Chromos Skrevet 24. juni 2016 Del Skrevet 24. juni 2016 Hei, helt fersk bil-anlegg entusiast her Fikk installert Rockford Fosgate T400-2 forsterker for en uke siden og har har spilt fra bare venstre høyttaler frem til idag da jeg endelig fikk ny høyttaler fra produsenten. Skulle koble den høyre høyttaleren til forsterkeren og den hørtes knall ut, fikk handleoppdrag av dama og tok imot handlelisten med ett smil da jeg kunne kose meg med knall lyd. Men 7 minutter inn i kjøreturen så sluttet høyttalerne å spille, og fant ut at forsterkeren gikk i Protect Mode ved for høyt volum. Har googlet litt og kanskje funnet problemet, men jeg kan absolutt ingenting om Ohms. Forsterker: http://www.crutchfield.com/S-5LEf5u1wTgi/p_575T4002P/Rockford-Fosgate-Power-T400-2.html Høyttaler: http://www.dynabel.no/produkter-sortert-etter-merkevare/digital-designs/vo-voice-optimized/digital-designs-vo-m65-bredbandet-mellomtone-stk Teorien min er at forsterkeren og høyttalerne ikke er parret mtp Ohms. Hadde håpet en spesialist kunne bekreftet teorien eller kommet med forslag Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 25. juni 2016 Del Skrevet 25. juni 2016 (endret) Rated Power (RMS Continuous Power): 120 Watts x 2 @ 4-Ohm 200 Watts x 2 @ 2-Ohm Høytaler er 150 RMS 4-ohm, så ved høyt volum så er du over maks grensa på forsterker Er ingen spesialist, men jeg kan bruke google Endret 25. juni 2016 av Dubious Lenke til kommentar
Chromos Skrevet 25. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2016 Rated Power (RMS Continuous Power): 120 Watts x 2 @ 4-Ohm 200 Watts x 2 @ 2-Ohm Høytaler er 150 RMS 4-ohm, så ved høyt volum så er du over maks grensa på forsterker Er ingen spesialist, men jeg kan bruke google Ahaa, så den er for svak altså? Hvilken specs er det jeg ser etter i en forsterker for å kunne kjøre 4 slike høyttalere? Har bare to foran for øyeblikket, men planlegger å kjøpe to til å putte dem bak au Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 25. juni 2016 Del Skrevet 25. juni 2016 Rated Power (RMS Continuous Power): 120 Watts x 2 @ 4-Ohm 200 Watts x 2 @ 2-Ohm Høytaler er 150 RMS 4-ohm, så ved høyt volum så er du over maks grensa på forsterker Er ingen spesialist, men jeg kan bruke google Det svaret er så feil at det er godt bevis for at du ikke er spesialist. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 25. juni 2016 Del Skrevet 25. juni 2016 ... forsterkeren gikk i Protect Mode ved for høyt volum...Hvis "for høyt volum" betyr forvrenging/klipping, så kan forterkeren koble ut. Ellers så kan det være lurt å sjekke kablingen. ... Teorien min er at forsterkeren og høyttalerne ikke er parret mtp Ohms...Forsterkeren tåler ned til 2 ohm og høyttalerene er på 4 ohm, så det skal gå greit. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 25. juni 2016 Del Skrevet 25. juni 2016 Rated Power (RMS Continuous Power): 120 Watts x 2 @ 4-Ohm 200 Watts x 2 @ 2-Ohm Høytaler er 150 RMS 4-ohm, så ved høyt volum så er du over maks grensa på forsterker Er ingen spesialist, men jeg kan bruke google Det svaret er så feil at det er godt bevis for at du ikke er spesialist. Men da kan jo du påpeke og forklare feilen? Informasjonen er hentet fra Rockford og i mine øyne så er 150 mer enn 120 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. juni 2016 Del Skrevet 25. juni 2016 Watt har ingen verdens ting å si. Det er ohm som er belastningen. Du kan ha høyttalere på en milliard watt og en forsterker på 1 watt så lenge impedansen passer. Det betyr bare at du kun kan "spille" 1 watt ved oppgitt frekvensrespons og forvrengning. 1 Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 25. juni 2016 Del Skrevet 25. juni 2016 Rated Power (RMS Continuous Power): 120 Watts x 2 @ 4-Ohm 200 Watts x 2 @ 2-Ohm Høytaler er 150 RMS 4-ohm, så ved høyt volum så er du over maks grensa på forsterker Er ingen spesialist, men jeg kan bruke google Det svaret er så feil at det er godt bevis for at du ikke er spesialist.Men da kan jo du påpeke og forklare feilen?Informasjonen er hentet fra Rockford og i mine øyne så er 150 mer enn 120 Her er det ikke én feil som man kan påpeke og forklare. Her er det manglende grunnleggende kunnskaper. Det eneste korrekte er at 150 er mer enn 120, men det har minimalt med saken å gjøre her som sedsberg har svart bra på. Generelt er det viktigste at høyttalerens impedans er tilpasset forsterkeren og vanligvis at høyttaleren tåler effekten fra forsterkeren eller mer. Men det er mange men her, bl.a. kvaliteten på enhetene...Jeg har vært med på demonstrasjon hvor et sett 100W høyttalere ble ødelagt med en dårlig forsterker på 50W. Samtidig spilte vi flott og høyt med en 100W kvalitetsforsterker på 50W kvalitetshøyttalere uten at noe gikk galt. Lenke til kommentar
Chromos Skrevet 25. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2016 ... forsterkeren gikk i Protect Mode ved for høyt volum...Hvis "for høyt volum" betyr forvrenging/klipping, så kan forterkeren koble ut. Ellers så kan det være lurt å sjekke kablingen. ... Teorien min er at forsterkeren og høyttalerne ikke er parret mtp Ohms...Forsterkeren tåler ned til 2 ohm og høyttalerene er på 4 ohm, så det skal gå greit. Nei, den gikk i protect mode mens jeg kjørte og hørte på musikk i 7-8 min, jeg lar da ikke musikken spiller når høyttalerne vrenger seg Men jeg testet den idag nå nettopp i 10 min uten å kjøre, ingen protect mode (enda) men forsterkeren blir sabla varm etter kort tid, det er nesten så du ikke kan holde håndflaten på undersiden i mer enn 5 sec før du brenner deg, antar det er derfor den går i protect mode? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. juni 2016 Del Skrevet 25. juni 2016 Enten feilkobling, kortslutning/delvis kortslutning i en spole (høyttaler) eller rett og slett defekt forsterker. En Rockford-forsterker skal ikke ha noen problemer overhodet med å drive slike høyttalere. Lenke til kommentar
Chromos Skrevet 25. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2016 En Rockford-forsterker skal ikke ha noen problemer overhodet med å drive slike høyttalere. Når du sier det, mener du alle Rockerford forsterkere eller min Rockerford? Du mener forsterkeren min har spesifikasjonene til å kjøre de to høyttalerne? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. juni 2016 Del Skrevet 25. juni 2016 Din forsterker, og sansynligvis alle andre rockford-forsterkere, skal fungere utmerket med de høyttalerne. De skal kunne fungere til og med sammen med høyttalere med halve impedansen i forhold til de du har. Husk at watt ikke har noen ting å si. Watt på høyttalerne er bare en vag indikasjon på hvor mye effekt de tåler. Ikke hva de faktisk bruker. Lenke til kommentar
Chromos Skrevet 25. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2016 Din forsterker, og sansynligvis alle andre rockford-forsterkere, skal fungere utmerket med de høyttalerne. De skal kunne fungere til og med sammen med høyttalere med halve impedansen i forhold til de du har. Husk at watt ikke har noen ting å si. Watt på høyttalerne er bare en vag indikasjon på hvor mye effekt de tåler. Ikke hva de faktisk bruker. Skjønner Watt har jeg ikke mistenkt har vært en del av problemet, gjettet mest på ohm, trodde jo høyere ohm høyttaleren var så måtte forsterkeren ha minst like høy ohm, er visst litt omvendt...Tok en tur ut istad og skrapet frem litt mer metall for jordkabelen og satt på kabelsko på venstre høyttaler (de var bare tvinnet sammen med høyttaleren, i motsetning til høyre høyttaler som hadde kabelsko) Tviler litt på at det gjør noen forskjell, men det er alt jeg kan komme på å prøve...Hvis ikke får jeg finne noen med en amp jeg kan teste med Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 1. juli 2016 Del Skrevet 1. juli 2016 Hvor stor strømkabel har du? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå