Enlightened Skrevet 26. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2016 Jeg er usikker selv hva dette kan være... Ting som reinstall av Windows eller drivere, har du vel prøvd? Gjorde reinnstall når jeg fikk kortet. Inntsallerte da seneste 1080 driver fra Nvidia. I witcher 3 hopper gpuen veldig i ytelse, og jeg fikk jo tross alt ræva physics score i firestrike med CPU'en. Jeg tror faktisk at enkelte området i spillet kommer for fort for cpuen så den må bottlenecke skjermkortet for å holde følge. Det høres vel ut som noe som kan være en grunn? Jeg tror aldri jeg har sett mitt skjermkort jobbe under 99% (med mindre jeg har frame-lock på) og har maks sett 25% CPU bruk i spill. Altså, såvidt den blir brukt. Kanskje det blir noen andre boller når jeg får mitt andre 980Ti og prøver uten v-synch i f.eks bf4. Prøver å pushe 180+FPS med OC på alt. Jeg ville aldri kjøpt en 6850K, trenger man 40 lanes har man nok nesten bruk for en 6900K uansett, trenger du spesifikk kun lanes er det jo noe helt annet. Sn1ken har jo f.eks en 5930K, og den trengte han pga han skulle ha 3x 980Ti + Lagring som brukte lanes. (Mener det var grunnen, og da har du brukt opp alle 28 lanes på 5820K. Holder akkurat med 3x GPU + PCI-E SSD på en 5820K/6800K) evt et HK med PLX chips (Slikt mitt X99-E WS har, 4x skjermkort på PCI-E gen 3 16x ). Men, kommer jo heeelt ann på bruksmønsteret. Jeg ville gått for en 6600K, 6800K eller 6900K om jeg skulle bygd en ny PC idag. Alle CPUene har et greit hopp i ytelse imellom seg, også prisforskjellen er ganske stor mellom dem. 6700K har for "få" cores, 6850K er unødvendig for de fleste, hvorfor betale masse mer for noen lanes? og 6950X er latterlig dyr. My two cents. 6900K er helt uaktuell. 6800K kan jeg sikkert få råd til, men er det virkelig nødvendig for gaming? Er det spill idag som virkelig yter bedre av 6 vs 4 kjerner? 6850K er forsåvidt også litt dyrere enn del jeg vil bruke på en prosessor. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 26. juni 2016 Del Skrevet 26. juni 2016 (endret) 6900K er helt uaktuell. 6800K kan jeg sikkert få råd til, men er det virkelig nødvendig for gaming? Er det spill idag som virkelig yter bedre av 6 vs 4 kjerner? 6850K er forsåvidt også litt dyrere enn del jeg vil bruke på en prosessor. Nizzen beviste vel at spill som The Division utnytter 8 kjerner godt (han disablet HT i BIOS på sin 5960X). Så spill i dag utnytter mer enn 4 kjerner. En i5 6600K er en god 4-kjerne CPU som gir deg mye ytelse for pengene i dag, men å oppgradere fra i7 2600K til den er jo bare teit! Neste på stigen blir jo 6700K. Den har høyere klokkehastighet ut av esken, og har da HT for 8-tråder som du vet. Å oppgradere fra din CPU til denne gir jo litt mer mening. Bare at en 6800K er jo mer fremtidsrettet. Et annet alternativ er å kjøpe en 5820K eller 5930K brukt fra noen her på forumet (tror Nizzen har en), eller fra finn.no eller Tek sitt bruksmarked. Så kjøper du et Asus X99-A hovedkort og 16GB DDR4 3200 Mhz minne. Endret 26. juni 2016 av Betroz Lenke til kommentar
Enlightened Skrevet 26. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2016 6900K er helt uaktuell. 6800K kan jeg sikkert få råd til, men er det virkelig nødvendig for gaming? Er det spill idag som virkelig yter bedre av 6 vs 4 kjerner? 6850K er forsåvidt også litt dyrere enn del jeg vil bruke på en prosessor. Nizzen beviste vel at spill som The Division utnytter 8 kjerner godt (han disablet HT i BIOS på sin 5960X). Så spill i dag utnytter mer enn 4 kjerner. En i5 6600K er en god 4-kjerne CPU som gir deg mye ytelse for pengene i dag, men å oppgradere fra i7 2600K til den er jo bare teit! Neste på stigen blir jo 6700K. Den har høyere klokkehastighet ut av esken, og har da HT for 8-tråder som du vet. Å oppgradere fra din CPU til denne gir jo litt mer mening. Bare at en 6800K er jo mer fremtidsrettet. Et annet alternativ er å kjøpe en 5820K eller 5930K brukt fra noen her på forumet (tror Nizzen har en), eller fra finn.no eller Tek sitt bruksmarked. Så kjøper du et Asus X99-A hovedkort og 16GB DDR4 3200 Mhz minne. Men høres problemet mitt ikke ut som en bottleneck fra cpu? Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 26. juni 2016 Del Skrevet 26. juni 2016 Men høres problemet mitt ikke ut som en bottleneck fra cpu? CPU og minnebåndbredde, og derfor jeg snakka om hva som lønner seg for deg å kjøpe Bare ikke drep meg hvis du oppgraderer, finner ut at ytelsen er den samme, og finner ut at problemet er software relatert Lenke til kommentar
Enlightened Skrevet 26. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2016 (endret) Men høres problemet mitt ikke ut som en bottleneck fra cpu? CPU og minnebåndbredde, og derfor jeg snakka om hva som lønner seg for deg å kjøpe Bare ikke drep meg hvis du oppgraderer, finner ut at ytelsen er den samme, og finner ut at problemet er software relatert hahahahha, neida det skal du ikke være redd for xD Jeg har jo både reinnstallert og dermed fått helt clean drivere inn også. Har sett for meg at 6800K er et bra kjøp, eller tror du 6700K vil gjøre samme jobben? Vil ikke kaste penger unødvendig ut av vinduet liksom Endret 26. juni 2016 av Enlightened Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 26. juni 2016 Del Skrevet 26. juni 2016 Har sett for meg at 6800K er et bra kjøp, eller tror du 6700K vil gjøre samme jobben? Vil ikke kaste penger unødvendig ut av vinduet liksom En 6700K overklokket til 4.6 - 4.8 Ghz vil gi deg bedre ytelse i de fleste spill i dag, med noen få unntak da. 6800K overklokker ikke like langt, og er 1600 kr dyrere hos Komplett. Men for de 1600 kr får du 2 kjerner til. Du må nesten bestemme dette selv Lenke til kommentar
Enlightened Skrevet 26. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2016 Har sett for meg at 6800K er et bra kjøp, eller tror du 6700K vil gjøre samme jobben? Vil ikke kaste penger unødvendig ut av vinduet liksom En 6700K overklokket til 4.6 - 4.8 Ghz vil gi deg bedre ytelse i de fleste spill i dag, med noen få unntak da. 6800K overklokker ikke like langt, og er 1600 kr dyrere hos Komplett. Men for de 1600 kr får du 2 kjerner til. Du må nesten bestemme dette selv Men siden min 2600K ikke går over 85% load(er det høyeste den har vært på), betyr det fremdeles at den kan bottlenecke kortet? Hovedkortet mitt har jo heller ikke win 10 chipset drivere(eller noen andre win 10 drivere forsåvidt), kan det ha noe med saken å gjøre? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 26. juni 2016 Del Skrevet 26. juni 2016 Ettersom du har et gtx 1080 så vil du ikke få noe spes mer ytelse i spill med det du har nå. Men du ville ha fått mer ytelse hvis du drev med mye video/foto redigering med at en nyere cpu ville ha gjort jobben bitte litt fortere. Så vil ikke anbefale noe mer oppgradering av pcen din. Akkurat det er det ikkje vanskelig å motbevise Slike påstander er verdt så utrolig lite, uten noe som beviser dine utsagn. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 26. juni 2016 Del Skrevet 26. juni 2016 (endret) 6900K er helt uaktuell. 6800K kan jeg sikkert få råd til, men er det virkelig nødvendig for gaming? Er det spill idag som virkelig yter bedre av 6 vs 4 kjerner? 6850K er forsåvidt også litt dyrere enn del jeg vil bruke på en prosessor. Nizzen beviste vel at spill som The Division utnytter 8 kjerner godt (han disablet HT i BIOS på sin 5960X). Så spill i dag utnytter mer enn 4 kjerner. En i5 6600K er en god 4-kjerne CPU som gir deg mye ytelse for pengene i dag, men å oppgradere fra i7 2600K til den er jo bare teit! Neste på stigen blir jo 6700K. Den har høyere klokkehastighet ut av esken, og har da HT for 8-tråder som du vet. Å oppgradere fra din CPU til denne gir jo litt mer mening. Bare at en 6800K er jo mer fremtidsrettet. Et annet alternativ er å kjøpe en 5820K eller 5930K brukt fra noen her på forumet (tror Nizzen har en), eller fra finn.no eller Tek sitt bruksmarked. Så kjøper du et Asus X99-A hovedkort og 16GB DDR4 3200 Mhz minne. The Divisjon cpu load: Kan også fortelle at 5960x/6900k @ 4500/4400mhz er cpu flaskehals i Farcry 4 og Farcry primal. Farcry skalerer med 6 kjerner. Testet dette i en annen tråd, med HT on og off fra 4 til 8 kjerner. I fallout 4 er det opp til 30% forskjell i minimumsfps på en 2600k og en 5960x på samme frekvens. Hvis man da ser f.eks 70fps VS 100 fps bare pga cpu, så vil jeg si det er meget merkbart. 6 kjerner er ikkje nødvendig i noen spill, men hva er vitsen med 4 kjerner cpu når flere og flere spill skalerer med mere enn 4 kjerner? Jeg skjønner det ikkje Hadde jeg hatt lønn for å teste cpuskalering i spill, så skulle jeg nok ha testet mange flere spill. Men når jeg har tid på dataen, så er det helst spill og annet dilling som jeg prioriterer Endret 26. juni 2016 av Nizzen Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 26. juni 2016 Del Skrevet 26. juni 2016 Kan også fortelle at 5960x/6900k @ 4500/4400mhz er cpu flaskehals i Farcry 4 og Farcry primal. Farcry skalerer med 6 kjerner. Farcry spilla er vel heller ikke de best optimaliserte heller da, tok jo flere patcher til før dem fixet ting. Når en 6900K @ 4400 Mhz er flaskehals, så er det ikke pga antall kjerner iallefall. Vi trenger en ny Intel arkitektur med vesentlig bedre IPC og kanskje mer cache. Kan jo håpe på at Cannonlake eller Cannonlake-E har dette (de første på 10nm). Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 26. juni 2016 Del Skrevet 26. juni 2016 Hovedkortet mitt har jo heller ikke win 10 chipset drivere(eller noen andre win 10 drivere forsåvidt), kan det ha noe med saken å gjøre? Siden du har så gammelt hovedkort, så har Win10 gode nok drivere innebygget i kernelen. Om ikke så laster den dem ned fra Windows Update Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 26. juni 2016 Del Skrevet 26. juni 2016 (endret) Kan også fortelle at 5960x/6900k @ 4500/4400mhz er cpu flaskehals i Farcry 4 og Farcry primal. Farcry skalerer med 6 kjerner. Farcry spilla er vel heller ikke de best optimaliserte heller da, tok jo flere patcher til før dem fixet ting. Når en 6900K @ 4400 Mhz er flaskehals, så er det ikke pga antall kjerner iallefall. Vi trenger en ny Intel arkitektur med vesentlig bedre IPC og kanskje mer cache. Kan jo håpe på at Cannonlake eller Cannonlake-E har dette (de første på 10nm). Det er jo et enorm åpen verden, og det er når man ser utover store områder med "alt på max" av grafikk at cpu får kjørt seg. Jeg hadde vært forbanna om vi hadde fått 250fps når vi så utover store områder i Farcry primal med 4k textures. Da hadde spillet garantert hatt får dårlig "grafikk" for dagens skjermkort. Hvis du skjønner hvor jeg vil Farcry spilla skalerer veldig bra med SLI, om ikkje cpu er noe særlig flaskehals. Guru3d noobs skriver ofte: Fix gpu sli scaling nVidia! I mange tilfeller har brukeren elendig cpu/stock cpu og sikkert 1333mhz ddr3 minne også Endret 26. juni 2016 av Nizzen Lenke til kommentar
Enlightened Skrevet 26. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2016 6900K er helt uaktuell. 6800K kan jeg sikkert få råd til, men er det virkelig nødvendig for gaming? Er det spill idag som virkelig yter bedre av 6 vs 4 kjerner? 6850K er forsåvidt også litt dyrere enn del jeg vil bruke på en prosessor. Nizzen beviste vel at spill som The Division utnytter 8 kjerner godt (han disablet HT i BIOS på sin 5960X). Så spill i dag utnytter mer enn 4 kjerner. En i5 6600K er en god 4-kjerne CPU som gir deg mye ytelse for pengene i dag, men å oppgradere fra i7 2600K til den er jo bare teit! Neste på stigen blir jo 6700K. Den har høyere klokkehastighet ut av esken, og har da HT for 8-tråder som du vet. Å oppgradere fra din CPU til denne gir jo litt mer mening. Bare at en 6800K er jo mer fremtidsrettet. Et annet alternativ er å kjøpe en 5820K eller 5930K brukt fra noen her på forumet (tror Nizzen har en), eller fra finn.no eller Tek sitt bruksmarked. Så kjøper du et Asus X99-A hovedkort og 16GB DDR4 3200 Mhz minne. The Divisjon cpu load: Kan også fortelle at 5960x/6900k @ 4500/4400mhz er cpu flaskehals i Farcry 4 og Farcry primal. Farcry skalerer med 6 kjerner. Testet dette i en annen tråd, med HT on og off fra 4 til 8 kjerner. I fallout 4 er det opp til 30% forskjell i minimumsfps på en 2600k og en 5960x på samme frekvens. Hvis man da ser f.eks 70fps VS 100 fps bare pga cpu, så vil jeg si det er meget merkbart. 6 kjerner er ikkje nødvendig i noen spill, men hva er vitsen med 4 kjerner cpu når flere og flere spill skalerer med mere enn 4 kjerner? Jeg skjønner det ikkje Hadde jeg hatt lønn for å teste cpuskalering i spill, så skulle jeg nok ha testet mange flere spill. Men når jeg har tid på dataen, så er det helst spill og annet dilling som jeg prioriterer Jeg har en liten stuttering i de fleste spilla jeg spiller, og jeg har hatt 2 skjermkort der det har vært det samme, så dermed har jeg luket ut skjermkortet som synderen. Jeg er bra sikker på at det er min 2600K som begynner å bli sliten. Kan en prossessor bli tregere etterhvert som den blir gammel, før den slukner og dør helt? Siden kaby lake er rett rundt hjørnet, strider jeg litt med meg selv om det er lurt å kjøpe 6800K til 5K akkurat nå. Men, man kan vel ikke vente for alltid heller. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 26. juni 2016 Del Skrevet 26. juni 2016 Siden kaby lake er rett rundt hjørnet, strider jeg litt med meg selv om det er lurt å kjøpe 6800K til 5K akkurat nå. Men, man kan vel ikke vente for alltid heller. Var jeg deg ville jeg ikke ventet på Kaby. Skal du vente må det bli for Cannonlake eller Skylake-E, og det betyr høsten 2017. Noe som gir deg tid til å spare opp mer penger. For å gjøre det enkelt for deg : Skal du handle nå så går du for enten en 6700K, eller finner en brukt 5820K/5930K på bruktmarkedet. Så legger vi den ballen død Lenke til kommentar
Enlightened Skrevet 26. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2016 Siden kaby lake er rett rundt hjørnet, strider jeg litt med meg selv om det er lurt å kjøpe 6800K til 5K akkurat nå. Men, man kan vel ikke vente for alltid heller. Var jeg deg ville jeg ikke ventet på Kaby. Skal du vente må det bli for Cannonlake eller Skylake-E, og det betyr høsten 2017. Noe som gir deg tid til å spare opp mer penger. For å gjøre det enkelt for deg : Skal du handle nå så går du for enten en 6700K, eller finner en brukt 5820K/5930K på bruktmarkedet. Så legger vi den ballen død Ok! Du får ha takk for hjelpen Lenke til kommentar
Enlightened Skrevet 26. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2016 (endret) Siden kaby lake er rett rundt hjørnet, strider jeg litt med meg selv om det er lurt å kjøpe 6800K til 5K akkurat nå. Men, man kan vel ikke vente for alltid heller. Var jeg deg ville jeg ikke ventet på Kaby. Skal du vente må det bli for Cannonlake eller Skylake-E, og det betyr høsten 2017. Noe som gir deg tid til å spare opp mer penger. For å gjøre det enkelt for deg : Skal du handle nå så går du for enten en 6700K, eller finner en brukt 5820K/5930K på bruktmarkedet. Så legger vi den ballen død Btw, jeg sitter og lager en liste over deler jeg skal ha. Har til nå valgt en i7 6700K med Noctua Nh-U14S, Asus Z170 Pro Gaming Socket LGA-1151 HK, EVGA Supernova 750 G2 psu. Jeg er litt usikker på dette med dualchannel ram og alt det der. Kunne du hjulpet meg å finne 16gb med bra ddr4 ram? Må vel ha noe med rundt 2800Mhz+ Ser delene jeg ellers har plukket bra ut?(alt er på komplett). Endret 26. juni 2016 av Enlightened Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 26. juni 2016 Del Skrevet 26. juni 2016 Btw, jeg sitter og lager en liste over deler jeg skal ha. Har til nå valgt en i7 6700K med Noctua Nh-d15, Asus Z170 Pro Gaming Socket LGA-1151 HK, EVGA Supernova 750 G2 psu. Jeg er litt usikker på dette med dualchannel ram og alt det der. Kunne du hjulpet meg å finne 16gb med bra ddr4 ram? Må vel ha noe med rundt 2800Mhz+ Ser delene jeg ellers har plukket bra ut?(alt er på komplett). Komplett har dårlig utvalg av RAM brikker. Proshop er redningen. Hva med disse G.Skill De brikkene er høye, så vil da anbefale deg Noctua D15S som CPU kjøler siden den bare har en vifte i midten. Eventuellt Noctua U14S. Hvis minne kontrolleren i 6700K ikke takler 3600 Mhz RAM, så kan du bare kjøre brikkene lavere, men da med strammere timings. Et annet RAM alternativ er disse. Da kan du ha vanlig Noctua D15 kjøleren. Lenke til kommentar
Enlightened Skrevet 26. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2016 (endret) Btw, jeg sitter og lager en liste over deler jeg skal ha. Har til nå valgt en i7 6700K med Noctua Nh-d15, Asus Z170 Pro Gaming Socket LGA-1151 HK, EVGA Supernova 750 G2 psu. Jeg er litt usikker på dette med dualchannel ram og alt det der. Kunne du hjulpet meg å finne 16gb med bra ddr4 ram? Må vel ha noe med rundt 2800Mhz+ Ser delene jeg ellers har plukket bra ut?(alt er på komplett). Komplett har dårlig utvalg av RAM brikker. Proshop er redningen. Hva med disse G.Skill De brikkene er høye, så vil da anbefale deg Noctua D15S som CPU kjøler siden den bare har en vifte i midten. Eventuellt Noctua U14S. Hvis minne kontrolleren i 6700K ikke takler 3600 Mhz RAM, så kan du bare kjøre brikkene lavere, men da med strammere timings. Et annet RAM alternativ er disse. Da kan du ha vanlig Noctua D15 kjøleren. Tenkte jeg bare skulle handle alt på komplett, slik at jeg får alt samtidig. Har komplett ingen dugbare ram brikker du vil anbefale? Jeg leste nå at mange Noctua kjølere gjør at man får plassproblemer til rambrikkene. Blir dette et problem med nh-u14S på noen rambrikker fra komplett? Endret 26. juni 2016 av Enlightened Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 26. juni 2016 Del Skrevet 26. juni 2016 Eller Noctua U14S som jeg så du satte nå. 6700K stopper på rundt 4.6 - 4.7 Ghz uansett. Ha max 1.4v på den er anbefalt. 1.35v er vel mer passe. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 26. juni 2016 Del Skrevet 26. juni 2016 Komplett selger 3000 Mhz Corsair brikker tror jeg, men der stopper det sist jeg sjekka der. Proshop har rask levering, så hvorfor ikke handle brikkene der... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå