Kikert Skrevet 27. juni 2016 Del Skrevet 27. juni 2016 10 år senere vurderer de å gå tilbake til Windows da Linux viste seg å være langt dyrere. Nope. http://www.ocsmag.com/2015/08/24/no-munich-is-not-considering-ditching-linux-and-going-back-to-windows/ http://www.theinquirer.net/inquirer/news/2423164/munich-officials-are-sick-of-linux-and-want-windows-back http://www.zdnet.com/article/no-microsoft-open-source-software-really-is-cheaper-insists-munich/ http://www.zdnet.com/article/munich-sheds-light-on-the-cost-of-dropping-linux-and-returning-to-windows/ Ser man på totalkostnadene ved å skifte til Linux så er det åpenbart at det har blitt dyrere enn å la vær frem til ca for litt siden. De har brukt veldig mye penger på selve skiftingen som ikke kan tas med i likningen da dette dreier seg om langsiktig drift. Kom med en kilde til å backe opp uttalelsen din så skal jeg ikke påstå at det er billigere Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 27. juni 2016 Del Skrevet 27. juni 2016 "De har brukt veldig mye penger på selve skiftingen som ikke kan tas med i likningen da dette dreier seg om langsiktig drift." Selvfølgelig skal kostnader ved å skifte tas med, men de kan avskrives over lang tid. 1 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 27. juni 2016 Del Skrevet 27. juni 2016 Nja, Microsoft har nå hatt flere runder i retten mot myndighetene i USA for å hindre utlevering av data fra et datasenter i Dublin. Så langt jeg kan se er den på vei til høyesterett for å bli avgjort. Lenke til kommentar
_Nils_ Skrevet 27. juni 2016 Del Skrevet 27. juni 2016 Skolelinux? Litt rart det ikke blir brukt mere? Kommer skolelinux ferdiginstallert på laptoper til en billig penge? Hvis ikke har du grunnen der. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 27. juni 2016 Del Skrevet 27. juni 2016 En gang i tiden skulle München spare penger. De dumpet Microsoft og windows til fordel for Linux. 10 år senere vurderer de å gå tilbake til Windows da Linux viste seg å være langt dyrere. Det er feil! https://en.wikipedia.org/wiki/LiMux#Timeline Lenke til kommentar
IAV Skrevet 27. juni 2016 Del Skrevet 27. juni 2016 Asker kommune skal i løpet av de neste ukene beslutte hvilken løsning skolene skal gå for. Jeg er redd de velger Microsoft "av gammel vane", men jeg håper at denne artikkelen og blogginnlegget mitt skal gjøre at de ansvarlige får øynene opp! http://altern.no/ingy/?p=597 Lenke til kommentar
E32IF3SH Skrevet 27. juni 2016 Del Skrevet 27. juni 2016 Skolene har tydeligvis ekstremt god råd når de kan kjøpe Appleprodukter Chrome høres gunstig ut pga. enklere administrasjon og en pris som sikkert passer skoler som ikke har overflod av penger... Apple utstyr er ikke utrangert etter 3 år, mye mindre supportkostnader også.. Så ja, det er god økonomi i å ikke spare seg til fant med billige men raskt ubrukelige laptopper med windows Lenke til kommentar
E32IF3SH Skrevet 27. juni 2016 Del Skrevet 27. juni 2016 Oslo kommune satser på Windows telefoner, et produkt som er dødt. Snakk om å kjøpe katta i sekken!!! Lenke til kommentar
E32IF3SH Skrevet 27. juni 2016 Del Skrevet 27. juni 2016 "Moss er en av referansekundene til Microsoft". Ja det er stort at ola normann kan å få lov til å være kunde hos Microsoft! Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 27. juni 2016 Del Skrevet 27. juni 2016 "De har brukt veldig mye penger på selve skiftingen som ikke kan tas med i likningen da dette dreier seg om langsiktig drift." Selvfølgelig skal kostnader ved å skifte tas med, men de kan avskrives over lang tid. Ikke slik jeg leste uttalelsen. Linux har vist seg langt dyrere regnet jeg i forhold til lisensutgifter til Windows. Hvis man regner totalkostnader så blir det jo avskriving over tid. En annen ting som må tas med er kunnskapen de nå sitter med. Skal et annet sted bytte så vil det koste en brøkdel hvis de spør Munchen om hjelp Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 27. juni 2016 Del Skrevet 27. juni 2016 Skolene har tydeligvis ekstremt god råd når de kan kjøpe Appleprodukter Chrome høres gunstig ut pga. enklere administrasjon og en pris som sikkert passer skoler som ikke har overflod av penger... Apple utstyr er ikke utrangert etter 3 år, mye mindre supportkostnader også.. Så ja, det er god økonomi i å ikke spare seg til fant med billige men raskt ubrukelige laptopper med windows Du har tydeligvis peiling skjønner jeg Lenke til kommentar
nagina Skrevet 27. juni 2016 Del Skrevet 27. juni 2016 Skulle nesten tro han snakker av erfaring Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 27. juni 2016 Del Skrevet 27. juni 2016 Absolutt et flott steg, la windows monopolet dø ut en gang for alle. Men synes de som har lyst til å bruke sin egen windows PC skal få lov til det, da de kanskje foretrekker visse applikasjoner. 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 27. juni 2016 Del Skrevet 27. juni 2016 Nevn 1 applikasjon som brukes i skolesammenheng som ikke finnes i Linux Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 27. juni 2016 Del Skrevet 27. juni 2016 For 99% av brukere er det GUI og programvare som teller. Jeg er nå blant de 99%. Min første opplæring i data var i 1970, på Chalmers i Gøteborg. Da jeg begynte å jobbe, brukte ingen mikroprosessorer. Den mest avanserte chip var en "half-adder". Introduksjonen til cpu'en skjedde i 1975. Det var en 1201. Resten av yrkeslivet har jeg jobbet med data (MS fra ca. 1980 )DOS). Jeg har jobbet med Linux, men aldri Apple. Jeg var også "ClipperHead". Jeg kommer aldri til å forlate Windows på PC, men min mobile fremtid er Andoid. Der er jeg så heldig at barnebarnet til naboen kan smartphone (Samsung). Jeg greier meg, men det er litt trist om Microsoft blir borte. Lenke til kommentar
Del Skrevet 27. juni 2016 Del Skrevet 27. juni 2016 (endret) En gang i tiden skulle München spare penger. De dumpet Microsoft og windows til fordel for Linux. 10 år senere vurderer de å gå tilbake til Windows da Linux viste seg å være langt dyrere. Nå må du våkne, verden har gått videre mens du satt på windowsmaskina di. Det har vært mange forsøk på å vippe Munchen bort fra linux, men ingen har lykkes. Imens har linux fosset frem i Spania, og gjort pene innhugg i Italia og Frankrike. For ikke å snakke om Brasil som rullet ut kubuntu i haugevis med skoler. Muren lekker, og mens Microsoft forsøker å ta livet av enhver satsing med fullverdig linux desktop har Google gjort akkurat det vi har ventet på. De har laget en vedlikeholdsfri, idiotsikker, ferdig installert fra butikk, linuxlaptop som gjør akkurat det mange har bruk for. Nemlig Chromebook. Microsoft vil nå gå fra skanse til skanse og desperat forsøke å tilpasse seg en ny orden. Det tror jeg ikke de klarer. Oppkjøp av Nokia, minecraft og skype tærer på lommeboka. Linkedin graver dyperer enn noen gang før. Dessverre for Microsoft vil det bare fremskynde undergangen. Men frykt ikke, Microsoft vil fortsatt selge deg noe overpriset dritt om ti år slik at du kan blåholde på favoritten din. Endret 27. juni 2016 av Del 1 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 27. juni 2016 Del Skrevet 27. juni 2016 Problemet med de fleste Linux versjoner med unntak av Chrome er at det er for mange problemer knyttet til brukervennelighet, design, drivere, optimalisering på laptop og ikke minst spill. Jeg skulle gjerne byttet til Linux, men med en gang man har behov for Photoshop eller Premiere får man problemer. Jeg skulle ønske google lagde en mer åpen versjon av Chrome, men akkurat nå ønsker de mer å gå retningen som Apple har gjort. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 27. juni 2016 Del Skrevet 27. juni 2016 Om argumentet mot brukervennlighet, design, drivere og generell optimalisering hadde vore gyldig så hadde Windows vore fjerna på flekken. Til og med proffmarkedet for grafikkprogrammerer begynner å bli Linux exclusive. Sjå f.eks på Autodesk Flame, Nuke, BaseLight Lenke til kommentar
Del Skrevet 27. juni 2016 Del Skrevet 27. juni 2016 Jeg tror ikke Google hadde noe valg. De kom til et marked med en dominerende aktør som brukte alle midler på å holde linux unna.. Det er enkelt å utvide en chromebook til en full linux laptop. T.o.m. bios på disse laptopene er åpen kode (riktignok med noe firmware). Full desktop linux er fortsatt kun for de med teknisk innsikt, eller de som har en slik tilgjengelig for support. Akkurat photoshop er ikke så sterkt poeng lengre. Photoshop er som kjent tilgjengelig for chromebook, og linux har mange alternative applikasjoner avhengig av hva du vil bruke photoshop til. Lenke til kommentar
Azidops Skrevet 28. juni 2016 Del Skrevet 28. juni 2016 Ja, det inkluderes i fastlås at de rett og slett ikke klarer. Går litt på viljen også, de er på en måte litt late Men det er jo ikke en full overgang på 1-2 vipps jeg mener. Ta for eksempel 20 maskiner (1 klasse) og la de elevene som er interresert teste det i bruk. Så er det bare å ha dual-boot i tilfelle rottefelle. Det er heller ikke snakk om å gjøre masse nytt på servere etc, skal ikke mye til for å stille inn Linux til å fungere med Windows-servere som de ofte bruker. Jeg er vel 99% Linuxnoob, men klarer å fikse det jeg prøver på av enkle ting og det blir jo elevenes jobb å gjøre det samme. Her gjør du en tankefeil. Du forventer at alle skal være like interessert i å konfigurere og dille med maskinen slik du er. Tiden hvor datamaskiner var for entusiaster er forbi, nå skal den fungere for alle. Da må den fungere out of the box. Edit; Så brukes det mye penger ellers så hvis de hadde bare bittelitt vilje så kunne de ha fått inn noen med kunnskapen for ikke så altfor store kostnader, som muligens hadde blitt spart inn ganske raskt. Jeg husker ikke prisene på lisensene de kjøper men det er ganske så kostbart. Diskusjonen om at Linux kan erstatte Windows som OS har pågått i 20 år nå og fortsatt er Windows dominerende. Argumentet med at det blir billigere for å gå over til Linux fordi man sparer lisenser har blitt motbevist gang på gang. Det man sparer på lisenser taper man på noe som er enda dyrere: Konsulenter. For å ikke å snakke om frustrasjon som er arbeidsdempende når ting ikke fungerer (av forskjellige grunner) Nå har jeg vært i IT-bransjen siden 2006 og jeg har bare jobbet i MS miljø. Det har aldri vært behov for meg jobbmessig å besitte store Linux-kunnskaper da dette ikke etterspørres i stor skala. Det er mye som skal gjøres i en arbeidsdag og da er det lettere å bruke et OS som er kompatibelt med det meste uten videre konfigurering Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå