Gå til innhold

Oppgradere, eller vente til neste gen?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en litt uggen følelse av å ville ha det beste, men er usikker om det helt egentlig er nødvendig og bla opp riktig enda, nå som de nye prosessor generasjonene ikke er så veldig langt unna.

Spesifikasjonene mine står i signaturen.

Vil det å oppgradere alt(utenom mitt gtx 1080 så klart) gi en performance boost som er verdt 7-10K som totalpakka vil koste? Dersom jeg skal oppgradere har jeg sett for meg i7 6700K, Høy Mhz DDR4 ram og et Asus Rog Hero VII hovedkort, samt en ny 600-750W psu(siden den jeg har er 5 år gammel) og kanskje et nytt kabinett(selvom mitt cooler master haf-x big tower fremdeles er bra, er det jo kjekt med litt forandring).

Spørsmålet mitt blir da hva dere synes? Ville dere oppgradert akkurat nå i min situasjon? Og ikke minst, er det en så stor performance boost at det er verdt prisen dette vil koste? Jeg har råd til det, men unngår det selvsagt dersom det ikke er spesielt mye å hente.

Eller er den kanskje best å vente på (kanon-lake? er det det den nye intel plattformen skal hete? Eller AMD Zen?). Grunnen til at jeg nevner dette, er fordi Skylake har jo vært ute lenge nå, og da er det vel ikke så altfor lenge til vi ser Zen eller Kanon-lake. Vil jo nødig kjøpe meg inn i en tabbe :p

Endret av Enlightened
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bytt heller når maskinen din slutter å virke.

P67 hovedkort er kjent å ha noen bugs, så ville vurdert brukt Z77 eller z68 hovedkort hvis du har problemet med overklokking.

Ellers er det bare å vente på AMD Zen Cannonlake eller Kaby Lake som kanskje kommer i slutten av dette året.

Lenke til kommentar

Bytt heller når maskinen din slutter å virke.

P67 hovedkort er kjent å ha noen bugs, så ville vurdert brukt Z77 eller z68 hovedkort hvis du har problemet med overklokking.

Ellers er det bare å vente på AMD Zen Cannonlake eller Kaby Lake som kanskje kommer i slutten av dette året.

Hvilke bugs snakker vi om da? Kan ikke vite at jeg har vært plaget med bugs hvertfall. En ting jeg ikke kommer til å vurdere, er å kjøpe et brukt Z77 eller Z68. Er nytt eller ingenting :)

Endret av Enlightened
Lenke til kommentar

Ettersom du har et gtx 1080 så vil du ikke få noe spes mer ytelse i spill med det du har nå. Men du ville ha fått mer ytelse hvis du drev med mye video/foto redigering med at en nyere cpu ville ha gjort jobben bitte litt fortere. Så vil ikke anbefale noe mer oppgradering av pcen din.

Lenke til kommentar

Ettersom du har et gtx 1080 så vil du ikke få noe spes mer ytelse i spill med det du har nå. Men du ville ha fått mer ytelse hvis du drev med mye video/foto redigering med at en nyere cpu ville ha gjort jobben bitte litt fortere. Så vil ikke anbefale noe mer oppgradering av pcen din.

Er kun gaming pcen brukes til, så det er kun dette området pcen skal duge til. Så jeg har lite å hente(til gaming) på å bytte prossessor, hovedkort og rambrikker, og kan like greit vente til neste gen(som forhåpentligvis kommer i år/tidlig neste år)?

Endret av Enlightened
Lenke til kommentar

Ville ha vente til neste gen, omså ikke en gang da. Men det som kan være greit med å oppgradere til ny cpu ville ha vært at den bruker mindre strøm og blir mindre varmere og trenger ikke like mye kjøling. Så det er lettere å prøve og få en helt stille pc.

Lenke til kommentar

Er kun gaming pcen brukes til, så det er kun dette området pcen skal duge til. Så jeg har lite å hente(til gaming) på å bytte prossessor, hovedkort og rambrikker, og kan like greit vente til neste gen(som forhåpentligvis kommer i år/tidlig neste år)?

Neste CPU fra Intel er Kabylake som er en mindre oppdatering til Skylake. Er vel ikke ventet noen stor IPC økning etter det jeg vet. Den er ventet å komme før jul en gang. En gang neste år kommer jo Cannonlake, som er Intels første på 10nm prosessen. Her kommer det sikkert litt mer IPC forbedring igjen.

Eneste CPU som er verdt å gå til akkurat nå for deg er vel i7 6850K Broadwell-E, men det vil jo koste deg mer enn en i7 6700K så klart. AMD Zen vet vi ikke hvor bra blir, så vi får vi bare vente å se. Så har vi jo Skylake-E da som skal komme neste år...

Mange muligheter :p

Lenke til kommentar

Neste CPU fra Intel er Kabylake som er en mindre oppdatering til Skylake. Er vel ikke ventet noen stor IPC økning etter det jeg vet. Den er ventet å komme før jul en gang. En gang neste år kommer jo Cannonlake, som er Intels første på 10nm prosessen. Her kommer det sikkert litt mer IPC forbedring igjen.

Eneste CPU som er verdt å gå til akkurat nå for deg er vel i7 6850K Broadwell-E, men det vil jo koste deg mer enn en i7 6700K så klart. AMD Zen vet vi ikke hvor bra blir, så vi får vi bare vente å se. Så har vi jo Skylake-E da som skal komme neste år...

Mange muligheter :p

Jeg baserer meg på om det er verdt å oppgradere til det som er ute NÅ, eller vente på Zen eller cannonlake.

Hva er det som gjør 6850K som den eneste oppgraderingen som er verdt det? :)

Endret av Enlightened
Lenke til kommentar

Jeg baserer meg på om det er verdt å oppgradere til det som er ute NÅ, eller vente på Zen eller cannonlake.

Ble kanskje litt feil av meg å si den eneste oppgraderingen som er verdt det nå. 6850K er slik jeg ser det, en sweetspot for de nye Broadwell-E CPU'ene. 6900K og 6950X blir liksom altfor dyre, iallefall til en ren gaming maskin. Så har jo 6850K 40 PCI-E lanes i tilfelle du skal ha SLI en gang. Hvis ikke, så er jo 6800K et alternativ så klart. Så er det at X99 plattformen har vært ute en stund og er moden og stabil nå da. Spill som drar nytte av flere CPU tråder vil jo bare bli fler av, så enda et argument for 6850K vs 6700K.

Ellers kan du vente til høsten 2017 og kjøpe noe som virkelig er noe nytt da. Din CPU holder vel frem til da vil jeg tro. Kommer liksom an på hvor mye ditt bankkort dirrer i lommeboka di nå  :wee:

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Ble kanskje litt feil av meg å si den eneste oppgraderingen som er verdt det nå. 6850K er slik jeg ser det, en sweetspot for de nye Broadwell-E CPU'ene. 6900K og 6950X blir liksom altfor dyre, iallefall til en ren gaming maskin. Så har jo 6850K 40 PCI-E lanes i tilfelle du skal ha SLI en gang. Hvis ikke, så er jo 6800K et alternativ så klart. Så er det at X99 plattformen har vært ute en stund og er moden og stabil nå da. Spill som drar nytte av flere CPU tråder vil jo bare bli fler av, så enda et argument for 6850K vs 6700K.

Ellers kan du vente til høsten 2017 og kjøpe noe som virkelig er noe nytt da. Din CPU holder vel frem til da vil jeg tro. Kommer liksom an på hvor mye ditt bankkort dirrer i lommeboka di nå  :wee:

Spilte nettopp litt witcher 3, i starten der man har treninga og man rir hesten gjennom ganske fint dekorerte skoger og enger. Prossessoren var max oppe i 84% load, og skjermkortet i max 99% load. Fpsen hold seg mellom 80-140. Dette var med absolutt hver eneste innstilling på max, inkludert Nvidia hairworks. Ingenting var satt ned. Er det greie tall? 

Det dirrer selvsagt en del, men må jo holde meg litt igjen om det sånn helt egentlig ikke er vits. Da er pengene bedre brukt andre steder intill videre :p

Det er ikke det at jeg ikke klarer å vente. Jeg vil bare vite om jeg faktisk går glipp av noe, eller at det kanskje eventuelt er idioti å enda sitte på 4 år gammel hardware også kjøpe 1080 liksom xD

Endret av Enlightened
Lenke til kommentar

Ville ha vente til neste gen, omså ikke en gang da. Men det som kan være greit med å oppgradere til ny cpu ville ha vært at den bruker mindre strøm og blir mindre varmere og trenger ikke like mye kjøling. Så det er lettere å prøve og få en helt stille pc.

Takk for videoen. SKal se gjennom den!

Lenke til kommentar

Fpsen hold seg mellom 80-140. Dette var med absolutt hver eneste innstilling på max, inkludert Nvidia hairworks. Ingenting var satt ned. Er det greie tall? 

Det dirrer selvsagt en del, men må jo holde meg litt igjen om det sånn helt egentlig ikke er vits. Da er pengene bedre brukt andre steder intill videre :p

Det er ikke det at jeg ikke klarer å vente. Jeg vil bare vite om jeg faktisk går glipp av noe, eller at det kanskje eventuelt er idioti å enda sitte på 4 år gammel hardware også kjøpe 1080 liksom xD

Så lenge man har over 60 fps så er det mer enn nok for det spillet. Kan ikke sammenliknes med Battlefield 4 eller CS:GO der høy fps er mer viktig.

Du må nesten vurdere selv basert på de spilla du spiller om behovet for oppgradering er der tror jeg :)

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Fpsen hold seg mellom 80-140. Dette var med absolutt hver eneste innstilling på max, inkludert Nvidia hairworks. Ingenting var satt ned. Er det greie tall? 

Så lenge man har over 60 fps så er det mer enn nok for det spillet. Kan ikke sammenliknes med Battlefield 4 eller CS:GO der høy fps er mer viktig.

Du må nesten vurdere selv basert på de spilla du spiller om behovet for oppgradering er der tror jeg :)

En ting jeg har fundert litt på ut ifra videoer av witcher 3 som jeg ser på youtube. SKal ikke gpu jobbe på 99% så å si hele tiden i slike grafikk tunge spill, med mindre den blir holdt tilbake av noe? Så nettopp en video av en som brukte i7 2600K og et Titan X. Hans skjermkort jobbet på 99% hele tiden.

Mitt 1080 hopper voldsomt i load, og en ting jeg har sett er at gpu'en som oftest går ned fra 99% load når CPU går over 65% load. Lukter ikke det litt bottleneck her?

Siden jeg går ut ifra at gpu som regel skal holde seg på 99% load det meste av tiden(bortsett fra spill som csgo selvsagt). Noe annet ville jo være ganske merkelig.

Endret av Enlightened
Lenke til kommentar

GPU load vil jo varierer fra sted til sted i spillet da. I en dynamisk verden der vær og andre ting endrer seg, så blir det vanskelig å sammenlikne ytelse med en annen, selv om hardware er ganske lik.

Så det er ikke nødvendigvis en bottleneck? Mener youtube videoer jeg har sett, viser at demmes gpu jobber på 99% så å si konstant, er litt forvirret jeg xD Endret av Enlightened
Lenke til kommentar

Jeg tror aldri jeg har sett mitt skjermkort jobbe under 99% (med mindre jeg har frame-lock på) og har maks sett 25% CPU bruk i spill. Altså, såvidt den blir brukt. :p

Kanskje det blir noen andre boller når jeg får mitt andre 980Ti og prøver uten v-synch i f.eks bf4. Prøver å pushe 180+FPS med OC på alt. 

Jeg ville aldri kjøpt en 6850K, trenger man 40 lanes har man nok nesten bruk for en 6900K uansett, trenger du spesifikk kun lanes er det jo noe helt annet. Sn1ken har jo f.eks en 5930K, og den trengte han pga han skulle ha 3x 980Ti + Lagring som brukte lanes. (Mener det var grunnen, og da har du brukt opp alle 28 lanes på 5820K. Holder akkurat med 3x GPU + PCI-E SSD på en 5820K/6800K) evt et HK med PLX chips (Slikt mitt X99-E WS har, 4x skjermkort på PCI-E gen 3 16x ). Men, kommer jo heeelt ann på bruksmønsteret. 

Jeg ville gått for en 6600K, 6800K eller 6900K om jeg skulle bygd en ny PC idag. Alle CPUene har et greit hopp i ytelse imellom seg, også prisforskjellen er ganske stor mellom dem.

6700K har for "få" cores, 6850K er unødvendig for de fleste, hvorfor betale masse mer for noen lanes? og 6950X er latterlig dyr.

My two cents.

Lenke til kommentar

Kanskje det blir noen andre boller når jeg får mitt andre 980Ti og prøver uten v-synch i f.eks bf4. Prøver å pushe 180+FPS med OC på alt. 

Det er andre gangen du sier du bruker V-Sync når du har en G-Sync skjerm :p

V-Sync bør være av når du spiller online FPS spill for å unngå input lag, du vet vel det Christian?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...