Gå til innhold

– Utvikler Android-alternativ i Skandinavia

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Microsoft og Nokia er vel dårlige eksempler. Microsoft var ræv og når de prøvde på nytt så hadde det dårlige ryktet gjort sitt, selv om de etter tester jeg har lest har vært gode mobiler. Nokia var kongen uten tvil, men satt fast i fortiden. Når andre ting begynte å ta fart så satt de der med skylappene og mer eller mindre gav faen...

Hvis Huawei gjør dette riktig så ser jeg ingen grunn til at de vil feile. De må også passe på å ta ting rolig og ikke gi opp. De kan nok ikke plutselig påtvinge alle brukere (telefoner) et nytt OS. Så må appstøtten være god. Noe Microsoft beviste.

Lenke til kommentar

Enda et nytt OS for mobiler? Nei. Det skjer ikke.

Hva mener du? Er det nok med ett? Ser man på markedsandeler er det i praksis bare to neveverdige OS, og de bygger i stor grad på samme filosofi. Kommersielle OS med grov utnyttelse av all mulig data det går an å grave ut fra brukerne for å kunne bruke og selge disse dataene for ytterligere utnyttelse av kundene.

At Microsoft feilet skyldes blant annet at de forsøker å følge den samme oppskrifta i stedet for å skape en motpol. Noe som trekker kunder på grunn av ulikhetene, ikke likhetene. Hvis Huawei også forsøker å finne opp hjulet på nytt så kommer de til å feile ennå grundigere enn Microsoft. Hvis de derimot prøver å skape noe annerledes, med en helt annerledes filosofi så tror jeg de kommer til å lykkes kraftig.

Apropos ulik filosofi så selger vist Ubuntu-telefonene som varmt hvetebrød. Samtlige modeller har vært utsolgt de siste ukene (månedene?). Jeg er i hvert fall så møkk lei filosofien til Android og iOS at jeg kommer til å skaffe meg en når de blir tilgjengelig. Uavhengig av om det er få apper, for i dag har jeg ikke en eneste app (Android) på grunn av sinnsyke betingelser.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hva mener du? Er det nok med ett? Ser man på markedsandeler er det i praksis bare to neveverdige OS, og de bygger i stor grad på samme filosofi. Kommersielle OS med grov utnyttelse av all mulig data det går an å grave ut fra brukerne for å kunne bruke og selge disse dataene for ytterligere utnyttelse av kundene.

... du vet at Apple ikke gjør det du sier her, sant? De er kanskje begrensende, dyre og trege, men de tar faktisk personvern på alvor. I motsetning til Microsoft og Google.

Lenke til kommentar

... du vet at Apple ikke gjør det du sier her, sant? De er kanskje begrensende, dyre og trege, men de tar faktisk personvern på alvor. I motsetning til Microsoft og Google.

Et eksempel her er vel Apple Photos, som etter sigende skal gjøre mye av det Google Photos gjør - men å gjøre det på klientsiden. Jeg er veldig overrasket over at de i det hele tatt prøver seg på noe slikt - men hvis de får det til er det utmerket. Det viktige er at de viser at det er mulig. Google Now er jo ekstremt nyttige saker - men at alt skjer på potensielt amerikanske servere er jo litt ugreit.

Telefonene våre er jo i ferd med å gå i retningen av å være våre personlige agenter og de skal representere oss i en digital verden (det var en del skriverier om dette i mer eller mindre sci-fi-sammenheng på 90-tallet). Så det at de faktisk greier å gjøre dette og samtidig stå støtt på egne ben uten å nødvendigvis være avhengige å være oppkoblet mot store klynger av servere for å ta avgjørelser er jo spennende. Og fra et personvernsynspunkt er det unektelig positivt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Betingelse nr 1 for at et OS skal få utbredelse utenfor en begrenset kult, er at det finnes apper. 99 % av eierne av smarttelefoner bruker apper, ikke OSet. Teknikere her på forumet kan for min del diskutere OS opp stolper og ned vegger, men mannen i gata ser først og fremst apper og brukeropplevelse. De er ikke opptatt av personvern, konkurranse mellom OS eller annet teknisk fjas.

Hvis et OS skal få suksess, er de viktigste kriteriene: Facebook, Snapchat, Instagram, Twitter, LinkedIn. Har du de fem på plass, så kommer resten etter. Hvis ikke, drit i det.

Lenke til kommentar

Vanskelig å si med sikkerhet da, men du får sannsynligvis rett. Se bare hvor lenge Bada OS'et fikk levekår (leses: Bad ass OS).

Skriveleif:

Rettet en D i De til S, så det ble Se

Betingelse nr 1 for at et OS skal få utbredelse utenfor en begrenset kult, er at det finnes apper. 99 % av eierne av smarttelefoner bruker apper, ikke OSet. Teknikere her på forumet kan for min del diskutere OS opp stolper og ned vegger, men mannen i gata ser først og fremst apper og brukeropplevelse. De er ikke opptatt av personvern, konkurranse mellom OS eller annet teknisk fjas.

Hvis et OS skal få suksess, er de viktigste kriteriene: Facebook, Snapchat, Instagram, Twitter, LinkedIn. Har du de fem på plass, så kommer resten etter. Hvis ikke, drit i det.

Jeg er litt mer opptatt av personvern enn den gjengse forbruker tydeligvis. Gleder meg til å anskaffe Android 6.x eller N med neste telefon. Så spørs det bare om App'ene opphører å virke eller ikke. Jamfør min henvendelse om å få mer lesestoff om tema.

Obs!

+1 ved dette innlegget gjenspeiler ikke nødvendigvis den henvendelsen jeg har gjort overfor redaksjonen. For jeg redigerte inn svar på innlegg nr. 2 av Tom Bäcker etter at +1 kom til. Bare til info. Kan jo hende noen liker at jeg har dratt litt i redaksjonen også. Da har jeg ihvertfall meddelt hva jeg savner. Bedre den veien en rare brukerundersøkelser som skal selge deg hus og hytte og alskens rare ting.

Endret av G
Lenke til kommentar

De selger kanskje ikke informasjonen videre til andre, men å tro at alt gjør på apples plattform ikke spores er litt naivt.

Dette er en litt gammel sak, men det finnes mange artikler om emnet.

http://www.wired.com/2011/04/apple-iphone-tracking/

Lenke til kommentar

Er ikke sikkert de planlegger å lansere det selv om de utvikler noe. Om det stemmer at det tar 20% av tiden å lage 80% av funksjonaliteten kan sikkert diskuteres, men at det koster lite å lage noe som er røft i kantene sammenlignet med noe som er klart for lansering er helt sikkert. Det kan helt klart gi mening for et stort selskap å ha en liten gruppe som sørger for å ha god kompetanse på mobile OS og et skjelett av et OS på plass i tilfelle Google finner på noe tull, og så bemanne opp prosjektet hvis krisen inntreffer. Hvis OSet består av Linux-kjernen + diverse tilgjengelig open source + noe egenutviklet, så trenger det ikke være så mye arbeid å holde det oppdatert.

Lenke til kommentar

De selger kanskje ikke informasjonen videre til andre, men å tro at alt gjør på apples plattform ikke spores er litt naivt.

Dette er en litt gammel sak, men det finnes mange artikler om emnet.

http://www.wired.com/2011/04/apple-iphone-tracking/

Og hvis du leser forbi den sensasjonalistiske overskriften ser du at ingen av dataene i den saken faktisk ble sendt til Apple.

"If the Location Services setting is flipped on, the iPhone, 3G iPad and, to a more limited extent, the iPod Touch and the Wi-Fi iPad, are transmitting geodata to Apple under different circumstances."

Lenke til kommentar

At data sendes inn er én ting. Poenget er jo hva de brukes til. Apple lager ikke profiler av brukerne, og det at det ble rapportert posisjonslogg var en feil som ble rydda opp i.

Jeg tror ikke Apple er snille, men de gjør dette for å skape en konkurransefordel blant folk som bryr seg om personvern. Ser man seg rundt på nett er stort sett alle eksperter på sikkerhet og personvern imponert over hva Apple driver med på denne fronten nå, selv om de selvsagt ikke er helt i mål med alt. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Uavhengig av om det er få apper, for i dag har jeg ikke en eneste app (Android) på grunn av sinnsyke betingelser.

Tenker du på appenes betingelser eller play store? Det er store forskjeller per app. Jeg har bl.a. en lommelykt-app som ikke krever tilgang til noe som helst, ikke internett, unntatt den som den jo må ha for å slå på blizen.

Lenke til kommentar

I forbindelse med neste paradigmeskifte vil det bli naturlig at man får en "disruptive" overgang til et OS som er bygget for den nye teknologien som kommer.

Et eksempel på dette er når IOS kom, som markerte overgangen til touch-sentriske operativsystemer. De andre operativsystemene var bygget rundt et annet teknologisk forum, og klarte ikke vri seg om til å passe inn i det nye fokuset.

Hva det neste er, kan jeg ikke forutsi, men IOS og Android er designet rundt et touch/app-fokus, og vil ikke enkelt bli like god som et OS som er bygget rundt for eksempel et VR/3D-grensesnitt, rundt et stemmebasert navigeringsgrensesnitt, eller et som i større grad er basert på AI. Spesielt dersom operativsystemet går bort fra en app-sentrisk modell og over til en holistisk AI-basert modell der ny funksjonalitet kommer som plugins/skills i stedet for dagens reklameplakat-apps, kan det være at modellen til IOS og Android vil bli utfordret.

Lenke til kommentar

Jeg tenker på både Playstore og Chrome. Sistnevnte kreves for å kunne lese betingelsene til førstnevnte. Begge deler er like uaktuelt å signere slik de er utformet. Jeg anbefaler virkelig å lese disse avtalene for det er som sagt helt sinnssykt hva folk overser og bare klikker ok på. I hvert fall om man forstår seg litt på prinsipielle rettigheter og konsekvenser av det som står der. Det som kanskje virker kontroversielt før man leser avtalene, er å bare klikke ok og tut og kjør. Men etter man har lest avtalene får antagelig fløyta en annen låt.

Lenke til kommentar

Jeg tenker på både Playstore og Chrome. Sistnevnte kreves for å kunne lese betingelsene til førstnevnte. Begge deler er like uaktuelt å signere slik de er utformet. Jeg anbefaler virkelig å lese disse avtalene for det er som sagt helt sinnssykt hva folk overser og bare klikker ok på. I hvert fall om man forstår seg litt på prinsipielle rettigheter og konsekvenser av det som står der. Det som kanskje virker kontroversielt før man leser avtalene, er å bare klikke ok og tut og kjør. Men etter man har lest avtalene får antagelig fløyta en annen låt.

Men det er jo ingen som har akseptable betingelser, man kan jo ikke koble seg fra verden for det. Det beste man gjør er å sette fokus på problemet.

Lenke til kommentar

Joda, det finnes alternativer selv om ingen er i nærheten av Google-størrelse. Trenger ikke koble seg fra "verden", bare de som har uakseptable avtaler. Man kan sette fokus på problemet, men ennå bedre er å sette fokus på løsningene i tillegg. Slik at man får en større overgang fra de uakseptable tjenestene til de akseptable. Egentlig er det ganske trist når folk tror man må "koble seg fra verden" for å få akseptable vilkår og bruker det som argument for å svelge kamelene jo før jo heller.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...