Gå til innhold

Fordeling av eierandel ved boligkjøp

Anbefalte innlegg

Hei :)
Jeg og samboer skal kjøpe vår første bolig sammen i disse dager. Vi har bestemt på forhånd at vi skal eie like mye hver, altså 50/50.
Situasjonen er slik at hun har egenkapital på 250.000kr, mens jeg ikke har noe. Heldigvis har jeg fått mamma og pappa til å stille med kausjon tilsvarende hennes egenkapital. 
Siden hun har vært i fast jobb en stund ligger hun foran meg i lønn, men jeg renger med å komme opp på et tilsvarende nivå på noen år. Vi har begge gode jobber.

Prisen på det vi skal kjøpe kan vi sette til 4.000.000kr. Dette gir oss en månedlig utgift (felles) på ca 16.000kr. 
Nå er jeg litt usikker på hvordan dette løses i banken (har ikke fått noe bra svar) men jeg tror ut fra det jeg har lest at vi får et felles lån, og ikke to som vi betjener hver for oss. Stemmer dette?

I såfall, når vi har felles lån, med 50/50 eierandel, så må nødvendigvis jeg betale mer i lån en hun, siden hun har egenkapital. Regnestykket blir da slik:

(Hennes egenkapital / Boligens Pris) = Del eierskap
(Månedspris/(1-Del eierskap))/2 = Min månedsutgift

250.000 / 4.000.000 = 0,0625
(16.000/(1-0,0625))/2= 8.533

Altså skal jeg betale 8533kr/måned, og hun betale 7467kr/måned.

Stemmer dette eller er jeg helt på bærtur?

Anonymous poster hash: 4c7fc...075
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så klart vil hun betale mindre hvis hun spytter inn hele sparingen sin inn i lånet. 2 000 000 - 250 000 = 1 750 000

2 000 000 - 250 000 = 1 750 000 / 25år = 70 000kr / 12 måneder = 5830. 1 750 000 * 0.02 (2% rente f. eks) = 35 000 / 12 måneder = 2900kr. 2900 + 5830 = 8750kr.

Gjør det samme mattestykket på deg selv siden jeg er slapp, så vil du ende opp med mer.

Og dere kan selv ha hvert deres lån å betale, trenger ikke et felles. 

Papirer signeres jo og eiefordeling vil bli 50/50 :-)

Endret av knutsen92
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke mer å backe opp denne påstanden med enn egen erfaring, men samboeren min og jeg fikk ikke to separate lån (selv om vi spurte om det (DNB)). Vill gjetning er at pantet i boligen i så tilfelle må stå på to personer og at dette enten er veldig tungvint (så banken gadd ikke) eller så er det ikke mulig. Aner ikke om man kan pantsette en halvpart. 

Lenke til kommentar

Jeg har ikke mer å backe opp denne påstanden med enn egen erfaring, men samboeren min og jeg fikk ikke to separate lån (selv om vi spurte om det (DNB)). Vill gjetning er at pantet i boligen i så tilfelle må stå på to personer og at dette enten er veldig tungvint (så banken gadd ikke) eller så er det ikke mulig. Aner ikke om man kan pantsette en halvpart. 

Det var mulig før, men sist jeg sjekket (rundt et år siden) ønsket ikke de bankene jeg var i kontakt med å ta pant i en ideell andel av bolig, dette pga. problematikk rundt tvangssalg. Sikkerheten må dermed ligge i hele boligen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette bør gå helt fint ved å tinglyse én pantobligasjon som skal dekke to separate lån, hvor dere er subsidiært solidarisk ansvarlige for hverandres overfor banken, men prinsipalt ansvarlige hver for dere. Altså: Dere har to lån, ett hvor A er hovedlåntaker og B er medlåntaker, og ett hvor B er hovedlåntaker og A er medlåntaker. Begge er sikret med samme pantobligasjon. A betaler "sitt" lån og B betaler "sitt", men hvis den ene misligholder går det ut over den andre. Det innebærer selvfølgelig noe risiko for den som har minst lån, men somethings gotta give når man er samboer tenker jeg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Er prisen 4000 000 kr med 250 000 kr EK for ene parten blir lånesum 3750 000 kr.

Det vil si at betjeningen deles opp i 375 deler så betaler du 200 av de delene men den andre betaler 175 deler... dette gitt at renten er den samme på hele lånet.

Når EK er dekket av kausjonist er det ofte vanlig at den delen kan få en topplånsrente med litt høyere sats, da bikker balansen litt mer feil i din retning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...