Sanna01 Skrevet 24. juni 2016 Del Skrevet 24. juni 2016 Jeg har en bolig hvor jeg leier ut 2 rom bor selv i det 3. rommet. Jeg skal flytte til Spania i 3 måneder, og ønsker å leie ut alle tre rommene mens jeg bor i Spania. Jeg lurte på om dere kunne hjelpe meg med å finne svar på hvordan skattereglene for dette er; Betaler jeg skatt av leieinntektene kun for disse tre månedene, eller må jeg da skatte for leieinntektene for hele året (også de månedene jeg bor i boligen)? Lenke til kommentar
hean Skrevet 25. juni 2016 Del Skrevet 25. juni 2016 Jeg har en bolig hvor jeg leier ut 2 rom bor selv i det 3. rommet. Jeg skal flytte til Spania i 3 måneder, og ønsker å leie ut alle tre rommene mens jeg bor i Spania. Jeg lurte på om dere kunne hjelpe meg med å finne svar på hvordan skattereglene for dette er; Betaler jeg skatt av leieinntektene kun for disse tre månedene, eller må jeg da skatte for leieinntektene for hele året (også de månedene jeg bor i boligen)? Har sett litt på dette og så lenge du leier ut mindre enn halve boligverdien (utleieverdi) i løpet av ett ligningsår skal du ikke skatte av dette. Det vil si at hvis alle enhetene har omtrent lik leieverdi og du leier ut 2 av 3 så leier du ut for ca 65% av utleieverdi gitt at du har leid ut hele året. Det vil si at du skal skatte av leieinntektene... mener jeg. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. juni 2016 Del Skrevet 25. juni 2016 Leieinntektene er bare skattefrie dersom du har leieinntekter på mindre enn 20 000 kr per år. 1 Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 25. juni 2016 Del Skrevet 25. juni 2016 (endret) Er det ikke 20k pr mnd? Edit: Glem det, tenkte på leie ut i boligen man bor i/utleiedel.. Endret 25. juni 2016 av Ziff Lenke til kommentar
hean Skrevet 25. juni 2016 Del Skrevet 25. juni 2016 Leieinntektene er bare skattefrie dersom du har leieinntekter på mindre enn 20 000 kr per år. Det gjelder vel ikke dersom han selv bor den "største utleieverdien". Vet ikke helt hvordan man regner men la oss si at det er 2 wc/bad og der leietakere deler på det minste. Leietakerne leier ett rom hver på 8-10 kvadrat mens utleier selv bor på 30 kvadrat stue. La oss si samtidig at leieinntektene på de to rommene er under halvparten av hva han kunne fått hvis han leide ut hele enheten på en gang. Sier ikke det er slik men hvis det hadde vært slik så hadde vel TS unngått skatt? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. juni 2016 Del Skrevet 25. juni 2016 Fellesareal regnes ikke som "eget", fellesareal er utleid areal. Lenke til kommentar
hean Skrevet 25. juni 2016 Del Skrevet 25. juni 2016 (endret) Fellesareal regnes ikke som "eget", fellesareal er utleid areal. Selv om noe er regnet som utleid må man jo se på leieverdien i forhold til total leieverdi... må man ikke det. Hvis man da har en stor leilighet med utleieverdi på 15 000 kr og leier ut 2 rom for 3500 kr pr måned per rom. Vil ikke det regnes som skattefritt? Endret 25. juni 2016 av Nasciboy Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. juni 2016 Del Skrevet 26. juni 2016 Hvis hele leiligheten er verdt 15k per måned, og man leier ut to av tre like soverom til 3500 per soverom mens resten av leiligheten er fellesareal som brukes av alle vil regnestykket bli: Utleid: 7000 Eget bruk: 3500 Fellesareal: 15000-7000-3500 = 4500 Følgelig er utleieverdien av det som er leid ut 11500, og det er mer enn halvparten av den totale utleieverdi. 1 Lenke til kommentar
hean Skrevet 26. juni 2016 Del Skrevet 26. juni 2016 (endret) Hvis hele leiligheten er verdt 15k per måned, og man leier ut to av tre like soverom til 3500 per soverom mens resten av leiligheten er fellesareal som brukes av alle vil regnestykket bli: Utleid: 7000 Eget bruk: 3500 Fellesareal: 15000-7000-3500 = 4500 Følgelig er utleieverdien av det som er leid ut 11500, og det er mer enn halvparten av den totale utleieverdi. Ok, men da løser man det ved å lage til ett lite tekjøkken hvis man da har eget toalett/bad... da er man vel innenfor? Det vil si du har det største soverommet, stuen, største bad/wc og hovedkjøkken selv... Endret 26. juni 2016 av Nasciboy Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. juni 2016 Del Skrevet 26. juni 2016 Hvis leietaker ikke har adgang dit, ja. 1 Lenke til kommentar
hean Skrevet 26. juni 2016 Del Skrevet 26. juni 2016 Hvis leietaker ikke har adgang dit, ja. Det er selvsagt så klart... fysisk adgang kanskje men ikke tilgang i følge kontrakten. Må jo få klargjort reglene da det er godt mulig jeg kommer i en slik situasjon en gang. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. juni 2016 Del Skrevet 26. juni 2016 Hvis du kommer i den situasjonen sponser du deg selv med en bindende forhåndsuttalelse. 1 Lenke til kommentar
Sanna01 Skrevet 27. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2016 Hei dere, Takk for responsen, men jeg tror ikke jeg stilte spørsmålet så avklarende. Per i dag, bor jeg i kollektiv med to andre, som leier hos meg. Dette VET jeg er skattefritt. MEN i høst flytter jeg 3 måneder til Spania, og ønsker å leie ut det 3. og siste rommet av 3 rom i mitt hus. Dette blir da skattepliktig, regner jeg med. Mitt spørsmål: Betaler jeg skatt av leieinntektene KUN for de tre månedene hvor jeg leier ut alle tre rommene, eller blir leieinntektene for hele 2016 plutselig skattepliktig? Lenke til kommentar
hean Skrevet 27. juni 2016 Del Skrevet 27. juni 2016 Hei dere, Takk for responsen, men jeg tror ikke jeg stilte spørsmålet så avklarende. Per i dag, bor jeg i kollektiv med to andre, som leier hos meg. Dette VET jeg er skattefritt. MEN i høst flytter jeg 3 måneder til Spania, og ønsker å leie ut det 3. og siste rommet av 3 rom i mitt hus. Dette blir da skattepliktig, regner jeg med. Mitt spørsmål: Betaler jeg skatt av leieinntektene KUN for de tre månedene hvor jeg leier ut alle tre rommene, eller blir leieinntektene for hele 2016 plutselig skattepliktig? Med andre ord, du tror du vet det men tar sannsynligvis feil... da skjønner du kanskje svaret på det siste spørsmålet også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå