Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kjeve og ledd problemer

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har problemer med smerter i kjeven hver dag. Den låser seg, popper, går ut av ledd, så jeg går nesten daglig på smertestillende. Jeg mister også kontroll noen ganger og biter hardt sammen tennene å får ikke åpnet igjen før noen minutter er gått.

For ca 8 måneder siden mistet jeg kontroll, bet sammen, kjeven for ut av ledd, jeg bet så hardt at jeg knuste noen tenner og en av tennene ble presset ned i kjevebenet. Dro til tannlegekirurg for å fikse opp i det, måtte operere ut tanna som var presset ned i kjeven, når den ble operert ut så gikk kjeven ut av ledd under operasjonen, hadde smerter i flere uker etter, klarte ikke komme meg opp av sengen, fikk infeksjon der stingene var og hadde blemmer over alt, tok ca. en måned før jeg var bra igjen. Etter det så har kjeven blitt verre, har ikke gått en uke uten at jeg har store smerter.

Fikk utskrevet paralgin forte, noe som ikke lindret i det heletatt, startet å ta ibuprofen,  og i går ble jeg sendt på sykhuset etter smerter i brystkassa og svart oppkast, viste seg at jeg har fått betennelse i magesekken og tarmene på grunn av smertestillende. Har aldri tatt overdose, ettersom jeg er redd for å ta for mye, siste uken har jeg tatt smertestillende ca 3-4  ganger i døgnet på grunn av visdomstann i tillegg til kjevesmertene, hvor jeg bare har tatt 1 tablett med 500 mg paracetamol, kvelden før jeg ble sendt til sykehuset tok jeg 2 tabletter. 

Før jeg reiste hjem så fikk jeg beskjed om ikke å ta mer av smertestillende som jeg normalt bruker, og fikk medisiner for betennelsen, fikk også utskrevet Codeine Phosphate som jeg skal ta 4 ganger daglig. 

Har vært på sykehus flere ganger med kjeven, tatt MR, har også andre kroppdeler som går ut av ledd, og har smerter i. Kjeven, krageben, skuldre, hofter, ribbein som popper, smerter i håndledd og ankler, hatt betennelse i fingrene, problemer med å holde blyanter, åpne korker, texte på mobil, og legene finner ikke ut hva som er galt. De andre leddene er vonde men jeg kan leve med det, mitt største problem er kjeven, jeg bruker den til å spise og prate, når jeg sover så glir den ut av ledd til siden noen ganger, blir aldri kvitt smertene helt med smertestillende men det lindrer.

Nå er jeg livredd for når jeg skal operere ut visdomstanna om noen uker, vil ikke bli liggende i uker igjen, folk sier at de ofte får vondt i kjeven etter visdomstennene blir operert/trekt ut. Jeg får ikke ta smertestillende som funker best, og jeg får bare ta Codeine for 2 uker, så må smertestillende endres, noen som vet av smertestillende som funker godt ettersom jeg ikke har lov til å ta ibuprofen/ibux på en god stund? Er det noen som har samme problem eller noe liknende?

Jeg er bare 24 år gammel, alt av problemer startet for ca 5-6 år siden, kjeven har jeg hatt problemer med siden jeg var en unge, men hadde ikke mye problemer med smerter, smertene i kjeven kom ca 4 år siden, etter kragebeina begynte å gå ut av ledd for ca 5-6 år siden (de var først, så started alt annet med tiden, nyeste er hofta som går ut) Jeg drev med fotball, dans, kampsport, nå har jeg ikke lov til å gjøre noe, faller jeg så går alt ut av ledd og det blir bare verre med årene. 

Jeg liker ikke at jeg må ta så mye smertestillende, spesielt nå etter jeg ble sendt på sykehus på grunn av det. Har bare fått beskjed at jeg må lære meg å leve med det, å at stress er grunnen til mye av smertene jeg har, noe jeg kan forstå. Men stress er ikke grunnen til at ting går ut av ledd, og når det skjer så blir det smertefullt, å når det blir smertefullt så stresser jeg og får angst, så vet ikke hvordan jeg skal klare å stresse ned. Noen som har tips for hva jeg kan gjøre/prøve ?

Anonymous poster hash: 2df82...523
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Botox skal hjelpe mot kjeveleddsdysfunksjon.

Nb, må utføres av kvalifisert personale.

