Herbert Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 Ser på en nettside fra USA at DCR-PC330 bruker systemet NTSC og på Elkjøp sine sider bruker kameraet PAL. Kjøper jeg meg problemer ved å kjøpe kameraet fra USA istedenfor en butikk i Norge? Noe andre forskjeller mellom USA og Norge? Lenke til kommentar
berre Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 Heisann! Er vel ingen grunn til å kjøpe et NTSC kamera om du skal bo her i Norge :-) De selger også PAL kamera i statene. Mener at prisene er omtrent de samme. Lenke til kommentar
Herbert Skrevet 25. november 2003 Forfatter Del Skrevet 25. november 2003 Janei.. jeg har ikke tenkt å kjøpe NTSC hvis jeg også får kjøpt PAL i USA. Lenke til kommentar
adonis Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Bare et lite tips: det er ofte lettere med service etc. på et kamera kjøpt i Norge. Dessuten har Elkjøp en ganske rå garanti, som kjent. På denne måten kan du prøve kameraet ut i 30 dager, og eventuelt returnere om du ikke er fornøyd. Når du kjøper fra statene må du også beregne frakt, toll og ekstra mva på toppen. Kan koste mer en det smaker noen ganger. /Øystein Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Her har jeg faktisk skrevet en artikkel om NTSC, PAL og SECAM! Ikke verst! Den var publisert en gang på gamle www.videokamera.no http://home.no.net/ursa/video2.htm Denne artikkelen dekker for det meste de tekniske forskjellene, men som man kan lese er hovedforskjellen at NTSC har lavere oppløsning og høyere bilderate. Lykke til. Lenke til kommentar
Herbert Skrevet 25. november 2003 Forfatter Del Skrevet 25. november 2003 Det er ikke toll på kameraer. Jeg må betale 24% mva av kjøpesummen og frakten. Og kanskje et ekspedisjonsgebyr til fraktfirmaet, men er sikker på jeg i summasummarum kommer bedre ut i pris om jeg velger USA. Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Bare minner om at du nok kommer før eller siden til å støte borti problemer pga dette med standarder. De fleste videomaskiner her i Norge tar både PAL og NTSC, men ikke alle TV-apparater. I tillegg vil den reduserte oppløsningen føre til at ingen lokal-tv-stasjoner vil ha opptakene, om du vil selge. Dessuten blir det ytterligere kvalitetsforringing av å konvertere NTSC-signaler til PAL (for ikke å snakke om tungvint, og med dyrt utstyr!) MEN når det er sagt, så har jeg altså aldri eid et NTSC-kamera. Jeg har en kompis som eier et, og eier det kun til personlig bruk, og han trives veldig godt med det! ALTSÅ: viktig at du tenker gjennom hva du skal bruke kameraet til! Om du bare vil ha et videokamera kan du kjøpe fra USA, men om du vil ha finere bilder og kompatibilitet må du vel "bite i det sure eplet" og kjøpe i Norge lykke til. Lenke til kommentar
Herbert Skrevet 25. november 2003 Forfatter Del Skrevet 25. november 2003 Selger de ikke PAL videokameraer i USA også da? Jeg har ikke tenkt å kjøpe NTSC kamera. Men hvis det kan kjøpes PAL kamera fra USA så kjøper jeg det om jeg får det rimeligere enn her i Avgiftriket (Norge). Noen som har kjøpt PAL videokamera fra utlandet her? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå