minimax Skrevet 24. juni 2016 Del Skrevet 24. juni 2016 Jeg trenger en ekstra lader (230V) for bruk til en LG-G3 og lurer på om det er forskjeller på disse med tanke på skåndsom lading av batteriet og sikkerhet? Originalladeren som fulgte med telefonen (LG MCS-04ER) er på 1,8A men denne finner jeg ikke i noen vanlige butikker (må bestilles på nettet med påfølgende ventetid) og koster sikkert en god del mer enn "kompatible" ladere med en micro-USB ledning. Hos Clas Ohlson finner jeg et ladekit (230V samt for bil) for kr. 129,- som avgir 2,1A og virker å ha en hurtigladefunksjon (DCP -Dedicated Charging Port), men er det ikke slik at hurtiglading vil svekke levetiden på batterier? Clas Ohlson har også en annen kompatibel lader, for kr. 199,- på 2,4A som ikke virker å ha hurtigladefunksjonen. Jeg har hørt om telefoner som tar fyr eller eksploderer i bruk sammen med ikke-originale ladere, men tror dette var i utlandet (Kina?), og kravene til godkjenning er vel gjerne litt strengere her.... Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 26. juni 2016 Del Skrevet 26. juni 2016 Husker jeg ikke feil skal alt av elektrisk utstyr som selges i Norge være godkjent av Nemko. Hjemme har jeg faset ut alt av originale ladere og stset på ladere med flere uttak (kjøpt i Norge). På den måten får jeg kuttet ned antall ladere som er i bruk. Lenke til kommentar
minimax Skrevet 26. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2016 Ladere med flere uttak? Har ikke hørt om slike, men det hørtes veldig smart ut. Er det USB ladere du snakker om, og kjøp av ulike USB kabler for å tilpasse de forskjellige telefoner, nettbrett og annet? Ja, NEMKO godkjenning bør vel ha noe å si, men hvordan er det med strømstyrke? Er det ikke slik at en høyere strømstyrke vil lade batteriet raskere (hurtiglading) men samtidig forringe levetiden ettersom dette sliter batteriet ganske mye? Eller var dette heller noe som bare gjaldt eldre batterityper? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 26. juni 2016 Del Skrevet 26. juni 2016 Det er ladere med flere uttak jeg mener. Jeg har et par ladere med 2 x 2,4A fra Clas Ohson. Jeg vurderer å skaffe en ladestasjon med ti USB-uttak fra TeknikkMagasinet. Den kan en stille inn slik at 5 av utgangene har 2,4V. Etter som familien har til sammen 8 telefoner/nettbrett/Kindle så kan det være greit med en lader med flere uttak. Jeg har en lader med 4 uttak fra Fotovideo men den er jeg ikke fornøyd med siden den har forskjellig strømstyrke på uttakene. En må derfor være påpasselig med hva en kobler til hvilken utgang for at det skal lade. Med 2,4V på hver utgang slipper jeg å tenke på det. Vi har to enheter som krever Lightning, en med 30-pins (gammel Apple-kontakt før de byttet til Lightning) mens resten bruker micro USB-kontakt så det er ikke så mange forskjellige kabler jeg trenger. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 26. juni 2016 Del Skrevet 26. juni 2016 (endret) IKEA har en lader som heter Koppla. Den har tre uttak. Jeg kjøpte like godt to stykker. Meget fornøyd. Kjøpte også en Cellularline lader med 4 uttak. Selges på Statoil. Ser bra ut den også, men jeg har ikke rukket å teste den så nøye. Har du flere enheter, som powerbank, nettbrett, mobil, lommerouter osv. så er det meget upraktisk å bruke originalladere med ett uttak. Kraftige ladere med flere uttak er genialt. IKEA: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/00291891/ Teardown og analyse av Big Clive: Cellularline: http://www.cellularline.com/xc_en/products/usb-charger-quad-ultra-universal-fast-charge.html Endret 26. juni 2016 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå