LineMalen Skrevet 4. juli 2016 Del Skrevet 4. juli 2016 Jeg flyttet ut av huset når jeg var 19, for å begynne universitet. Gjorde det dårlig på et studie, derfor flyttet jeg hjem igjen fordi lånekassen kuttet stipend, har nå budd 8 mnd hjemme og spart litt penger, skal flytte ut om 2 mnd for å begynne på ny studie, men min nye universitetet er nærme hjemmet, så kommer til å være hjemme i helgene, er dette normalt, eller burde jeg ikke gjøre det? Er det uhøflig mot mine foreldre å bo hjemme, uten å betale leie og betale for maten jeg får hjemmefra? Burde jeg legge penger i konto til mine foreldre selv om de sier jeg ikke trenger? Er 23 år, og føler nå at det er meget flaut at jeg måtte flytte hjem i 8 mnd for å ta meg sammen igjen... Hadde jeg vært mora di, så hadde ikke jeg tenkt at det var noe galt å bo hjemme uten å betale. Det er mine tanker. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 4. juli 2016 Del Skrevet 4. juli 2016 Å ta betalt for å ha barn boende hjemme er så tragisk at jeg ikke finner ord. Slike folk kunne likesågodt la være å få barn. Da får de heller gi dem et spark bak og hjelpe dem å komme ut i arbeid. Man krever ikke penger fra ungene sine. 2 Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 4. juli 2016 Del Skrevet 4. juli 2016 Det som er nesten litt tragikomisk er at det er sett nedpå og bo hjemme hos mor og far... Men, kjører man sportsbil og har ett gjestehus man bor i på familiens eiendom.. Wow.. 1000 ganger mer bortkjemt, men langt mer akseptabelt.... 2 Lenke til kommentar
KatrinaS Skrevet 4. juli 2016 Del Skrevet 4. juli 2016 Er ikke noe mer flaut enn du gjør det selv. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 (endret) Dårlig studiemiljø, dårlige lærere, ustabile familieforhold osv kan alt være forklaringsfaktorer, men de er aldri unnskyldningfaktorer og de kan akkurat like fullt være tildekningsfaktorerer av egen umodehet som forklaringsfaktorer. En moden person er uansett i stand til å håndtere alt dette i en studiesituasjon. (En god lærer gjør f eks tilværelsen lettere - det jeg vet jeg alt om fra egen skolegang - men sjøl den elendigste lærer hindrer ikke læring hos en moden person, det medfører bare tyngre tak og mer arbeid!) Å si at "det (er) lite konstruktivt å peke på en person og kalle ham umoden" er typisk tegn på snillisme-tale, og de to yrkesgruppene du viser til er proppfulle av slike, heilt særlig i Norge. Jeg utelukker det som grunn for både den norske skoles resultater tross alle pengene som pøses inn der og nordmenns sykelighet og sykestatistikk tross alle penger som pøses. "Vår oppgave som kristne i den sammenhengen er ikke å rette pekefingre, men i stedet å peke på at det finnes nåde for alle og en vei videre" sier du. Ikke heilt - vår oppgave som kristne i den sammenheng er å ikke fordømme (som er noe heilt annet enn "ikke å rette pekefinger"!), men i stedet vise at det finnes nåde for alle og en vei videre - etter en erkjennelse av hva som gikk galt. Som jeg sa: Det å stille tydelige krav er også kjærlighet - og den kristnes forbilde Kristus var klar nok i sin tale på dette punkt. Kjærlighet må aldri mangle, men kjærlighet og krav er ikke motsetninger - og det begynner med en erkjennelse av dagens situasjon før det er en vei videre. Snillisme-tale? Nå tipper det vel litt over her. Psykologer, lærere og prester flyr ikke rundt og kaller folk umodne i tide og utide, fordi det som regel er en dårlig idé. Det er ingen som sier at det ikke er lov å stille tydelige krav, men som jeg allerede har påpekt så har det å kalle folk umodne ingenting med å stille krav å gjøre. Forøvrig later du til å lide av en skråsikkerhet på at du vet nøyaktig hvordan ting har foregått. Dette er faktisk et tegn på umodenhet i seg selv – altfor vanlig på dette forumet, du er ikke alene – men jeg ville uansett ikke kastet for mye stein. Godt voksne mennesker forstår stort sett at de har begrenset evne til å dømme situasjoner, spesielt ut ifra mindre mengder tekst tilsvarende et foruminnlegg. Kall det gjerne mine krav begått i kjærlighet om du vil. Endret 5. juli 2016 av Aiven 2 Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 8. juli 2016 Del Skrevet 8. juli 2016 Å ta betalt for å ha barn boende hjemme er så tragisk at jeg ikke finner ord. Slike folk kunne likesågodt la være å få barn. Da får de heller gi dem et spark bak og hjelpe dem å komme ut i arbeid. Man krever ikke penger fra ungene sine. Uh... hvor gammel er du? Det er jo nettopp det som ER å gi dem et spark bak. Det er slik du motiverer endring hos barn uten å ty til bank eller skjenn. Poenget er at man skal gjøre det mindre attraktivt å bo hjemme og forbli avhengig av mamma og pappa. Når mine barn når 18 forventer jeg at de betaler for seg, enten med leie eller med arbeid. Jeg går ikke på jobb hele livet for at ungene mine skal bli latsabber som henger på meg som parasitter. Min oppgave er å motivere dem til å bli selvstendige slik at jeg og mora får pusterom og de unngår å bli tafatte navere. 2 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 8. juli 2016 Del Skrevet 8. juli 2016 Er det et spark bak å kreve penger fra unger som ikke har noe penger? Uh, hvor gammel er DU? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 9. juli 2016 Del Skrevet 9. juli 2016 Har du oppdratt barna godt nok så tror jeg de selv skal kunne se verdien i å bli uavhengige, uten at de skal trenge å føle seg frastøtet fra foreldre. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 9. juli 2016 Del Skrevet 9. juli 2016 Nettopp, og selv om barna er uoppdragne så ser jeg ikke hvordan å kreve penger fra dem skal være en løsning. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 9. juli 2016 Del Skrevet 9. juli 2016 Er det et spark bak å kreve penger fra unger som ikke har noe penger? Uh, hvor gammel er DU? Jeg er 33. Du har fortsatt ikke svart. Forstår ikke du at et voksent barn som bor hjemme og lever av mamma og pappa må lære seg å stå på egne bein? Hvis du virkelig ikke forstår poenget så antar jeg du er i den situasjonen? Du er så umoden at du anser det som blodig urettferdig at ikke selveste DU skal få leve gratis på andres bekostning? Spille world og warcraft til midt på natta og stå opp på ettermiddagen mens de som brødfør deg er på jobb hver dag mens du sover? (Mye antagelser der... men stemmer det? Helt ærlig? Er det ren egoisme som driver ditt syn?) Hva gjør resten av samfunnet når vi trenger penger? Vi jobber. Ikke at det er noe galt med å bo hjemme. Det gjorde jeg selv som ung voksen (dog jeg betalte leie) men å bo hjemme uten et snev av takknemlighet og å ta det som en RETT..... da blir det galt... 1 Lenke til kommentar
Dellers Skrevet 9. juli 2016 Del Skrevet 9. juli 2016 (endret) Alle som har sett dagens boligpriser forstår at det kan være nødvendig å bo hjemme en stund. Jeg er 28, og flytter inn i min første leilighet nå snart. Riktignok har jeg bodd borte en periode tidligere, men den eneste muligheten til at jeg kunne få meg egen leilighet var å spare opp mye egenkapital. Nå har jeg nok, og flytter naturligvis. Det finnes ikke noe flaut ved det, selv om det ikke er en optimal situasjon. Er man blant de heldige som har kjæreste blir det selvfølgelig noe annet da det kan la seg gjennomføre økonomisk langt tidligere, men er man så sjenert som meg må man bare ta tida til hjelp. Endret 9. juli 2016 av Dellers 1 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 9. juli 2016 Del Skrevet 9. juli 2016 (endret) (Mye antagelser der... men stemmer det? Helt ærlig? Er det ren egoisme som driver ditt syn?) Veldig mye antagelser, og jeg kan si du bommer på de fleste. Egoisme er vel du som tenker mer på husleia di enn å hjelpe barna dine. Om jeg hadde barn så kunne det aldri falt meg inn å kreve penger av dem for noe som helst. Du er så umoden at du anser det som blodig urettferdig at ikke selveste DU skal få leve gratis på andres bekostning? Det er ikke snakk om at de skal leve på deg resten av livet. Men ja, dine barn burde få leve på deg gratis til de finner seg en jobb, å nekte dem det vil jeg kalle umodent, og totalt uegnet til å i det hele tatt ha barn. Endret 9. juli 2016 av Apox Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 9. juli 2016 Del Skrevet 9. juli 2016 Både jeg som er 26 og min bror på 31 bor hjemme. Det er normalt blant vennene våre, men det er vanskelig å få seg dame. Har ikke akkurat heller lyst å ta med ei dame hjem da veggene er tynne.. Spør ei dame meg hvor jeg bor, så synes jeg det er flaut å si at jeg bor hjemme hos foreldrene mine. Skulle absolutt ønske at jeg ikke rævkjørte økonomien min som ung, slik at jeg faktisk kunne hatt råd til å leie noe eget. Anonymous poster hash: bf4d0...d3c 2 Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 10. juli 2016 Del Skrevet 10. juli 2016 (Mye antagelser der... men stemmer det? Helt ærlig? Er det ren egoisme som driver ditt syn?) Veldig mye antagelser, og jeg kan si du bommer på de fleste. Egoisme er vel du som tenker mer på husleia di enn å hjelpe barna dine. Om jeg hadde barn så kunne det aldri falt meg inn å kreve penger av dem for noe som helst. Du er så umoden at du anser det som blodig urettferdig at ikke selveste DU skal få leve gratis på andres bekostning?Det er ikke snakk om at de skal leve på deg resten av livet. Men ja, dine barn burde få leve på deg gratis til de finner seg en jobb, å nekte dem det vil jeg kalle umodent, og totalt uegnet til å i det hele tatt ha barn. Du har fortsatt ikke svart. Helt ærlig, hvor gammel er du? Du høres ikke gammel ut. Du bare gjentar svada som argumentasjon. Eneste med noe hold i er at det kan være vanskelig å finne jobb men bor ikke du også i Norge? Har de ikke nav der du bor? Skal trygda di gå til snop, øl og dataspill mens mamma og pappa betaler livsoppholdet ditt? Da vil du jo sannsynligvis ende opp som en 50 år gammel mann ute av stand til å ta vare på deg selv. De å finne jobb handler stort sett bare om motivasjon. Jeg brukte noen uker på å finne min første jobb. Sist jeg var arbeidsledig brukte jeg tre dager på å finne neste jobb og da var det også "nedgangstider". 1 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 10. juli 2016 Del Skrevet 10. juli 2016 Irrelevant hvor gammel jeg er. Og du gjør den tabben og går ut i fra at om man bor gratis hos foreldre så har man null motivasjon til å finne jobb. Det er snakk om hjelp i en overgangsperiode, f.eks etter endt studie. Så flink du var som fant deg jobb på 3 dager da, også totalt irrelevant til diskusjonen. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 10. juli 2016 Del Skrevet 10. juli 2016 Irrelevant hvor gammel jeg er. Og du gjør den tabben og går ut i fra at om man bor gratis hos foreldre så har man null motivasjon til å finne jobb. Det er snakk om hjelp i en overgangsperiode, f.eks etter endt studie. Så flink du var som fant deg jobb på 3 dager da, også totalt irrelevant til diskusjonen. Alderen din synes jeg er meget relevant. Du klarer ikke å trylle frem noen argumenter for din sak annet enn å spy dritt. Det eneste noenlunde holdbare argumentet jeg har hørt fra din side er mangelen på penger og når du får forklart at det argumentet beviselig ikke holder vann så erklærer du plutselig ditt eget hovedargument irrelevant. 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 10. juli 2016 Del Skrevet 10. juli 2016 Det kommer an på. Jeg er 21 år (kvinne) og bor for meg selv. Kommer aldri til å flytte hjem. Men det er fordi jeg ikke liker familien min da og trives veldig med privatlivet alene. Er det mer økonomisk stødig for deg å bo hjemme, kjør på. Utnytt ressursene du har og får. Jeg får penger fra mine foreldre til å klare meg alene, det takker jeg ikke nei til når det gjør det lettere for meg materialistisk sett. Anonymous poster hash: fcf0f...376 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 10. juli 2016 Del Skrevet 10. juli 2016 så erklærer du plutselig ditt eget hovedargument irrelevant. Ja, det er totalt irrelevant hvor lang tid DU brukte på å finne deg jobb. På samme måte som alder på folk i en diskusjon har null relevanse, men blir brukt av enkelte som en billig hersketeknikk for å prøve å umyndiggjøre synspunktene til motdebattanter. 1 Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 10. juli 2016 Del Skrevet 10. juli 2016 så erklærer du plutselig ditt eget hovedargument irrelevant. Ja, det er totalt irrelevant hvor lang tid DU brukte på å finne deg jobb. På samme måte som alder på folk i en diskusjon har null relevanse, men blir brukt av enkelte som en billig hersketeknikk for å prøve å umyndiggjøre synspunktene til motdebattanter. Det er fordi synspunktet du debatterer er vanvittig provoserende for oss voksne mennesker og holdningene du tydelig viser indikerer at du er som jeg har gjette. Et voksent barn som bor hjemme og krever uten å bidra. Det er helt sant som flere har påpekt tidligere; dagens marked og bankenes krav kan gjøre det vanskelig for enkelte å komme seg ut på boligmarkedet og mange derfor kan se seg nødt til å bo hjemme. Det er helt ok - kjedelig og flaut, men helt ok. Det som IKKE er ok er om slike voksne barn har en holdning som tillater dem å skrive: Å ta betalt for å ha barn boende hjemme er så tragisk at jeg ikke finner ord. Slike folk kunne likesågodt la være å få barn. Da får de heller gi dem et spark bak og hjelpe dem å komme ut i arbeid. Man krever ikke penger fra ungene sine. Og du forstår ikke engang hvor provoserende det er å lese noe slikt. Du som ikke aner hvor mye man ofrer for sine barn som foreldre. Du innser ikke hvor full av egoisme og utakk du er. Du begynner til og med å sutre over herskerteknikk og dårlig debatteringsetikk etter et slikt åpningsinnlegg. Alt du skriver peker i retning av et umodent barn som ikke innser at du har skrevet noe teit som er vanskelig å forsvare. Du vil vri og vende på ditt opprinnelige argument fordi du innser nå at det var helt på tryne. Du vil ikke svare på mine spørsmål fordi jeg har gjetter riktig; Du er et barn. Du er umoden. Du har ikke lært deg verdien av å være selvstendig. Du tror fortsatt dine foreldre eksisterer for å tilfredstille dine behov. =) Å ta betalt for å ha barn boende hjemme er så tragisk at jeg ikke finner ord. Slike folk kunne likesågodt la være å få barn. Da får de heller gi dem et spark bak og hjelpe dem å komme ut i arbeid. Man krever ikke penger fra ungene sine. 2 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 10. juli 2016 Del Skrevet 10. juli 2016 Du må tåle at folk har forskjellige synspunkt enn deg selv uten å ty til antagelser på hvordan den personen lever. Hvis man har barn og føler man må kreve penger av dem for å få de ut av huset da er det ikke barna det er noe feil med for å si det slik, og den meningen står jeg for 100%. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå