bird and cloud Skrevet 26. juni 2016 Del Skrevet 26. juni 2016 Jeg sliter periodevis med absurde mareritt jeg også, og noen ganger drømmer jeg at familiemedlemmer dør. Det er ekkelt, og noen ganger kan det ødelegge nattesøvnen. Slik det er i dag, så vet vi ikke engang hva drømmer er. Den teorien det er mest støtte om, går ut på at hjernestammen sender ut mange random impulser og signal, og at disse impulsene blir tolket av hjernen. Det kan kanskje forklare hvorfor vi drømmer om ting som er kjent for oss, eller ting vi har tenkt på eller sett et sted. Hjernen konstruerer en fiktiv verden og hendelseforløp fra det som er tilgjengelig oppi hodet. Mareritt er faktisk veldig vanlig. Jeg husker ikke helt tall fra undersøkelser, men jeg leste i en nyere psykologibok at majoriteten av drømmene vi husker er av den uhyggelige sorten. For meg har denne informasjonen hatt en beroligende effekt. Mareritt er vanlig, så det er ikke noe galt med deg. Marerittene betyr nok heller ikke så mye. Det er bare et sammensurium av de følelsene og tankene du har. Hvis jeg våkner opp på natta etter et mareritt, så pleier jeg å tenke meg til en lykkelig slutt på marerittet. En slik fiktiv slutt kunne jo faktisk vært helt reellt. Det er i alle fall det jeg trøster meg med. Ellers vil angst og stress gjøre det mer sårbar. Det kan også være lurt å ikke spise før sengetid. Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 26. juni 2016 Del Skrevet 26. juni 2016 (endret) Visste ikke helt hvor jeg skulle poste den her. Her er jeg ikke anonym noe som irriterer meg litt men la gå. Jeg sliter med ganske absurde mareritt og det har virkelig gått over stokk og stein den siste tiden. Drømmer mye om drap og seksuelle overgrep i nære relasjoner. Det er aldri jeg som blir drept eller voldtatt, men alle rundt meg. Bekjente blir spesielt ofre for voldtekter. Tok kaka når jeg drømte at faren min ble drept i natt, flere ganger i løpet av flere drømmer. Det virker vanvittig realistisk når det står på, det er det som er så creepy. Det er som tatt utav virkeligheten. Noen ganger forandrer stedene seg, for eksempel barndomshjemmet mitt er plutselig lokalisert på et nytt sted, eller så ser det annerledes ut. Men personene ligner alltid seg selv. Jeg kjenner aldri de som voldtar og dreper, de er ukjente og vi får aldri vite hvem som har gjort det heller. Er litt lei av å drømme dette hver eneste natt, påvirker søvnkvaliteten i stor grad negativ. Har også drømt om incest. Helt jævlig. Og nekrofili. Jeg var offeret i den incestdrømmen, men har bare vært vitne i nekrofilidrømmene.. Har aldri blitt utsatt for seksuelle overgrep Det verste er at jeg har sanndrømt tidligere når det kommer til døden, så derfor syns jeg det er veldig veldig ekkelt og blir skremt. Tilfeldigheter ja men ekle tilfeldigheter uten tvil. Har derimot ikke hatt så syke/rare mareritt på ganske lenge. Slet litt med det i begynnelsen av tenårene men det voks jeg av meg. Nå er det back in business.. Er aldri overtroisk på en måte. Noen andre som sliter med slike drømmer? jeg har og hatt (mange) ubehagelige drømmer. jeg tror sånne drømmer er knyttet til spirituell krigføring. jeg er personlig kristen, og fant svaret på det som foregikk rundt meg der. Endret 26. juni 2016 av marius77 Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 26. juni 2016 Del Skrevet 26. juni 2016 At du drømmer om at folk rundt deg dør kan være en passiv aggressiv reaksjon på at du ikke er komfortabel i ditt eget liv. Om det gjelder familien din, kan det være et tegn på at du ønsker deg bort fra dem. Du trenger avstand, men du føler at du ikke har muligheten til å realisere denne avstanden i livet ditt. Du føler deg fanget. Problemet er identifisert som direkte relatert til familien, og du kanaliserer aggresjonen gjennom drømmer hvor du, ikke skader dem selv, men indirekte gir uttrykk for at de fortjener helvete. Sanndrømming er ren tilfeldighet. Om du har det med å drømme om død, så er det egentlig heller ikke særlig tilfeldig at dette skjer. Folk dør. Uavhengig av hvorvidt du har drømt det først eller ikke. jeg tror ikke sanndrømming er tilfeldigheter. Det er en kamp mellom 2 makter, vi er ikke istand til å forstå alt som foregår men det har en hensikt Lenke til kommentar
RWS Skrevet 26. juni 2016 Del Skrevet 26. juni 2016 Jeg er herlig fri for alle drømmer jeg, for jeg husker ikke en eneste drøm og har egentlig aldri gjort det... Har aldri voknet av mareritt i voksen alder og jeg husker aldri hva jeg har drømt, om jeg har drømt da, noe jeg sikkert har gjort.. Så sanndrømt er jeg ihvertfall ikke Lenke til kommentar
Løgn Skrevet 27. juni 2016 Del Skrevet 27. juni 2016 jeg tror ikke sanndrømming er tilfeldigheter. Det er en kamp mellom 2 makter, vi er ikke istand til å forstå alt som foregår men det har en hensikt Jeg er naturligvis skeptisk til hva du sier her. Du påpeker din egen uvitenhet samtidig som du serverer to påstander, tilsynelatende uten noe grunnlag. "Hensikt" kan så klart bare eksistere når et hendelsesforløp observeres av en bevissthet som danner seg en forståelse om en sammenheng og tillegger den sin egen bedømmelse (uavhengig av hvorvidt denne forståelsen er riktig eller ei). Det er dette begrepene "hensikt" og "mening" viser til: Observatørens forståelse, ikke selve hendelsen. Misforståelsen kommer av at folk anser sin egen forståelse for å være en del av den observerte hendelsen. Det er den ikke. Forståelse er internt, og dermed avhengig av et perspektiv. Siden du påpeker at du ikke er i stand til å ha denne forståelsen, kan du heller ikke anta noen form for hensikt her, eller påstå at noen i det hele tatt innehar denne forståelsen. Dermed prater du om en hypotetisk hensikt uten noe form for grunnlag. Og de 2 maktene du prater om er udefinert, og ser også ut til å springe ut av din egenerkjente uvitenhet. Kort fortalt kommer du med to grunnløse påstander samtidig som du erkjenner at du ikke vet hva du prater om. Kommentaren er dermed villedende, og underbygger bare videre spekulasjon og eventuelle feilaktige konklusjoner basert på uvitenhet. Du har imidlertid rett i at vi ikke forstår alt som skjer. Det kan tenkes at underbevisstheten noen ganger snapper opp ting vi ikke er klar over. Kanskje dette noen ganger dreier seg om tegn på at en person er i ferd med å dø, og kanskje det resulterer i en drøm, og kanskje personen dør like etterpå. Men siden en overveldende andel av drømmene ikke er sanndrømming, og siden vi heller ikke forstår årsaksammenhengen (som du selv påpeker), må "sanndrømming" - som kun skjer unntaksvis - anses som en tilfeldighet. Det er dette man praktisk sett forstår med begrepet "tilfeldig". I tillegg kan det også tenkes at dersom en lignende, men ikke identisk hendelse inntreffer, så endrer man minnet om drømmen fordi man fokuserer på likheter fremfor ulikheter. Minner endrer seg hver gang man tenker på dem, og jo mer man fokuserer på enkelte detaljer fra et minne, desto mindre fokuserer man på andre detaljer, og følgelig endrer man helheten av minnet. I dette tilfellet, for at minnet skal passe med en eventuell hendelse. Dette er confirmation bias. Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 27. juni 2016 Del Skrevet 27. juni 2016 jeg tror ikke sanndrømming er tilfeldigheter. Det er en kamp mellom 2 makter, vi er ikke istand til å forstå alt som foregår men det har en hensiktJeg er naturligvis skeptisk til hva du sier her. Du påpeker din egen uvitenhet samtidig som du serverer to påstander, tilsynelatende uten noe grunnlag. "Hensikt" kan så klart bare eksistere når et hendelsesforløp observeres av en bevissthet som danner seg en forståelse om en sammenheng og tillegger den sin egen bedømmelse (uavhengig av hvorvidt denne forståelsen er riktig eller ei). Det er dette begrepene "hensikt" og "mening" viser til: Observatørens forståelse, ikke selve hendelsen. Misforståelsen kommer av at folk anser sin egen forståelse for å være en del av den observerte hendelsen. Det er den ikke. Forståelse er internt, og dermed avhengig av et perspektiv. Siden du påpeker at du ikke er i stand til å ha denne forståelsen, kan du heller ikke anta noen form for hensikt her, eller påstå at noen i det hele tatt innehar denne forståelsen. Dermed prater du om en hypotetisk hensikt uten noe form for grunnlag. Og de 2 maktene du prater om er udefinert, og ser også ut til å springe ut av din egenerkjente uvitenhet. Kort fortalt kommer du med to grunnløse påstander samtidig som du erkjenner at du ikke vet hva du prater om. Kommentaren er dermed villedende, og underbygger bare videre spekulasjon og eventuelle feilaktige konklusjoner basert på uvitenhet. Du har imidlertid rett i at vi ikke forstår alt som skjer. Det kan tenkes at underbevisstheten noen ganger snapper opp ting vi ikke er klar over. Kanskje dette noen ganger dreier seg om tegn på at en person er i ferd med å dø, og kanskje det resulterer i en drøm, og kanskje personen dør like etterpå. Men siden en overveldende andel av drømmene ikke er sanndrømming, og siden vi heller ikke forstår årsaksammenhengen (som du selv påpeker), må "sanndrømming" - som kun skjer unntaksvis - anses som en tilfeldighet. Det er dette man praktisk sett forstår med begrepet "tilfeldig". I tillegg kan det også tenkes at dersom en lignende, men ikke identisk hendelse inntreffer, så endrer man minnet om drømmen fordi man fokuserer på likheter fremfor ulikheter. Minner endrer seg hver gang man tenker på dem, og jo mer man fokuserer på enkelte detaljer fra et minne, desto mindre fokuserer man på andre detaljer, og følgelig endrer man helheten av minnet. I dette tilfellet, for at minnet skal passe med en eventuell hendelse. Dette er confirmation bias. vel, grunnen til det er at jeg bl.a har hatt drømmer som forutsier konkrete ting og litt for mye annet. jeg kjenner igjen drømmene som ikke er "mine". derfor blir det feil av meg å avfeie det som "tilfeldig" for jeg har opplevd så mye at jeg vet det ikke er det, men hvorfor er derimot et åpent spørsmål. 1 Lenke til kommentar
ildsint Skrevet 2. juli 2016 Del Skrevet 2. juli 2016 Bibelen sier: Nasjonene skal kjenne at jeg er Jehova Hvordan ? Men det er ikke lov å forkynne på muslims land. Frivillig valg religion får de ikke. Drømmer at saudi Arabia skal opphevet dødstraff og tillater å forkynner folk der og frivillige folk velger religion selv. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 8. juli 2016 Del Skrevet 8. juli 2016 Drømmer at saudi Arabia skal opphevet dødstraff og tillater å forkynner folk der og frivillige folk velger religion selv. Slik at de får lov til å tro, eller la være å tro fritt, uten den tvangen som også kristendommen har tvunget på folk oppover... Det som kommer til å skje da er ikke at den fiktive jesus blir tatt i mot med åpne armer, men ateisme 1 Lenke til kommentar
Loverdose Skrevet 13. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2016 Og da var marerittene tilbake etter en god del dager med pause, tørner snart.. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 13. juli 2016 Del Skrevet 13. juli 2016 Hadde for noen måneder siden vanskelig for å sove over en periode på en to tre uker (jeg lå og vred meg og fikk rett og slett ikke sove før en to-tre timer før klokka ringte...), så jeg bestemte meg for å bli skikkelig, SKIKKELIG trøtt før jeg la meg. Satt oppe hele natten i tre netter og gikk på jobb dagen etter og holdt ut i 89 timer (siste dagen følte jeg meg rett og slett full, så jeg turte ikke kjørte bil eller motorsykkel, men da kvelden kom fikk jeg sove også og sov i atten timer til langt utpå lørdagen... Etter det har jeg ikke hatt noen problemer med å sove, våkenettene virket som en resett knapp liksom... Just saying.... Lykke til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå