Gjest Bruker-406935 Skrevet 24. juni 2016 Del Skrevet 24. juni 2016 (endret) Vi lever i dag i et samfunn der særlig arbeiderklassemannen av norsk opprinnelse er en truet art. Det er en gruppe som ligger lavt på de fleste områder, fra skoleresultater, arbeidsdeltakelse til å ha familie. Siden de oftere får dårligere karakterer på skolen og ikke tar høyere utdannng, vil det i følge forskning være færre av dem som blir fedre. Kvinner vil generelt sett ha menn som er på linje med dem når det kommer til utdanning, inntekt osv., eller over (det kan og være oppførselen som følge av statusen som gjør dem interesserte, slik som at en ter seg god og har god selvtillit). Når kvinnene får høyere utdanning og gjør det bedre, betyr det at flere av dem havner utenfor i selv familielivet. Det viser seg særlig sterkt når det kommer til barnløshetsraten, som for menn er 23% og kvinner er på 13% ved fylte 45 år. De har fått lavere arbeidsdeltakelse og sliter mer med helsen. Særlig med den psykiske, noe som ofte skjer med de uten arbeid. I kombinasjon med å ikke ha en familie og slikt, kan det fort føre til flere selvmord. Menn har en mye høyere selvmordsrate enn kvinner. Burde vi ikke få opp øynene for denne gruppen snart? Hva kan gjøres for denne gruppen mennesker, og vil det noen gang skje noe? Kan denne trenden bli sett i samenheng med trender i det vestlige samfunn i dag? En dreining bort fra de etablerte partiene. (For å slippe kritikk, nei jeg er ingen arbiederklassemann, jeg tar en god høyere utdanning). Endret 24. juni 2016 av Bruker-406935 Lenke til kommentar
geita_ Skrevet 24. juni 2016 Del Skrevet 24. juni 2016 Kan vi ikke bare importere leger og forskere fra Syria da ? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 24. juni 2016 Del Skrevet 24. juni 2016 (endret) Det som kan gjøres er at vi skyter alt innenfor våre grenser som ikke har norsk opprinnelse, lager regler slik at vi i praksis får tvangsarbeid for mennene, forbyr utdanning over videregående for kvinner, gir enorme goder til de kvinnene som har barn og sperrer grensene slik at ingen kommer ut av landet. Edit; Mangel på arbeidsplasser, bla bla bla.. Null problem, vi gir overskuddsfolka slegger og lager gratis grus. Endret 24. juni 2016 av Belphegor Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 24. juni 2016 Del Skrevet 24. juni 2016 Jeg er ikke noen ekspert på samfunnslære e.l., men jeg føler du snur karaktergreiene litt rundt. Om du kommer ut av det med 5+ i snitt fra VGS kan du fint "skille" seg ut av arbeiderklassen. Jeg er høvelig sikker på at jeg kom fra en slik familie, med lav inntekt osv, men aldri i livet at jeg ser på meg selv som arbeiderklasse etter ørtifjørten år på universitetet. Hadde jeg hatt 2 i snitt etter ungdomsskolen og havnet på mekken... vel, different story Lenke til kommentar
Gjest Bruker-406935 Skrevet 24. juni 2016 Del Skrevet 24. juni 2016 Det som kan gjøres er at vi skyter alt innenfor våre grenser som ikke har norsk opprinnelse, lager regler slik at vi i praksis får tvangsarbeid for mennene, forbyr utdanning over videregående for kvinner, gir enorme goder til de kvinnene som har barn og sperrer grensene slik at ingen kommer ut av landet. Edit; Mangel på arbeidsplasser, bla bla bla.. Null problem, vi gir overskuddsfolka slegger og lager gratis grus. Prøv å vær litt seriøs. Problemet er selvsagt ikke utlendingene i Norge eller noe annet. Det er forårsaket av en forsømmelse av den norske arbeiderklassen. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 24. juni 2016 Del Skrevet 24. juni 2016 Det er definitivt ikke en forsømmelse som har forårsaket dette og utlendinger er faktisk et problem hvis det blir for mange om beinet når det kommer til arbeidsplasser. Det er faktisk en smule seriøst av meg selv om det er satt så ekstremt på spissen som det går an 1 Lenke til kommentar
geita_ Skrevet 24. juni 2016 Del Skrevet 24. juni 2016 (endret) Det som kan gjøres er at vi skyter alt innenfor våre grenser som ikke har norsk opprinnelse, lager regler slik at vi i praksis får tvangsarbeid for mennene, forbyr utdanning over videregående for kvinner, gir enorme goder til de kvinnene som har barn og sperrer grensene slik at ingen kommer ut av landet. Edit; Mangel på arbeidsplasser, bla bla bla.. Null problem, vi gir overskuddsfolka slegger og lager gratis grus. Prøv å vær litt seriøs. Problemet er selvsagt ikke utlendingene i Norge eller noe annet. Det er forårsaket av en forsømmelse av den norske arbeiderklassen. Er du så sikker på det ? Når en innvandrer tar en arbeiderklasse jobb så er det en mindre potensiell jobb ute av markedet for en etnisk norsk i arbeiderklassen. Endret 24. juni 2016 av geita_ Lenke til kommentar
Gjest Bruker-406935 Skrevet 24. juni 2016 Del Skrevet 24. juni 2016 Er du så sikker på det ? Når en innvandrer tar en arbeiderklasse jobb så er det en mindre potensiell jobb ute av markedet for en etnisk norsk i arbeiderklassen. Ja, det er helt sant at arbeidsinnvandringen har bidratt til lavere sysselsetting blant arbeiderklassen, men jeg tror hovedårsaken er at de ikke utdanner seg til riktige jobber. En for lav grad av utdanning Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 24. juni 2016 Del Skrevet 24. juni 2016 Det er det ingen korrelasjon mellom innvandring og arbeidsledighet blant etniske nordmenn. 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 24. juni 2016 Del Skrevet 24. juni 2016 Når en innvandrer tar en arbeiderklasse jobb så er det en mindre potensiell jobb ute av markedet for en etnisk norsk i arbeiderklassen. Nei. Det forutsetter at antall jobber er statisk i samfunnet. Men innvandreren er konsument også, og skattebetaler. Med flere mennesker blir det flere jobber i en ellers lik økonomi. Geir 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-406935 Skrevet 24. juni 2016 Del Skrevet 24. juni 2016 (endret) Det er det ingen korrelasjon mellom innvandring og arbeidsledighet blant etniske nordmenn. Ut fra økonomisk teori er det svært sannsynlig at arbeidsinnvandring ol. konkurrerer ned lønninger og reduserer sysselsettingen blant den innenlandske befolkningen. Grad av sysselsetting blant menn i Norge har vert på vei ned de siste 20 årene, da for de mellom 20 og 65. Jeg er ganske sikker på at denne nedgangen i hovedsak skyldes at arbeiderklassemenn har måtte forlate arbeidersmarkedet pga at de ikke har fått arbeid (husk at arbeidersledighet er basert på at du fortsetter å søke jobb, dersom du bare må gi opp, er du ikke lenger arbeidsledig) Endret 24. juni 2016 av Bruker-406935 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 24. juni 2016 Del Skrevet 24. juni 2016 Det er det ingen korrelasjon mellom innvandring og arbeidsledighet blant etniske nordmenn. Kommer an på faktaene man bruker i statistikken. Tar vi arbeidsmarkedet X antall jobber, så tar vi etniske nordmenn som vil jobbe + innvandrere som vil jobbe. Si 100 jobber, det er 100 norske og 100 innvandrere, det sier seg selv at ikke alle 100 norske får de jobbene. Så antallet innvandrere reduserer mulighetene til norske selv om det kanskje ikke er direkte. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-406935 Skrevet 24. juni 2016 Del Skrevet 24. juni 2016 Det jeg synes er spesielt, er at de med høy utdanning og inntekt i Norge, er ekstremt fornøyd med tingenes tilstand og det samfunnet de lever i. Slik er det ikke i de nedre klasser, mye verre enn før. Hvorfor greier de ikke å se problemene andre har? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 24. juni 2016 Del Skrevet 24. juni 2016 At de noe nedre klassene syter som burugler i storm er pga misunnelse. Før i tiden var folk ofte fornøyd med mindre og ble glade når de fikk mer. De nedre klassene i dag har mye bedre råd enn de hadde på den tiden det ikke var så ekstremt mye klaging. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-406935 Skrevet 24. juni 2016 Del Skrevet 24. juni 2016 (endret) At de noe nedre klassene syter som burugler i storm er pga misunnelse. Før i tiden var folk ofte fornøyd med mindre og ble glade når de fikk mer. De nedre klassene i dag har mye bedre råd enn de hadde på den tiden det ikke var så ekstremt mye klaging. Nå er det ikke de som klager, men det er vel kun jeg egentlig. Det jeg reagerer mest på og har vonde anelser ovenfor, er dette med at mange ikke lenger får en familie og ikke like ofte er i arbeid. Det er en ekstremt farlig kombinasjon. Vesten sin suksess på har i stor grad vert basert på at de fleste er gift, fordi det reduserer kriminalitet, øker produktivitet, øker lysten til å forsvare landet osv. Endret 24. juni 2016 av Bruker-406935 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 24. juni 2016 Del Skrevet 24. juni 2016 (endret) Fødselsraten går ned pga velstanden. Folk vil "leve livet" og vipps så er det for sent. Eller at man har mål om ditten og datten, karriere for eksempel, og vipps så er det for sent. Så har vi jo ekstremt gode prevansjonsmuligheter + tilgang på abort. I fattigere strøk så er det ofte en forsikring å ha mange barn da det er større sjanse for at noen tar vare på en i sine eldre dager. + mangel på prevansjon. Jeg tror at abort er mer uglesett i fattigere strøk. Så har vi den nedgående andelen som følger religion, det er ikke akseptabelt å ta abort hvis man er kristen over et visst nivå. Tok man abort for et par hundre år siden i kristenland og ble tatt så ble man vel dømt for drap. Endret 24. juni 2016 av Belphegor Lenke til kommentar
geita_ Skrevet 24. juni 2016 Del Skrevet 24. juni 2016 Det er det ingen korrelasjon mellom innvandring og arbeidsledighet blant etniske nordmenn. Når en innvandrer tar en arbeiderklasse jobb så er det en mindre potensiell jobb ute av markedet for en etnisk norsk i arbeiderklassen. Nei. Det forutsetter at antall jobber er statisk i samfunnet. Men innvandreren er konsument også, og skattebetaler. Med flere mennesker blir det flere jobber i en ellers lik økonomi. Geir Det ble skapt 30 000 nye jobber i Norge i fjor, og over 80 prosent gikk til innvandrere. https://www.nrk.no/norge/innvandrere-fikk-8-av-10-nye-jobber-1.11808332 Utenlandsk arbeidskraft presser ut norsk, sier LO-økonom. http://www.dagbladet.no/2014/10/08/nyheter/arbeidsinnvandring/politikk/arbeidsliv/innvandring/35647110/ Ja om dere sier det så må det vell være sant. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 24. juni 2016 Del Skrevet 24. juni 2016 Det er det ingen korrelasjon mellom innvandring og arbeidsledighet blant etniske nordmenn. Ut fra økonomisk teori er det svært sannsynlig at arbeidsinnvandring ol. konkurrerer ned lønninger og reduserer sysselsettingen blant den innenlandske befolkningen. Grad av sysselsetting blant menn i Norge har vert på vei ned de siste 20 årene, da for de mellom 20 og 65. Jeg er ganske sikker på at denne nedgangen i hovedsak skyldes at arbeiderklassemenn har måtte forlate arbeidersmarkedet pga at de ikke har fått arbeid (husk at arbeidersledighet er basert på at du fortsetter å søke jobb, dersom du bare må gi opp, er du ikke lenger arbeidsledig) De gjør en dårlig jobb i konkurrere ned lønningene ihvertfall, da det er få land der fagarbeidere tjener så godt som i Norge. Lønnsøkninger har dessuten gått på skinner, så argumentet ditt hadde krevd en unormal trend der også. Angående sysselsetting så anslår jeg det som ren spekulering inntil vi har noe konkret. Faktumet er at arbeidsledigheten har holdt seg svært stabilt, på tross av høy arbeidsinnvandring. Det er det ingen korrelasjon mellom innvandring og arbeidsledighet blant etniske nordmenn. Kommer an på faktaene man bruker i statistikken. Tar vi arbeidsmarkedet X antall jobber, så tar vi etniske nordmenn som vil jobbe + innvandrere som vil jobbe. Si 100 jobber, det er 100 norske og 100 innvandrere, det sier seg selv at ikke alle 100 norske får de jobbene. Så antallet innvandrere reduserer mulighetene til norske selv om det kanskje ikke er direkte. Det fungerer ikke slik at det er X arbeidsplasser og Y arbeidstakere. Arbeidsplasser er et flyktig tall som justeres etter antallet arbeidere og produksjon fra den aktuelle industrien. Som nevnt så skulle isåfall Schengen-avtalen slått ut på arbeidsledigheten, noe den ikke gjorde. 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 24. juni 2016 Del Skrevet 24. juni 2016 Det ble skapt 30 000 nye jobber i Norge i fjor, og over 80 prosent gikk til innvandrere. https://www.nrk.no/norge/innvandrere-fikk-8-av-10-nye-jobber-1.11808332 Fra din egen kilde: "Årsaken er at antall nye innvandrere som kom til Norge og bosatte seg her, økte nesten like mye som antall innvandrere som [fikk] jobb i løpet av 2013. Samtidig blir den norske befolkningen eldre og går ut av arbeidslivet som pensjonister, og prosenten som er i arbeid synker." Utenlandsk arbeidskraft presser ut norsk, sier LO-økonom. http://www.dagbladet.no/2014/10/08/nyheter/arbeidsinnvandring/politikk/arbeidsliv/innvandring/35647110/ Selvsagt sier han det. Det er jobben hans. Men ikke en gang han tør å tallfeste det: "Det er en fortrengelseseffekt, men hvor stor er vanskelig å si, sier Reegård." Ja om dere sier det så må det vell være sant. Sannheten er vel strengt tatt uavhengig av hvem som ytrer den... Geir Lenke til kommentar
Gjest Bruker-406935 Skrevet 24. juni 2016 Del Skrevet 24. juni 2016 (endret) Fødselsraten går ned pga velstanden. Folk vil "leve livet" og vipps så er det for sent. Eller at man har mål om ditten og datten, karriere for eksempel, og vipps så er det for sent. Så har vi jo ekstremt gode prevansjonsmuligheter + tilgang på abort. I fattigere strøk så er det ofte en forsikring å ha mange barn da det er større sjanse for at noen tar vare på en i sine eldre dager. + mangel på prevansjon. Jeg tror at abort er mer uglesett i fattigere strøk. Så har vi den nedgående andelen som følger religion, det er ikke akseptabelt å ta abort hvis man er kristen over et visst nivå. Tok man abort for et par hundre år siden i kristenland og ble tatt så ble man vel dømt for drap. Fertilitet har lite å si for det jeg skriver om, problemet jeg skisserer handler at færre har en familie. De kan ha 1, 2 eller 3 barn. Akkurat antallet er uvesentlig. Undersøkelser viser også at disse mennene i like stor grad som før ønsker en familie, det er bare at de ikke finner noen å få det med. Herav kommer vi til Filipine bruder og Thailandske koner. Endret 24. juni 2016 av Bruker-406935 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå