geita_ Skrevet 25. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2016 Morsomt hvordan den tankegangen funker. Nazis may have killed up to 20m, claims 'shocking' new Holocaust study. http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/germany/9906771/Nazis-may-have-killed-up-to-20m-claims-shocking-new-Holocaust-study.html Sier du at mindre enn "det godkjente tallet" døde i holocaust mister du både jobb, sosial status / ender opp i fengsel og som bonus får du nok en bot i tillegg. Men går det andre veien, da er det greit. Null problem. Lenke til kommentar
Captain Kuijt Skrevet 25. juni 2016 Del Skrevet 25. juni 2016 (endret) Du sier han er "virkelighetsfjern", men har du i det hele tatt sett videoen? Det blir for dumt å si at det er virkelighetsfjernt uten at du engang vil tørr å høre hva han har å si. Det er ikke slik det fungerer. Du kan ikke poste en lang og tørr video, og beskylde andre når de ikke vil sløse tiden sin. Skal du formidle informasjon så må du vise mer forståelse. Det er slik det fungerer. Jeg formidler jo informasjon, men det hjelper fint lite hvis folk blånekter å se videoen. En skulle nesten tro at dere er redde for alt som utfordrer deres egne synspunkt. Endret 25. juni 2016 av Captain Kuijt 2 Lenke til kommentar
Skinfaxi Skrevet 25. juni 2016 Del Skrevet 25. juni 2016 (endret) Da sier jeg ikke det. Det er det holocaust refererer til: nazi-regimets systematiske forsøk på å utrydde jødene. At mange jøder ble drept under andre verdenskrig er det liten tvil om. At dette var nazi-politikk er jeg skeptisk til. Edit: synes forresten denne diskusjonen begynner å bli ganske lang allikevel. Skulle vi kanskje ta det i holocaust tråden, i stedet for å avspore denne, over en uenighet om en liten detalj i videoen? Endret 25. juni 2016 av Skinfaxi 1 Lenke til kommentar
Roedthaarogfregner Skrevet 25. juni 2016 Del Skrevet 25. juni 2016 Du sier han er "virkelighetsfjern", men har du i det hele tatt sett videoen? Det blir for dumt å si at det er virkelighetsfjernt uten at du engang vil tørr å høre hva han har å si. Det er ikke slik det fungerer. Du kan ikke poste en lang og tørr video, og beskylde andre når de ikke vil sløse tiden sin. Skal du formidle informasjon så må du vise mer forståelse. Det er slik det fungerer. Jeg formidler jo informasjon, men det hjelper fint lite hvis folk blånekter å se videoen. En skulle nesten tro at dere er redde for alt som utfordrer deres egne synspunkt. Finnes det noen som helst mulighet for at du oppsummerer det du opplever at er de viktigste argumentene, for eksempel i tekstform? Tekst er den foretrukne argumentasjonsform på nettforum, dette til informasjon. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 25. juni 2016 Del Skrevet 25. juni 2016 (endret) Det er slik det fungerer. Jeg formidler jo informasjon, men det hjelper fint lite hvis folk blånekter å se videoen. Hva hvis jeg finner en 2 timer lang Youtube-video om hvordan man skal føre en anstendig debatt, og krever at du ser den før jeg aksepterer å ha en debatt med deg? Jeg foreslå at du heller fremhever argumentene som gjøres i videoen din, og henviser til videoen. Endret 25. juni 2016 av Gavekort 3 Lenke til kommentar
Captain Kuijt Skrevet 25. juni 2016 Del Skrevet 25. juni 2016 (endret) Det er slik det fungerer. Jeg formidler jo informasjon, men det hjelper fint lite hvis folk blånekter å se videoen. Hva hvis jeg finner en 2 timer lang Youtube-video om hvordan man skal føre en anstendig debatt, og krever at du ser den før jeg aksepterer å ha en debatt med deg? Jeg foreslå at du heller fremhever argumentene som gjøres i videoen din, og henviser til videoen. Dette blir for dumt. Alle poengene står fint oppsummert i videoen, hvorfor skal jeg måtte skrive en sykt lang post bare fordi dere nekter å se videoen? Endret 25. juni 2016 av Captain Kuijt 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 25. juni 2016 Del Skrevet 25. juni 2016 Vi nekter ikke å se videoen. Du krever at vi ser videoen. 1 Lenke til kommentar
geita_ Skrevet 25. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2016 (endret) Hva hvis jeg finner en 2 timer lang Youtube-video om hvordan man skal føre en anstendig debatt, og krever at du ser den før jeg aksepterer å ha en debatt med deg? Jeg foreslå at du heller fremhever argumentene som gjøres i videoen din, og henviser til videoen. 2 timer er kanskje litt mye å bruke på en holocaust-debunking video når det er så fint lørdagsvær ute. https://www.youtube.com/watch?v=I8zi-YFsGUs Denne passer nok det travle moderne mennesket bedre. Endret 25. juni 2016 av geita_ 3 Lenke til kommentar
Sebby Skrevet 25. juni 2016 Del Skrevet 25. juni 2016 Sheasy: Hovedpoenget mitt var ikke at jeg var enig i alt videoen sa, det er jeg ikke nødvendigvis; men at den var bra (som i bra lagd video), og jeg er enig i hovedpremisset; poenget til geita er at vi hvite ikke trenger å føle på "white guilt" og unnskylde oss for hva våre forfedre har gjort mot andre mennesker av andre kulturer/hudfarger i fortiden. Selvfølgelig benekter jeg ikke det som skjedde med jødene, og jeg fordømmer Hitler og nazistene som gjorde det. Men å ha såkalt white guilt er patetisk.Det er typisk såkalte "progressive" liberale å ha slike holdninger. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 25. juni 2016 Del Skrevet 25. juni 2016 Sheasy: Hovedpoenget mitt var ikke at jeg var enig i alt videoen sa, det er jeg ikke nødvendigvis; men at den var bra (som i bra lagd video), og jeg er enig i hovedpremisset; poenget til geita er at vi hvite ikke trenger å føle på "white guilt" og unnskylde oss for hva våre forfedre har gjort mot andre mennesker av andre kulturer/hudfarger i fortiden. Selvfølgelig benekter jeg ikke det som skjedde med jødene, og jeg fordømmer Hitler og nazistene som gjorde det. Men å ha såkalt white guilt er patetisk. Det er typisk såkalte "progressive" liberale å ha slike holdninger. Som jeg har sagt flere ganger: Poenget i videoen er ikke at "white guilt" er teit fordi "vi" (hvite) ikke bør straffes for hva andre hvite har gjort før. Poenget i videoen er at tingene andre hvite har gjort før var gode, og at andre folkegrupper er barbarer, og at vi derfor ikke bør føle skyld. Apartheid, Australia, Amerika etc. Lenke til kommentar
Captain Kuijt Skrevet 25. juni 2016 Del Skrevet 25. juni 2016 (endret) Vi nekter ikke å se videoen. Du krever at vi ser videoen. Jeg har ikke krevd noe som helst. Sheasy, anbefaler at du ser denne: https://www.youtube.com/watch?v=RddqP0ABzwM Jeg sa at jeg anbefaler at han/hun ser videoen. Det er forskjell på å anbefale og å kreve. Endret 25. juni 2016 av Captain Kuijt Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 25. juni 2016 Del Skrevet 25. juni 2016 (endret) Jeg anbefaler at du ser videoen jeg linket til og leser litt om Fred Leuchter. Vi har hatt et par lange og flere kortere (hundrevis av sider tilsammen) tråder her om Holocaust, inklusive diskusjoner om den godeste herr Leuchter. Man skal ha bodd under en stein i de siste 15 årene for ikke å ha fått med seg at Leuchter bløffet på seg sin fagkunnskap, som han ikke hadde noen formell utdannelse for. Om han allikevel er brukandes som sannhetsvitne får være opp til øynene som ser. Jeg titter gjerne på disse videoene av og til, skjønt alt over en halvtime er å strekke min tålmodighet. Da skal det være eksplosive saker. Så jeg tillater meg å kutte etter noen minutter dersom den tilsynelatende ikke inneholder noen andre argumenter enn de jeg først møtte fra benektere på forumet for 10-12 år siden. Ellers er vel dette strengt tatt en tråd om "while guilt" sånn i sin alminnelighet. Kanskje vi (de som måtte orke) kan ta sesong 10 av forumets Holocaust-debatt et annet sted, så det ikke sporer helt av her. Geir Endret 25. juni 2016 av tom waits for alice 5 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. juni 2016 Del Skrevet 25. juni 2016 Morsomt hvordan den tankegangen funker. Nazis may have killed up to 20m, claims 'shocking' new Holocaust study. http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/germany/9906771/Nazis-may-have-killed-up-to-20m-claims-shocking-new-Holocaust-study.html Sier du at mindre enn "det godkjente tallet" døde i holocaust mister du både jobb, sosial status / ender opp i fengsel og som bonus får du nok en bot i tillegg. Men går det andre veien, da er det greit. Null problem. Man har en tendens til å få negative samfunnsmessige følger av vrangforestillinger, som holocaust-fornektelse er. AtW 2 Lenke til kommentar
geita_ Skrevet 25. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2016 Neste gang, kanskje. 1 Lenke til kommentar
Roedthaarogfregner Skrevet 25. juni 2016 Del Skrevet 25. juni 2016 Litt mer on-topic: plager white guilt deg mye i hverdagen? Hele videoen virker liksom mest som kontrære provokasjonsforsøk forkledd som forsvar mot et problem som ikke finnes. 1 Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 26. juni 2016 Del Skrevet 26. juni 2016 Det var ikke alle leirene som var utryddelsesleire. Mange var rene arbeidsleire og slikt. Så det er vel fullt mulig at enkelte nazister og tyske soldater aldri så utslettelsen med egne øyne. Men nå har de hatt 70 år på å studere bevisene. Lenke til kommentar
Sebby Skrevet 26. juni 2016 Del Skrevet 26. juni 2016 Sheasy: Hovedpoenget mitt var ikke at jeg var enig i alt videoen sa, det er jeg ikke nødvendigvis; men at den var bra (som i bra lagd video), og jeg er enig i hovedpremisset; poenget til geita er at vi hvite ikke trenger å føle på "white guilt" og unnskylde oss for hva våre forfedre har gjort mot andre mennesker av andre kulturer/hudfarger i fortiden. Selvfølgelig benekter jeg ikke det som skjedde med jødene, og jeg fordømmer Hitler og nazistene som gjorde det. Men å ha såkalt white guilt er patetisk. Det er typisk såkalte "progressive" liberale å ha slike holdninger. Som jeg har sagt flere ganger: Poenget i videoen er ikke at "white guilt" er teit fordi "vi" (hvite) ikke bør straffes for hva andre hvite har gjort før. Poenget i videoen er at tingene andre hvite har gjort før var gode, og at andre folkegrupper er barbarer, og at vi derfor ikke bør føle skyld. Apartheid, Australia, Amerika etc. Ikke helt enig her Sheasy. Se videoen på nytt. Jeg synes poenget i videoen var vel så mye at andre folkeslag har gjort vel så onde ting som oss, og at det er meningsløst å unnskylde oss. At det ikke bare er hvite som har drevet med slaveri; at the crusades var et forsvar mot muslims jihad som holdte på å ta over Europa back in the day, etc. Et annet poeng er at vi skal være stolte over dem vi er, være stolte av hudfargen vår, ikke skamme oss. Er du ikke enig? Det synes jeg andre folkeslag skal være også. Her har du et godt eksempel på "white guilt". Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. juni 2016 Del Skrevet 26. juni 2016 Neste gang, kanskje. Jeg forsto godt poenget, men virker som du ikke forsto mitt, nemlig at du ikke kan forvente at alle meninger som er annerledes fra normen fører til at du behandles likt. Når man har ekstreme meninger som er på vrangofroestillingsnivå så er reaksjonene fra resten av samfunnet, naturlig nok, sterkere. AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. juni 2016 Del Skrevet 26. juni 2016 Sheasy: Hovedpoenget mitt var ikke at jeg var enig i alt videoen sa, det er jeg ikke nødvendigvis; men at den var bra (som i bra lagd video), og jeg er enig i hovedpremisset; poenget til geita er at vi hvite ikke trenger å føle på "white guilt" og unnskylde oss for hva våre forfedre har gjort mot andre mennesker av andre kulturer/hudfarger i fortiden. Selvfølgelig benekter jeg ikke det som skjedde med jødene, og jeg fordømmer Hitler og nazistene som gjorde det. Men å ha såkalt white guilt er patetisk. Det er typisk såkalte "progressive" liberale å ha slike holdninger. Som jeg har sagt flere ganger: Poenget i videoen er ikke at "white guilt" er teit fordi "vi" (hvite) ikke bør straffes for hva andre hvite har gjort før. Poenget i videoen er at tingene andre hvite har gjort før var gode, og at andre folkegrupper er barbarer, og at vi derfor ikke bør føle skyld. Apartheid, Australia, Amerika etc. Ikke helt enig her Sheasy. Se videoen på nytt. Jeg synes poenget i videoen var vel så mye at andre folkeslag har gjort vel så onde ting som oss, og at det er meningsløst å unnskylde oss. At det ikke bare er hvite som har drevet med slaveri; at the crusades var et forsvar mot muslims jihad som holdte på å ta over Europa back in the day, etc. Et annet poeng er at vi skal være stolte over dem vi er, være stolte av hudfargen vår, ikke skamme oss. Er du ikke enig? Det synes jeg andre folkeslag skal være også. Her har du et godt eksempel på "white guilt". Er det et godt eksempel? En video som handler om at svarte behandles annerledes i USA og at man må gjøre noe med det? AtW Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 26. juni 2016 Del Skrevet 26. juni 2016 [...] Videoen sier at grunnen til at vi ikke skal unnskylde for Apartheid ikke er at det ikke var vi som gjorde det, men fordi (svarte) Sør-Afrikanere er villmenn. Videoen sier at grunnen til at vi ikke skal unnskylde for behandlingen av "indigenous peoples" ikke er fordi det ikke var vi som gjorde det, men fordi "disse folkene" ikke klarer annet enn å spise hverandre, lage diktaturer, borgerkriger og fattigdom. Videoen du synes er god er ren nazipropaganda full av eksplisitt rasisme. Det er mange andre tråder du kan snakke om hvordan du mener det er urettferdig at du blir lastet for andres handlinger uten at du trenger å skryte av denne dritten her. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå