Laberstemning Skrevet 24. juni 2016 Del Skrevet 24. juni 2016 Hei! Leier en hybel, som nå skal rivest i Oktober/November. Dette fikk vi beskjed om Juni. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å bo der i et år til, derfor har jeg ikke sagt opp. Når jeg i Juni får vite at det skal rivest i Okt/Nov, sier det seg selv at jeg har lyst og finne et nytt sted. Problemet er at det er 3 mnd oppsigelse på kontrakten, og den må jeg ifølge huseier fullføre. Jeg hørte rykter om at huset skulle rivest, sendte derfor mail til huseier ang dette. Dette er svaret jeg fikk av huseier 27. April : Hei xxxxx , Vi er fortsatt under planlegging så det er grunnen til at dere ikke er informert. Dere vil få beskjed i god tid så snart vi evt. har planene klare. Jeg visste forsatt ikke når huset skulle rivest. Jeg fikk tidspunkt for riving 6. Juni: Hei Jeg har prøvd å ringe deg uten å få tak i deg. Bygget du bor i skal rives på sikt. Vi vil derfor med denne mail si opp ditt leieforhold med oss. Oppsigelsen gjelder fra og med 01.07.2016. I følge din kontrakt så har du 3 mnd oppsigelse og kan bo i hybelen frem til 01. oktober. Det kan være at vi har annet ledig i vårt system av hybler/leiligheter hvis du ønsker å flytte tidligere. Vennligst ta kontakt med meg snarest. Dermed må jeg betale frem til 01. Oktober, og må evt betale dobbelt dersom jeg skal finne meg noe nytt med venner. Spm er egentlig er dette lovlig ? Burde jeg ikke fått beskjed lenge før om det skulle rivest ? Kan de tvinge meg til å betale ut oppsigelsetid når jeg har fått såpass lite informasjon om det? Skulle selvfølgelig spammet eier mer, men midt i en travel eksamenstid tenkte jeg rett og slett ikke på det. Takk for svar! Lenke til kommentar
hean Skrevet 24. juni 2016 Del Skrevet 24. juni 2016 Mener at utleier har sitt på det tørre med 3 mnd oppsigelse og er ute med oppsigelsen i rett tid. Riving av bygget anses vel som en gyldig grunn... 2 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 24. juni 2016 Del Skrevet 24. juni 2016 Det er vel akkurat dette 3 måneders oppsigelsestid betyr at utleier kan gjøre... 3 Lenke til kommentar
Laberstemning Skrevet 24. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2016 Mener at utleier har sitt på det tørre med 3 mnd oppsigelse og er ute med oppsigelsen i rett tid. Riving av bygget anses vel som en gyldig grunn... Det er vel akkurat dette 3 måneders oppsigelsestid betyr at utleier kan gjøre... Men det setter jo meg i en jævlig dårlig posisjon. Når jeg har tenkt og bo videre, men plutselig får vite at jeg ikke kan det, og dermed er stuck i 3 ekstra mnd. Jaja, la gå. Takk for svar. Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 24. juni 2016 Del Skrevet 24. juni 2016 Stuck i 3 mnd ekstra? Dersom du hadde sagt opp, så hadde det også vært 3 mnd oppsigelsestid. 2 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 24. juni 2016 Del Skrevet 24. juni 2016 Det er da ikke utenkelig at det finnes en eller annen svenske eller lignende som bor en plass i tre måneder mens vedkommende jobber? Forøvrig går dette begge veier, huseier hadde vel blitt satt i samme posisjon om leietager hadde sagt opp midt i et semester.Man kan godt bli gretten, men det skulle tatt seg ut om det var lovbestemt at ut- og innflytting kun kan skje i juni, juli, august, desember og januar. Lenke til kommentar
Laberstemning Skrevet 24. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2016 Stuck i 3 mnd ekstra? Dersom du hadde sagt opp, så hadde det også vært 3 mnd oppsigelsestid. Hadde jeg visst jeg ikke fikk bo der i et år til, hadde jeg sagt opp i Mars Lenke til kommentar
Laberstemning Skrevet 24. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2016 Det er da ikke utenkelig at det finnes en eller annen svenske eller lignende som bor en plass i tre måneder mens vedkommende jobber? Forøvrig går dette begge veier, huseier hadde vel blitt satt i samme posisjon om leietager hadde sagt opp midt i et semester. Man kan godt bli gretten, men det skulle tatt seg ut om det var lovbestemt at ut- og innflytting kun kan skje i juni, juli, august, desember og januar. Er ikke det jeg sier. Jeg er sikker på at huseier visste at huset ville rives midt i semester. Hadde jeg fått beskjed om dette hadde jeg ikke hatt noe å klage på. Eneste grunn jeg ikke har fått beskjed er fordi han skal ha de ekstra 15k for de 3 mnd. Men igjen, er det ikke noe jeg kan gjøre med det så punger jeg ut og lever på nudler. God helg! Lenke til kommentar
aklla Skrevet 24. juni 2016 Del Skrevet 24. juni 2016 du kan jo bo der de 3 månedene? 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. juni 2016 Del Skrevet 24. juni 2016 (endret) Høysesongen for inn og ut-flytting er om sommeren, men folk flytter også resten av året. Det er ikke noe i teorien i veien for å bo der ut september og finne noe nytt fra og med 1. oktober. Det eneste er hvis hybelkomplekset er stort og studiestedet lite. Da er det ikke sikkert markedet på stedet klarer å svelge unna alle som flytter ut derfra samtidig. I så fall kjøp en billig campingvogn og finn en oppstillingsplass der du kan få strøm. Se heller de lyse sidene: Eier er sikkert ikke nøye med utvask og skader og de er sikkert fleksible med å la deg få noen ekstra gratis dager å flytte på. Pluss at dere kan få en sinnsyk rivings*/utflyttingsfest. (* Hør med eier på forhånd hva som er greit å gjøre) Endret 24. juni 2016 av Simen1 2 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. juni 2016 Del Skrevet 25. juni 2016 Tre måneder før er "i god tid". At oppsigelsestidspunktet passer dårlig for deg er i utgangspunktet, med få unntak, ikke utleiers risiko. Det kan tenkes unntak, hvis utleier har visst om dette i lengre tid (at det foreligger en konkret plan i april/mai) men ikke har sagt noe før i juni for å skyve oppsigelsesfristen tettest opptil rivningstidspunktet. Det må i så fall være snakk om så lang tid at du ville kommet deg ut tidligere hvis du hadde sagt opp selv, slik at utleier må ha hatt positiv kunnskap om tidspunktet senest 31. mai. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå