Mindwheeel Skrevet 4. juli 2016 Del Skrevet 4. juli 2016 Mus og tastatur er en dårlig løsning som sikkert er på vei ut ganske raskt i sin nåværende form. Særlig qwerty tastaturet er svært lite praktisk. Det er en skikkelig tungvint måte å jobbe på. For fremtiden ser jeg for meg et hybridsystem der talegjenkjenning kan ta seg av det meste av jobben. Innen 2-3 år burde dagens tastatur være utgått. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. juli 2016 Del Skrevet 4. juli 2016 Mus og tastatur er en dårlig løsning som sikkert er på vei ut ganske raskt i sin nåværende form. Særlig qwerty tastaturet er svært lite praktisk. Det er en skikkelig tungvint måte å jobbe på. For fremtiden ser jeg for meg et hybridsystem der talegjenkjenning kan ta seg av det meste av jobben. Innen 2-3 år burde dagens tastatur være utgått. Jeg er villig til å vedde mye på at du tar feil. AtW 1 Lenke til kommentar
Mindwheeel Skrevet 12. juli 2016 Del Skrevet 12. juli 2016 Mus og tastatur er en dårlig løsning som sikkert er på vei ut ganske raskt i sin nåværende form. Særlig qwerty tastaturet er svært lite praktisk. Det er en skikkelig tungvint måte å jobbe på. For fremtiden ser jeg for meg et hybridsystem der talegjenkjenning kan ta seg av det meste av jobben. Innen 2-3 år burde dagens tastatur være utgått. Jeg er villig til å vedde mye på at du tar feil. AtW Jeg vil nok også regne med at det fortsatt er gamle tastaturer om 2-3 år. Men det er bare fordi det skjer så lite innovasjon innenfor tasteturer. Qwerty tastaturet er en tungvint og upraktisk måte å jobbe på. Det burde vært byttet ut for lengst med et bedre alternativ. Idag er talegjenkjenning litt for dårlig til at det er praktisk å jobbe med det. Men det er ikke langt unna. En markant forbedring i talegjenkjenning vil gjøre at man kan jobbe mye mer effektivt ved å prate til maskinen sammenlignet med å bruke qwerty tastaturet. Det som i hvertfall er sikkert er at det bare er et spørsmål om tid før tastaturet forsvinner. Kanskje 10 år er mer realistisk? Avhenger av hvor raskt bransjen utvikler seg. Lenke til kommentar
XmasB Skrevet 12. juli 2016 Del Skrevet 12. juli 2016 Mus og tastatur er en dårlig løsning som sikkert er på vei ut ganske raskt i sin nåværende form. Særlig qwerty tastaturet er svært lite praktisk. Det er en skikkelig tungvint måte å jobbe på. For fremtiden ser jeg for meg et hybridsystem der talegjenkjenning kan ta seg av det meste av jobben. Innen 2-3 år burde dagens tastatur være utgått. Jeg er villig til å vedde mye på at du tar feil. AtW Jeg vil nok også regne med at det fortsatt er gamle tastaturer om 2-3 år. Men det er bare fordi det skjer så lite innovasjon innenfor tasteturer. Qwerty tastaturet er en tungvint og upraktisk måte å jobbe på. Det burde vært byttet ut for lengst med et bedre alternativ. Idag er talegjenkjenning litt for dårlig til at det er praktisk å jobbe med det. Men det er ikke langt unna. En markant forbedring i talegjenkjenning vil gjøre at man kan jobbe mye mer effektivt ved å prate til maskinen sammenlignet med å bruke qwerty tastaturet. Det som i hvertfall er sikkert er at det bare er et spørsmål om tid før tastaturet forsvinner. Kanskje 10 år er mer realistisk? Avhenger av hvor raskt bransjen utvikler seg. I mange arbeidsmiljøer er talegjenkjenning svært upraktisk, da man deler arbeidsplass med andre. Personlig tror jeg det ville hatt en negativ påvirkning på eget arbeidsmiljø om tale tok over som arbeidsform. Ser for meg en ensom eller svært bråkete hverdag, enten ved å være isolert for ikke å forstyrre andre eller med nettopp praten til andre rundt meg 8 timer om dagen. Tastatur i en eller annen form har vi hatt i snart 150 år (om man begynner med Skrivekuglen). At det vil forandre seg tror jeg er svært sannsynlig, men når tror jeg er vanskelig å spå. Det har vært noen forsøk på forandringer, men vi holder fortsatt ved det gamle tastaturet. Jeg ville satset boligen på at vi fortsatt skriver med tastatur om 2-3 år. Mest sannsynlig om 10 også. Tastatur har den fordelen at det er små bevegelser for å produsere. Det er mange meninger (og myter) om hvilket oppsett av tastaturet som er best, men mye tyder på at det ikke spiller så stor rolle hvilken variant man egentlig bruker. Skriver du raskt på QWERTY, vil du mest sannsynlig bruke lang tid på å skrive like raskt med Dvorak eller Colemak osv. Og de har sine egne ulemper, som f.eks at hastighet på QWERTY typisk går ned når man blir vant til et alternativ. Og snarveier i mange programmer er tilpasset QWERTY. Gestikulering av typen vi ser i filmer som f.eks Minority Report og andre er svært upraktisk som arbeidsform av åpenbare årsaker. Tale har også åpenbare ulemper, hvor støy kanskje er den største, men også hvordan håndtere avbrytelser, dialekter, feil, korreksjon av disse osv. 1 Lenke til kommentar
Mindwheeel Skrevet 12. juli 2016 Del Skrevet 12. juli 2016 (endret) Mus og tastatur er en dårlig løsning som sikkert er på vei ut ganske raskt i sin nåværende form. Særlig qwerty tastaturet er svært lite praktisk. Det er en skikkelig tungvint måte å jobbe på. For fremtiden ser jeg for meg et hybridsystem der talegjenkjenning kan ta seg av det meste av jobben. Innen 2-3 år burde dagens tastatur være utgått. Jeg er villig til å vedde mye på at du tar feil. AtW Jeg vil nok også regne med at det fortsatt er gamle tastaturer om 2-3 år. Men det er bare fordi det skjer så lite innovasjon innenfor tasteturer. Qwerty tastaturet er en tungvint og upraktisk måte å jobbe på. Det burde vært byttet ut for lengst med et bedre alternativ. Idag er talegjenkjenning litt for dårlig til at det er praktisk å jobbe med det. Men det er ikke langt unna. En markant forbedring i talegjenkjenning vil gjøre at man kan jobbe mye mer effektivt ved å prate til maskinen sammenlignet med å bruke qwerty tastaturet. Det som i hvertfall er sikkert er at det bare er et spørsmål om tid før tastaturet forsvinner. Kanskje 10 år er mer realistisk? Avhenger av hvor raskt bransjen utvikler seg. I mange arbeidsmiljøer er talegjenkjenning svært upraktisk, da man deler arbeidsplass med andre. Personlig tror jeg det ville hatt en negativ påvirkning på eget arbeidsmiljø om tale tok over som arbeidsform. Ser for meg en ensom eller svært bråkete hverdag, enten ved å være isolert for ikke å forstyrre andre eller med nettopp praten til andre rundt meg 8 timer om dagen. Tastatur i en eller annen form har vi hatt i snart 150 år (om man begynner med Skrivekuglen). At det vil forandre seg tror jeg er svært sannsynlig, men når tror jeg er vanskelig å spå. Det har vært noen forsøk på forandringer, men vi holder fortsatt ved det gamle tastaturet. Jeg ville satset boligen på at vi fortsatt skriver med tastatur om 2-3 år. Mest sannsynlig om 10 også. Tastatur har den fordelen at det er små bevegelser for å produsere. Det er mange meninger (og myter) om hvilket oppsett av tastaturet som er best, men mye tyder på at det ikke spiller så stor rolle hvilken variant man egentlig bruker. Skriver du raskt på QWERTY, vil du mest sannsynlig bruke lang tid på å skrive like raskt med Dvorak eller Colemak osv. Og de har sine egne ulemper, som f.eks at hastighet på QWERTY typisk går ned når man blir vant til et alternativ. Og snarveier i mange programmer er tilpasset QWERTY. Gestikulering av typen vi ser i filmer som f.eks Minority Report og andre er svært upraktisk som arbeidsform av åpenbare årsaker. Tale har også åpenbare ulemper, hvor støy kanskje er den største, men også hvordan håndtere avbrytelser, dialekter, feil, korreksjon av disse osv. Tale har likevel den fordelen at det går mye raskere enn skriving. I tillegg kan du ha hendene fri eller bevege deg mens du sender en beskjed. Du unngår også den elendige kroppsholdningen og nakkeproblemene som ofte går sammen med skriving på tastatur. Dette med støy er et relevant poeng. I noen miljøer vil det bli litt mere bråkete hvis alle bruker tale til å sende beskjeder. Når det er sagt så har jeg jobbet i åpne kontorlandskap der alle snakker omtrent hele tiden og det i tillegg er musikk...så det er jo fullt mulig. Om det er ønskelig er et annet spørsmål. Likevel lurer jeg på om det alt i alt veier tyngre at tale går mye fortere , gir bedre kroppsholdning pluss gjør deg mer mobil. Du kan nok lett jobbe dobbelt så raskt med tale som med skriving. Dette er tungtveiende argumenter for å foretrekke tale som vil gi betydelig økt produktivitet dersom systemene er mer intelligente. Et hybridsystem er antagelig den beste løsningen. Det kan være mulighet til å prate og et program som raskt skriver ned det du sier og utfører oppgavene du vil at den skal gjøre. Og du kan skrive manuelt hvis det passer. Jeg vet ihvertfall for min egen del at hvis jeg skal skrive et langt brev eller en artikkel så ville jeg mye heller gått en tur i skogen og snakket inn i en mikrofon mens programmet gjør resten av jobben, enn å sitte limt til en stol og glo på en skjerm og trykke på et tastatur. Tastaturene vil neppe forsvinne helt med det første. Kanskje de ikke finner på noe bedre enn qwerty heller. Men når talegjenkjenning begynner å funke skikkelig , og i tillegg blir assistert med "intelligente sekretær programmer" , så blir det definitivt en gamechanger for hvordan mennesker jobber med informasjon. Endret 12. juli 2016 av Mindmooover Lenke til kommentar
XmasB Skrevet 13. juli 2016 Del Skrevet 13. juli 2016 Tale har likevel den fordelen at det går mye raskere enn skriving. I tillegg kan du ha hendene fri eller bevege deg mens du sender en beskjed. Du unngår også den elendige kroppsholdningen og nakkeproblemene som ofte går sammen med skriving på tastatur. Dette med støy er et relevant poeng. I noen miljøer vil det bli litt mere bråkete hvis alle bruker tale til å sende beskjeder. Når det er sagt så har jeg jobbet i åpne kontorlandskap der alle snakker omtrent hele tiden og det i tillegg er musikk...så det er jo fullt mulig. Om det er ønskelig er et annet spørsmål. Likevel lurer jeg på om det alt i alt veier tyngre at tale går mye fortere , gir bedre kroppsholdning pluss gjør deg mer mobil. Du kan nok lett jobbe dobbelt så raskt med tale som med skriving. Dette er tungtveiende argumenter for å foretrekke tale som vil gi betydelig økt produktivitet dersom systemene er mer intelligente. Et hybridsystem er antagelig den beste løsningen. Det kan være mulighet til å prate og et program som raskt skriver ned det du sier og utfører oppgavene du vil at den skal gjøre. Og du kan skrive manuelt hvis det passer. Jeg vet ihvertfall for min egen del at hvis jeg skal skrive et langt brev eller en artikkel så ville jeg mye heller gått en tur i skogen og snakket inn i en mikrofon mens programmet gjør resten av jobben, enn å sitte limt til en stol og glo på en skjerm og trykke på et tastatur. Tastaturene vil neppe forsvinne helt med det første. Kanskje de ikke finner på noe bedre enn qwerty heller. Men når talegjenkjenning begynner å funke skikkelig , og i tillegg blir assistert med "intelligente sekretær programmer" , så blir det definitivt en gamechanger for hvordan mennesker jobber med informasjon. Jeg har sett eksempler på bruk av tale hvor det har fungert sånn noenlunde. Et eksempel er leger som fører inn i en pasientjournal. Dagens løsning er avhengig av at legen har trent opp programmet med egen stemme og egne kommandoer, og krever at det leses over og gjøres korreksjoner. Spesielt punktsetting er vanskelig å få rett virker det som. Men om dette hadde fungert 100% kunne man i mange tilfeller lagt tastaturet til side det meste av tiden. I andre yrker/situasjoner, hvor krav til nøyaktighet ikke er like høy kan man komme langt allerede i dag. Den største utfordringen er nok at svært få bruker en pc slik man før brukte en skrivemaskin. Det er ikke bare for å skrive brev/epost, rapporter og lengre tekster, men også bruk av avanserte programmer som krever en helt annen måte å jobbe på. For min egen del er ikke rask skrivehastighet noe som gjør meg spesielt mer produktiv i min jobb som utvikler. Vanlig norsk tale ligger nok på rundt 100-130 ord per minutt, mens et snitt for å skrive ligger på rundt 40 ord per minutt ifølge et sporadisk søk på Google. For en som jobber på pc vil dette ligge høyere, og mest sannsynlig enda høyere jo mer man skriver. På http://10fastfingers.com/typing-test/norwegian har den raskeste siste døgnet scoret 140 ord per minutt, men de fleste ligger langt lavere. Så tale er nok mer effektivt i mange tilfeller, men det må passe inn i arbeidssituasjon også. Lenke til kommentar
Mindwheeel Skrevet 13. juli 2016 Del Skrevet 13. juli 2016 Tale har likevel den fordelen at det går mye raskere enn skriving. I tillegg kan du ha hendene fri eller bevege deg mens du sender en beskjed. Du unngår også den elendige kroppsholdningen og nakkeproblemene som ofte går sammen med skriving på tastatur. Dette med støy er et relevant poeng. I noen miljøer vil det bli litt mere bråkete hvis alle bruker tale til å sende beskjeder. Når det er sagt så har jeg jobbet i åpne kontorlandskap der alle snakker omtrent hele tiden og det i tillegg er musikk...så det er jo fullt mulig. Om det er ønskelig er et annet spørsmål. Likevel lurer jeg på om det alt i alt veier tyngre at tale går mye fortere , gir bedre kroppsholdning pluss gjør deg mer mobil. Du kan nok lett jobbe dobbelt så raskt med tale som med skriving. Dette er tungtveiende argumenter for å foretrekke tale som vil gi betydelig økt produktivitet dersom systemene er mer intelligente. Et hybridsystem er antagelig den beste løsningen. Det kan være mulighet til å prate og et program som raskt skriver ned det du sier og utfører oppgavene du vil at den skal gjøre. Og du kan skrive manuelt hvis det passer. Jeg vet ihvertfall for min egen del at hvis jeg skal skrive et langt brev eller en artikkel så ville jeg mye heller gått en tur i skogen og snakket inn i en mikrofon mens programmet gjør resten av jobben, enn å sitte limt til en stol og glo på en skjerm og trykke på et tastatur. Tastaturene vil neppe forsvinne helt med det første. Kanskje de ikke finner på noe bedre enn qwerty heller. Men når talegjenkjenning begynner å funke skikkelig , og i tillegg blir assistert med "intelligente sekretær programmer" , så blir det definitivt en gamechanger for hvordan mennesker jobber med informasjon. Jeg har sett eksempler på bruk av tale hvor det har fungert sånn noenlunde. Et eksempel er leger som fører inn i en pasientjournal. Dagens løsning er avhengig av at legen har trent opp programmet med egen stemme og egne kommandoer, og krever at det leses over og gjøres korreksjoner. Spesielt punktsetting er vanskelig å få rett virker det som. Men om dette hadde fungert 100% kunne man i mange tilfeller lagt tastaturet til side det meste av tiden. I andre yrker/situasjoner, hvor krav til nøyaktighet ikke er like høy kan man komme langt allerede i dag. Den største utfordringen er nok at svært få bruker en pc slik man før brukte en skrivemaskin. Det er ikke bare for å skrive brev/epost, rapporter og lengre tekster, men også bruk av avanserte programmer som krever en helt annen måte å jobbe på. For min egen del er ikke rask skrivehastighet noe som gjør meg spesielt mer produktiv i min jobb som utvikler. Vanlig norsk tale ligger nok på rundt 100-130 ord per minutt, mens et snitt for å skrive ligger på rundt 40 ord per minutt ifølge et sporadisk søk på Google. For en som jobber på pc vil dette ligge høyere, og mest sannsynlig enda høyere jo mer man skriver. På http://10fastfingers.com/typing-test/norwegian har den raskeste siste døgnet scoret 140 ord per minutt, men de fleste ligger langt lavere. Så tale er nok mer effektivt i mange tilfeller, men det må passe inn i arbeidssituasjon også. Ja det må definitivt tilpasses arbeidssituasjonen. Hvis man skal skrive mer enn 100 ord per minutt som gjennomsnitt vil det nok være temmelig energikrevende arbeid! Det interessante er at hvis man selv skriver så er det stor sjanse for skrivefeil på enkelte ord , mens med talegjenkjenning vil det mere være feil ord eller tegnsetting som er problemet. Du er utvikler ja? Da blir det antagelig mye tid foran dataskjermen og tastaturet i alle tilfeller. Jeg har aldri utviklet programvare men har drevet mye med utvikling av ideer og konsepter og informasjonsdesign. Og her kjenner jeg på mye frustrasjon ved å måtte bruke så mye keyboard og glo så mye inn i dataskjermer. Drømmen hadde vært et program som kunne ta opp alt jeg sier som egen audio + nedskrivning av alt jeg sier setning for setning med luftige mellomrom for maksimal oversiktlighet + automatisk oppretting av et eget dokument i Evernote med en overskrift som automatisk skriver tid og sted for opptaket på slutten av hver session og deretter synkroniserer med andre enheter. Hvis jeg i tillegg kunne si til programmet hva slags overskrift dokumentet skulle ha + hvilke tags og dermed hvilke mapper dokumentet automatisk plasseres inn i..da hadde livet vært herlig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg