Åsgårdsreia Skrevet 25. mai 2019 Del Skrevet 25. mai 2019 champagn kan bare lages i champagn men om gud er allmektig så burde han i teorien klare å lage champagn hvor som helst inkludert i spania. om han/hun ikke klarer dette så er gud ikke så allmektig Dersom guden skulle klare dette måtte guden endret på virkeligheten vår for å få det til. Ville vinbøndene akseptere champagne fra en alternativ virkelighet som ekte? Lenke til kommentar
ex-jordbærplukker Skrevet 25. mai 2019 Del Skrevet 25. mai 2019 siden jeg er talsperson for gud så mener jeg ja han må forandre på virkeligheten for å lage lage champis og vinbøndene vil elske den nye champisen selvom den ble laget utenfor champagn Lenke til kommentar
Åsgårdsreia Skrevet 25. mai 2019 Del Skrevet 25. mai 2019 siden jeg er talsperson for gud så mener jeg ja han må forandre på virkeligheten for å lage lage champis og vinbøndene vil elske den nye champisen selvom den ble laget utenfor champagn 1 Lenke til kommentar
ex-jordbærplukker Skrevet 25. mai 2019 Del Skrevet 25. mai 2019 om vinbøndene ikke liker den nye champisen så mener jeg gud kan trylle slik at de vil plutselig elske champisen Lenke til kommentar
Åsgårdsreia Skrevet 26. mai 2019 Del Skrevet 26. mai 2019 om vinbøndene ikke liker den nye champisen så mener jeg gud kan trylle slik at de vil plutselig elske champisen Vil du mene at sjampis i en annen virkelighet er virkelig eller uvirkelig? Lenke til kommentar
ex-jordbærplukker Skrevet 26. mai 2019 Del Skrevet 26. mai 2019 jeg konspirerer sjampisen i en annen virkelighet er virkelig i den virkeligheten Lenke til kommentar
Åsgårdsreia Skrevet 26. mai 2019 Del Skrevet 26. mai 2019 Da vil spørsmålet være meningsløst siden rammene for virkeligheten der det opprinnelig ble stilt i er forandret. Lenke til kommentar
ex-jordbærplukker Skrevet 27. mai 2019 Del Skrevet 27. mai 2019 enig, men svarene mine var meningsfulle Lenke til kommentar
Åsgårdsreia Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 De blinde vil synes ridderreiser er meningsfullt. Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 8. juni 2019 Del Skrevet 8. juni 2019 Beklager sent svar, men du skrev et innlegg som fortjener et svar tilbake, så bedre sent enn aldri: Det eg prøver å forklare er at det kan gagne mennesket med kortvarig liding. Ta til dømes Job i Jobs bok, som mista alt han eigde og vart sjuk.Ikke bare det, men mange uskyldige ble drept, alt med Guds vilje, kun fordi Gud ville bevise noe for Satan. Slik leser jeg Jobs bok. Ikke som en god forklaring på hvorfor det kan være lidelse hvis Gud er god og allmektig, men hvordan Gud leker med menneskers lidelse for sin egen del. Job heldt ut i lidinga, og fekk tilbake alt han hadde tapt. Liding er ikkje berre negativt, men også eit verktøy som Gud kan bruke til å dra sine barn nærare han. Dette gjeld både eiga liding og andre si liding. Når vi ser andre lid, kan vi vise vår kjærleik til Gud gjennom å vere god mot denne lidande nesten.Nok en gang ser det ut som du sier at Gud skaper lidelse med vilje for at vi skal vende oss til han. Han er ikke fornøyd med slik vi bruker vår frie vilje, så han skaper lidelse som han vet ingen andre kan rydde opp i, og dermed vente at vi skal vende oss til han. Vi kan også samanlikne livet på jorda med ein vaksinasjon. I ei vaksine kan det vere levande svekkja mikroorganismar, som triggar vårt eige immunforsvar til å igangsetje ein immunreaksjon. Ved å kome i kontakt med det vonde, lærer Gud sine barn korleis fienden er og korleis han kan nedkjempast. Djevelen er skapt av Gud for å underleggjast mennesket. Det er godt for mennesket å ha ein motstandar. Dette gjer den endelege sigeren så langt større. Andre verdskrigen skapte mykje liding, men då freden og fridomen kom var gleda overmåte stor. Denne gleda er eit vagt bilete på Guds gods plan når jordelivet er slutt.Hvis noen overfaller meg og begynner å slå meg med en hammer, blir jeg selvsagt lettet når det slutter. Det var selvsagt glede over at 2. verdenskrig sluttet, men jeg ser ikke hvordan denne krigen var bra for alle ofrene i gasskammerne eller alle andre som led. Det er selvsagt fint å lære seg hvordan man bekjemper ondskap og lidelse, men enda bedre om ondskapen og lidelsen ikke var der. Du tolkar meg dit at Gud ikkje er nøgd med relasjonen til han gjennom fri vilje. Slik eg ser det er situasjonen derimot meir dikotomisk og svart-kvitt. Anten er ein frelst eller så er ein ufrelst, og det er nettopp for å velje sin frelsesposisjon at ein nyttar den frie vilje. Frelsa byggjer ikkje på gjerningar, men på eit val. Eg vil heller ikkje seie at liding er ukontrollerbar. Gud er personleg og han bryr seg. Han kan bruke naturkatastrofer og terroraksjonar for å åtvare om dom, eller han kan iscenesetje eit dødsfall for å kalle dei etterletne til frelse.Her kommer du med eksempler på hvor Gud bruker naturkatastrofer ol. til å skape massevis av lidelse for uskyldige, for evt. å vende noen av dem til frelse. Det er nok et eksempel på at Gud ikke er fornøyd med å overlate alt til vår frie vilje, men iscenesetter mye urettferdig lidelse for å få noen til å velge hans vei. Eg veit dette er kontroversielt, men Gud har alltid ein god plan med den liding og vondskap som skjer. Dette såframt nåden ikkje er slutt og det er tid for dom og straff.Men hvordan vet du at denne planen er god og rettferdig, og ikke egennyttig og urettferdig? Fordi gud selv har sagt det? Du kan argumentere med at Gud er ein sadist, men kristne vil då spør kvifor det skjer helbredingar i dag eller kvifor Jesus helbreda sjuke for 2000 år sidan. Kvifor vart vonde ånder kasta ut eller blinde fekk synet?Hvis vi antar at Gud faktisk har gjort dette, spør jeg heller hvorfor han bare gjør dette med noen enkelte, og hvorfor forbønn virker. Hvorfor helbreder han den syke jenta som er tatt i forbønn av menigheten, men ikke den syke gutten som menigheten ikke vet om? Det eneste naturlige svaret jeg ser på dette er at Gud driver en effektiv PR-kampanje for seg selv. Han helbreder noen få for å få mennesker til å elske seg, og så gjør han ingenting med millionene som lider andre steder. Du kan naturlegvis hevde at Jesus ikkje har eksistert og at mirakel er berre humbug. Når alt kjem til alt handlar det om tru. Det handlar om personlege erfaringar, om menneske som vitnar om ein god Gud. Difor er det eg også skriv om Guds perspektiv, fordi eg har erfart Gud personleg og fått openberra nye sider ved røyndomen.Jeg tror jo personlig at Jesus ikke har eksistert som Guds sønn, og at mirakler er tilfeldigheter, naturlige hendelser og mytehistorier, men det er ikke interessant. Det jeg synes er interessant hvordan noen kan tro på bibelens gud og allikevel mene at han er god og rettferdig. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå