lewa_j Skrevet 25. juni 2016 Del Skrevet 25. juni 2016 Hei! Etter mye om og men har jeg mer eller mindre bestemt meg for at jeg ønsker å bli sykepleier (spesialsykepleier med tiden, men sykepleier i første omgang), men det er et par spørsmål som ligger og gnager i bakhodet som jeg gjerne skulle ha hatt svar på før jeg bestemmer meg 100%, som jeg håper noen her kan svare på Jeg er selvsagt klar over at man som sykepleier må regne med å jobbe både dag og natt, hverdag og høytider, og det som er, spesielt når man er nyutdannet og ikke har noen ansiennitet, men hvor ille er arbeidstidene? Er det sånn at jeg plutselig kan ende opp med å måtte jobbe 18 timer lange skift sju dager på rad? Når det kommer til høytider har jeg hørt at hvem som må jobbe går på rotering, altså at de som jobbet på julaften/nyttårsaften/17. mai ett år ikke trenger å jobbe julaften/nyttårsaften/17. mai året etter. Stemmer dette eller kan man måtte se seg nødt til å jobbe julaften/nyttårsaften/17. mai flere år på rad? Jeg har utrolig lyst til å bli sykepleier, men jeg setter også veldig stor pris på høytider, spesielt julaften, så dette er noe som kommer til å veie ganske tungt på meg når jeg skal ta det endelige valget heh. Jeg har også tenkt til å spesialisere meg som diabetessykepleier etter hvert og da har jeg fått beskjed om at i en sånn jobb vil det i større grad være 8-16-jobbing som gjelder fordi yrket i stor grad går ut på rådgiving og konsultasjon med pasienter som kommer inn til timeinnkallelser og slikt. Er det noen som vet om det stemmer? Takker for svar Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. juni 2016 Del Skrevet 27. juni 2016 18 timers skift i sju samanhengande dagar vil du ikkje få. Som minimum må arbeidsgiver forholde seg til arbeidsmiljølova. Etter § 10-4 skal ikkje den vanlige arbeidstida overstige 9 timar iløpet av ei 24 timars periode, eller 38 timar i løpet av 7 dagar. Arbeidstida skal også leggast slik at du etter å ha jobba ein søndag skal ha fri den kommande søndagen. Her kan ein gjennomsnittsberekne over ei periode på 26 veker, men du skal uansett ha fri minst kvar fjerde søndag. Ein arbeidsplass som har tariffavtale kan forhandle seg til å utvide slike grensene, men då ligger det i sakens natur at arbeidstakarane ikkje vil godta ein slik avtale utan at dei får tilstrekkelig med kompensasjon. I tillegg til alt dette så vil det også forekomme lokale tilpassningar. Særlig på arbeidsplassar der arbeidsgiver sliter med å skaffe autorisert arbeidskraft så vil dette kunne få utslag ved at arbeidsforholda er ekstra gunstige for arbeidstakaren, for å på den måten få fleire til å søke jobb der. Sjølv om dei fleste sjukepleiarjobbane er turnusjobbar der du må pårekne ein del arbeid på ugunstige tidspunkt, så er det ikkje alle stillingane som er slik. Utan at eg veit det det, så trur eg du har rett i at diabetessjukepleiarar i større grad jobbar vanlig kontortid. Sjukepleiarar som jobbar på legekontor, bedriftshelsetjeneste, dagkirurgi, psykiatrisenter, osv vil nok også typisk ha fast arbeidstid på dagtid. Ledarstillingar vil også typisk være på samme måte. Sjølv om mange gjerne vil jobbe kun på dagtid, så er det ikkje nødvendigvis slik at dagstillingane er dei mest ettertrakta. Sidan ein dagjobb ikkje gir tillegg for ubekvem arbeidstid og sjeldnare muligheit for pålagt overtid så tjener ein vestentlig mindre når ein kun har grunnlønna. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 28. juni 2016 Del Skrevet 28. juni 2016 Arbeidstider varierer veldig etter hvor du kommet til å jobbe. Med vanlig turnusarbeid så risikerer du jo å måtte helligdager og helger. Men får du deg en poliklinisk jobb så er det jo vanlig kontortid mandag til fredag. Men med dagjobb så er ikke lønna all verden... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå