Gå til innhold

Hjelp til innkjøp av PC-komponenter

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nå tenkt at jeg skal bygge en ny PC som jeg skal bruke til forskjellige oppgaver, som musikkproduksjon i FL studio, og diverse dokumentarbeid.. Jeg har satt opp et budsjett på ca. 5000-8000 kroner.

Jeg vil understreke at dette skal IKKE være en maskin rettet mot Gaming, så GPU er ikke nødvendig... Maskinen skal ikke utføre andre graffikk-krevende oppgaver enn bilderegdigering. Maskinen skal i tillegg ha mulighet til å lagre mange store filer, og kunne bruke Office, Photoshop, Autodesk Pixlr, og andre bilderedigeringsprogrammer.

Dersom noen kan hjelpe meg med å finne passende deler, så ville jeg ha blitt ekstremt takknemlig. Det er ikke viktig at maskinen har det siste innen specs, og jeg klarer meg helt fint med en 4. generasjons intel CPU. (jeg har sett på en 4460)

Jeg vil også påpeke at 4GB ram er for lite for mitt bruk. Jeg vil helst ha 16GB, men dersom det blir over budsjettet, kan jeg gå ned til 8GB. 

Lagringsmuligheter: SSD til Windows og programmer (120GB er greit her) + en HDD på MINST 1TB til å lagre store filer.

Dersom maskinen i tillegg kunne hatt et nettverkskort og et lydkort, hadde dette vært supert. 

En siste ting jeg vil nevne, er at kabinettet bør ha USB 3.0 porter fremme, da  jeg bare har USB 3.0 enheter, og vil dra nytte av hastigheten. Kabinettet bør i tillegg være et Midi-Tower.

Jeg vurderer også en ny skjerm, da den jeg har er en gammel VGA skjerm med dritt oppløsing. Jeg trenger ikke tastatur og mus, da jeg har dette.Prøv å finne mesteparten, om ikke alt på samme siden, helst Komplett.

På forhånd - Takk :)

-Isak

Endret av Isak Dombestein
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan starte på

Harddisk? Seagate vet ikke hvor mange TB du trenger, finn det som passer deg.

Hovedkortet må passe cpu\kabinett. Kanskje du klarer deg med ITX kabinett?

Viktig maskinen har ytelse eller er stillegåene?

Da T versjonen er best hvis du vil ha maskinen stillegående.

Trenger du mye ytelse, kan turboobost og i5 6500 være bedre, men vil støye mere på maks ytelse.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
...

Hva er budsjettet?

Hva slags utganger ønsker du på lydkortet/hovedkortet? Nok med en jack eller vil du ha optisk?

Trenger du støtte for raid?

Skal du ha mange SSD/HDD, eller bare de to du skisserer? (Regner med du skal stappe inn en del her siden du skal ha midi tower men ingen skjermkort/øvrige kort?)

Vil du ha trådløst nettverkskort eller er det greit med kabel?

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...