Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Folkeskikk - F.eks: Hva sier dere til en som har migrene?

Anbefalte innlegg

Av alle ting å henge seg opp i og reagere på, så tror jeg mangel på "god bedring" er feil fokus. Du snakker om at du er dumsnill. Hvis han kaller deg noe stygt eller han oppfører seg slemt/respektløs mot deg, da kan du reagere. (Å ikke si god bedring er ikke respektløst.)

Anonymous poster hash: 65b6a...fbd

Anonymous poster hash: 65b6a...fbd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi er alle ulike. Jeg synes at fine manerer og høflighet er en egenskap jeg foretrekker :). Jeg er bare så godt vant med å omgås mennesker med bra folkeskikk. Dermed så faller det seg inn naturlig i mitt liv. Men men alle må få tenke ulikt der. Men er ikke prippen men jeg reagerer på folk som ikke sier takk eller viser slike egenskaper. Er ikke sur om noen ikke gjør men har best kjemi med dem som gjør. Men vet at man ikke kan forvente at folk viser den type oppførsel som jeg liker :) 

Endret av LineMalen
Lenke til kommentar

Hvorfor skal du forvente at mennesker skal oppføre seg slik som du ønsker?

Selvfølgelig gjør jeg ikke det. Men jeg er bare vane med at man skal si "god bedring", og "takk" og være høflige. Alle jeg omgås med til vanlig er sånn. Så jeg er vel for godt vant med slik oppførsel. :). Mulig er folk jeg kjenner ganske så høflige i forhold til folk flest. Jaja, sånn er det bare. Men jeg tok ikke det så ille det med den "ikke god bedringen".

Synes det var verre da jeg sendte bilder til en person en gang også fikk jeg ikke takk for bildene eller høre et ord tilbake om dem. Det synes jeg virket utakknemlig, og dermed så spurte jeg vedkommende om han hadde fått bildene,.. osv. Ja vedkommende hadde fått dem. Likte du dem ikke? , skrev jeg. Jo jeg likte dem skrev han.

Spør du meg, så forventer du at mennesker skal være hyggelig. Hvorfor fornekter du det at du forventer at andre skal være hyggelig? Fordi du motsier deg selv i det du svarer til meg. Endret av Andysowhatgg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bryr meg ikke om det med god bedring osv men jeg mener at det er tankefullt å ta seg bryet om å skrive det etter min mening . Men for meg er det ingen dumpe årsak. Men dersom man sender bilder til en person , en date feks og den ikke sier at han har fått bildene eller takker for dem så anser jeg at oppførselen skyldes at han ikke er interesset som svar. Men dersom en person ikke skriver god bedring så anser jeg det som gjerne litt egoistisk men jeg ville aldri ha dumpet noen for å ikke si god bedring men jeg mener at gjentar slike ting seg så har ikke personen så høflige manerer.

Dersom en venn tar kontakt, og spør om man kan finne på noe, også sier jeg at jeg kan ikke skrive nå. Har migrene i kveld, og må sove. Svaret tilbake blir: Godnatt... uten noe god bedring... ;) Er ikke det ganske uhøflig oppførsel? hva tenker dere?

Altså nå snakker jeg generellt om folkeskikk. ;) Greit: vedkommende tenkte seg gjerne ikke om, men jeg føler det er litt egosentrisk og ikke skrive god bedring ;)

Anonymous poster hash: 642e0...cea

Tror det er store kulturforskjeller på hva som anses som høflighet og hva som anses som uhøflighet i Norge, det kommer an på hva slags menneske man omgås.

Å ikke skrive god bedring kan bli ansett som uhøflig av enkelte men samtidig bli ansett som normalen. Derfor vil høflighet bli ansett litt forskjellig alt ettersom hvem du møter og hva som er høflig og hva som ikke er høflig blir lett en kulturkrasj.

Lenke til kommentar

Jeg bryr meg ikke om det med god bedring osv men jeg mener at det er tankefullt å ta seg bryet om å skrive det etter min mening . Men for meg er det ingen dumpe årsak. Men dersom man sender bilder til en person , en date feks og den ikke sier at han har fått bildene eller takker for dem så anser jeg at oppførselen skyldes at han ikke er interesset som svar. Jeg gjorde det i desember og måtte spørre om han fikk de osv... kjipt.Det dreide seg da om en annen mann. Men like greit Det gikk nok mer på at den mannen ikke brydde seg. Men man lærer av alt selv om man føler seg stokk dum av og til. Men dersom en person ikke skriver god bedring så anser jeg det som gjerne litt egoistisk men jeg ville aldri ha dumpet noen for å ikke si god bedring men jeg mener at gjentar slike ting seg så har ikke personen så høflige manerer.

Dersom en venn tar kontakt, og spør om man kan finne på noe, også sier jeg at jeg kan ikke skrive nå. Har migrene i kveld, og må sove. Svaret tilbake blir: Godnatt... uten noe god bedring... ;) Er ikke det ganske uhøflig oppførsel? hva tenker dere?

Altså nå snakker jeg generellt om folkeskikk. ;) Greit: vedkommende tenkte seg gjerne ikke om, men jeg føler det er litt egosentrisk og ikke skrive god bedring ;) Altså mine tolkninger men mener at det ikke er noe galt i tolkningene mine. :)

Endret av LineMalen
Lenke til kommentar

Bra at noen tenker likt ;) . Synes det viser omtanke på en bra måte å skrive god bedring. Jeg vet at denne mannen er interessert men han skriver til meg som om jeg er mer et materiale enn et menneske. Det har han gjort ofte. Derfor så reagerer jeg på det. Han virker mer ute etter å ha meg som en dukke / material i min tolkning. Og det er ikke bare pga det å ikke skrive god bedring. Men også andre ting han skriver. Skriver jeg at jeg ligger i feber. Så kan han skrive: ok. Og ingenting mer. Ikke særlig omtenksom maner ;)

Har lært meg en sak og det er at mennesker er veldig ulike.

Og tilslutt : jeg ville ikke som noen sier ha bekreftelser for jeg var ikke ute etter det. Men jeg bare var ute etter å finne feil.

Endret av LineMalen
Lenke til kommentar

Skriver jeg at jeg ligger i feber. Så kan han skrive: ok. Og ingenting mer. Ikke særlig omtenksom maner

Det høres svært stusselig ut, ja. Asperger?

Oi, herregud...

Bestefar svarer "OK" på absolutt alle meldinger han får. Men han liker ikke å skrive meldinger. "Folk får heller ringe om det er noe viktig, jeg har ikke tid til å bry meg om alt og alle hele tiden." Pleier han å si.

Noe jeg vil si er fair. Når du skriver at du har feber, så vet jeg ikke om det vil si 35 eller 38 som ikke er svært ille. Da ville jeg ikke syns synd på deg engang om det var bare 38 grader det var snakk om. Men om det er snakk om 40-42 grader i feber. Da skal jeg absolutt føle synd på deg. Men da lurer jeg også på hvordan du får energien din ifra i å skrive meg en slik "jeg vil ha oppnerksomhet/trøste ifra deg melding." Ifra. Fordi da trenger du vel egentlig hjelp? Ikke trøst?

Nei, kanskje både jeg og bestefar også har Asperger som ikke bryr oss om folks syting.

Endret av Andysowhatgg
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg bryr meg ikke om det med god bedring osv

Dersom en venn tar kontakt, og spør om man kan finne på noe, også sier jeg at jeg kan ikke skrive nå. Har migrene i kveld, og må sove. Svaret tilbake blir: Godnatt... uten noe god bedring...  Er ikke det ganske uhøflig oppførsel? hva tenker dere?

Men dersom man sender bilder til en person , en date feks og den ikke sier at han har fått bildene eller takker for dem så anser jeg at oppførselen skyldes at han ikke er interesset som svar.

Men dersom en person ikke skriver god bedring så anser jeg det som gjerne litt egoistisk men jeg ville aldri ha dumpet noen for å ikke si god bedring men jeg mener at gjentar slike ting seg så har ikke personen så høflige manerer.

Altså nå snakker jeg generellt om folkeskikk. ;) Greit: vedkommende tenkte seg gjerne ikke om, men jeg føler det er litt egosentrisk og ikke skrive god bedring ;)Altså mine tolkninger men mener at det ikke er noe galt i tolkningene mine. :)

Det er veldig tydelig at du bryr deg om det "god bedring" greiene. Du spør om det er uhøflig, mange ganger, og det at du ikke gir deg får meg til å tro at du bare venter på et "ja" for å bekrefte det du synes.

Egoisme er noe helt annet enn å la vær å skrive for eksempel "god bedring". Man kan tilogmed være en person som aldri sier "takk" til noe eller noen uten å være egoistisk eller egosentrisk.

Det er ikke noe galt med tolkningene dine? Jo. Det er tydelige definisjoner av egosentrisk og egoist som det er et meget lite rom for tolkninger. Eneste man kan tolke rundt de ordene er graden av egoisme og egosentrisitet.

https://snl.no/egosentrisk

https://snl.no/egoisme

Hva er det som gjør at en person som ikke er høflig til en egoist? Hvorfor er personen egoist fordi han ikke skriver god bedring?

Du er faktisk egosentrisk som forventer at folk skal være høflige mot deg etter din gitte standard. Du tenker på hva du vil ha.

Jeg tenker ikke alltid på å slenge ut "god bedring" eller andre høflighetsfraser, men det er ikke fordi jeg er egoistisk eller ikke bryr meg. Jeg sitter ikke der og håper at for eksempel en migrene, som det handler om her, ikke gir seg.

Konklusjonen min basert på veldig mange innlegg fra deg er at du er en veldig selvopptatt jente som er på randen av å kreve ting. Du blir tydelig fornærmet hvis du ikke får det slik du vil, sosialt sett. Det er du som er egoist og egosentrisk.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Dersom en venn tar kontakt, og spør om man kan finne på noe, også sier jeg at jeg kan ikke skrive nå. Har migrene i kveld, og må sove. Svaret tilbake blir: Godnatt... uten noe god bedring...  Er ikke det ganske uhøflig oppførsel? hva tenker dere?

Men dersom man sender bilder til en person , en date feks og den ikke sier at han har fått bildene eller takker for dem så anser jeg at oppførselen skyldes at han ikke er interesset som svar.

Men dersom en person ikke skriver god bedring så anser jeg det som gjerne litt egoistisk men jeg ville aldri ha dumpet noen for å ikke si god bedring men jeg mener at gjentar slike ting seg så har ikke personen så høflige manerer.

Altså nå snakker jeg generellt om folkeskikk. ;) Greit: vedkommende tenkte seg gjerne ikke om, men jeg føler det er litt egosentrisk og ikke skrive god bedring ;)Altså mine tolkninger men mener at det ikke er noe galt i tolkningene mine. :)

Det er veldig tydelig at du bryr deg om det "god bedring" greiene. Du spør om det er uhøflig, mange ganger, og det at du ikke gir deg får meg til å tro at du bare venter på et "ja" for å bekrefte det du synes.

Egoisme er noe helt annet enn å la vær å skrive for eksempel "god bedring". Man kan tilogmed være en person som aldri sier "takk" til noe eller noen uten å være egoistisk eller egosentrisk.

Det er ikke noe galt med tolkningene dine? Jo. Det er tydelige definisjoner av egosentrisk og egoist som det er et meget lite rom for tolkninger. Eneste man kan tolke rundt de ordene er graden av egoisme og egosentrisitet.

Hva er det som gjør at en person som ikke er høflig til en egoist? Hvorfor er personen egoist fordi han ikke skriver god bedring?

Du er faktisk egosentrisk som forventer at folk skal være høflige mot deg etter din gitte standard. Du tenker på hva du vil ha.

Jeg tenker ikke alltid på å slenge ut "god bedring" eller andre høflighetsfraser, men det er ikke fordi jeg er egoistisk eller ikke bryr meg. Jeg sitter ikke der og håper at for eksempel en migrene, som det handler om her, ikke gir seg.

Konklusjonen min basert på veldig mange innlegg fra deg er at du er en veldig selvopptatt jente som er på randen av å kreve ting. Du blir tydelig fornærmet hvis du ikke får det slik du vil, sosialt sett. Det er du som er egoist og egosentrisk.

Ja, og du er blind iforhold til at du ikke ser at du motsier degselv Linemalin. Du sier bare det folk vil høre for å oppnå det du ønsker. Ikke hva du faktisk mener.

Endret av Andysowhatgg
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei jeg har lært meg etter fortidens hendelser og sette langt strengere krav. Før aksepterte jeg mye jeg aldri burde akseptert. Aksepterte at min eks sa at jeg var sisteprioritet i hans liv og allikevel forsatte jeg med han. Derfor er jeg blitt langt mer pirkete. Men nå sier jeg bare at jeg liker vennlige ord og opptreden. Og at noen ord kan gi meg en følelse av å være mer et materiale enn et menneske. Jeg sier ikke at jeg er sur for at personen skriver ok til at jeg har feber og ingen god bedring. Men jeg tenker at vedkommende ser på meg som mer et materiale enn som en person. Jeg må også innrømme at jeg ikke alltid har sagt og skrevet de mest tankefullt ord selv. Men forsøker å lære. Mener det er viktig å være dannet og høflig. Haha jaja . Jeg har selv skrevet til en som var forkjølet en gang : sikker på at du ikke bruker det som en unnskyldning for å ha meg bort... men den kom pga personen viste meg liten og ingen verdi i behandling i forkant. Men jeg burde aldri ha skrevet sånne ord i utgangspunktet. Haha jaja ..

Dere får mene hva dere vil om meg. Men heldigvis er det noen i tråden som tenker at visse ord er noe man pent kan bruke i visse sammenhenger.

Endret av LineMalen
Lenke til kommentar

Ja, og du er blind iforhold til at du ikke ser at du motsier degselv Linemalin. Du sier bare det folk vil høre for å oppnå det du ønsker. Ikke hva du faktisk mener.

Jeg er blind? Jeg vet godt at jeg motsier meg selv ganske så ofte :) Hvordan vet du at jeg sier det folk vil høre og ikke sier det jeg faktisk mener? Pleier å være ærlig jeg Andy :)

Lenke til kommentar

Jeg er blind? Jeg vet godt at jeg motsier meg selv ganske så ofte :) Hvordan vet du at jeg sier det folk vil høre og ikke sier det jeg faktisk mener? Pleier å være ærlig jeg Andy :)

Må du lese det jeg skrev en gang til :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom en venn tar kontakt, og spør om man kan finne på noe, også sier jeg at jeg kan ikke skrive nå. Har migrene i kveld, og må sove. Svaret tilbake blir: Godnatt... uten noe god bedring... Er ikke det ganske uhøflig oppførsel? hva tenker dere?

Jeg sier det jeg mener

Lenke til kommentar

Dere får mene hva dere vil om meg. Men heldigvis er det noen i tråden som tenker at visse ord er noe man pent kan bruke i visse sammenhenger.

Jeg har ikke grunnlag til å mene noe fornuftig om deg egentlig, kjenner jo ikke deg som person i det virkelige liv :) Jeg skriver basert på hva du skriver og det er ganske lett å få presentert ting litt feil når det bare er tekst på et forum. Jeg har hvertfall fått ting til å virke VELDIG feil ganske så mange ganger :p

Du virker som en hyggelig jente sånn generellt og jeg er også enig i at det bør være et visst nivå på høffligheten. Det jeg reagerte på var hvor opphengt du virket i denne saken. Du må for all del ikke ta ting jeg skriver veldig negativt. Er ofte litt "ranting" vettu :)

Lenke til kommentar

Må du lese det jeg skrev en gang til :)

Hahaha, jeg leser for fort noen ganger. Fører stort sett til litt :wallbash:  blandet med :lol: 

Svaret mitt stemmer med hvordan jeg er uansett :)

Lenke til kommentar

Selvfølgelig gjør jeg ikke det. Men jeg er bare vane med at man skal si "god bedring", og "takk" og være høflige. Alle jeg omgås med til vanlig er sånn. Så jeg er vel for godt vant med slik oppførsel. :). Mulig er folk jeg kjenner ganske så høflige i forhold til folk flest. Jaja, sånn er det bare. Men jeg tok ikke det så ille det med den "ikke god bedringen". 

Synes det var verre da jeg sendte bilder til en person en gang også fikk jeg ikke takk for bildene eller høre et ord tilbake om dem. Det synes jeg virket utakknemlig, og dermed så spurte jeg vedkommende om han hadde fått bildene,.. osv. Ja vedkommende hadde fått dem. Likte du dem ikke? , skrev jeg. Jo jeg likte dem skrev han. 

"Selvfølgelig gjør jeg ikke det."

Selvfølgelig forventer du ikke noe av mennesker.

"Men jeg er bare vant med at man skal si "god bedring" og "takk" og være høffelige."

Når du forventer at de skal være høffelige.

Vet du hva en forventning er?

(prøv å les den røde skriften etter hverandre.)

Endret av Andysowhatgg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Selvfølgelig gjør jeg ikke det."

Selvfølgelig forventer du ikke noe av mennesker.

"Men jeg er bare vant med at man skal si "god bedring" og "takk" og være høffelige."

Når du forventer at de skal være høffelige.

Vet du hva en forventning er?

(prøv å les den røde skriften etter hverandre.)

Jeg sier at for de som er i mitt liv er det et "pluss" for dem, at de er høflige i måten de er på, for da får jeg lyst til å tilbringe tid med de. Nå sier jeg ikke at jeg prikker på alt, men dersom noen aldri sier takk, aldri sier god bedring eller noen lignende ord så er det et minus. Men jeg forstår at det kan godt være at mange ikke tenker seg om. Men jeg har lært meg å ikke unnskylde alle. Mange mennesker ser på hveandre som materialer, utifra måten de behandler og verdsetter hveandre på. 

Men jeg forventer ikke noe som helst i dagens samfunn ;)

Endret av LineMalen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...