Gå til innhold

GTX 750 Ti gir bedre FPS, enn GTX 960. Hva er galt?


Pms1

Anbefalte innlegg

 

 

 

CPU AMD FX4300

Hovedkort Gigabyte 78Lmt

Ram 8G

Strømforsyning CoolerMaster 500W Helt ny

SSD: 120 GB kingston SSD Helt ny

 

1024 x 788, kjører jeg oppløsningen på.

AMD FX4300 er en ganske dårlig prosessor. Jeg ser på bildet du har lagt ut oppe(du burge ha scrollet ned der det står kun"cpu usage". Du har bare tatt med core 1 og 2). Men utifra det jeg ser, så har cpuen vært oppe i 86% load på de kjernene, og da mest sannsynlig på de andre også. Når min prosessor havner der(i7 2600K) så bottlenceker den 1080 kortet mitt ganske hardt. 

Tror nok med ganske stor sannsynlighet at vi kan si at cpuen din er en skikkelig bottlenecker. Hvis mot all formodning det ikke skulle være problemet, så har du en feil med noe. Men utifra cpu loaden du viser til, så er det nok cpuen som er problemet ditt her.

 

Ja det er ikke den beste cpu som er på markedet, det skal jeg ærlig innrømme :) Skal kjøpe en slik oppgraderings pakke fra Komplett, midrange AMD pakke. Men blir ikke helt enda. Ja de andre cpu kjernerene, var oppe i det samme, som du fikk se. Hmm, jeg får vel ha det slik, til jeg får kjøpt oppgraderings pakke da.

 

Cpu er nok en flaskehals ja, men burde jo fortsatt klare å få samme ytelse om med det gamle kortet?

Ja jeg ville nå tro det, men jeg vet ikke jeg. Det er kanskje soim Enlightended sier, at cpu flaskehalse så hardt, at kortet ikke klarer å yte mer enn det gjør.

 

Hvis du skal spille på maskinen, så kjøper du ikke AMD. Det er ren idioti idag å kjøpe amd prossessor i en maskin man skal spille på. AMD yter mye dårligere enn intel, og har du ikke råd, sparer du heller opp og kjøper intel når du har penger til det.

Å gå til en ny AMD prosessor, vil bare flaskehalse deg på nytt i nært framtid.

 

AMD Zen kommer ut snart, kan hende at den snur trenden. Men alt AMD som er ute nå, styrer man unna på en spill pc. Men for all del, du bestemmer :p

 

Er delte meninger om AMD, om de duger til spill, eller ikke. Har hatt AMD før, og det klarte seg bra, ganske så lenge, før jeg måtte oppgradere. Hatt intel også, og den klarte seg veldig bra, før jeg måtte oppgradere.

 

Lurer litt på, om jeg skal kjøpe en nyere AMD cpu, og heller spare opp til en skikkelig god oppgradering, en god intel oppgradering da.

 

Kanskje verdt et forsøk om CPU er absolutt problemet (noe det ikke burde være) men anyway...

 

http://imgur.com/21uZr3q

 

Skal hjelpe til hvis man har svak cpu, jeg kjører det selv i Overwatch. Pre-renedered frames til "1" utgjør også mindre input lag.

Dette er selvsagt forskjellig fra spill til spill men who knows, funker sikkert i CS GO :p

Den stod på 1, når jeg sjekket nå.

 

men en ting som er greit å vite (ikke at alle bryr seg) når cpu er bottleneck er at du kan skru opp oppløsningen uten at det går stort ut over fps ettersom det i all hovedsak bare gjør det tyngre for skjermkortet (som jo har mye ledig kapasitet)

 

det med cpu bottleneck og at gamle kortet yter dårligere, kan det være PCI-E båndbredden som er problemeT? vet ikke hvordan pci-e bus det er på dette hk ?

 

Har kjørt opp, og kjørt ned på oppløsning. Har ikke merket noe spesielt nei.

 

Her er HK mitt, så kanskje du klarer å finne ut PCI-E båndbredden på HK. https://www.komplett.no/product/637650#technical-details

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en AMD FX 9590. Funker helt fint til spill den iallefall. Så er det en suveren varmeovn vinterstid!

Som jeg skrev, det er delte meninger om AMD og spill. Jeg har ikke noe utsette på AMD.

 

Men jeg skulle likt, å vist hvilken AMD cpu som kan brukes på mitt HK. For jeg tror, det ikke er så dumt, å oppgradere CPU, frem til jeg har råd til å ta en skikkelig stor oppgradering.

Lenke til kommentar

 

Har en AMD FX 9590. Funker helt fint til spill den iallefall. Så er det en suveren varmeovn vinterstid!

Som jeg skrev, det er delte meninger om AMD og spill. Jeg har ikke noe utsette på AMD.

 

Men jeg skulle likt, å vist hvilken AMD cpu som kan brukes på mitt HK. For jeg tror, det ikke er så dumt, å oppgradere CPU, frem til jeg har råd til å ta en skikkelig stor oppgradering.

Intel har mye bedre ytelse per kjerne. Det er ikke det at AMD ikke FUNGERER. Men det er markant dårligere fps og spillopplevelse med en amd prosessor kontra en Intel prosessor.

 

Delte meninger er det vel egentlig ikke. Alle som ikke har peiling på pc, kjøper amd prosessor til en gaming pc fordi det er litt billigere.

Skal du spille, er det idioti å kjøpe amd. Skal du ha en kontor pc, ja hvorfor ikke kjøpe amd. Hvorfor tror du amd brukte Intel prosessor for å vise fram rx480? Fordi de ikke kunne bruke sine egne. Nettopp fordi de ville vise hva kortet klarer på Max ytelse, noe deres egne prosessorer sliter veldig med.

Du hadde for eksempel ikke hatt noe problem med å utnytte 960 med en 4 år gammel i7 2600K. Selv dagens amd prosessorer klarer ikke slå en 4 år gammel Sandy bridge prosessor. Flaut!

Hvis noen anbefaler deg å kjøpe amd til en spill pc idag, bør du ikke ta råd fra dem.

 

Å gå til en ny amd prosessor er også bortkastede penger. Bruk systemet du har nå, spar opp og kjøp noe skikkelig når du først skal kjøpe. Kjøpe dritt hele tiden taper man bare penger på.

Kanskje amd Zen tar igjen Intel? Det finner du ut hvis du venter litt til.

Endret av Enlightened
Lenke til kommentar

 

 

Har en AMD FX 9590. Funker helt fint til spill den iallefall. Så er det en suveren varmeovn vinterstid!

Som jeg skrev, det er delte meninger om AMD og spill. Jeg har ikke noe utsette på AMD.

 

Men jeg skulle likt, å vist hvilken AMD cpu som kan brukes på mitt HK. For jeg tror, det ikke er så dumt, å oppgradere CPU, frem til jeg har råd til å ta en skikkelig stor oppgradering.

Intel har mye bedre ytelse per kjerne. Det er ikke det at AMD ikke FUNGERER. Men det er markant dårligere fps og spillopplevelse med en amd prosessor kontra en Intel prosessor.

 

Delte meninger er det vel egentlig ikke. Alle som ikke har peiling på pc, kjøper amd prosessor til en gaming pc fordi det er litt billigere.

Skal du spille, er det idioti å kjøpe amd. Skal du ha en kontor pc, ja hvorfor ikke kjøpe amd. Hvorfor tror du amd brukte Intel prosessor for å vise fram rx480? Fordi de ikke kunne bruke sine egne. Nettopp fordi de ville vise hva kortet klarer på Max ytelse, noe deres egne prosessorer sliter veldig med.

Du hadde for eksempel ikke hatt noe problem med å utnytte 960 med en 4 år gammel i7 2600K. Selv dagens amd prosessorer klarer ikke slå en 4 år gammel Sandy bridge prosessor. Flaut!

Hvis noen anbefaler deg å kjøpe amd til en spill pc idag, bør du ikke ta råd fra dem.

 

Å gå til en ny amd prosessor er også bortkastede penger. Bruk systemet du har nå, spar opp og kjøp noe skikkelig når du først skal kjøpe. Kjøpe dritt hele tiden taper man bare penger på.

Kanskje amd Zen tar igjen Intel? Det finner du ut hvis du venter litt til.

 

Jeg er ikke så inni data verden lenger, så jeg vet ikke. Men vet at AMD var ganske så bra tidligere iallefall :)

 

Ja det er kanskje brortkastet penger, men det er nå frustrerende, og kanskje vente 2-3mnd'er før du kan kjøpte deg en skikkelig maskin da.

 

Men ..varmeovn vinterstid!

 

Helt seriøst dog, Intel er milevis foran AMD på ytelse. Krysser fingrene for Zen.

 

Har forstått dette :p

Det hk har PCI-E 2.0, så vist du kjører skjermkortet i en x16 port (som regel øverste) så skal det ikke være noen begrensning på det skjermkortet der

Hvis du ser på bilde, så bruker jeg den som jeg har satt den "flotte" ringen rundt. 280qdn9.jpg

Endret av Pms1
Lenke til kommentar

 

 

 

Har en AMD FX 9590. Funker helt fint til spill den iallefall. Så er det en suveren varmeovn vinterstid!

Som jeg skrev, det er delte meninger om AMD og spill. Jeg har ikke noe utsette på AMD.

 

Men jeg skulle likt, å vist hvilken AMD cpu som kan brukes på mitt HK. For jeg tror, det ikke er så dumt, å oppgradere CPU, frem til jeg har råd til å ta en skikkelig stor oppgradering.

Intel har mye bedre ytelse per kjerne. Det er ikke det at AMD ikke FUNGERER. Men det er markant dårligere fps og spillopplevelse med en amd prosessor kontra en Intel prosessor.

 

Delte meninger er det vel egentlig ikke. Alle som ikke har peiling på pc, kjøper amd prosessor til en gaming pc fordi det er litt billigere.

Skal du spille, er det idioti å kjøpe amd. Skal du ha en kontor pc, ja hvorfor ikke kjøpe amd. Hvorfor tror du amd brukte Intel prosessor for å vise fram rx480? Fordi de ikke kunne bruke sine egne. Nettopp fordi de ville vise hva kortet klarer på Max ytelse, noe deres egne prosessorer sliter veldig med.

Du hadde for eksempel ikke hatt noe problem med å utnytte 960 med en 4 år gammel i7 2600K. Selv dagens amd prosessorer klarer ikke slå en 4 år gammel Sandy bridge prosessor. Flaut!

Hvis noen anbefaler deg å kjøpe amd til en spill pc idag, bør du ikke ta råd fra dem.

 

Å gå til en ny amd prosessor er også bortkastede penger. Bruk systemet du har nå, spar opp og kjøp noe skikkelig når du først skal kjøpe. Kjøpe dritt hele tiden taper man bare penger på.

Kanskje amd Zen tar igjen Intel? Det finner du ut hvis du venter litt til.

Jeg er ikke så inni data verden lenger, så jeg vet ikke. Men vet at AMD var ganske så bra tidligere iallefall :)

 

Ja det er kanskje brortkastet penger, men det er nå frustrerende, og kanskje vente 2-3mnd'er før du kan kjøpte deg en skikkelig maskin da.

Men ..varmeovn vinterstid!

 

Helt seriøst dog, Intel er milevis foran AMD på ytelse. Krysser fingrene for Zen.

Har forstått dette :p

Det hk har PCI-E 2.0, så vist du kjører skjermkortet i en x16 port (som regel øverste) så skal det ikke være noen begrensning på det skjermkortet der

Hvis du ser på bilde, så bruker jeg den som jeg har satt den "flotte" ringen rundt. 280qdn9.jpg
Får ikke skikkelig maskin så lenge der er amd prosessor i den ;)

 

Du bestemmer selv, men jeg står ved påstanden om at det å kjøpe amd til en gaming maskin idag er idioti :)

Vi får se hva Zen klarer i slutten av året.

Endret av Enlightened
Lenke til kommentar

da har du bare en pci-e port ja, og den er 16x

 

Ja var det jeg også trodde, at den var 16x. Så alt ligger jo til rette, for at kortet skal kunne brukes på dette HK her. Men det er kanskje cpu'en som er flaskehalsen, som gjør at skjermkortet bre yter 50%. Men jeg ville jo trodd, at hvis cpu'en var flaskehalsen, så måte skjermkortet yte mer.

Lenke til kommentar

 

Ja det må bli 1 av de 2 der, men det blir ikke før 2-3mnd eller lengre.

Lenke til kommentar

kom til å tenke... under egenskaper på skjerminstillinger, under "display" skal modellnavnet dukke opp på enheten integrerte skjermkortet eller 960. om den står på integrerte er det kanskje ikke så rart du har lavere fps. vet Windows kan tulle litt med det etter skjermkort bytte.

