Gå til innhold

Britene går ut av EU - Hva blir konsekvensene?


Gjest Bruker-406935

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-aj7hPT

Må si at jeg egentlig er et fan av Storbritannia's valg om å forlate byråkratene i EU. Nå står de friere i valgene om handel og samarbeid med resten av verden. Håper at SP, Sosialistisk Venstre, Rødt og medlemmer i Arbeiderpartiet og Høyre går med å få Norge ut av EØS og eller reforhandle en avtale som ikke er med på å svekke selvstendigheten til Norge, første steg er ut av Schengen.

Men er samtidig redd for konsekvensene da EU kan godt kjøre på med avtaler som TTIP og en europeisk forsvar uten Storbritannia som en bremsekloss.

Lykke til med dagen Storbritannia  

Endret av Slettet-aj7hPT
Lenke til kommentar

Europeisk forsvar har vi allerede med NATO.

 

For meg virker hele EU som en oppbevaring anstalt for avdankede politikere så de kan få seg en godt betalt jobb så de kan bestemme hvor lang og hvor bøyd en banan skal være.

 

Kostnadene med EU er alt for høye i forhold til nytte verdien.

 

Ingen som sitter i EU parlamentet er valgt de er sendt dit av kompiser som styrer hjem landet sitt.

 

Samarbeid om handel, arbeidskraft ,felles grenser og andre gjensidige avtaler kan fikses med enkle avtaler.

Endret av Maxopp
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Håper at SP, Sosialistisk Venstre, Rødt og medlemmer i Arbeiderpartiet og Høyre går med å få Norge ut av EØS og eller reforhandle en avtale som ikke er med på å svekke selvstendigheten til Norge, første steg er ut av Schengen.

 

Kjempeidé. For et land som Norge, som er et av landene i verden som er mest avhengige av internasjonal handel, er det nok veldig lurt å kutte båndene til resten av Europa.

 

Etter å ha forlatt EØS kan vi kose oss med fisk og olje som vi ikke får solgt, og ellers leve av verdens minst effektive landbruk. Det blir bra.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det finnes ikke noen grunn til at vi ikke kan selge fisk til EU land om vi trekker oss ut av EØS avtalen det er jo bare å stopp all import fra land som nekter Norge og selge fisk til de.

Oljen er ingen problem å bli kvitt, gass kan bli litt verre med men det er det du har forhandlinger for.

 

Jeg fatter ikke at noen ser EU som GUD, det er ikke noe EU eller EØS avtalen gir Norge som ikke kan forhandles frem med gjensidige avtaler. Det vil koste Norge en brøkdel av hva vi betaler i dag til EU/EØS og forhandle fram direkte avtaler.

Lenke til kommentar

Det finnes ikke noen grunn til at vi ikke kan selge fisk til EU land om vi trekker oss ut av EØS avtalen det er jo bare å stopp all import fra land som nekter Norge og selge fisk til de.

 

For det første er det ingen vestige land som vil la seg skremme av at en bitteliten økonomi som Norge vil stoppe import fra landet deres. For det andre handler ikke dette om å nekte noen å handle, det handler om å oppnå lavest mulige tollsatser for sine eksportvarer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her er i hvert fall den første store konsekvensen av at Storbritannia skal ut av EU:

 

http://www.express.co.uk/finance/city/683003/Brexit-shock-France-overtakes-UK-worlds-fifth-largest-economy-pound-plunges

 

Finansmarkedene reagerer kraftig, og i løpet av natten tok Frankrike igjen Storbritannia som verdens 5. største økonomi.

 

En av de neste store konsekvensene vil være at bedrifter i eksportsektoren dør, og at jobbene forsvinner. Lurer på om britene vil være like positive til Brexit når den tid kommer ...

 

Det gjør vondt å fjerne et plaster. Ikke at EU har vært et plaster, men det blir verre før det blir bedre. Dette handler om å unngå et stort langsiktig problem – en unionsutopi som ikke kan fungere. Kommentarer som antyder at samarbeid ikke er mulig uten EU/EØS kan du stikke en viss plass.

Lenke til kommentar

 

Det gjør vondt å fjerne et plaster. Ikke at EU har vært et plaster, men det blir verre før det blir bedre. Dette handler om å unngå et stort langsiktig problem – en unionsutopi som ikke kan fungere. Kommentarer som antyder at samarbeid ikke er mulig uten EU/EØS kan du stikke en viss plass.

 

 

Tja. Så lenge det ikke finnes noe realistisk alternativ til en frihandelsallianse mellom handelspartnerne i den vestlige verden som fungerer bedre enn EU, er Brexit ren gambling. Jeg fatter ikke at dette lille steget mot uavhengighet skal være så viktig at det er mer verdt enn arbeidsledigheten og den økonomiske nedgangen det sannsynligvis vil koste. Tvert imot mener jeg den økende avhengigheten europeiske land imellom har vært et gode. Vi er bedre venner og mindre krigerske enn vi noen gang har vært gjennom historien. Det var også derfor EU fikk fredsprisen i 2012.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

De ender nok med en norsk/sveitisk modell. England trenger en frihandelsavtale med EU, og de får det bare igjennom en slik avtale. Det betyr at for øyeblikket blir ingen begrensing i EU innvandring og de må betale en avgift. 

 

Noen sier at det vil være meningsløst, men jeg er uenig. Når England er utenfor EU har de muligheten til å lage sine egne handelsavtaler, og bli mindre avhengig av EU. Om innvandring skulle bli et veldig stort problem om 15 år, så har de muligheten til å stramme inn. Er de i EU, så ville de ha blitt overkjørt av EU domstolene og risikoen hadde vært for stor.

Lenke til kommentar

Tja. Så lenge det ikke finnes noe realistisk alternativ til en frihandelsallianse mellom handelspartnerne i den vestlige verden som fungerer bedre enn EU, er Brexit ren gambling. 

Hva med Trans Pasific Strategic Economic Partnership? Den beviser at politisk union er ikke nødvendig for handel.

 

Jeg fatter ikke at dette lille steget mot uavhengighet skal være så viktig at det er mer verdt enn arbeidsledigheten og den økonomiske nedgangen det sannsynligvis vil koste. Tvert imot mener jeg den økende avhengigheten europeiske land imellom har vært et gode. Vi er bedre venner og mindre krigerske enn vi noen gang har vært gjennom historien. Det var også derfor EU fikk fredsprisen i 2012.

 

 

Er vi? Søreuropa føler de blir knust, østeuropa føler de ansees som verdiløse, og England føler de ikke passer inn. Jeg tror mindre samarbeid ville ha ført til langt bedre forhold i europa. EU har blitt en organisasjon som egentlig bare passer Tyskland og et få andre land.

 

Og jeg tviler på at det blir noe særlig økonomisk nedgang. Det vil bli usikkerhet, men siden business fungerer som normalt så vil økonomien fungere som normalt. Tilslutt kommer de frem til en eøs lignende avtale og da blir risikoen borte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig er jeg glad at Britene er på vei ut av EU. Nå som Britene er på vei ut er det umulig for EU å med Britene ned i dass med dem selv når ting først skjer.

 

Slik som EU driver og styrer vil de ende opp som et oligarki og økonomisk kollaps innen 10 år slik som de driver med all dritten sin.

 

Skal bli morsomt å se på. Med Britene.

Lenke til kommentar

 

Utrolig at man går veien mot sterke europeiske nasjonalstater som skal konkurrere med hverandre fremfor å søke samarbeid. Det har vært forsøkt før.

 

Ja, er vel vanskelig for noen å tenke seg at ikke alle tjener på globalismen.

 

Jøss, hvis det er noen som har tjent på globalisme så er det ihvertfall Storbritannia. Det stemmer at noen land ikke nødvendigvis tjener på globalisering, og da er det som regel snakk om land som er i et avhengighetsforhold. Det er ikke Storbritannia.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nigel Farage bryter allerede et 'valgløfte': 

 

 Farage og nei-siden lovte at penger Storbritannia sender til EU, på minst 350 millioner pund i uken, skulle gå til det offentlige helsesystemet for å gagne britene direkte. 

 

På spørsmål om han kan garantere at pengene brukes på helsetjenester sier han: 

 

– Nei, det kan jeg ikke. Jeg skulle aldri sagt det. 

 

http://live.tv2.no/brexit?innlegg=287469984

 

Ja her har vi populisten som ikke veldig uventet går tilbake på tidligere gitte løfter/løgner. Skremmende hvor mange som kjøper budskapet til denne slags politiske kvakksalvere om dagen.  

 

https://www.youtube.com/watch?v=cA3XTYfzd1I

  • Liker 2
Lenke til kommentar

(...)

 

 

Du har rett i at en politisk union i teorien ikke er nødvendig for en frihandelavtale, og i mine øyne hadde en ren handelsavtale klart vært å foretrekke. Men det har vist seg fryktelig vanskelig å få til i praksis. Spesielt mellom velstående land som av ulike årsaker ønsker å beskytte sine arbeidere i sektorene som ikke ville vært konkurransedyktige på det åpne verdensmarkedet. Proteksjonismen EU blir beskyldt for virker minst like sterkt når enkeltland står alene om å forhandle avtaler.

 

Du har også rett i at det eksisterer et hierarki mellom landene i EU, og at dette naturlig nok skaper gnisninger i samarbeidet. Situasjonen er like fullt en helt annen enn før EU-samarbeidet, da land og allianser i Europa til stadighet var i full krig.

 

Det er også i alles interesse at den økonomiske ukulturen i for eksempel Sør-Europa blir ryddet opp i. Om land som Portugal og Hellas får på plass et fungerende skattesystem som folk har tillit til, vil det gagne både dem selv og deres handelspartnere, og da er det definitivt verdt å stille så tøffe krav som det man har gjort. På det området er en politisk handelsallianse som EU veldig god å ha.

Endret av Husam
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...