Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Nybygget PC rebooter ved lasting av OS

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Min nybyggede PC rebooter umiddelbart ved lasting av OS. Dette begynte etter at jeg installerte GFX-drivere. Før jeg installerte disse var maskinen ustabil og rebootet etter noen minutter i windows. Forsøk på å kjøre prime 95 resulterte i instant reboot. Ingen BSOD. Bare svart og omstart. Alle drivere er installert og oppdatert, bios er oppdatert.

Jeg har forsøkt å bytte om på og bruke RAM-brikker i alle tenkelige konfigurasjoner.

Alle komponenter med unntak av Hovedkort (kjøpt brukt her på tek.no) og PSU (9-10 år gammel) er nye. Har også forsøkt å øke vcore litt men ingen endring. Ingen overklokking. CPU-temp rundt 30 grader, har ikke sett noen endringer her.

Jeg mistenker i hovedsak PSU, men er det noen andre ting jeg bør forsøke før jeg bestiller en ny?

Maskinvare:

PSU: Corsair HX620w (9-10 år gammel)

MB: Asus Sabertooth Z170s (kjøpt brukt)

CPU: Intel i5 6600K (luftkjølt)

RAM: HyperX 32GB 4x8 GB 2600mhz DDR4 (kit)

GFX: Gainward 970 GTX Phantom

HD: Crucial mx200 500gb SSD sata

Wifi-kort: Asus PCE AC68 (pcie)

Er det noen der ute som har noen ideer?

Mvh Kjetil

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ofte PSU som er problemet hvis maskinen bare slår seg av uten noe form for advarsel e.l, og når du sier det skjer umiddelbart når du belaster maskinen (prime) så tyder det enda mer på dette (siden du da trekker mer effekt fra veggen).

Jeg ville absolutt prøvd med en anna PSU først - 9-10 år er relativt mye.

Lenke til kommentar

Det er ofte PSU som er problemet hvis maskinen bare slår seg av uten noe form for advarsel e.l, og når du sier det skjer umiddelbart når du belaster maskinen (prime) så tyder det enda mer på dette (siden du da trekker mer effekt fra veggen).

Jeg ville absolutt prøvd med en anna PSU først - 9-10 år er relativt mye.

Ny PSU er bestilt Krysser fingrene.

Lenke til kommentar

Nja!

Last ned og kjør en minnetest da dette også er en av de tingene som kan gi utslag ved en stresstest... Og er det ille så får man blåskjerm og restart...

memtest86.

Må starte opp i safe-mode da i tilfelle for å få kjørt memtest, tror jeg venter til nye PSUen er ankommet. Kommer til å kjøre alle tester når jeg får maskinen på beina.

Siden jeg har forsøkt alle rambrikker enkeltvis håper jeg at det ikke er der problemet ligger. Skulle problemet presiserer derimot vil jeg nok få tak i noen andre brikker å teste med.

Lenke til kommentar

Selv om det ikke er PSU det er noe galt med så bør du bytte den så raskt som mulig. Bruke så mye penger på PC og ikke gi den en ny PSU er uhørt. Blir som å lage en frankenstein av babydeler og sette inn hjertet til en 90-åring.

Så lenge jeg hadde den liggende var det verdt et forsøk penger spart osv.. Kjenner et par 90-åringer som hadde løpt fletta av meg ihvertfall, gamle og gode

Lenke til kommentar

Nja!

Last ned og kjør en minnetest da dette også er en av de tingene som kan gi utslag ved en stresstest... Og er det ille så får man blåskjerm og restart...

memtest86.

Må starte opp i safe-mode da i tilfelle for å få kjørt memtest, tror jeg venter til nye PSUen er ankommet. Kommer til å kjøre alle tester når jeg får maskinen på beina.

Siden jeg har forsøkt alle rambrikker enkeltvis håper jeg at det ikke er der problemet ligger. Skulle problemet presiserer derimot vil jeg nok få tak i noen andre brikker å teste med.

Last ned fra : http://www.memtest86.com/ og sørg for at du bruker den for UEFI via en minnepen, taper ingenting på det og det går relativt kjapt.

Lenke til kommentar

Nja!

memtest86.

Last ned fra : http://www.memtest86.com/ og sørg for at du bruker den for UEFI via en minnepen, taper ingenting på det og det går relativt kjapt.

Trodde jeg måtte inn i OS for memtest, dette forandrer jo alt. Takk for tipset! Gjør det first thing i morgen!

Lenke til kommentar

4 runder med memtest86 ble kjørt uten feil. Da må jeg bare anta at RAM er ok.

Skal prøve å reinstallere OS uten Wifi-kort syar2003 om det ikke fungerer med ny PSU. Den ankommer i morgen, frem til da avventer jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...