Gå til innhold

Windows er ikke lenger det opplagte valget

Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Dersom din erfaring er fra gaming på gutterommet, er det forståelig at verden fortsatt ser windows-centric ut. Men hvis SteamOS lykkes vil du bli tatt helt på senga der også.

Jeg driver ikke med gaming selv, men foreløpig ser det ut som om Windows er det opplagte valget for Steam-brukere: http://www.theinquirer.net/inquirer/news/2463828/valve-almost-half-of-steam-gamers-use-windows-10

Ble ikke SteamOS offisielt sluppet i fjor? Og så har 99% valgt å bruke noe annet? Ganske hard dom ...

Jeg gjentar, hvis din erfaring er fra gaming er det forståelig at verden fortsatt ser windows-centric ut.

SteamOS er i startgropa skrev jeg, leste du det da? Ja, utviklingen er åpen, så "release often, release early" mantraet gjelder. Å hevde at det ble offisielt sluppet er sterkt misvisende. Spill er Microsofts sterkeste monopol, hvor de har forpestet hele bransjen med DirectX. Det vil antagelig ta lang tid å rette opp tjue års skade, men prosessen er i gang. Allerede er linux på høyde med OSX på Steam, ikke i antall brukere, men i antall spill og ytelse. Det er ikke mindre enn fantastisk. Viktig infrastruktur som Vulcan kom på plass rett før sommeren, åpne drivere trenger minst et halvt år til før de er på høyden. Nye spillmotorer må riste av seg Direct3D avhengigheten, og tilby konkurransedyktige implementering med OpenGL og Vulcan. Om dette skjer vet ingen av oss, men Valve har så langt gjort alt rett, og når ballen først begynner å rulle kan det gå fort. Dersom SteamOS tar av vil det tidligst bli om et år eller to. Det eneste som er helt sikkert er at jeg har rett, du vil bli tatt helt på senga. Har du windowstelefon ennå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom din erfaring er fra gaming på gutterommet, er det forståelig at verden fortsatt ser windows-centric ut. Men hvis SteamOS lykkes vil du bli tatt helt på senga der også.

Jeg driver ikke med gaming selv, men <klipp>...

Jeg gjentar, hvis din erfaring er fra gaming er det forståelig at verden fortsatt ser windows-centric ut.

Jeg gjentar, jeg driver ikke med gaming.

Burde jeg også ha tilføyd: jeg har ikke drevet med gaming og jeg har ingen planer om å begynne med gaming ?

Du får konstruere noen andre - bedre - angrepsvinkler.

Min erfaring er fra engineering/manufacturing-miljø, med bruk av Windows, Mac, UNIX, "Linux"  (Red Hat m.fl.), VxWorks, etc. til forskjellige aktiviteter innenfor design, analyse, koding, spesifikasjon, dokumentasjon, kommunikasjon, test og så videre. Vi har ennå til gode å opphøye noen av systemene til gudestatus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...