Gjest Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 Hei! Som dere ser av overskriften: Jeg fikk i følge min lærer 5 i engelsk i fjor selv om hun egentlig tenkte å gi meg 4, ettersom jeg fikk 5 på skriftlig eksamen. Dette var i 2. klasse på VGS. Jeg gikk da naturligvis og trodde at 5-eren i engelsk var sikret. Men i dag fikk jeg vitnemålet mitt for videregående og her står det altså 4 i engelsk standpunkt. Jeg skal ringe skolen i dag og si at det er feil. Jeg håper da de ringer læreren så hun sier at det stemmer, og at de retter det. Men jeg er redd for at når jeg ringer så skal de si at eksamen ikke påvirker standpunkt, og at karakteren 4 derfor er riktig i standpunkt. Mitt argument da skal være (har jeg tenkt) at det er for sent å fortelle meg det nå - hadde jeg visst at jeg hadde 4 i engelsk hadde jeg tatt det opp i løpet av vg3. Til spørsmålet: Finnes det noen paragraf eller noe i forskriftene eller noe annet som jeg kan vise til som passer til situasjonen (noe med at skolen ikke kan "trekke tilbake" karakteren f.eks.)? Vil gjerne ha mulighet til å si at jeg rapporterer dette hvis de ikke fikser det eller noe sånt... På forhånd takk for svar. Lenke til kommentar
Benbjo Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 Det er rett at eksamen ikke skal påvirke standpunkt. Læreren din sa i fjor en gang at du skulle få 5, du trodde på det og oppdaget et år senere at du fikk 4? Det blir ord mot ord, men du kan alltids klage. Skeptisk til at "Hun/Han sa jeg skulle få 5" er gyldig grunnlag. De ser på resultater på prøver og innsats i timene. Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 Eksamenskarakteren din har ingenting med standpunktkarakteren din å gjøre. Du kan i teorien stryke i standpunkt og få 6 på eksamen, eller omvendt, uten at det ene fører til det andre. Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 Du fikk da vel en karakterutskrift etter VG2? Der skal standpunktkarakteren for det året stå. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 Klagefrist på standpunktkarakterer på VGS er 10 dager fra de er tilgjengelig for deg. Så du er omtrent 50 uker for seint ute... 3 Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 Jeg klager ikke på karakteren, jeg klager på at de har ført vitnemålet mitt feil. Jeg tenker ikke å nevne at karakteren ble rettet pga. eksamen, men å si at den karakteren som står ikke er den læreren sa at jeg fikk. Det blir heller ikke ord mot ord, læreren kommer jo til å si det samme som meg. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 (endret) Du kan selvsagt hevde at du er blitt orientert om en annen karakter, problemet er at læreren din ikke har myndighet ("personell kompetanse") til å endre standpunktkarakteren (vedtaket) etter at den er ført i karakterprotokollen. Skolen har heller ikke myndighet til å gjøre det selv, det er eventuelt klageinstansen (fylkesklagenemnda) som må endre karakteren. Vitnemålet ditt er ført i tråd med de gyldige vedtak som er truffet om karakterer. Mener du vedtakene er feil skulle du klaget på dem. Det er ikke "ord mot ord" - det er ditt ord, eventuelt ditt ord og læreren sitt ord, mot karakterprotokollen som er ført. I høyden vil det føre til at du gis dispensasjon for oversittet klagefrist. Endret 23. juni 2016 av krikkert Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå