Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Visste ikke helt hvor jeg skulle poste den her. Her er jeg ikke anonym noe som irriterer meg litt men la gå. 

Jeg sliter med ganske absurde mareritt og det har virkelig gått over stokk og stein den siste tiden. Drømmer mye om drap og seksuelle overgrep i nære relasjoner. Det er aldri jeg som blir drept eller voldtatt, men alle rundt meg. Bekjente blir spesielt ofre for voldtekter. Tok kaka når jeg drømte at faren min ble drept i natt, flere ganger i løpet av flere drømmer. Det virker vanvittig realistisk når det står på, det er det som er så creepy. Det er som tatt utav virkeligheten. Noen ganger forandrer stedene seg, for eksempel barndomshjemmet mitt er plutselig lokalisert på et nytt sted, eller så ser det annerledes ut. Men personene ligner alltid seg selv. Jeg kjenner aldri de som voldtar og dreper, de er ukjente og vi får aldri vite hvem som har gjort det heller. Er litt lei av å drømme dette hver eneste natt, påvirker søvnkvaliteten i stor grad negativ. Har også drømt om incest. Helt jævlig. Og nekrofili. Jeg var offeret i den incestdrømmen, men har bare vært vitne i nekrofilidrømmene.. Har aldri blitt utsatt for seksuelle overgrep

Det verste er at jeg har sanndrømt tidligere når det kommer til døden, så derfor syns jeg det er veldig veldig ekkelt og blir skremt. Tilfeldigheter ja men ekle tilfeldigheter uten tvil. Har derimot ikke hatt så syke/rare mareritt på ganske lenge. Slet litt med det i begynnelsen av tenårene men det voks jeg av meg. Nå er det back in business.. Er aldri overtroisk på en måte.

Noen andre som sliter med slike drømmer? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste har nok opplevet slike drømmer, men at de går igjen så ofte som det virker gjøre i ditt tilfelle går jo en på helsa løs.

Typiske grunner kan være stress, angst, traumatiske episoder, rusmidler (helst fravær av rusmidler etter en periode med bruk) m.m

Har du noen du stoler fult ut på som du kan snakke med om alt mulig? Bare sånn å få luftet ut av ting som du kanskje ikke tror at irriterer deg kan gjøre mirakler..

Om jeg har tatt meg en bønne en helg så drømmer jeg aldri natten som kommer, men det er nok ingen løsning, kun en utsettelse. 

Om ikke annet så hør om du kan få en terapi time da har du iallefall en du kan ta opp ting og uting med, kommunen din skal ha en ordning for lette plager der de første timene er helt gratis.

Profil bildet ditt og denne tråden påminner litt om styggen på ryggen til onkel :p

Hun ska'kke se meg når jeg er nedfor. Alle gardiner er der for å bli trekt for. 

Føler meg som flere folk enn Eckbo. I søkelyset, hater å bli sett på.

Hver dag er bare nerver og drama. Men løper fortsatt foran kamera, veiver med arma.

Noen greier jeg angrer på, er den greia her karma?

• Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste har nok opplevet slike drømmer, men at de går igjen så ofte som det virker gjøre i ditt tilfelle går jo en på helsa løs.

Typiske grunner kan være stress, angst, traumatiske episoder, rusmidler (helst fravær av rusmidler etter en periode med bruk) m.m

Har du noen du stoler fult ut på som du kan snakke med om alt mulig? Bare sånn å få luftet ut av ting som du kanskje ikke tror at irriterer deg kan gjøre mirakler..

Om jeg har tatt meg en bønne en helg så drømmer jeg aldri natten som kommer, men det er nok ingen løsning, kun en utsettelse. 

Om ikke annet så hør om du kan få en terapi time da har du iallefall en du kan ta opp ting og uting med, kommunen din skal ha en ordning for lette plager der de første timene er helt gratis.

Profil bildet ditt og denne tråden påminner litt om styggen på ryggen til onkel :p

Hun ska'kke se meg når jeg er nedfor. Alle gardiner er der for å bli trekt for. 

Føler meg som flere folk enn Eckbo. I søkelyset, hater å bli sett på.

Hver dag er bare nerver og drama. Men løper fortsatt foran kamera, veiver med arma.

Noen greier jeg angrer på, er den greia her karma?

Yeah... Der har vi det kanskje. Akkurat disse marerittene kan jeg på sett og vis prate med mamma om av alle personer, men å fortelle henne om incestdrømmen og drapene på familien min tror jeg ikke at jeg skal lufte til henne. :p Har psykolog dog så får ta det opp der neste gang. 

Styggen på ryggen ja. <3

Dette er det også helt greit å ta med en lege. Ikke vær redd for å søke hjelp selv om det ikke spruter blod ut av kroppen ;)

Har tenkt på det men vil vente å se om det går over, men begynner å miste håpet, har vedvart litt vel lenge nå syns jeg. Takk for svar :) 

Lenke til kommentar

At du drømmer om at folk rundt deg dør kan være en passiv aggressiv reaksjon på at du ikke er komfortabel i ditt eget liv. Om det gjelder familien din, kan det være et tegn på at du ønsker deg bort fra dem. Du trenger avstand, men du føler at du ikke har muligheten til å realisere denne avstanden i livet ditt. Du føler deg fanget. Problemet er identifisert som direkte relatert til familien, og du kanaliserer aggresjonen gjennom drømmer hvor du, ikke skader dem selv, men indirekte gir uttrykk for at de fortjener helvete.

Sanndrømming er ren tilfeldighet. Om du har det med å drømme om død, så er det egentlig heller ikke særlig tilfeldig at dette skjer. Folk dør. Uavhengig av hvorvidt du har drømt det først eller ikke.

Lenke til kommentar

Kan skive under på akkurat den ^^

Det er utrolig viktig å få "tømt" seg og har selv både sittet og hørt på at andre har tømt seg, og vært den som har tømt seg og vet at dette hjelper. Den som lytter trenger ikke engang å ytre et eneste ord, det holder at vedkommende lytter... Da jeg skilte meg første gangen satt jeg en halv natt og "tømte" med for en kollega som kun lyttet, kun nikket og hørte etter. Dagen etter fikk han en kvast blomster av meg fordi jeg hadde fått bruke ørene hans til "tullet" mitt og fordi det hjalp meg enormt å få si alt det jeg tenkte høyt og reflektere over det...

Og jeg har sittet en del ganger og vært den som kun har lyttet fordi jeg vet at det hjelper. Har en kompis som så og si aldri ytrer noe om sine problemer, så han drikker jeg som regel dritings hver gang jeg vet at noe tynger ham for deretter å "pumpe" ham tom for det som trykker ham sammen med snørr og tårer og gørr og alt som hører til innestengte følelser...  Og alle de gangene jeg har gjort det så har jeg fått et stille, men ektefølt takk av ham dagen etter, for han forstår at det hjelper å få snakket ut om ting, men han klarer det ikke i edru tilstand.... Og det er slikt man har venner til faktisk... :)

Uten å overdiagnostisere deg (TS) vil jeg vel si at du har et eller kanskje flere problemer du enda ikke har fått tak i. Løgn er nok inne på noe du bør tenke litt over, men ikke tenk FOR mye over det, da det lett blir krisemaksimering.....

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Jeg føler med deg, LD. Natt til idag hadde jeg en helt forferdelig drøm. Drømte at jeg skulle dø pga hjertefeil, hadde bare dager igjen. Det var så virkelig, trodde helt sikkert at livet mitt var over. Utrolig lettet når jeg våkna og skjønte at det bare var en drøm. Takk Gud for det. Dette gjorde meg mye mer takknemlig for at jeg har et godt liv med god helse, viktig å huske på det. :)

Lenke til kommentar
"What You Do Before you Sleep Matters"

Ikke se på opprørende underholdning.

Ellers er det noen som sier at det du har overvunnet i våken tilstand, kan fortsatt angripe deg mens du sover, og Gud vil se hvordan du reagerer i søvne.

Det er ellers mulig at du er utsatt for et angrep fra hekseri, trolldom eller lignende.

Lenke til kommentar

Ellers er det noen som sier at det du har overvunnet i våken tilstand, kan fortsatt angripe deg mens du sover, og Gud vil se hvordan du reagerer i søvne.

Det er ellers mulig at du er utsatt for et angrep fra hekseri, trolldom eller lignende.

futurama_01_0102_zoidberg_physical_640x3

• Liker 2
Lenke til kommentar

At du drømmer om at folk rundt deg dør kan være en passiv aggressiv reaksjon på at du ikke er komfortabel i ditt eget liv. Om det gjelder familien din, kan det være et tegn på at du ønsker deg bort fra dem. Du trenger avstand, men du føler at du ikke har muligheten til å realisere denne avstanden i livet ditt. Du føler deg fanget. Problemet er identifisert som direkte relatert til familien, og du kanaliserer aggresjonen gjennom drømmer hvor du, ikke skader dem selv, men indirekte gir uttrykk for at de fortjener helvete.

Sanndrømming er ren tilfeldighet. Om du har det med å drømme om død, så er det egentlig heller ikke særlig tilfeldig at dette skjer. Folk dør. Uavhengig av hvorvidt du har drømt det først eller ikke.

Dette var bare creepy. Fordi det stemmer. 

Ja at det er tilfeldig VET jeg, men det blir skremmende når det skjer for mange ganger rett og slett. Nå har jeg ikke sanndrømt på ganske lenge heldigvis. 

Kan skive under på akkurat den ^^

Det er utrolig viktig å få "tømt" seg og har selv både sittet og hørt på at andre har tømt seg, og vært den som har tømt seg og vet at dette hjelper. Den som lytter trenger ikke engang å ytre et eneste ord, det holder at vedkommende lytter... Da jeg skilte meg første gangen satt jeg en halv natt og "tømte" med for en kollega som kun lyttet, kun nikket og hørte etter. Dagen etter fikk han en kvast blomster av meg fordi jeg hadde fått bruke ørene hans til "tullet" mitt og fordi det hjalp meg enormt å få si alt det jeg tenkte høyt og reflektere over det...

Og jeg har sittet en del ganger og vært den som kun har lyttet fordi jeg vet at det hjelper. Har en kompis som så og si aldri ytrer noe om sine problemer, så han drikker jeg som regel dritings hver gang jeg vet at noe tynger ham for deretter å "pumpe" ham tom for det som trykker ham sammen med snørr og tårer og gørr og alt som hører til innestengte følelser...  Og alle de gangene jeg har gjort det så har jeg fått et stille, men ektefølt takk av ham dagen etter, for han forstår at det hjelper å få snakket ut om ting, men han klarer det ikke i edru tilstand.... Og det er slikt man har venner til faktisk... :)

Uten å overdiagnostisere deg (TS) vil jeg vel si at du har et eller kanskje flere problemer du enda ikke har fått tak i. Løgn er nok inne på noe du bør tenke litt over, men ikke tenk FOR mye over det, da det lett blir krisemaksimering.....

Lykke til :)

Det er sant, å snakke om ting hjelper. Men jeg har bare en psykolog som kan lytte, dagligdagse problemer deler jeg med mamma, for eksempel hvor irriterende skriikerungen til naboen er og hvor idiotiske trafikkanter jeg stadig møter på, men det blir med det. De dypere sakene er forbeholdt psykolog og internett, selv om internett hjelper i noen minutter og så er det like ille igjen.. Takk for svar! :) 

Jeg føler med deg, LD. Natt til idag hadde jeg en helt forferdelig drøm. Drømte at jeg skulle dø pga hjertefeil, hadde bare dager igjen. Det var så virkelig, trodde helt sikkert at livet mitt var over. Utrolig lettet når jeg våkna og skjønte at det bare var en drøm. Takk Gud for det. Dette gjorde meg mye mer takknemlig for at jeg har et godt liv med god helse, viktig å huske på det. :)

Helsen min er elendig da, har ikke hjerteslag eller hjerneblødning eller kreft liksom men overall er den ganske på trynet. Men kroppen fungerer, jeg greier å gå på do og bevege meg frem og tilbake dit jeg vil. :p 

Jeg ser ikke på opprørende underholdning, jeg er livredd skrekkfilmer. 

Men nei. Bare nei. Hysj! 

Lenke til kommentar

Har slitet med det samme så lenge jeg kan huske. Mareritt overalt, har begynt å bli så lei at jeg vekker meg selv fra drømmene fordi det er bare det samme, gamle marerittet, IGJEN. Av og til så er hjernen min ekstra mongo og går tilbake til drømmen når jeg sovner igjen, så jeg må vekke meg selv om og om igjen. Er veldig forstyrrende å måtte våkne så ofte i løpet av natta.

Lenke til kommentar

Av og til så er hjernen min ekstra mongo og går tilbake til drømmen når jeg sovner igjen, så jeg må vekke meg selv om og om igjen.

Det er noe av det verste.. man får så angst for å sovne til slutt når man ligger å tenker på at man kanskje havner i den samme drømmen etter det har hendt 3-4 ganger den samme natta. -.-

Det skjedde en del når jeg var yngre. Aner ikke hvorfor det stoppa, men er glad det gjorde det.

Lenke til kommentar

Har slitet med det samme så lenge jeg kan huske. Mareritt overalt, har begynt å bli så lei at jeg vekker meg selv fra drømmene fordi det er bare det samme, gamle marerittet, IGJEN. Av og til så er hjernen min ekstra mongo og går tilbake til drømmen når jeg sovner igjen, så jeg må vekke meg selv om og om igjen. Er veldig forstyrrende å måtte våkne så ofte i løpet av natta.

Jeg trodde det bare var jeg som kunne det! Kult at det er flere.

For meg virker det slik at jeg kan åpne øynene i drømme. Dette gjelder både vanlige drømmer og mareritt. Hvis jeg har en hyggelig drøm, og tanken slår meg, så må jeg nærmest knipe øynene lukket for å ikke ødelegge drømmen. 

Lurer ofte på åssen jeg ser ut da?

Lenke til kommentar

Jeg trodde det bare var jeg som kunne det! Kult at det er flere.

For meg virker det slik at jeg kan åpne øynene i drømme. Dette gjelder både vanlige drømmer og mareritt. Hvis jeg har en hyggelig drøm, og tanken slår meg, så må jeg nærmest knipe øynene lukket for å ikke ødelegge drømmen. 

Lurer ofte på åssen jeg ser ut da?

Jeg er bevisst i drømmen, så jeg ber meg selv våkne for jeg er klar over at jeg er i en drøm. Er hendig når du er låst i ett bur i ett gammelt fjøs som er omringet av zombier :) Jeg elsker skrekkfilmer så har også en tendens til å ta elementer fra filmer og putter dem i marerittene. Drømte f.eks om chucky fra child's play i flere år til jeg en natt endte opp med å ta tak i han i drømmen og klippe han i flere biter med en stor saks. Har ikke drømt om den ekle lille dukken siden da.

edit: du ser sikkert kjempekul ut! :thumbup:

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Men nei. Bare nei. Hysj!

Hva er det for slags prat, Loverdose? Greit nok at du ikke er enig i det han sier, men trenger ikke være frekk tilbake. "Hysj!"

Nå må du ikke kaste stein i glasshus her sebby. :p Hysj til deg også, med andre ord. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette var bare creepy. Fordi det stemmer.

Kvinner har en tendens til å utvikle slike mareritt som symptom på utilfredshet med sitt eget liv fordi kvinner har en tendens til å være passive, indirekte og konfliktsky av natur. Dette reflekteres også i drømmenes passive natur: Du er observatør, ikke den som påfører smerte. Dersom drømmen handler om død og alvorlig skade, peker dette i retning av at du ønsker å distansere deg fra personen du drømmer om. Det betyr ikke nødvendigvis at du ønsker at personen skal dø, men du ønsker å være "fri" fra personen.

Det er innlysende at du bør distansere deg, selv om dette gjelder familie. Du bør distansere deg i så stor grad du selv trenger for å gi deg selv pusterom.

Av en eller annen grunn gjør du imidlertid ikke dette. Det kan være at det er umulig for deg på nåværende tidspunkt, eller det kan være at du er så passiv av natur, at du unngår å ta dette ansvaret i egne hender. Hvis du imidlertid faktisk kan gjøre noe med dette, bør du kartlegge mulighetene og gjøre noe med det. For eksempel: Flytt, reduser kontakt på facebook og telefon, involver deg mindre i deres liv, og steng dem mer ute fra ditt liv. Inntil du selv føler du får pusterom.

Endret av Løgn
Lenke til kommentar

Kvinner har en tendens til å utvikle slike mareritt som symptom på utilfredshet med sitt eget liv fordi kvinner har en tendens til å være passive, indirekte og konfliktsky av natur. Dette reflekteres også i drømmenes passive natur: Du er observatør, ikke den som påfører smerte. Dersom drømmen handler om død og alvorlig skade, peker dette i retning av at du ønsker å distansere deg fra personen du drømmer om. Det betyr ikke nødvendigvis at du ønsker at personen skal dø, men du ønsker å være "fri" fra personen.

Det er innlysende at du bør distansere deg, selv om dette gjelder familie. Du bør distansere deg i så stor grad du selv trenger for å gi deg selv pusterom.

Av en eller annen grunn gjør du imidlertid ikke dette. Det kan være at det er umulig for deg på nåværende tidspunkt, eller det kan være at du er så passiv av natur, at du unngår å ta dette ansvaret i egne hender. Hvis du imidlertid faktisk kan gjøre noe med dette, bør du kartlegge mulighetene og gjøre noe med det. For eksempel: Flytt, reduser kontakt på facebook og telefon, involver deg mindre i deres liv, og steng dem mer ute fra ditt liv. Inntil du selv føler du får pusterom.

Jeg har begrenset det jeg kan av kontakt med min far, med mor er det litt verre. Hun har jeg derimot et greit forhold til som jeg vil bevare og ikke kutte ut helt, men noen ganger kommer hun too close too fast og da klikker det en smule for hele meg. Og jeg kan ikke uttrykke det heller pga null forståelse. Flytting skjer i nærmeste fremtid, eller rettere sagt om et par få år. Involverer meg allerede betraktelig mindre. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...