sharehunter Skrevet 24. juni 2016 Del Skrevet 24. juni 2016 HeisannJeg skal starte en nettbutikk hvor jeg selger skjerf, sjal, slips o.l. Jeg har forretningsplanen helt klart, og er ikke langt unna i å lansere nettbutikken. Men nå har det tatt en ny vending; Leverandøren min, som befinner seg i India, er både designer, produsent distributdtør og selger produktene sine gjennom en nettbutikk. Deres visjon er å bli kjent i det internasjonale markedet, og da kommer jo jeg godt i bildet. Leverandøren har kommet med et tilbud om samarbeid hvor jeg skal bli en del av deres virksomhet. Jeg skal blant annet bruke deres bedrifs navn mot at jeg får en del fordeler (innskutt kapital, billigere leverandør pris, gratis fotografering av produkter osv.). Dette virker jo å være en god deal, men jeg vil samtidig ikke miste kontrollen på noe jeg selv bygger opp. De har bedt meg om å lage et samarbeidsforaslag hvor alle vilkårene står slik at vi kan diskutere ideen videre.Spørsmålet mitt er rett og slett hvordan dette forretningsforslaget skal se ut? Hva kan være viktig å ha med, og om dere har noe tips om hvordan samarbeid bør fungere?Jeg er forøvrig helt ny innen selvstendig næringsvirksomhet og har ikke så mye erfaring.Setter stor pris på all slags innspill! Lenke til kommentar
hean Skrevet 24. juni 2016 Del Skrevet 24. juni 2016 Saken er at du må vise resultater, dette kan ta en tid. 1. jeg ville ha hatt eksklusivitet i Norge i en viss tid uten noen krav til resultat (1-2-3 år) 2. når resultatene kommer så skal du ha full eksklusivitet, resultatet du får må være litt konkretisert 3. leverer du veldig gode resultater kan du kanskje bli hovedimportør for større markeder... skandinavisk, vesteuropeisk, europeisk, etc. Eksklusivitet er hovedpoenget her For å få en slik avtale må du levere noe, rapportere fremgang, gjøre minimums førstekjøp, etc. 1 Lenke til kommentar
sharehunter Skrevet 24. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2016 Saken er at du må vise resultater, dette kan ta en tid. 1. jeg ville ha hatt eksklusivitet i Norge i en viss tid uten noen krav til resultat (1-2-3 år) 2. når resultatene kommer så skal du ha full eksklusivitet, resultatet du får må være litt konkretisert 3. leverer du veldig gode resultater kan du kanskje bli hovedimportør for større markeder... skandinavisk, vesteuropeisk, europeisk, etc. Eksklusivitet er hovedpoenget her For å få en slik avtale må du levere noe, rapportere fremgang, gjøre minimums førstekjøp, etc. Takk for gode råd. Dette skal absolutt være med. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 24. juni 2016 Del Skrevet 24. juni 2016 Slik jeg forstår det så blir du noe ala en franchise, som Rema 1000, og du har da eierskap, betaler faste priser og tar overskuddet selv. Du må da ha en avtale som er ca lik de bortsett fra at du har et større eierskap/ rettigheter. Et problem med slike avtaler er at man ofte binder seg til de man leier navnet av med tanke på utvalg og innkjøp av ting. Men du kan jo drive 2 butikker og spørre om du kan linke til den andre fra butikken med deres navn. Kort sagt; Gå til en advokat så det blir laget en skikkelig avtale Lenke til kommentar
sharehunter Skrevet 24. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2016 (endret) Slik jeg forstår det så blir du noe ala en franchise, som Rema 1000, og du har da eierskap, betaler faste priser og tar overskuddet selv. Du må da ha en avtale som er ca lik de bortsett fra at du har et større eierskap/ rettigheter. Et problem med slike avtaler er at man ofte binder seg til de man leier navnet av med tanke på utvalg og innkjøp av ting. Men du kan jo drive 2 butikker og spørre om du kan linke til den andre fra butikken med deres navn. Kort sagt; Gå til en advokat så det blir laget en skikkelig avtale Takk for at du nevner det med produktutvalg. Akkurat nåværende tidspunkt er det ikke mange som tilbyr disse produktene, og jeg er dermed "tvunget" til å selge produktene deres, men dette kan endre seg i framtiden. Her er det kanskje viktig å være klar og tydelig på at jeg skal ha full kontroll på produktutvalget i nettbutikken i Norge/Skandinavia. To butikker vil være litt for mye jobb til å starte med, men man vet aldri hva framtiden har å by på. Ufattelig dyrt med advokater... men det er kanskje det som lønner seg på lengre sikt. Endret 24. juni 2016 av sharehunter Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 24. juni 2016 Del Skrevet 24. juni 2016 En av de mest irritable tingene jeg opplevde som selvstending næringsdrivende var dette å måtte selv sette opp forslag til avtaler med firmaer som var større en meg, man skulle tro at når ett firma nådde en viss størrelse hadde de noen standardavtaler man kunne jobbe ut i fra men det er det lite av, Vanligvis var det revidering på revidering for å få det slik de ville ha det. Mitt beste råd er å få tak i en advokat som kan dette med å skrive avtaler godt. Lenke til kommentar
sharehunter Skrevet 24. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2016 En av de mest irritable tingene jeg opplevde som selvstending næringsdrivende var dette å måtte selv sette opp forslag til avtaler med firmaer som var større en meg, man skulle tro at når ett firma nådde en viss størrelse hadde de noen standardavtaler man kunne jobbe ut i fra men det er det lite av, Vanligvis var det revidering på revidering for å få det slik de ville ha det. Mitt beste råd er å få tak i en advokat som kan dette med å skrive avtaler godt. Du har et poeng der. Men det var jeg som ga utrykk for at hvis det skal bli noe samarbeid så er det mine vilkår som gjelder. Da fikk jeg beskjed om å komme med et forretnings-forslag samtidig som de bearbeider sine vilkår. Den aktuelle leverandøren er også nyoppstartet bedrift, og dermed har jeg en viss "overtak". Noen anelse på hvor mye det vil koste gjennom en advokat? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 25. juni 2016 Del Skrevet 25. juni 2016 Du kan regne 1500 - 2000 kr pr time + mva. Når det gjelder tidsbruk er det vanskelig å si hvor mye tid, men du kan faktisk be om å få tilbud (anslag på pris), ut fra en spesifikasjon du gjør. Prisen vil også avhenge av hvor mye du kan gjøre. Prisen vil øke noe fordi du må ha avtalen på engelsk - regner jeg med. Min fremgangsmåte i dette tilfellet ville være som følger: Lag et notat/utkast med det du vil ha som dine vilkår - trenger ikke være i avtaleform, mer et diskusjonsutkast. Drøft dette med din potensielle avtalepartner - få deres respons og ønska vilkår. Når dere har kommet fra til en omforent forståelse av hvordan samarbeidet skal være, kapital, eksklusivitet, dine plikter og retter, deres plikter og retter, osv, ja da bruker du en advokat til å kvalitetsikre avtalen (få med alt det dere har glemt) og tette hull. I realiteten renskrive det dere er blitt enige om. Særlig forhold knyttet til oppsigelse, verneting osv er advokater dyktige på. Da tror jeg prisen ikke nødvendigvis vil bli så ille. Du kan eventuelt også legge inn et par korte møter med advokaten tidligere i prosessen. Men jeg vil nesten si at bruk av advokat er et "must" i et tilfelle som dette. Personlig har jeg klart å komme rimelig ut de to siste gangene jeg har brukt advokat (mellom 4 og 10 000 kr), men det skyldes nok at jeg har kjent advokaten i over 10 år, og vi har arbeidet sammen på en 7 - 8 avtaler, hvorav noen av disse har hatt svært stort omfang. Det gjør at jeg kan skrive "grovutkastet" og bruke advokaten til kvalitetssikring Lenke til kommentar
hean Skrevet 25. juni 2016 Del Skrevet 25. juni 2016 Du kan regne 1500 - 2000 kr pr time + mva. Når det gjelder tidsbruk er det vanskelig å si hvor mye tid, men du kan faktisk be om å få tilbud (anslag på pris), ut fra en spesifikasjon du gjør. Prisen vil også avhenge av hvor mye du kan gjøre. Prisen vil øke noe fordi du må ha avtalen på engelsk - regner jeg med. Min fremgangsmåte i dette tilfellet ville være som følger: Lag et notat/utkast med det du vil ha som dine vilkår - trenger ikke være i avtaleform, mer et diskusjonsutkast. Drøft dette med din potensielle avtalepartner - få deres respons og ønska vilkår. Når dere har kommet fra til en omforent forståelse av hvordan samarbeidet skal være, kapital, eksklusivitet, dine plikter og retter, deres plikter og retter, osv, ja da bruker du en advokat til å kvalitetsikre avtalen (få med alt det dere har glemt) og tette hull. I realiteten renskrive det dere er blitt enige om. Særlig forhold knyttet til oppsigelse, verneting osv er advokater dyktige på. Da tror jeg prisen ikke nødvendigvis vil bli så ille. Du kan eventuelt også legge inn et par korte møter med advokaten tidligere i prosessen. Men jeg vil nesten si at bruk av advokat er et "must" i et tilfelle som dette. Personlig har jeg klart å komme rimelig ut de to siste gangene jeg har brukt advokat (mellom 4 og 10 000 kr), men det skyldes nok at jeg har kjent advokaten i over 10 år, og vi har arbeidet sammen på en 7 - 8 avtaler, hvorav noen av disse har hatt svært stort omfang. Det gjør at jeg kan skrive "grovutkastet" og bruke advokaten til kvalitetssikring Jeg hadde nok tatt det andre veien... 1. lag først ett utkast 2. kontakt deretter advokat og be om møte og innspill på din egen kontrakt 3. deretter legger du frem kontrakten for potensielle samarbeidspartnere og diskuterer videre vilkår og forandringer Blir dumt å bli enig med en eventuell samarbeidspartner først for en advokat kan komme med gode innspill senere og da er jo egentlig avtalen gjort. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 25. juni 2016 Del Skrevet 25. juni 2016 Du kan regne 1500 - 2000 kr pr time + mva. Når det gjelder tidsbruk er det vanskelig å si hvor mye tid, men du kan faktisk be om å få tilbud (anslag på pris), ut fra en spesifikasjon du gjør. Prisen vil også avhenge av hvor mye du kan gjøre. Prisen vil øke noe fordi du må ha avtalen på engelsk - regner jeg med. Min fremgangsmåte i dette tilfellet ville være som følger: Lag et notat/utkast med det du vil ha som dine vilkår - trenger ikke være i avtaleform, mer et diskusjonsutkast. Drøft dette med din potensielle avtalepartner - få deres respons og ønska vilkår. Når dere har kommet fra til en omforent forståelse av hvordan samarbeidet skal være, kapital, eksklusivitet, dine plikter og retter, deres plikter og retter, osv, ja da bruker du en advokat til å kvalitetsikre avtalen (få med alt det dere har glemt) og tette hull. I realiteten renskrive det dere er blitt enige om. Særlig forhold knyttet til oppsigelse, verneting osv er advokater dyktige på. Da tror jeg prisen ikke nødvendigvis vil bli så ille. Du kan eventuelt også legge inn et par korte møter med advokaten tidligere i prosessen. Men jeg vil nesten si at bruk av advokat er et "must" i et tilfelle som dette. Personlig har jeg klart å komme rimelig ut de to siste gangene jeg har brukt advokat (mellom 4 og 10 000 kr), men det skyldes nok at jeg har kjent advokaten i over 10 år, og vi har arbeidet sammen på en 7 - 8 avtaler, hvorav noen av disse har hatt svært stort omfang. Det gjør at jeg kan skrive "grovutkastet" og bruke advokaten til kvalitetssikring Jeg hadde nok tatt det andre veien... 1. lag først ett utkast 2. kontakt deretter advokat og be om møte og innspill på din egen kontrakt 3. deretter legger du frem kontrakten for potensielle samarbeidspartnere og diskuterer videre vilkår og forandringer Blir dumt å bli enig med en eventuell samarbeidspartner først for en advokat kan komme med gode innspill senere og da er jo egentlig avtalen gjort. Nå er vi neppe så uenige, vi har bare litt ulike tanker om hvordan man angriper dette best! Dessverre har jeg dårlige erfaringer med akkurat denne fremgangsmåten - i to tilfeller de 3 siste årene har jeg faktisk måtte be potensiell samarbeidspartner "skrote" avtaleutkastet fordi jeg i samarbeid med min advokat såg at det måtte endres fundamentalt (var ikke akseptabelt, og måtte reskrives i stor del). Da drar det fort på seg ekstra kostnader. I begge tilfeller kunne dette vært unngått om vi hadde snakket gjennom samarbeidet bedre først. Derfor mener jeg det ikke er hensiktsmessig å skrive et komplett avtaleutkast fra en av partene, før begge partene er sånn noenlunde omforent om realitetene i samarbeidet. Det er ikke det samme som å være enig i alt, men faktisk å etablere felles forståelse for hva vi må ha med i avtalen, har noen av oss absolutte krav osv. I den sammenheng kan det faktisk komme fram at vi ikke har et godt nok felles grunnlag for en samarbeidsavtale i det hele tatt, man kan ikke enes på sentrale punkter. Men det må være klart at man ikke er enig om noen avtale, bare sentrale realiteter. Man kan gjerne (og bør) rådføre seg med advokat også på dette tidspunktet. Skrive et komplett avtaleutkast fra en av partene og så skal den andre korrigere på dette, det blir ofte mye fram og tilbake. Ofte er det også slik at det første avtaleutkastet låser handlingsrom. Personlig ville jeg uten tvil ha diskutert gjennom sidene ved samarbeidet med potensiell samarbeidspartner før et "ord" i en avtale ble skrevet. Og da med min advokat tilstede. Lenke til kommentar
sharehunter Skrevet 25. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2016 Takk for godt og utfyllende svar, Bolson! Jeg utveksler tanker og forslag per email med leverandøren, og mest sannsynlig kommer jeg til å ha et utkast først, for så å kontakte en advokat. Men det kommer nok til å bli et par møter med advokaten... Av ren nysgjerrighet; hvilken bransje er du i? Lenke til kommentar
hean Skrevet 25. juni 2016 Del Skrevet 25. juni 2016 (endret) Jeg og Bolson er nok litt uenige i fremgangsmåten og hvilken fremgangsmåte som fungerer best kan nok variere fra situasjon til situasjon. Kanskje er det beste bruke noen advokattimer både før og etter men det er opp til TS. Er man nybegynner kan en annen med erfaring dirigere retningen i avtalen mye uten at man egentlig føler det slik og når man tror man er omtrent enig så kan en advokat komme med innspill som du ikke har tenkt på i det hele tatt og som velter alt hvis da selger er i den tro at avtalen nesten er i havn til du kontakter en advokat som råder deg til noe helt annet. Det beste er kanskje å lage ett utkast, bruke noen timer med rådgivning om hva du bør ha med for deretter å forhandle rettigheter og betingelser og deretter ta en liten runde til med advokaten før en eventuell avtale forsegles. Endret 25. juni 2016 av Nasciboy Lenke til kommentar
Sebby Skrevet 25. juni 2016 Del Skrevet 25. juni 2016 Skal jeg lage logoen til deg snart, sharehunter? Lenke til kommentar
sharehunter Skrevet 25. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2016 Skal jeg lage logoen til deg snart, sharehunter? Hehe, jeg må se meg nødt til å bruke logoen til potensielle partneren min. Hvis vi ikke blir enige, kontakter jeg deg for ytterligere detaljer. Lenke til kommentar
hean Skrevet 25. juni 2016 Del Skrevet 25. juni 2016 Skal jeg lage logoen til deg snart, sharehunter? Hehe, jeg må se meg nødt til å bruke logoen til potensielle partneren min. Hvis vi ikke blir enige, kontakter jeg deg for ytterligere detaljer. Høres rart ut for meg hvis ikke din potensielle leverandør klarer å levere ett komplett vareutvalg for å fylle en hel butikk. For å si det på en annen måte... ingen sportsbutikker bruker Adidas eller andre merkers logo til butikklogo, de har så klart sin egen. Du vil vel også utvide sortimentet etter hvert til andre merker/leverandører, da bør du bygge ett eget merkenavn sammen med merkenavnet til dine leverandører. Lenke til kommentar
Sebby Skrevet 25. juni 2016 Del Skrevet 25. juni 2016 Skal jeg lage logoen til deg snart, sharehunter? Hehe, jeg må se meg nødt til å bruke logoen til potensielle partneren min. Hvis vi ikke blir enige, kontakter jeg deg for ytterligere detaljer. Du får gjøre det Lenke til kommentar
sharehunter Skrevet 25. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2016 (endret) Skal jeg lage logoen til deg snart, sharehunter? Hehe, jeg må se meg nødt til å bruke logoen til potensielle partneren min. Hvis vi ikke blir enige, kontakter jeg deg for ytterligere detaljer. Høres rart ut for meg hvis ikke din potensielle leverandør klarer å levere ett komplett vareutvalg for å fylle en hel butikk. For å si det på en annen måte... ingen sportsbutikker bruker Adidas eller andre merkers logo til butikklogo, de har så klart sin egen. Du vil vel også utvide sortimentet etter hvert til andre merker/leverandører, da bør du bygge ett eget merkenavn sammen med merkenavnet til dine leverandører. Leverandøren har et komplett vareutvalg; Blazers, skjerf, sjal, slips, pledd og lommetørkler. Alle disse produktene er i 100 % cashmere og er enten håndvevd og maskinspunnet eller hånvevd og håndspunnet, også kvaliteten varierer på cashmere stoffet (fiberlengden og