(ikke gjør som meg, gå til privat klinikk, mislykka) Er ikke så plaget som deg, men har påvist løs disk i kjeveleddet)

Først må du få stilt diagnose; TMD, dernest kan du søke om botox-behandling. Siden du virker å være hardt rammet, skulle du ha krav på det. :thumbup:

Endret av hjertet er en ensom jeger
Lenke til kommentar

Botox skal hjelpe mot kjeveleddsdysfunksjon.

Nb, må utføres av kvalifisert personale.

(ikke gjør som meg, gå til privat klinikk, mislykka) Er ikke så plaget som deg, men har påvist løs disk i kjeveleddet)

Først må du få stilt diagnose; TMD, dernest kan du søke om botox-behandling. Siden du virker å være hardt rammet, skulle du ha krav på det. :thumbup:

Takk for svar. Jeg skal snakke med legen min :) Håper det funker, ettersom alt blir bare verre og verre.

Lenke til kommentar

her er en ganske god snutt om TMJ (også kalt TMD) og behandling med Botox.

DSAj83LJFVI

(ps, hvis jeg får den fram vel og merke)

redig: og det gjorde jeg ikke,,,

prøver igjen:

[ youtube ]DSAj83LJFVI[ /youtube ]

ikke det nei, humfr.... :hmm:

Lenke til kommentar

Det virker som at du sliter med veldig mye. Hvis du selv tror at dette skyldes stress og angst, så ville jeg dratt til en psykolog. Det virker som at du virkelig trenger å gjøre noen endringer i livet ditt. Når det gjelder både stress og smerter, så kan ulike meditasjonsøvelser kanskje hjelpe deg. Meditiasjon høres både eksotisk og rart ut, men det er nødvendigvis ikke så komplisert. Det handler om å enten sitte eller ligge stille. Bare prøve å observere tankene du har. Prøve å observere smerten du føler. Kanskje visualisere at du puster frisk luft inn der du har vondt. Det er skrevet bøker om dette, men du kan også finne videoer på youtube. 

Jeg ville også snakket mer men en lege om alt du sliter med. Hvis fastlegen din har dårlig tid og du ikke føler du blir hørt, så ville jeg bestilt time hos en privatlege på Volvat eller noe lignende. Dessverre er det offentlige helsetilbudet, etter min mening, på langt nær dimensjonert til å virkelig hjelpe personer som sliter med mer komplekse problemstillinger. Det offentlige er flink til å hjelpe i akutte situasjoner eller skrive ut resepter på sykdommer som er enkelt å påvise, men bortsett fra det er det ganske håpløst - i tillegg til lange ventetider. Har du økonomien til det, ville jeg sett etter private alternativer. 

Jeg har selv trukket visdomstenner, og jeg syns ikke det var så ille. Jeg tok ingen smertestillede etter at bedøvelsen gikk ut. Det var selvsagt litt vondt de første dagene, men så ble det gradvis fort bedre. Det kan hende det vil føles verre for deg siden du allerede har store problemer med kjeven, men i seg selv ville jeg ikke vært redd for å trekke visdomstanna. Når jeg hadde betent visdomstann hadde jeg selv vondt i kjeven og hele hodet. Kan jo hende det vil bli bedre for det når den er ute.

Lenke til kommentar

LETT å fikse.

Problemet er at underkjeven ligger for langt bak, og jammer kjeveleddet. Dette vil over tid slite det ut, og kan for noen føre til kroniske problemer. Når skal tannleget åpne øynene for dette?

LØSNINGEN er å fremoverføre kjeven i holdningen. 2-4mm er nok til å unngå TMJ impingement.

Les artikkelen nedenfor.

http://treningogrehab.no/viktigheten-kjeveokklusjon/

Lenke til kommentar

LETT å fikse.

Problemet er at underkjeven ligger for langt bak, og jammer kjeveleddet. Dette vil over tid slite det ut, og kan for noen føre til kroniske problemer. Når skal tannleget åpne øynene for dette?

LØSNINGEN er å fremoverføre kjeven i holdningen. 2-4mm er nok til å unngå TMJ impingement.

Les artikkelen nedenfor.

Hvordan går man fram når man "framoverfører" kjeven i holdningen? Jeg spør siden det virker som at du har peiling.

Lenke til kommentar

LETT å fikse.

Les artikkelen nedenfor.

Hvordan går man fram når man "framoverfører" kjeven i holdningen? Jeg spør siden det virker som at du har peiling.

Det er et problem som oppstår over tid (jeg vet ikke hvorfor, men det kan kanskje Kjetil hjelpe til med). 