 

evt sjekk også windows power management pci-e er satt på "high performance" ikke "low"

Endret av hølands_gutt
Lenke til kommentar

Med 200 fps i spillet han spiller så er det jo ganske tydelig at å diskutere hvor elendig CPU han har blir for dumt.

 

Ordnet det seg med 960 kortet? Kjøpte du det brukt? Hvis ikke, send det i retur og forsøk med et nytt.

Kommer helt ann på hvor mye grafikk han vil ha. Klarer han seg med low, så er det jo ingen vits å oppgradere. Men da skjønner jeg heller ikke hvorfor man spiller på PC.

Lenke til kommentar

Med 200 fps i spillet han spiller så er det jo ganske tydelig at å diskutere hvor elendig CPU han har blir for dumt.

 

Ordnet det seg med 960 kortet? Kjøpte du det brukt? Hvis ikke, send det i retur og forsøk med et nytt.

Det er 200 fps, på 750 Ti kortet. Men nei, det har ikke ordnet seg med 960 kortet. Det er kjøpt brukt, og han har testet det tilbake i sin maskin. Og det funker normalt der.

 

kom til å tenke... under egenskaper på skjerminstillinger, under "display" skal modellnavnet dukke opp på enheten integrerte skjermkortet eller 960. om den står på integrerte er det kanskje ikke så rart du har lavere fps. vet Windows kan tulle litt med det etter skjermkort bytte.

 

evt sjekk også windows power management pci-e er satt på "high performance" ikke "low"

Under display, så står det 960 kortet. Usikker hvor du mener, høyreklikk på win ikonet, velg strømalternativer, så under høy ytelse som jeg har valgt, så avansert og under der, så velge pci-e?

 

 

Med 200 fps i spillet han spiller så er det jo ganske tydelig at å diskutere hvor elendig CPU han har blir for dumt.

 

Ordnet det seg med 960 kortet? Kjøpte du det brukt? Hvis ikke, send det i retur og forsøk med et nytt.

Kommer helt ann på hvor mye grafikk han vil ha. Klarer han seg med low, så er det jo ingen vits å oppgradere. Men da skjønner jeg heller ikke hvorfor man spiller på PC.

 

 

Det som er litt av problememt, er at fps forandrer seg ikke om jeg setter kortet på low, eller high. Det er en "stabil" fps på 70-110. Uansett hvilken setting jeg setter det på.

Mange synes PC er en bedre spillplattform uavhengig av grafikken.

Jeg liker å spille på pc, men f.eks bilspill. Så liker jeg Xbox One bedre, skyte spill, så er det mus og tastatur som gjelder.

 

Men folk er forskjellige.

Lenke til kommentar

 

Med 200 fps i spillet han spiller så er det jo ganske tydelig at å diskutere hvor elendig CPU han har blir for dumt.

 

Ordnet det seg med 960 kortet? Kjøpte du det brukt? Hvis ikke, send det i retur og forsøk med et nytt.

Det er 200 fps, på 750 Ti kortet. Men nei, det har ikke ordnet seg med 960 kortet. Det er kjøpt brukt, og han har testet det tilbake i sin maskin. Og det funker normalt der.

 

kom til å tenke... under egenskaper på skjerminstillinger, under "display" skal modellnavnet dukke opp på enheten integrerte skjermkortet eller 960. om den står på integrerte er det kanskje ikke så rart du har lavere fps. vet Windows kan tulle litt med det etter skjermkort bytte.

 

evt sjekk også windows power management pci-e er satt på "high performance" ikke "low"

Under display, så står det 960 kortet. Usikker hvor du mener, høyreklikk på win ikonet, velg strømalternativer, så under høy ytelse som jeg har valgt, så avansert og under der, så velge pci-e?

 

 

hmm nå sitter jeg på win 10 - ikke så stor forskjell men det er litt annerledes plassert.

 

prøv da heller Nvidia Control panel-->Manage 3D settings(ser den på venstre side i menyen)-->global settings-->Power management -->skift til maks performance.

 

hva er evt temperaturene på både skjermkort og cpuen din? 

prøv da heller Nvidia Control panel-->Manage 3D settings(ser den på venstre side i menyen)-->global settings-->Power management -->skift til maks performance

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...