Gå til innhold

Hjelp til valg av nytt nettbrett

Anbefalte innlegg

Hei

Har en laptop som har takket for seg og trenger en erstatning for denne. Jeg har nå lyst til å kjøpe et nettbrett da jeg innser at dette med et middelmådig fysisk tastatur vil dekke mine skrivebordsbehov.

Har sett litt rundt og det er for meg ikke mange produktene å velge mellom. Jeg er glad i "topp-hylle-produkter" og har derfor funnet et par aktuelle, men vet for lite om dem til å ta et valg i tillegg til at flere av dem er ganske gamle allerede. Hater å kjøpe et produkt som vil relanseres med nye specs så kanskje dere kan peke meg i riktig retning. Valget står nå mellom følgende:

-Samsung Galaxy Tab S2 9.7

-Sony Xperia Z4 tablet

-Ipad Air 2

-Google Pixl C (som jeg ikke finner i Norge)

Bruksområdene vil primært være film og nettsurfing med enkel tekstredingering og jobb i blant. Ikke behov for å spille tunge spill eller lignende. Kommer nok til å ligge mye i sofaen uten tastaturet, men også ta den med litt rundt om. Er det noen som kan anbefale meg noe?

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle de du har plukket ut fyller nok behovet med god margin. Du kan jo spørre deg selv om du egentlig har bruk for så mye ytelse ?

Kravene du stiller til bruksytelse i forhold til det du har valgt ut stemmer ikke helt overens rent praktisk og da er det som regel bare bortkastede penger. Kjøpte et brett med en stylus som aldri blir brukt og kunne spart en del uten det. 8 prosessorkjerner er også rimelig overkill og 3 GB RAM blir heller aldri brukt fornuftig. Dette er penger man heller kunne prioritert til andre ting man har mer igjen for.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Mye som mangler på lista om det skal være "topphylle". iPad Pro 9.7 og 12.9 for iOS, pluss alt av Windows-tablets - Surface 4 får du oppu 24k om det er "topphylle" nok ;)

Lenke til kommentar

Ja riktig. Ingen av dem er vel strengt talt apeks-produkter ift det som faktisk finnes. Det er bare det at jeg verdsetter ytelse så høyt, ingen ting er mer irriterende enn ting som går tregt eller hakkete pga svak innmat. Men kanskje denne Asus Zenpad hadde vært noe da? Den er jo også oppunder 1 år gammel, men har fått svært gode tilbakemeldinger og med en veldig spiselig pris.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Jeg har, og bruker, både Android tabs, Windows tabs, og iPad. Mitt beste råd er å gjøre ordentlig research før du kjøper noe - det meste av anbefalinger du får uansett hvor det kommer fra er fra folk som bruker én av dem, og de er ikke mye verdt. 

Lenke til kommentar

Hvis bruksmønsteret er høvelig likt som de som anbefaler noe så er jo kan det jo være et greit tips, men trenden er jo å overshoppe mer enn man har bruk for. Jeg har f.eks en kjempebillig og elendig Android telefon som brukes til podcasts og GPS tracking. Til det formålet er den helt glimrende, men brukeropplevelsen av den er temmelig dårlig ellers. Av prinsipp ønsker jeg ikke å støtte forretningpraksisen til Apple da jeg synes den er spesielt ille, og Microsoft er ikke så høyt lengre på den listen heller i tillegg til at jeg er happy med kvaliteten og ytelsen på Android-enhetene. De følger i PC-sporet med valgmuligheter og har Linux i bunnen så sånn sett er det rett for meg. Google begynner også å få en god del skraper etterhvert, men de er i det minste relativt åpne om det og har tatt en rekke valg med hvordan de håndterer ting i Android på bakgrunn av dette. Microsoft prøver å skjule praksisen sin mye mer og Apple burde skjemmes skikkelig av alt det som har kommet fram.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-405938

Om en skal se film i høyere oppløsning så har hvertfal tab s2 og air 2 god skjerm. Rimligere brett har ofte dårlig skjerm. Jeg vil anbefale air2, har den selv. Kjempefornøyd

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte akkurat samsung galaxy tab s2 9,7, gjorde maaaaaasse research. Og havna på den. Gjorde først et bomkjøp på Lenovo yoga Tab 3 pro... elendig software så den lagga så mye, takler ikke det selv. Så til slutt stod det mellom Sony Xperia tab 4 og den jeg kjøpte. Pixel C å, men siden den ikke selges i Norge og heller ikke støtter minnekort noe jeg syns er veldig kjekt i en tab med tanke på filmer etc. Så droppa jeg den.

Bunn og grunn kunne ikke hvert mer fornøyd. En av grunnene til at jeg valgte samsung var skjermformatet. Sony sin blir alt for lang å holde 'portrett' og syns den blir for smal liggende med tanke på surfing etc. Og den er lynrask, ikke merket noe lags, hata TouchWiz før når jeg hadde note 3, men må virkelig si det har blitt så mye bedre og smoothere. Kjekt at du får double window rett ut av boksen å, slipper å vente på Android N. Skjermen er fantastisk og batteri tiden overrasket meg veldig, bruker nesten ingen ting i standby (hadde første Xperia Taben, så viste Sony var veldig god på det) også er Taben så utrolig lett og veldig god å holde pga baksiden. Så hvis du skal surfe og holde på med tekstprogrammer og lignende vil jeg anbefale den. :) bare å spørre hvis det er noe ,er du lurer på om Taben :)

Endret av mrchip
Lenke til kommentar

Har og har hatt flere operativsystem.

Ipad er veldig brukervennlig og ypperlig i sofaen. Kjapp nok. Bruker du stort sett apps så er de optimert for skjermen. Men det er visse ting jeg ikke kan gjøre på en iPad, må ha Windows maskin (eller Apple, avhengig av hva du er vant til) i tillegg. Men det kommer an på dine datavaner.

Har bare hatt gamle eller dårlige Android nettbrett, så hatt laber erfaring spesielt med surfing. Noen mener du må høyt opp i pris for surfe-hastighet tilsvarende iPad Air om du skal ha Android. Men nyere mobiler har vært mye bedre. Se spesielt på skjermen og hastigheten på nettlesere i evt lavere prissjikt. Litt bedre filhåndtering, men må allikevel ha Windows, personlig,

Windows nettbrett. Bør ha minst 10" pga størrelsen på en del undermenyer som er klin umulig å treffe på mindre nettbrett uten mus. Se an kvaliteten på skjermen på rimeligere nettbrett. Du kan finne dem med tastatur (2 i 1) med hardware tilkobling fra under 2000,- Surfehastigheten oppleves bedre enn mye annet for meg. De er gjerne mye tyngre i sofaen enn iPad. Ulempen er mangel på apps, så du får ikke en fullt så ren Facebook opplevelse, bl.a. Skjermen utnyttes ikke alltid like bra i nettleser. Ting jeg ser etter i tillegg: HDMI utgang, lading samtidig med USB tilkobling. Så mange som mulig. Lading som fungerer bra. Tastatur som fungerer bra, spesielt tilkoblingen.

IPad er utmerket, synes jeg, men jeg må i tillegg ha noe med windows/apple/linux hjemme eller på ferie om jeg skal være borte mer enn en uke. Sett opp en behovsanalyse som gir deg en reell ide om du kan klare deg uten en skikkelig datamaskin, eller om noe forenklet holder. Det finnes apper som hjelper også, men de kan ikke gjøre alt for mitt behov.

Endret av mymistake
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte akkurat samsung galaxy tab s2 9,7, gjorde maaaaaasse research. Og havna på den. Gjorde først et bomkjøp på Lenovo yoga Tab 3 pro... elendig software så den lagga så mye, takler ikke det selv. Så til slutt stod det mellom Sony Xperia tab 4 og den jeg kjøpte. Pixel C å, men siden den ikke selges i Norge og heller ikke støtter minnekort noe jeg syns er veldig kjekt i en tab med tanke på filmer etc. Så droppa jeg den.

Bunn og grunn kunne ikke hvert mer fornøyd. En av grunnene til at jeg valgte samsung var skjermformatet. Sony sin blir alt for lang å holde 'portrett' og syns den blir for smal liggende med tanke på surfing etc. Og den er lynrask, ikke merket noe lags, hata TouchWiz før når jeg hadde note 3, men må virkelig si det har blitt så mye bedre og smoothere. Kjekt at du får double window rett ut av boksen å, slipper å vente på Android N. Skjermen er fantastisk og batteri tiden overrasket meg veldig, bruker nesten ingen ting i standby (hadde første Xperia Taben, så viste Sony var veldig god på det) også er Taben så utrolig lett og veldig god å holde pga baksiden. Så hvis du skal surfe og holde på med tekstprogrammer og lignende vil jeg anbefale den. :) bare å spørre hvis det er noe ,er du lurer på om Taben :)

Lurer litt på å kjøpe en tab s2 9.7. Hvordan er surfeopplevelsen på den? Vi har en Galaxy tab 3 i dag, det lagger og hakker og er egentlig helt ubrukelig. Forventer jo at alt annet er bedre enn den vi har (det kan nesten ikke bli verre..), men er det smooth på tab s2? Eller er det noe lugging fortsatt?

Lenke til kommentar

Jeg syns det er veldig smooth! Men merker noen nettsider med veldig mye reklame så lagger den litt, men ikke så mye akkurat. Men lest at Taben blir mye smoothere med Android 6, spørs når den kommer til norge (kom i april til de første landene ). Jeg personlig takler ikke spesielt mye lagging og jeg syns den her er perfekt, alt av menyer og greier flyter fint. Skulle bare mangle med octa prosseor og 3gb ram da :)

Edit: en ting som jeg skal klage på er det ladetid, skal sies jeg er vant til fast charge på nexus 6p. Men tar hvertfall 3 timer å lade.

Endret av mrchip
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Skal du ha noe HELT laggfritt må du handle på nyeste iOS-hylla. 

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Eldre iOS-enheter har primært blitt laggete av mangel på RAM, da Apple har vært veldig gniene på det. Er skeptisk til Air 2/Pro 9.7 sin holdbarhet også med tanke på at de kjører med 2GB, selv om det er nok nå om dagen. Planlagt avlegshet til de grader. iPad Pro 12.9" tenker jeg det skal ta noen år før blir laggete, med tanke på de 4GB som sitter der.

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Vi har en ipad 2 og den er så ubrukelig som du får det... aldri opplevd lignede lagging i alt av menyer etc. 

Du snakker her om et nettbrett som er over 5 år gammelt. Enig i at iPad 2 er treg inntil det ubrukelige nå, men den er likevel mer responsiv enn helt nye Android-tablets i det laveste prisområdet. For å få en brukbar Android-enhet må man opp i samme prisområde som det en iPad Air 2 koster.

Lenke til kommentar

Vi har en ipad 2 og den er så ubrukelig som du får det... aldri opplevd lignede lagging i alt av menyer etc.

Du snakker her om et nettbrett som er over 5 år gammelt. Enig i at iPad 2 er treg inntil det ubrukelige nå, men den er likevel mer responsiv enn helt nye Android-tablets i det laveste prisområdet. For å få en brukbar Android-enhet må man opp i samme prisområde som det en iPad Air 2 koster.

Altså den var ganske treg når den kom i hus for 4 år siden å, en grunn til at den så å si bare har liggi i skuffen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har (hatt) iPad 2, 3, Air og Air 2, og et dusin (minst) Android-tablets de siste 4-5 årene. En iPad 2 er ulidelig treg nå, men den var helt OK da den kom. Dersom din har vært treg siden den var ny, er det kanskje noe galt med den? Forøvrig er 2 og 3 omtrent like trege, selv om 3 har raskere hardware, har den 4 ganger så mange pixler å dra rundt, så brukeropplevelsen er ganske lik. 4 er bedre, men først med Air ble det bra, og Air 2 er lynrask. Har ikke kjøpt Pro enda, etter at jeg fikk ny og større mobil brukes nettbrettene mindre. Blir nå enten telefon eller laptop.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...