Gå til innhold

Krav fra Kreditorforeningen - kan jeg betale kontant?

Anbefalte innlegg

Etter kontroll hos Helse Vest fikk jeg med meg faktura i stedet for å betale der og da. Denne klarte jeg dessverre å glemme helt, og fikk tilsendt inkassovarsel. Jeg var bortreist da inkassovarselet kom, så fikk ikke betalt det før to dager etter forfall.

Har nå fått krav fra Kred!tor (Kreditorforeningen) på rest hovedkrav kr 0,- og inkassokostnader/rester på drøye kr 200 da de tydeligvis kjørte inkassosak på dette to dager etter forfalt inkassovarsel. De har nok loven på sin side, men jeg synes det er idiotisk å få krav på rest hovedkrav kr 0,-

Har jeg loven på min side om jeg møter opp hos Kreditorforeningen med en neve mynter og betaler kravet kontant? Jeg skal uansett gå forbi bygget deres, så da frister det å "svare med samme mynt" og la de få jobbe for pengene de krever av meg.

Anonymous poster hash: f66d2...7b9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet skulle jeg tatt dette på min kappe da det er min egen feil at det ikke er betalt. Men det er noe som provoserer når jeg får regning a la dette:

Rest hovedkrav kr 0,-

Renter kr 5,-

Inkassokostnader kr 200,-

Her skal man melkes fordi de har hjemmel til det, selv om man har betalt det man i utgangspunktet er skyldig + gebyr og renter.

Forresten, hvordan beregnes renten som er skyldig? Fant på altinn at "Loven sier at rentene begynner å løpe fra forfallsdato hvis denne er oppgitt." Da skal renten eventuelt beregnes fra forfallsdato på opprinnelig krav? Kan de regne renter på gebyr og "inkassokostnader" som kommer senere?

Anonymous poster hash: f66d2...7b9
Lenke til kommentar

Dersom forfallsdato er avtalt på forhånd regnes renten fra forfallsdato. Er forfallsdato ikke avtalt på forhånd regnes renten fra 30 dager etter at kravet er sendt. Dette syndes det ofte mot. Rente på inkassogebyrer regnes alltid fra 30 dager etter at gebyret er ilagt og krav med gebyr sendt. 

Praksis fra Inkassoklagenemnda går ut på at dersom man oversitter frister er man ansvarlig for gebyrene som følger av fristoversittelsen.

"Lovlige" gebyrfrister er (dag 0 er forfallsdag på opprinnelig faktura): 

Dag 14: Purregebyr, 67 kr. 

Dag 28: Purregebyr/Inkassovarsel, 67,- kr ELLER betalingsoppfordring, 201,- kr

Dag 42: Betalingsoppfordring hvis dette ikke tidligere er sendt, 201,- kr, eller hvis betalingsoppfordring er sendt kan saken oversendes inkasso, med inkassosalær som følge

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

I utgangspunktet skulle jeg tatt dette på min kappe da det er min egen feil at det ikke er betalt. Men det er noe som provoserer når jeg får regning a la dette:

Du tar det jo ikke noe mindre på din kappe om du drar i banken for å ta ut mynt, så betaler med mynt og må vente på at de i skranken har telt opp myntene.

Du skaper riktignok litt mer jobb for de, men en enda mer jobb for deg selv, er det virkelig verdt det for din del å gjøre det slik?

Er jo ikke akkurat store "straffen" for de å telle opp litt over 200.

Lenke til kommentar

Jeg kan vanskelig se for meg at får betalt dette kravet kontant på kontoret deres uansett.

Alle kan gjøre feil, men man kan ikke gjemme seg bak å beleilig nok være bortreist akkurat ila de to ukene fra inkassovarselet forfaller til inkasso iverksettes. Da må du få noen til å sjekke postkassa di.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...