Du fører ganske enkelt bare kjeven fremover og gjør det til en vane at den skal være i den posisjonen. Akkurat som du ville korrigert dårlig holdning ved sitting. Ser du normalt ut som en C (altså med veldig krum rygg) når du sitter retter du opp ryggen så holdningen blir bedre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

LETT å fikse.

Les artikkelen nedenfor.

Det er et problem som oppstår over tid (jeg vet ikke hvorfor, men det kan kanskje Kjetil hjelpe til med). 

Du fører ganske enkelt bare kjeven fremover og gjør det til en vane at den skal være i den posisjonen. Akkurat som du ville korrigert dårlig holdning ved sitting. Ser du normalt ut som en C (altså med veldig krum rygg) når du sitter retter du opp ryggen så holdningen blir bedre.

Ok, takk. Sikkert verdt et forsøk. Men når man sover har man jo ingen kontroll. Mange med kjeveproblemer gnisser jo tenner i søvne.

men takk skal du ha. Det var et godt tips:-)

Lenke til kommentar

LETT å fikse.

Les artikkelen nedenfor.

Helt korrekt!

Lenke til kommentar

LETT å fikse.

Les artikkelen nedenfor.

Ok, takk. Sikkert verdt et forsøk. Men når man sover har man jo ingen kontroll. Mange med kjeveproblemer gnisser jo tenner i søvne.

Hvis du gnisser enormt om natta, kan tannskinne være nødvendig. For de fleste vil det være nok å fremoverføre kjeven som hverdagsholdning. Dette aktiverer pterygoideus-muskulaturen og bør også hjelpe noe om natta.

Lenke til kommentar

LETT å fikse.

Les artikkelen nedenfor.

Hvis du gnisser enormt om natta, kan tannskinne være nødvendig. For de fleste vil det være nok å fremoverføre kjeven som hverdagsholdning. Dette aktiverer pterygoideus-muskulaturen og bør også hjelpe noe om natta.

Beklager anonym for at jeg har "kuppa" tråden din. Håper det er greit.

jeg har veldig dårlig erfaring med tannskinne om natta, men det er nok lurt ja, hm.

Fremoverføre kjeven ja, hvordan klarer man å holde seg på 2-4 mm tro.

Lærer tannleger om dette på studiet?

Det ser unektelig litt rart ut og skyve kjeven fram, man får et helt annet utseende, større kjeve. Unnskyld meg men jeg trodde underbitt er noe man er født med?

Og likevel, jeg skal prøve å framoverføre, selv om jeg allerede nå kjenner at det føles som at kjeven strammes og blir vond. Kanskje det går over etter hvert.

Tusen takk for dine råd:-)

Lenke til kommentar

De lærer IKKE det, fordi de tror at kjeveleddet er et hengsleledd! Stor tabbe. Kjeveleddet er et ellipseledd, og kondylen til manbidulae skal ligge sentrert, dvs ikke bankes bakover og inn i leddskålen. Dette er årsaken til klikking og låsninger i kjeven.

Underbitt kommer fra underutvikling av maxillae, som igjen kommer fra dårlig tungeholdning. Tunga styrer maxillaes utvikling. Underutvikling av maxillae fører da til at bittet (okklusjonen) etableres for posteriort, altså for langt bak, og dermed har man mer eller mindre kronisk TMJ-kompresjon og slitasje.

Men, igjen, det korrigeres lett ved å fremoverføre kjeven litt i holdningen. Det beste er selvsagt å ha inntakt okklusjon, men ikke om det blir på bekostning av leddet.

Alt dette kommer frem i artikkelen

Endret av Kjetil_4455
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De lærer IKKE det, fordi de tror at kjeveleddet er et hengsleledd! Stor tabbe. Kjeveleddet er et ellipseledd, og kondylen til manbidulae skal ligge sentrert, dvs ikke bankes bakover og inn i leddskålen. Dette er årsaken til klikking og låsninger i kjeven.

Underbitt kommer fra underutvikling av maxillae, som igjen kommer fra dårlig tungeholdning. Tunga styrer maxillaes utvikling. Underutvikling av maxillae fører da til at bittet (okklusjonen) etableres for posteriort, altså for langt bak, og dermed har man mer eller mindre kronisk TMJ-kompresjon og slitasje.

Men, igjen, det korrigeres lett ved å fremoverføre kjeven litt i holdningen. Det beste er selvsagt å ha inntakt okklusjon, men ikke om det blir på bekostning av leddet.

Alt dette kommer frem i artikkelen

Oh my god, De er en lærd mann :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...