Gå til innhold

Valg av turgrill: gass, kull, type?

Anbefalte innlegg

Hva anbefaler dere som en god, bærbar grill?

Engangsgrill er helt ut, og en BarbEco vi allerede har med kokosbriketter duger ikke mer enn et par-tre pølser. Grillen skal kunne ta det meste som biff, mais, laks osv., være lett å rengjøre, gi jevn og god varme og ikke gå i stykker etter kun et par ganger.

post-144768-0-03987000-1466940134_thumb.png

Det vi har sett på er:

Weber Smokey Joe premium (37cm diameter rund kullgrill) til kr. 700,-

post-144768-0-75356500-1466940152_thumb.jpg

Weber Go anywhere (41x25cm avlang kullgrill) til kr. 600,-

post-144768-0-61420600-1466940168_thumb.jpg

Weber Go anywhere (41x 25cm avlang gassgrill) til kr. 1100,-

post-144768-0-46860700-1466940184_thumb.jpg

Gassgrill ser interessant ut i og med at man kan grille med en gang, men å oppbevare propanbokser med brennbar gass hjemme virker ikke særlig forlokkende. Har også hørt at det er dyrere i bruk enn kull og leste at disse er mer tungvinte å rengjøre enn kullvarianten.

Kull er vi vant med fra før og det er koselig med varme utover kvelden, men er selvsagt tungvint å måtte slokke før man drar hjem (om man ikke kan ha varmt kull med seg i grillen mens man bærer den/har den i bilen). Av de to kullmodellene virket den runde (Smokey Joe premium) lettere å rengjøre enn den avlange (Go anywhere), men leste samtidig (Amazon tilbakemelding tror jeg) at den runde ikke var fullt så effektiv som den avlange... 

Er det noen som har erfaring med noen av disse?

Endret av minimax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De to avlange Webgrillene mener du?

Grunnen til at vi ble interessert i den runde (Smokey Joe Premium) var at den virket enklere å rengjøre (bunnrista lå løst oppi mens med "Go anywhere" variantene måte beina tas av, og iallefall slik vi ble vist i butikken virket dette klønete og tungvint).

Det blir nok helst til korte turer i nærheten, til stranda, parken, osv. ikke lange gåturer med overnatting og slikt. Ta med i bil eller bære et lite stykke.

Lenke til kommentar

Jeg har den avlange Go anywhere med kul. Veldig fornøyd med min! Bare å preppe den hjemmefra med kull og det du evt tenner opp med. Syns ikke det tar så fryktelig lang tid før den blir varm nok, og holder ganske lenge på varmen. På min kan jeg ta ut bunnristen uten å måtte styre med beina.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger og lenke. Har ikke bestemt oss enda, men etter å ha kikket på Weber sin "Go anywhere" gassgrill et annet sted oppdaget vi at den nederste risten var montert over beina (ikke under som i den forrige butikken). Dette virker jo mer logisk og riktig, så den har nok blitt feilmontert i forrige butikk.

Selv om den runde kullgrillen virker veldig bra lurer vi litt på gassgrill da det er fordelene med å kunne grille øyeblikkelig, lettere å tenne (ikke så fristende å tenne kull i litt vind), og det å kunne ta med seg grillen hjem etter å ha kjøt den ned en liten stund istedenfor å måtte ta ut glødende kull først. Men det er jo litt trist å ikke kunne sitte rundt en glødende grill og kose seg utover kvelden... men man kan jo ikke få alt heller da :hmm:

Er det forresten noen som vet om man kan bruke store propanflasker (slike man får etterfylt) på Weber "Go anywhere" gassgrill? Jeg ville tro at selv om den er laget for engangsbokser med propan er det bare snakk om en passende slange/overgang, men etter å ha lest en omtale for nevnte gassgrill hos Clas Ohlson er jeg i tvil:

Värdelös eftersom den bara går att driva med små fåniga gastuber. Framgår inte av produktbeskrivningen att den inte går att koppla till en vanlig gasoltub

...samtidig mener jeg å ha lest et sted at tilkoblingen for store propanflasker i Norge er lik som i FInland, men ulik de som brukes i bla. Sverige og Danmark.

Endret av minimax
Lenke til kommentar

Jeg har ikke opplevd det som spesielt problematisk å frakte 'go anywhere' utgaven med kull. Etter at man har grillet, så lukker man bare lukene i bunn av grillen, setter på lokket og stenger lukene på toppen. Tar ikke lange tiden før den slukker og jeg syns ikke det tar så ille lang tid før den blir kald nok til at man kan sette den inn i en bil. 

Ser helt klart fordelen med at man kan grille med en gang hvis man har den i gass. Noen ganger har jeg gjort min klar før jeg har dratt hjemmefra. Lagt oppi kullene, hatt på litt tennvæske og tatt med et par briketter just in case. Tar ikke lange tia før den blir klar når man først har fyra den opp. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...