fiberbredden, det fineste cashmere stoffet er sertifisert for å beskytte merkevaren ). Disse produktene er ufattelig dyre, og jeg vil i første omgang kun investere i skjerf, sjal og slips. Leverandøren har i tillegg ambisjon om å øke vareutvalget ytterligere med andre klesplagg, av den grunn tror jeg ikke det vil være behov for å velge andre leverandører i framtiden. Selvfølgelig dumt å binde seg til en og samme leverandør hvis man snakker generelt, men her ønsker leverandøren også å spytte inn start kapital mot at de eier en prosent andel av selskapet. Så i praksis vil vi potensielt bli et og samme selskap. Jeg setter jo meg selv i en vanskelig situasjon hvis jeg bruker deres merkenavn, da jeg bygger opp et merkenavn jeg ikke kontrollerer 100%. Men noe som du påpekte; jeg har helt klart og tydelig gitt uttrykk for at hvis jeg skal bruke deres navn så skal jeg ha full eksklusivitet i Europa - så sant resultatene er gode (hva som defineres som "gode resultater" må vi diskutere videre). Vareutvalget skal altså kun være i cashmere stoff fra Kashmir. Endret 25. juni 2016 av sharehunter Lenke til kommentar
hean Skrevet 25. juni 2016 Del Skrevet 25. juni 2016 Skal jeg lage logoen til deg snart, sharehunter? Hehe, jeg må se meg nødt til å bruke logoen til potensielle partneren min. Hvis vi ikke blir enige, kontakter jeg deg for ytterligere detaljer. Høres rart ut for meg hvis ikke din potensielle leverandør klarer å levere ett komplett vareutvalg for å fylle en hel butikk. For å si det på en annen måte... ingen sportsbutikker bruker Adidas eller andre merkers logo til butikklogo, de har så klart sin egen. Du vil vel også utvide sortimentet etter hvert til andre merker/leverandører, da bør du bygge ett eget merkenavn sammen med merkenavnet til dine leverandører. Leverandøren har et komplett vareutvalg; Blazers, skjerf, sjal, slips, pledd og lommetørkler. Alle disse produktene er i 100 % cashmere og er enten håndvevd og maskinspunnet eller hånvevd og håndspunnet, også kvaliteten varierer på cashmere stoffet (fiberlengden og fiberbredden, det fineste cashmere stoffet er sertifisert for å beskytte merkevaren ). Disse produktene er ufattelig dyre, og jeg vil i første omgang kun investere i skjerf, sjal og slips. Leverandøren har i tillegg ambisjon om å øke vareutvalget ytterligere med andre klesplagg, av den grunn tror jeg ikke det vil være behov for å velge andre leverandører i framtiden. Selvfølgelig dumt å binde seg til en og samme leverandør hvis man snakker generelt, men her ønsker leverandøren også å spytte inn start kapital mot at de eier en prosent andel av selskapet. Så i praksis vil vi potensielt bli et og samme selskap. Jeg setter jo meg selv i en vanskelig situasjon hvis jeg bruker deres merkenavn, da jeg bygger opp et merkenavn jeg ikke kontrollerer 100%. Men noe som du påpekte; jeg har helt klart og tydelig gitt uttrykk for at hvis jeg skal bruke deres navn så skal jeg ha full eksklusivitet i Europa - så sant resultatene er gode (hva som defineres som "gode resultater" må vi diskutere videre). Vareutvalget skal altså kun være i cashmere stoff fra Kashmir. Ut fra det du sier så bør du ikke kun starte nettbutikk men fungere som importør/leverandør til kleskjeder. Apple selges i omtrent alle elektrovarehus, i tillegg kan alt bestilles på Apple.no Apple.com osv. Du burde ha omtrent samme konsept... Lenke til kommentar
sharehunter Skrevet 25. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2016 (endret) Det er tanken. Skal blant annet holde stand på MoteForum og prøve å komme i kontakt med innkjøperepå MoteForum. men må få orden på nettbutikk først slik at det blir lettere å vise produktets "potensial". Endret 26. juni 2016 av sharehunter 1 Lenke til kommentar
sharehunter Skrevet 27. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2016 Etter grundig gjennomgang har jeg kommet frem til å ikke bruke bruke samme navn som leverandøren, da det kan sette meg i vanskelig posisjon i framtiden. Samarbeide skal fungere som vanlig leverandør-kunde samarbeid. Takker uansett for mange gode svar. Sebby: Jeg kontakter deg så snart jeg har liten anelse på hvordan logoen skal se ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå