dagen for å spille spillene. Dette er veldig normalt for meg, men det er en uvane. Jeg vil bruke tiden til å nyte spillene, i tillegg til å være med venner og familie. Dette er som jeg tror spillavhengighet. Derfor spør jeg her til dere hvordan jeg kan få meg selv til å tenke litt anneledes og finne noe å gjøre ved siden av spill. Jeg vet at det å spille som jeg gjør ikke er serlig sunt heller og det går mye ut over ferier og gir meg ofte depresjon bare av å tenke på det. Har noen en ny måte jeg kan tenke på eller noen tiltak jeg kan gjøre? Veldig lite lurt å spørre om dette på et spillforum, du er definitivt spillavhengig. Et annet ganske sikkert tegn er at det første du gjør når du står opp er å sette deg til forran pc, og at du gjerne utsetter å legge deg til du er ferdig med noe på pcen. Det du trenger er andre/nye hobbyer, venner som ikke spiller pc-spill. Det er ikke enkelt og en helt normal reaksjon er sinne og irritasjon når du kutter ned på det du er avhengig av. Det er veldig lettvint å late som at en ikke har noe problem, men er du bestemt nok så vil du klare å kutte ned 1 Lenke til kommentar
tHz Skrevet 28. juni 2016 Del Skrevet 28. juni 2016 Jeg brukte å spille mye før, men etter å ha reflektert over tidsbruk og underholdningsverdi har det blitt mindre. Tenk over hvor mye tid som går med til det som er morro i spill og hvor mye tid som går med til grinding. Gjør du litt kjedelige ting bare for å gå opp i level? Få mer resurser etc. Etterhvert gikk det opp for meg at jeg faktisk satt med en PC og gjorde kjedelige greier mye av tiden, selv om jeg egentlig tenkte på spilling som gøy. Da ble det lettere å kutte ned på tidsbruken. Spiller fortsatt, men både medie konsum og spilling blir nå styrt av hva JEG vil, ikke hva produsenten vil jeg skal bruke tid på. 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 28. juni 2016 Del Skrevet 28. juni 2016 Jeg brukte å spille mye før, men etter å ha reflektert over tidsbruk og underholdningsverdi har det blitt mindre. Tenk over hvor mye tid som går med til det som er morro i spill og hvor mye tid som går med til grinding. Gjør du litt kjedelige ting bare for å gå opp i level? Få mer resurser etc. Så du vet hvilke spill TS spiller. Det er langt fra alle spill der man må grinde. Jeg spiller en del, men grindingspill er det ca 0 av Lenke til kommentar
tHz Skrevet 28. juni 2016 Del Skrevet 28. juni 2016 Jeg brukte å spille mye før, men etter å ha reflektert over tidsbruk og underholdningsverdi har det blitt mindre. Tenk over hvor mye tid som går med til det som er morro i spill og hvor mye tid som går med til grinding. Gjør du litt kjedelige ting bare for å gå opp i level? Få mer resurser etc. Så du vet hvilke spill TS spiller. Det er langt fra alle spill der man må grinde. Jeg spiller en del, men grindingspill er det ca 0 av Jeg vet absolutt ikke hva slags spill TS spiller, men tenkte det kunne være av interesse å dele erfaring like vell. Dessuten vil jeg påstå at det er svært få spill i dag som ikke har grinding-elementer i seg. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 28. juni 2016 Del Skrevet 28. juni 2016 (endret) Det er svært få spill i dag som har grindingelementer i seg. Selv om mange av stortitlene har det så finnes det en god del andre superbra spill Som sagt så er det ingen spill jeg spiller der man må grinde. Noen av spillene må jeg levle selvfølgelig, men det betyr ikke at det er grinding. Levlinga går i akkurat samme takt som historien utvikler seg og kan dermed ikke kalles grinding. Edit; Men det er utenfor poenget så sant ikke TS spiller spill der man må grinde og han synes det er et kjedelig element ved de spillene. Jeg håper jo for hans del at det er mye kjedelig grinding da det er lettere å slutte da Endret 28. juni 2016 av SlikGårNoDagan Lenke til kommentar
XmasB Skrevet 28. juni 2016 Del Skrevet 28. juni 2016 Vanskelig for andre å si hvordan du skal tilpasse din hverdag, men om spillingen går ut over andre ting er det kanskje lurt å justere noe. En måte kan f.eks være å ha spillefrie dager. Det kommer selvsagt helt an på livssituasjon ellers også. Bor man hjemme på gutterommet er det noe ganske annet enn om man har kone/mann, 3 unger, bikkje og gullfisk som også krever sitt. Har du dårlig samvittighet eller føler selv det går ut over andre ting, så er det nok lurt å kutte ned litt. Lenke til kommentar
tHz Skrevet 28. juni 2016 Del Skrevet 28. juni 2016 Det er svært få spill i dag som har grindingelementer i seg. Selv om mange av stortitlene har det så finnes det en god del andre superbra spill Jeg tror vi er litt uenig i definisjonen på grinding, men det får så være. Toleransen for grinding er forskjellig for hver person, samt at noen faktisk liker enkelte former for grinding. Andre er helt allergisk. Så lenge man har et bevist forhold til det, er alt helt greit. Det er dog sjelden at man kan bruke så mye tid på gaming at det går ut over livet ellers uten at man er involvert i en eller annen form for grinding. Men mindre man kjøper svært mange spill (og da går det vel ut over økonomien). Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 28. juni 2016 Del Skrevet 28. juni 2016 Du kan også gjøre som jeg må innimellom, slette eller kvitte seg med spill man bruker for mye tid på. Og etter en stund tenker man mindre og mindre på de. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 28. juni 2016 Del Skrevet 28. juni 2016 Det er svært få spill i dag som har grindingelementer i seg. Selv om mange av stortitlene har det så finnes det en god del andre superbra spill Jeg tror vi er litt uenig i definisjonen på grinding, men det får så være. Toleransen for grinding er forskjellig for hver person, samt at noen faktisk liker enkelte former for grinding. Andre er helt allergisk. Definer grinding da. Jeg har alltid blitt fortalt og forstått at grinding er noe som er "ufrivillig" (i mangel på bedre ord). Altså at man i f.eks. rollespill MÅ drepe monster så man når et nivå der man kan fortsette historien. Si man er lvl 5, for å fortsette historien må man være lvl 10, man har tatt alle monstre man trenger for å bli ferdig med historien frem til lvl 5, man må da uten noe annen grunn fortsette å drepe monstre frem til lvl 10. Så kan man si at noen grinder for å få items, men det er for noobs. Er man kule gutten i gata (og spillet er balansert) så bruker man de våpnene man får på veien, ikke noe avsporing her i gården I de spillene jeg spiller der man må levle så følger level historien, men hvis man er strategisk flink eller rask på tastaturet så klarer man seg selv om man går utenfor historielinjen, altså tar steder man "egentlig" ikke skulle klare. Hvis du synes noe av dette er grinding i spillene du spiller og du synes det er kjedelig så synes jeg du er rar (betyr søt på svensk) Lenke til kommentar
MrCusNT Skrevet 29. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2016 Jeg har verken kone, barn eller jobb faktisk. Jeg går på Videregående nå på VG2. Jeg vet jeg gjør spill situasjonen min litt mer vanskelig enn det det er og jeg skal ta til meg alt dere har sagt på denne tråden. Når det kommer til grinding, prøvde jeg bl.a WoW for et år siden og sluttet å spille det etter første uka Jeg tror det ikke skal være så vanskelig for meg å gjøre noe annet iblant. Går noen ganger ut med venner på det lokale senteret. Prøver også å gå turer hver dag, selv om det er veldig vanskelig å få meg til å gjøre det. Dette gjør jeg når jeg "kjeder meg" og bare surfer på nettet. Lørdagene går jeg også ut i noen timer og gjør noen ærender med familien. Takk for al hjelpen og motivasjonen jeg har fått på denne tråden Lenke til kommentar
tHz Skrevet 29. juni 2016 Del Skrevet 29. juni 2016 Prøv Ingress Da kommer du deg ut og man kan være sosial med et felles mål 1 Lenke til kommentar
tHz Skrevet 29. juni 2016 Del Skrevet 29. juni 2016 Hvis du synes noe av dette er grinding i spillene du spiller og du synes det er kjedelig så synes jeg du er rar (betyr søt på svensk) Det var nok feil av meg å bruke ordet grinding. Din definisjon er nok mer riktig. Men jeg har ikke noe annet ord for det jeg forsøkte å få frem. Selv om noe man gjør i et spill ikke per definisjon er grinding kan det være kjedelig, eller bare "ikke-moro". Alt som man må gjøre for å komme videre i et spill, som ikke gir god underholdningsverdi er i mitt vokabular potensielt grinding. Skal forsøke å finne et mer egent ord i fremtiden Dessuten er jeg ikke svensk Lenke til kommentar
XmasB Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Prøv Ingress Da kommer du deg ut og man kan være sosial med et felles mål Kombinasjonen hund, Ingress og Fitbit er veldig god for min del. Første tvinger meg ut, og de andre motiverer til lengre turer når jeg først er ute. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Hvis du synes noe av dette er grinding i spillene du spiller og du synes det er kjedelig så synes jeg du er rar (betyr søt på svensk) Det var nok feil av meg å bruke ordet grinding. Din definisjon er nok mer riktig. Men jeg har ikke noe annet ord for det jeg forsøkte å få frem. Selv om noe man gjør i et spill ikke per definisjon er grinding kan det være kjedelig, eller bare "ikke-moro". Alt som man må gjøre for å komme videre i et spill, som ikke gir god underholdningsverdi er i mitt vokabular potensielt grinding. Skal forsøke å finne et mer egent ord i fremtiden Dessuten er jeg ikke svensk Da er jeg helt enig med deg, vet ikke hvilket ord som passer jeg heller. Døfødt fyllstoff? Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Har selv vært gjennom litt av hvert opp gjennom årene, og har nok sett det meste på godt og vondt. For å starte i den ene enden av skalaen kjenner jeg en fyr i 40-årene som bor sammen med faren sin i en liten bygd. Begge to er permanent uføretrygdete, og dagene deres går stort sett med til to ting: Drikke alkohol, og kjefte på hverandre. Selvsagt har en del av oss prøvd å hjelpe til, men det nytter ikke. I beste fall går det bra noen dager, så er det på den igjen med fyll og krangling. Et av hovedproblemene er nok at det er en liten bygd, og de har et veldig dårlig rykte på seg av naturlige årsaker. Så hvis de ikke har noen å dra til og ingen drar til dem, er det klart det kan bli lange dager til tider. Jeg har flere ganger vært inne på tanken på å spandere på dem en spillkonsoll og noen spill, så de i det minste har noe å bedrive tiden med. Da kunne de sittet med spill hele dagen, og jeg tror nok sønnen i huset ville ha fått mye glede av det, hvis faren ikke kranglet så mye. Men så lenge de bor sammen er det ikke aktuelt. De ville nok bare ødelagt den uansett. Det ville ikke blitt det første de har ødelagt i fylla, for å si det sånn... I den andre enden av skalaen har vi meg som arbeidsledig for en del år siden. Etter videregående dro de fleste vennene mine til andre steder av landet for å få mer utdanning, mens jeg var idiot nok til å prøve å gå rett ut i jobb. Det gikk ikke helt bra. Karakterene var bra, men med kun vitnemål er det jo liten vits å søke om noe som helst av betydning. Da ble jeg fort sittende inne og spille, og jeg spilte mye. Dagene bare fløt sammen, og jeg kunne ikke brydd meg mindre. "Søndag" betydde at butikkene var stengt. Ellers var dagen identisk med alle andre dager. Heldigvis fikk jeg jobb etterhvert, takket være en hyggelig dame på sosialen som trakk i noen tråder her og der, som de sier. Da fikk jeg plutselig en mening med livet, og spilling ble nedprioritert. I dag er saken litt annerledes. Har prestert å bli uføretrygdet, så har tid til å spille døgnet rundt, om jeg vil. Men jeg er også heldig nok til å ha en dame som ikke bare liker å spille, men også liker å ha det moro. Barn er ikke aktuelt foreløpig (tar for mye tid og penger), så vi prioriterer heller å gjøre det vi føler for. Shopping? Da drar vi på shopping. Lyst til å se en film? Da stikker vi på kino. Vi har til og med dratt til Sverige i en helg på impuls. Hun var ferdig på jobb, så vi hoppet i bilen og kjørte fredag ettermiddag, og kom hjem igjen søndag. Poenget er at jeg har opplevd mye rart opp gjennom årene, og personlig mener jeg av erfaring at det viktigste man kan gjøre er å ha det moro. Om du liker å spille i tyve timer i døgnet og har muligheten til det, så gjør det. Vil du ha en familie med fem, seks barn, to hunder og en Volvo, så prioriter det. Vil du gå på hver eneste fotballkamp du kan, så gjør det. Livet er for kort til å ikke nyte det til det fulle, men ikke la andre si hvordan du skal more deg. Så lenge du ikke bryter loven og skader andre kan du gjøre hva fanken du vil for min del. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå