Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Folkeskikk - F.eks: Hva sier dere til en som har migrene?

Anbefalte innlegg

Hvorfor skal du forvente at mennesker skal oppføre seg slik som du ønsker?

Selvfølgelig gjør jeg ikke det. Men jeg er bare vane med at man skal si "god bedring", og "takk" og være høflige. Alle jeg omgås med til vanlig er sånn. Så jeg er vel for godt vant med slik oppførsel. :). Mulig er folk jeg kjenner ganske så høflige i forhold til folk flest. Jaja, sånn er det bare. Men jeg tok ikke det så ille det med den "ikke god bedringen". 

Synes det var verre da jeg sendte bilder til en person en gang også fikk jeg ikke takk for bildene eller høre et ord tilbake om dem. Det synes jeg virket utakknemlig, og dermed så spurte jeg vedkommende om han hadde fått bildene,.. osv. Ja vedkommende hadde fått dem. Likte du dem ikke? , skrev jeg. Jo jeg likte dem skrev han. 

"Selvfølgelig gjør jeg ikke det."

Selvfølgelig forventer du ikke noe av mennesker.

"Men jeg er bare vant med at man skal si "god bedring" og "takk" og være høffelige."

Når du forventer at de skal være høffelige.

Vet du hva en forventning er?

(prøv å les den røde skriften etter hverandre.)

Jeg sier at for de som er i mitt liv er det et "pluss" for dem, at de er høflige i måten de er på, for da får jeg lyst til å tilbringe tid med de. Nå sier jeg ikke at jeg prikker på alt, men dersom noen aldri sier takk, aldri sier god bedring eller noen lignende ord så er det et minus. Men jeg forstår at det kan godt være at mange ikke tenker seg om. Men jeg har lært meg å ikke unnskylde alle. Mange mennesker ser på hveandre som materialer, utifra måten de behandler og verdsetter hveandre på. 

Men jeg forventer ikke noe som helst i dagens samfunn ;)

Så om jeg skal være din venn, så må jeg være hyggelig. Jeg burde lyge og opprettholde en fasade, eller et image. Istedenfor å vise rett ut hva jeg føler og tenker?

"ok" Tror jeg er et langt mer ærlig svar enn noen av disse hyggelige formalitets svarene du noen gang kommer til å få. ^^

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor skal du forvente at mennesker skal oppføre seg slik som du ønsker?

Selvfølgelig gjør jeg ikke det. Men jeg er bare vane med at man skal si "god bedring", og "takk" og være høflige. Alle jeg omgås med til vanlig er sånn. Så jeg er vel for godt vant med slik oppførsel. :). Mulig er folk jeg kjenner ganske så høflige i forhold til folk flest. Jaja, sånn er det bare. Men jeg tok ikke det så ille det med den "ikke god bedringen". 

Synes det var verre da jeg sendte bilder til en person en gang også fikk jeg ikke takk for bildene eller høre et ord tilbake om dem. Det synes jeg virket utakknemlig, og dermed så spurte jeg vedkommende om han hadde fått bildene,.. osv. Ja vedkommende hadde fått dem. Likte du dem ikke? , skrev jeg. Jo jeg likte dem skrev han. 

"Selvfølgelig gjør jeg ikke det."

Selvfølgelig forventer du ikke noe av mennesker.

"Men jeg er bare vant med at man skal si "god bedring" og "takk" og være høffelige."

Når du forventer at de skal være høffelige.

Vet du hva en forventning er?

(prøv å les den røde skriften etter hverandre.)

Jeg sier at for de som er i mitt liv er det et "pluss" for dem, at de er høflige i måten de er på, for da får jeg lyst til å tilbringe tid med de. Nå sier jeg ikke at jeg prikker på alt, men dersom noen aldri sier takk, aldri sier god bedring eller noen lignende ord så er det et minus. Men jeg forstår at det kan godt være at mange ikke tenker seg om. Men jeg har lært meg å ikke unnskylde alle. Mange mennesker ser på hveandre som materialer, utifra måten de behandler og verdsetter hveandre på. 

Men jeg forventer ikke noe som helst i dagens samfunn ;)

Så om jeg skal være din venn, så må jeg være hyggelig. Jeg burde lyge og opprettholde en fasade, eller et image. Istedenfor å vise rett ut hva jeg føler og tenker?

"ok" Tror jeg er et langt mer ærlig svar enn noen av disse hyggelige formalitets svarene du noen gang kommer til å få. ^^

Foreks : du er på et jobbmøte, og dere får middag. Dersom sjefen din spurte: "hvordan smakte maten, håper den var god". Så svarer du: "Den smakte som et rent helvete""  :hmm:  :rofl:. Mens jeg ville sagt ( uansett om den var jævla dårlig...) : " Ja, det smakte det. Tusen takk for god middag. Veldig koselig :) ." - tiltross for at jeg ikke mente det, men av ren høflighet. Ja, jeg kan lyve av høflighet, men jeg gjør det kun for å være takknemlig og for å glede. 

Endret av LineMalen
Lenke til kommentar

Så ærlighet er ikke en ting du driver med LineMalen?

Jeg er ærlig om alle ting, untatt dersom det gjelder noe som heter høflighet og skikk. Som foreks: "hvordan smakte maten?". Jeg vil ikke alltid si at den smakte dårlig. Vil unngå det for å ikke såre. Dersom en person sier: "Er nesen min stygg?" "nei det er den ikke det sier jeg". Men jeg kan inni meg tenke." Uff vedkommende har ingen fin nese, men jeg vil unngå å såre personen". Men samtidig så kan jeg gi tips og råd dersom jeg mener at noen bør gjøre noe med et problem de har osv. Men forsøker alt jeg kan for å ikke såre. 

Men jeg lyver ikke om viktige ting. Det gjelder bare om ting der jeg ikke vil såre noen. 

Jeg tror at de fleste tar noen "hvite løgner" iblant. 

Endret av LineMalen
Lenke til kommentar

Jeg synes det er uhøflig å være uærlig, hvertfall å lyve for å virke takknemlig og gi et godt inntrykk.

Hvis jeg får servert noe så sier jeg gjerne ifra om det var noe feil så personene kanskje kan raffinere oppskriften. Så presiserer jeg ofte at det bare er min smak, smaken er som baken vettu ;)

Hvis man ikke spiser hjemme så sier jeg hvertfall ifra så jeg slipper å dra på et møkkasted 2 ganger. Hvis noen blir fornærmet for det så er de litt teite. Jeg regner med at jobbmiddagen ikke er laget av sjefen sjøl :D Hvis alle egentlig synes standardstedet for jobbmiddagene er søppel og alle sier at "ååå det var så bra" så er det rett og slett dårlig gjort mot sjefen.

Et eksempel; Jeg er sensitiv på saltet og sier stort sett at "jeg synes det var litt salt". Det er veldig viktig da salt er et av de eneste krydderne man kan ta på etter at maten er ferdig og det smaker så og si likt. Så vil jeg gjerne at folk sier ifra om feil på maten min også. Hvis noen spiser det jeg lager så sier jeg klart og tydelig ifra om at jeg vil gjerne ha negative tilbakemeldinger siden jeg vil forbedre meg. Det er rett og slett skikkelig dårlig gjort å ikke være ærlig om negative ting selv om det teknisk sett er uhøflig.

Endret av SlikGårNoDagan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes det er uhøflig å være uærlig, hvertfall å lyve for å virke takknemlig og gi et godt inntrykk.

Hvis jeg får servert noe så sier jeg gjerne ifra om det var noe feil så personene kanskje kan raffinere oppskriften. Så presiserer jeg ofte at det bare er min smak, smaken er som baken vettu ;)

Hvis man ikke spiser hjemme så sier jeg hvertfall ifra så jeg slipper å dra på et møkkasted 2 ganger. Hvis noen blir fornærmet for det så er de litt teite. Jeg regner med at jobbmiddagen ikke er laget av sjefen sjøl :D Hvis alle egentlig synes standardstedet for jobbmiddagene er søppel og alle sier at "ååå det var så bra" så er det rett og slett dårlig gjort mot sjefen.

Vi er alle ulike, men jeg er bare redd for å såre noen, men er ærlig om de ting som betyr noe. Jeg vil bare kalle det folkeskikk og "hvite løgner".

Hadde sjefen laget middagen selv så ville du sagt at den smakte et mareritt av et helvete? ;)

Jeg er oppdradd til å servere en hvit løgn for å unngå å såre noen. Men man lyver ikke om viktige ting.

Endret av LineMalen
Lenke til kommentar

Det går an å ordlegge seg forskjellig. Det er noe som heter midt i mellom. Ting jeg synes er helt jævlige forstår jeg stort sett at andre kan like. For eksempel søte sauser eller ananas på pizza. Så sier jeg at dette var ikke helt min smak.

Sier du; Den maten er så syyyykt god!!! Jeg vil utrolig gjerne dra dit igjen!! Du er sinnsykt flink til å lage dette og jeg vil gjerne ha en middag til!!!!! Jeg tar en porsjon til jeg fordi dette var fantastisk!!! + at du smiler som en gal.

Den gyldne middelvei er en ting.

Edit; Jeg synes mat er en veldig viktig ting å ikke lyve om. Vi spiser veldig mye gjennom livet, vi dør uten mat.

Endret av SlikGårNoDagan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det går an å ordlegge seg forskjellig. Det er noe som heter midt i mellom. Ting jeg synes er helt jævlige forstår jeg stort sett at andre kan like. For eksempel søte sauser eller ananas på pizza. Så sier jeg at dette var ikke helt min smak.

Sier du; Den maten er så syyyykt god!!! Jeg vil utrolig gjerne dra dit igjen!! Du er sinnsykt flink til å lage dette og jeg vil gjerne ha en middag til!!!!! Jeg tar en porsjon til jeg fordi dette var fantastisk!!! + at du smiler som en gal.

Den gyldne middelvei er en ting.

Edit; Jeg synes mat er en veldig viktig ting å ikke lyve om. Vi spiser veldig mye gjennom livet, vi dør uten mat.

Å lyve er en uting, men hvem lyver ikke? Jeg tilstår at når jeg lyver så lyver jeg med en hensikt: "for å ikke skade eller fornærme noen". Men dersom jeg gjør noe galt, så lyver jeg ikke. Jeg går hen å tilstår og sier ærlig åpent om hva jeg gjorde galt. Men kan lyve med noe jeg vil kalle "hvite løgner" for å ikke såre, skade eller fornærme noen". 

Jeg tror at alle mennesker tar en eller annen løgn iblant. Jeg har møtt mennesker som sier de aldri lyver, men jeg har avslørt dem på en rekke løgner.

Må ærlig si : jeg har iallefall gøtz til å fortelle at jeg kan lyve for å ikke såre noen!. Men jeg lyver ikke om viktige ting. Det gjelder kun når noen spør meg om de har stor nese- da kan jeg gi dem råd men jeg går ikke å sier at den ser helt jævlig stygg ut, eller om de spør meg om maten var god osv. Av og til så sier jeg sannheten anngående maten men spørs annledningen. 

Jeg er såpass tøff at jeg kan fortelle sannheten om at jeg lyver om småting men da med tanke på å ikke såre noen, og med gode hensikter!.

Endret av LineMalen
Lenke til kommentar

Jeg lyver faktisk ingenting lenger. Da sier jeg heller ingen kommentar :) Men jeg har nok løyet rumpa av meg godt over gjennomsnittet i mine yngre dager :mellow:

Edit; Så har jeg bare kontakt med et fåtall personer nå for tiden som tåler å høre sannheten. Er vel anerledes når man har en stor vennegjeng.

Endret av SlikGårNoDagan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg lyver faktisk ingenting lenger. Da sier jeg heller ingen kommentar :) Men jeg har nok løyet rumpa av meg godt over gjennomsnittet i mine yngre dager :mellow:

Edit; Så har jeg bare kontakt med et fåtall personer nå for tiden som tåler å høre sannheten. Er vel anerledes når man har en stor vennegjeng.

Faktisk så er det ikke vondt ment å lyve om noe. Jeg vil si at noen løgner kan være ment av bare gode hensikter for å ikke gjøre en person usikker, såre den eller gi den tap av selvtillit. Min mening, : men det er meg!. 

Jeg husker at jeg hadde en kjæreste som sa at han aldri løy, men tilslutt så avslørte jeg en haug med løgner. Da er det bedre å gjøre det jeg gjør nå: fortelle åpent og ærlig at jeg lyver om småting og når jeg gjør det så gjør jeg det med gode hensikter!

Lenke til kommentar

Da er det bedre å gjøre det jeg gjør nå: fortelle åpent og ærlig at jeg lyver om småting og når jeg gjør det så gjør jeg det med gode hensikter!

Øøøøh? Da virker det jo totalt mot sin hensikt. Når du sier at du lyver om (små)ting for å ikke såre noen så vet jo folk aldri om du er ærlig. Jeg hadde aldri stolt på en person som var slik.

Lenke til kommentar

Dersom en venn tar kontakt, og spør om man kan finne på noe, også sier jeg at jeg kan ikke skrive nå. Har migrene i kveld, og må sove. Svaret tilbake blir: Godnatt... uten noe god bedring... ;)  Er ikke det ganske uhøflig oppførsel? hva tenker dere?  

Altså nå snakker jeg generellt om folkeskikk. ;)  Greit: vedkommende tenkte seg gjerne ikke om, men jeg føler det er litt egosentrisk og ikke skrive god bedring ;)

Anonymous poster hash: 642e0...cea

Å si god natt er uhøflig? Han/hun kunne latt være å svare i det hele tatt. Dog det er ikke uhøflig. Det kalles for å bli ignorert.

At noen ikke la til "god bedring" er fornærmende for deg er bare tåpelig. Slutt å overreagere.

Lenke til kommentar

Er faktisk enig med Heartl... nei jeg mener LineMalen: Jeg ville definitivt sagt god bedring.

Hehe da er vi flere som er enige. Og jo Flere som er enige jo bedre ;) hahaha. Da er du en person med tankefulle ord. Jeg synes det er en bra egenskap.

Endret av LineMalen
Lenke til kommentar

Jeg overreagerer ikke. Jeg bare setter opp prikker på der andre kunne sagt noe mer høflige ord haha. Er ikke slik at jeg tar meg nær av det. Var bare meg som filosoferte over gode manerer og gode gjennomtenkte ord ;). Mennesker kan lett prate til hveandre som om vi kun er noen materialer.

Endret av LineMalen
Lenke til kommentar

Skriver jeg at jeg ligger i feber. Så kan han skrive: ok. Og ingenting mer. Ikke særlig omtenksom maner

Det høres svært stusselig ut, ja. Asperger?

Oi, herregud...

Bestefar svarer "OK" på absolutt alle meldinger han får. Men han liker ikke å skrive meldinger. "Folk får heller ringe om det er noe viktig, jeg har ikke tid til å bry meg om alt og alle hele tiden." Pleier han å si.

Noe jeg vil si er fair. Når du skriver at du har feber, så vet jeg ikke om det vil si 35 eller 38 som ikke er svært ille. Da ville jeg ikke syns synd på deg engang om det var bare 38 grader det var snakk om. Men om det er snakk om 40-42 grader i feber. Da skal jeg absolutt føle synd på deg. Men da lurer jeg også på hvordan du får energien din ifra i å skrive meg en slik "jeg vil ha oppnerksomhet/trøste ifra deg melding." Ifra. Fordi da trenger du vel egentlig hjelp? Ikke trøst?

Nei, kanskje både jeg og bestefar også har Asperger som ikke bryr oss om folks syting.

Jeg vet ingenting om LineMalen eller personen det er snakk om, så jeg forholder meg til at hun opplever personen som uhøflig og regner automatisk med at hun er pragmatisk. 

Når en person som ellers er laid back opplever noe som uhøflig, så kan det være nettopp det. Jeg går faktisk ut ifra at det er noe bestefaren din også har opplevd, rett som det er. Nevnte tidligere at dynamikken som foregår ellers mellom LineMalen og personen har mye å si. I tillegg er det viktig for LineMalen å sette sin egen standard og kultur, da høflighetskultur er ganske individuelt. 

Korte beskjeder, sosiale vanskeligheter/uhøfligheter gir meg asperger-vibber, da mennesker med asperger har vanskeligheter med å forstå sosiale koder. Vanlige mennesker kan rett som det er sende korte meldinger til meg uten at jeg griper meg fast i feelingen på at de er uhøflige eller rare. Det handler om helheten og inntrykket.

Senere skriver ts dette innlegget, hvor hun beskriver at hun sliter med å sette personlige grenser. Det forandrer jo litt på situasjonen. Det innebærer jo at man har vansker med å sette foten ned, velge sine kamper, skille mellom konfliktsky, konfronterende og overbærende, osv.

Nei jeg har lært meg etter fortidens hendelser og sette langt strengere krav. Før aksepterte jeg mye jeg aldri burde akseptert. Aksepterte at min eks sa at jeg var sisteprioritet i hans liv og allikevel forsatte jeg med han. Derfor er jeg blitt langt mer pirkete. Men nå sier jeg bare at jeg liker vennlige ord og opptreden. Og at noen ord kan gi meg en følelse av å være mer et materiale enn et menneske. Jeg sier ikke at jeg er sur for at personen skriver ok til at jeg har feber og ingen god bedring. Men jeg tenker at vedkommende ser på meg som mer et materiale enn som en person. Jeg må også innrømme at jeg ikke alltid har sagt og skrevet de mest tankefullt ord selv. Men forsøker å lære. Mener det er viktig å være dannet og høflig. Haha jaja . Jeg har selv skrevet til en som var forkjølet en gang : sikker på at du ikke bruker det som en unnskyldning for å ha meg bort... men den kom pga personen viste meg liten og ingen verdi i behandling i forkant. Men jeg burde aldri ha skrevet sånne ord i utgangspunktet. Haha jaja ..

Dere får mene hva dere vil om meg. Men heldigvis er det noen i tråden som tenker at visse ord er noe man pent kan bruke i visse sammenhenger.

Jeg klarer ikke helt å bite meg fast i feelingen "føle seg som et materiale". Rett som det er så ser jeg for meg en trestolpe, titan eller kompositt. Samtidig får jeg opp et bilde av trollmannen som trenger hårstrå av deg for å lage en suppe. Mener du at personen ikke respekterer deg? Hvorfor dater du en som gir deg slike vibber? Du kan ikke forandre andre mennesker, du kan bare forandre deg selv. 

Jeg må ærlig si at jeg forsøker nå å finne ut av meg selv videre i livet. Hva jeg har å lære av osv. 

Jeg må ærlig si at jeg var dumsnill i spesiellt mitt siste forhold. Jeg løp når han sa løp. Og tiltross for at han kunne si mye rart så aksepterte jeg alt. Uansett... Ikke igjen!. Er ikke alt man skal akseptere. Får ikke noe igjen for det. 

Å akseptere at han sier at jeg er den minst viktige i livet hans, og at venner går foran et forhold, - da betyr det at forholdet ikke er av den prioritering jeg søker. Dermed burde jeg gå. Var en del sånne ting som jeg aldri vil akseptere igjen. Har lært meg at det handler om hva jeg aksepterer og ikke, og at jeg må sette grenser. Men uansett : fyren var ærlig med å si at jeg var den minst viktige i livet hans. Og den skal han ha! Det var bare meg som skulle ha satt en begrensning!. 

Sette sine begrensninger = se sin verdi = Jeg er verdt noe 

Nå forsøker jeg å lære , og forsøker å tenke litt mer over hva folk sier til meg, og så dumper jeg dem dersom noen sier noe jeg ikke liker. Jeg har nok "vippene" ute.

Og nå sitter jeg bare å prikker på hva folk skriver og sier og ler av måten jeg er blitt på ;) haha.  Men vet at den med god bedring ikke var noe å prikke på. Han sa jo god natt, men jeg satt for morro skyld og tenkte: haha , han ser vel på meg som et materiale og lo for meg selv. Men tok det ikke ille opp, men bare tenkte over på gode manerer og vaner. Og hvordan jeg ville sagt det. 

Endret av LineMalen
Lenke til kommentar

Skal han neste få lov til å drive deg rundt som en slave, bare så lenge han er hyggelig?

Nei!!!  Det er det han ikke får lov til :)  Jeg er blitt mer BESTEMT enn noensinne. Men jeg skal heller ikke behandle han som en slave. I promise!!!!   ;) :D

Endret av LineMalen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...