Gjest Slettet-jQUdcq Skrevet 24. juni 2016 Del Skrevet 24. juni 2016 Skal bygge en hjemme-PC med disse spesifikasjonene: CPU: i5 2500K CPU-kjøler: Noctua NH-U12P (2 vifter) Hovedkort: Asus P8Z77-M Pro Skjermkort: AMD Radeon 7970 Lagring: 1TV + 256GB SSD Kabinettvifter: 2 stk. 140mm-vifter PSU: FSP Group Hyper M 500W Ønsker altså å vite om PSUen jeg har er tilstrekkelig for å overklokke CPUen til 4,5 GHz? Hvis ja, om det eventuelt etterlater noe rom overklokking av skjermkort eller ikke? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 24. juni 2016 Del Skrevet 24. juni 2016 Kjøp en kraftigere du, de delene der drar godt med strøm om du skal overklokke. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 24. juni 2016 Del Skrevet 24. juni 2016 I utgangspunktet antar jeg at oppsettet ditt kan trekke omtrent 300 til 400 Watt på maks belastning , altså innenfor det strømforsyningen har å by på, MEN : 1 : Du vil trolig oppleve at viftene på psu går hele tiden : Støy. 2 : Overklokking kan bli begrenset om psu'en ikke greier å gi nok spenning når du overklokker. 3 : Levetiden på psu kan reduseres noe om den overbelastes eller om av andre årsaker blir svært varm. I værste fall kan den gå istykker. Til oppsettet ditt hadde jeg anbefalt noe litt kraftigere , både 650 og 750 bør være mer enn nok. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jQUdcq Skrevet 25. juni 2016 Del Skrevet 25. juni 2016 At PSUen skal vare lenge eller "bråke lite" er egentlig irrelevant for min del, da 2-3 års bruk er nok for meg med med det oppsettet Dessuten er den helt ny, så er allerede lite tatt i bruk. Men jeg fant denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1416148 Der påpeker brukeren N O R E N G at 500W er nok for et system med 2500 OC til 4,7 GHz? Jeg vil bare vite om PSUen kan kjøre det jeg vil kjøre, da jeg er lite interessert i å legge ut penger for en ny en. Har også en CX600M liggende, men mangler noen av dets originale kabler og er usikker på om jeg kan bruke ledninger fra andre PSUer på den. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 25. juni 2016 Del Skrevet 25. juni 2016 Ikke bruk ledninger fra andre PSU'er er en tommelregel, da snakker jeg om modulære PSU'er. Overganger og slik går bra. Hvis PSU'en ikke takler overklokken så slår maskinen seg av så det er bare å teste Skal mye til for at noe ryker første gangen strømmen går. Det med slitasje er at billige PSU'er ofte ikke er så veldig glade i å ligge på 80-90%+ load og kan ryke mye raskere enn 2-3 år, kanskje bare i løpet av noen timer på full pupp. Det er en grunn til at det ALLTID anbefales kvalitets PSU'er der man har god margin/ litt å gå på. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 25. juni 2016 Del Skrevet 25. juni 2016 Ok , etter å ha våknet litt mer ser jeg at du sliter litt : 1 : Du ønsker å belaste en FSP strømforsyning en god del... BANG er en mulighet... Videre er det mye usikkerhet rundt kvaliteten på en del av disse strømforsyningene : Fra en diskusjon hos Jonnyguru : http://www.jonnyguru.com/forums/showthread.php?t=11741&page=2 Newegg der en bruker lister opp kvalitet og hvor FSP ikke havner på en god plass : https://community.newegg.com/eggxpert/computer_hardware/f/135081/t/45344.aspx?Redirected=true Min personlige erfaring er at FSP strømforsyningene er av lav kvalitet og kan brukes som en nødløsning , men å ta de i bruk i et system som også skal overklokkes er å be om bråk Og når du først kobler til en strømforsyning ikke bland kabler fra andre strømforsyninger. Kardinal synd vet du. Lenke til kommentar
War Skrevet 25. juni 2016 Del Skrevet 25. juni 2016 (endret) Det er flere poster på dette forumet om folk som har kjørt 12v inn i raidet sitt og grillet hele pcen ved å bytte kabler. Kontaktene kan passe, men det er så si aldi koblet likt Produsenten skal oppgi hvilke psuer et kabelsett går til. 50% load på psu på 100% load på pc er en grei start. Endret 25. juni 2016 av War 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jQUdcq Skrevet 27. juni 2016 Del Skrevet 27. juni 2016 50% load på PSU? Det høres jo bare helt hinsides ut. Så hvis systemet mitt krever 500W, så skal jeg gå ut og kjøpe 1000W? Og det er hvis vi antar at jeg bruker PCen min til å kjøre stresstester som furmark osv. Men greit, aksepterte at 500W ikke var nok. Solgte PSUen og gikk i innkjøp av Be Quiet Dark Power Pro 10 650W. Den skal vel holde i massevis for mitt bruk? Lenke til kommentar
tiboine Skrevet 27. juni 2016 Del Skrevet 27. juni 2016 yep. bruker en corsair HX520w PSU på i7 6700k og GTX 660ti med litt overklokking. PSU-en er vel nesten 10 år gammel nå og. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 27. juni 2016 Del Skrevet 27. juni 2016 (endret) En ting som er greit å påpeke er at PSU'er "slites" over tid, dette er langt mer merkbart på en jalla psu som har "sukkerblokker" som smelter / tyter ut etter en stunds bruk og forringer enda mer både ripple og stabilitet på de forskjellige spenningene. Og jo mer man belaster disse jo mer går man mot punktet der alt går galt. Be quiet Dark Power Pro er en helt ok FSP strømforsyning men hadde du valgt 850 Watts utgaven hadde du fått en Seasonic XP basert en. http://www.anandtech.com/show/8952/be-quiet-dark-power-pro-10-650w-850w-psu-review/7 Endret 27. juni 2016 av Malvado Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jQUdcq Skrevet 27. juni 2016 Del Skrevet 27. juni 2016 (endret) yep. bruker en corsair HX520w PSU på i7 6700k og GTX 660ti med litt overklokking. PSU-en er vel nesten 10 år gammel nå og. Hadde du skrevet at du skal bruke det, og ikke at du har gjort det, tror jeg folka her inne hadde fortalt deg at det ikke er så smart og at PSUen din kommer til frityrsteke PCen din. Jeg har tydeligvis kommet til feil sted å spørre om hjelp. Be Quieten jeg nettopp kjøpte har en nypris på 1400,- i butikken, som ikke akkurat er beskjedent. I tillegg gir den meg mer enn nok effekt for det jeg trenger. Likevel betegnes den som "helt OK". Vet ikke om jeg skal bli skuffet eller sur? Har en annen eldre og godt brukt TX550W PSU liggende i kjelleren. Lurer på om jeg bare skal prøve den på det overklokkede systemet mitt i en uke for moro skyld. Noe sier meg at det vil gå helt greit. Endret 27. juni 2016 av Slettet-jQUdcq Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 27. juni 2016 Del Skrevet 27. juni 2016 (endret) Nå er det ikke jeg som sier at den er ok, men en annerkjent side som tester strømforsyningene, dette er i forhold til Seasonic sin egen XP psu. Men for all del , går sikkert greit å bruke en gammel strømforsyning , er du heldig slår den seg av og du trenger kun å bytte den for å få systemet til å gå igjen. Edit : Er det en grei kvalitets psu er det som regel null problem om den svikter når den er gammel... Er du uheldig derimot... Personlig har jeg erfaring med både Corsair , Superflower , Seasonic og et par billige strømforsyninger og om jeg skulle velge så hadde jeg trolig satt de til noe alla dette : 1 : Superflower. 2 : Seasonic. 3 : Corsair ( Men svært svært avhengig av modell og produsent av denne ) . Heldigvis har Corsair gode garanti vilkår på opp til 7 / 10 år. Endret 27. juni 2016 av Malvado Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 27. juni 2016 Del Skrevet 27. juni 2016 (endret) Det er forskjell på å funke og en god langvarig løsning. Har selv hatt PSU'er av ymse kvalitet som har funket bra i lengre tid, no problemo. Men ingen person med litt peiling og selvrespekt anbefaler ymse greier hvis noen spør. EVGA er stort sett et merke som havner i anbefalinger og de er forsåvidt ganske billige https://www.komplett.no/product/889957/datautstyr/stroemforsyning/enheter/evga-gq-650w-hybrid-modular-80-psu Å klage på at noen ikke vil anbefale å bruke noen kroner på noe kjent som er bevist at er holdbart er idiotisk. Folk her inne har mer peiling enn du noengang vil forstå, selv om det er noen fine krangler noen ganger. Edit; Høy pris er ikke det samme som bra. Man kan kjøpe skit hos butikk X som er 10 ganger så dyrt på butikk Y, er det dermed sagt at det er bra hvis man kjøpte tingen på butikk Y? Endret 27. juni 2016 av SlikGårNoDagan 1 Lenke til kommentar
tiboine Skrevet 28. juni 2016 Del Skrevet 28. juni 2016 yep. bruker en corsair HX520w PSU på i7 6700k og GTX 660ti med litt overklokking. PSU-en er vel nesten 10 år gammel nå og. Hadde du skrevet at du skal bruke det, og ikke at du har gjort det, tror jeg folka her inne hadde fortalt deg at det ikke er så smart og at PSUen din kommer til frityrsteke PCen din. Jeg har tydeligvis kommet til feil sted å spørre om hjelp. Be Quieten jeg nettopp kjøpte har en nypris på 1400,- i butikken, som ikke akkurat er beskjedent. I tillegg gir den meg mer enn nok effekt for det jeg trenger. Likevel betegnes den som "helt OK". Vet ikke om jeg skal bli skuffet eller sur? Har en annen eldre og godt brukt TX550W PSU liggende i kjelleren. Lurer på om jeg bare skal prøve den på det overklokkede systemet mitt i en uke for moro skyld. Noe sier meg at det vil gå helt greit. Joda, de gjorde det når jeg spurte om det for en tid tilbake Den er gammel, men den har hatt pause i ca 6 år. Har brukt denne i en måned nå på nymaskina. Både spiller nye spill samt rendrer 4k-videoer i fleng. Har ikke merket til noe ustabilitet, enda. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå