Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Krav om å ta 30 min lunsj pause?

c-bool

Anbefalte innlegg

Hei! Er det noen lov som krever at arbeidstaker tar 30min lunsjpause selv om vedkommende ikke føler behovet for det? Har sommerjobb i en industrifabrikk og har brukt å tatt 15 min matpause og heller reist hjem 15 min før. Merket på siste lønning jeg fikk at jeg manglet timer tilsvarendende 15 min hver dag. Har altså blitt trekt for 30 min pause selv om jeg kun har tatt 15 min. Vet at man har krav på 30 min, men er det pålagt å ta så lange pauser?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er noe du må avklare med ledelsen, men i utgangspunktet forventes det nok at du er på arbeidsplassen den tiden du er oppført på vaktlisten. Det er også forskjell på å ha pause på jobb og å være gått for dagen, og pausen er der jo delvis fordi du skal gjøre en bedre jobb enn du ville gjort uten. Hvis jeg var sjefen din hadde jeg sagt at du fikk ta pause som andre folk.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du skal være på jobb fra klokkeslett til klokkeslett. I løpet av den tida har du rett på inntil 30 min matpause. Du kan ikke fravike denne standardavtalen på egenhånd – du må ev. avtale det med bedriften. (Og den er neppe villig til det – sosial kontroll, vet du).

De registrerer tydeligvis når du kommer og når du går; registrerer de også rutinemessig når du er borte fra arbeidsplassen pga. matpause? Hvis ikke, blir fraværet problematisk å dokumentere; kun ditt ord er neppe bra nok.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Standarden er at du får betalt for 7,5 timer innenfor en periode på 8 timer (som regnes som arbeidstid). Det er nok av oppsigelsessaker i arbeidsretten som (for arbeidstaker) strander med at det viser seg at arbeidstaker ikke har vært tilgjengelig for arbeidstaker innenfor den oppsatte arbeidstiden. (ved at arbeidstaker har innført sin egen flexitid)

Lenke til kommentar

Standarden er at du får betalt for 7,5 timer innenfor en periode på 8 timer (som regnes som arbeidstid). Det er nok av oppsigelsessaker i arbeidsretten som (for arbeidstaker) strander med at det viser seg at arbeidstaker ikke har vært tilgjengelig for arbeidstaker innenfor den oppsatte arbeidstiden. (ved at arbeidstaker har innført sin egen flexitid)

Nettopp, hva skjer om det flere ganger blir bruk for TS det siste kvarteret og TS ikke er der.

Med mange ansatte som skal ha sin egen flexitid blir det vanskelig å holde styr på og jeg synes man bør stole på at ansatte generelt er tiden ut.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Svarene her i tråden blander snørr og bart. Det er ikke gitt at trådstarter har lov til å gå tidlig, men siden han hevder han har fått for lite lønn så virker det som at arbeidsgiver ikke har gitt lønn for det siste kvarteret av oppsatt arbeidstid. Altså: TS er satt opp på vakt 0800-1600. Han går 1545, og får dermed bare betalt for tiden 0800-1545, minus 30 minutter matpause. 

Hvis trådstarter bare har tatt 15 minutter pause i en slik situasjon, så er det ikke åpenbart at arbeidsgiver kan trekke ham i lønn for 30. Om han begynte å jobbe igjen og utførte arbeid for arbeidsgiveren etter pausen, så skal han åpenbart ha lønn for dette. Arbeidsgiver kan nekte TS å gå klokken 1545, men de kan ikke trekke han i lønn for mer pause enn han har tatt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå inneholder en korrekt oppsatt arbeidsplan også når man skal ha pause, og hvor lang denne pausen er. Det er ikke opp til arbeidstaker å fravike dette på eget initiativ og uten dialog.

Sånn for ordens skyld så blir man ikke trukket i lønn for pausen på 30 min. Den er ikke betalt da det er fritid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ettersom AML §10-9 sier at om "Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves," har det formodningen med seg at pausen skal være programmert.

Den nødvendigheten er vel sett ut fra arbeidets hensyn vil jeg tro og ikke arbeiderens lyst på tidligere fri.

Lenke til kommentar

Arbeidsleder nede i lokalene sier ikke noe på at jeg går tidligere en arbeidstiden i kontrakten tilsier. Jeg har en plan for dagen på hva som skal produseres, og når jeg er ferdig med det så gjenstår vasking og rydding, så sånn sett spiller det ingen rolle i om jeg er der siste 15 minuttene eller ikke, sålenge mine gjøremål for dagen er utført. Siden jeg sjelden møter på de som er ansvarlig for lønn(holder til i et annet bygg) har jeg ikke avklart dette med dem. Men er de pålagt til å sørge for at jeg tar 30 min?

Lenke til kommentar

Men er de pålagt til å sørge for at jeg tar 30 min?

Nei, men de kan selvsagt pålegge deg å ta 30 minutter pause. En ganske normal praksis faktisk.

På min forrige arbeidsplass var arbeidstiden 08.00 - 16.00, med felles pause fra 11.30 - 12.00, uten unntak. For enkelte jobber kan det ha med sikkerhet å gjøre - ingen arbeider alene i lunchen og skader seg uten at noen ser det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan ikke fantegå 15 min. hver dag og samtidig kreve lønn for arbeidet. Hvis du krever lønn for å gå tidligere enn avtalt arbeidstid, må du avtale dette med leder. 

I din situasjon skal du minst ta ut 30 minutter pause i løpet av arbeidsdagen etter aml. , det kan tenkes at en eventuell tariffavtale har andre reguleringer rundt dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...