Redaksjonen. Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 Elvei E16 åpnet.Her mates hybrid-lastebilen med 750 volt likestrøm langs motorveien Lenke til kommentar
StoltHD Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 Jeg bare venter på første skogbrann pga gnistdannelser og urenheter som tar fyr ... Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 Det står at det er 5,7meter over veibanen at ledningen er koblet. -Om det bare kan brukes en høyde kan man da ikke benytte systemet i tunneler. 2 Lenke til kommentar
Kim Håland Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 Jeg bare venter på første skogbrann pga gnistdannelser og urenheter som tar fyr ... Enig, ikke bare det men å ha ha 750VDC hengene over huet på motorveien er for meg en dårlig og farlig løsning. Dette er ikke fremtiden, bedre å bygge ut togbane nettet da. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 Jeg bare venter på første skogbrann pga gnistdannelser og urenheter som tar fyr ... På jernbanen starter vel de fleste brannene på grunn av gnister fra bremsene ... (Eller varmgang pga. oppbremsing eller noe sånt.) 1 Lenke til kommentar
Don Nordby Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 Dette er ingen nyhet. Det er godt utprøvd blant annet i Kiev. Ikke noe behov for å "teste" noe som helst, det er utprøvd gjennom over 30 år. 2 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 Hvor mye koster dette, i forhold til å bygge ut fornybar Hydrogen-kraft? Eller eventuelt batteri-el hvis vi beslutter oss for 6 -timers dag, slik at det blir tid nok til lading til neste økt. Lenke til kommentar
Mathtrix Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 er det ikke lurere å bruke vekselspenning som strømforsyning..? det heter forresten likespenning og ikke likestrøm.. :-P Lenke til kommentar
Werner Wilhelmsen Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 Konseptet, en variant, er jo i Bruk i Bergen for busser. Jeg tror ikke det har vært store problemer der og bussene kjører med tråd over seg inn i tunnel ved Haukeland sykehus. 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 Hvor mye koster dette, i forhold til å bygge ut fornybar Hydrogen-kraft? Eller eventuelt batteri-el hvis vi beslutter oss for 6 -timers dag, slik at det blir tid nok til lading til neste økt. Det er garantert billigare enn hydrogen, men batteri er nok billigare enn å byggje dette systemet over alt. Kommentaren om lading forstår eg ikkje. Det er god tid til lading i det vanlege køyre-kviletidsskjemaet. Med dette systemet over nokre bratte kilometer her og der, kan dei til og med lade medan dei køyrer. Lenke til kommentar
mkotsbak Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 er det ikke lurere å bruke vekselspenning som strømforsyning..? det heter forresten likespenning og ikke likestrøm.. :-P Batteriene er ikke glad i å bli ladet med vekselstrøm. Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 Hvor mye koster dette, i forhold til å bygge ut fornybar Hydrogen-kraft? Eller eventuelt batteri-el hvis vi beslutter oss for 6 -timers dag, slik at det blir tid nok til lading til neste økt. Det er garantert billigare enn hydrogen, men batteri er nok billigare enn å byggje dette systemet over alt. Kommentaren om lading forstår eg ikkje. Det er god tid til lading i det vanlege køyre-kviletidsskjemaet. Med dette systemet over nokre bratte kilometer her og der, kan dei til og med lade medan dei køyrer. Så burde vi kanskje arbeide for BÅDE batteri-elektrisk OG Hydrogen-elektrisk.: http://www.aftenbladet.no/bil/Oslo--Trondheim-pa-n-liter-bensin-745652_1.snd Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 Hvor mye koster dette, i forhold til å bygge ut fornybar Hydrogen-kraft? Eller eventuelt batteri-el hvis vi beslutter oss for 6 -timers dag, slik at det blir tid nok til lading til neste økt. Det er garantert billigare enn hydrogen, men batteri er nok billigare enn å byggje dette systemet over alt. Kommentaren om lading forstår eg ikkje. Det er god tid til lading i det vanlege køyre-kviletidsskjemaet. Med dette systemet over nokre bratte kilometer her og der, kan dei til og med lade medan dei køyrer. Så burde vi kanskje arbeide for BÅDE batteri-elektrisk OG Hydrogen-elektrisk.: Vil du betale for det? Infrasturktur til *ein* hydrogenbil kostar 500.000 kroner, dersom 100% av kapasiteten på hydrogenstasjonane vert utnytta heile tida. Infrastruktur til elbil er for det meste allereie på plass. I Noreg er det meir enn 100 elbilar pr hurtigladar, og dei er langt frå 100% utnytta heile tida. 1 Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 (endret) Blir greit å få tunge biler over på elkraft! Selve teknologien er der, det er bare så enormt dyrt med de store batteriene som kreves. Men det er jo ikke noe nytt at man må jobbe seg frem til neste skritt. Det står at det er 5,7meter over veibanen at ledningen er koblet. -Om det bare kan brukes en høyde kan man da ikke benytte systemet i tunneler.Pantografen kan heves og senkes og vil justere seg etter vei, demperbevegelse, strømlinjer etc. I tunneler senkes den, eller "parkeres". Hytta er ikke høyere enn skapet uansett, så plass i høyden skal det ikke stå på. Enig, ikke bare det men å ha ha 750VDC hengene over huet på motorveien er for meg en dårlig og farlig løsning. Dette er ikke fremtiden, bedre å bygge ut togbane nettet da.Neida, går så fint atte. Endret 24. juni 2016 av AdNauseam 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 24. juni 2016 Del Skrevet 24. juni 2016 Jeg hadde mer sansen for den slags løsninger før, altså ladeveier med enten pantograf eller induktiv lading i fart. Så kom Tesla med Model S og beviste at det gikk at å bygge en elbil som har god nok rekkevidde *uten* å lade i fart. Derfra og inn er egentlig bare et spørsmål om å produsere mange nok batterier til lav nok pris. Det er mulig denne pantografløsningen vil ha livets rett en kort periode men det er bare et tidsspørsmål før batteriløsninger vil utkonkurrere den. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 24. juni 2016 Del Skrevet 24. juni 2016 [...] Så kom Tesla med Model S og beviste at det gikk at å bygge en elbil som har god nok rekkevidde *uten* å lade i fart[...] En Tesla har "ett tonn" batterier for å frakte en nyttelast stort sett på 75kg, men det er helt greit for det er en bil for persontransport. Lastebiler blir litt annerledes. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 24. juni 2016 Del Skrevet 24. juni 2016 [...] Så kom Tesla med Model S og beviste at det gikk at å bygge en elbil som har god nok rekkevidde *uten* å lade i fart[...]En Tesla har "ett tonn" batterier for å frakte en nyttelast stort sett på 75kg, men det er helt greit for det er en bil for persontransport. Lastebiler blir litt annerledes. Kan du forklare kva som er anleis? Når batteri løner seg framfor køyreleidning for tog, og fungerer fint for bussar, trur eg ikkje det er so dumt for lastebilar heller. Det fine med ein Tesla, er at forbruket ikkje aukar med tung last inni bilen. Det vert sjølvsagt tyngre å akselerere, men luftmotstanden er den same og den energien du brukte til akselerasjon vert regenerert når du reduserer farten att. Lenke til kommentar
Paal F Skrevet 24. juni 2016 Del Skrevet 24. juni 2016 en lastebil med semitrailer har gjerne en egenvekt på 15 tonn og en lastekapasitet på 35 tonn. Dette betyr at du kan laste bilen med ca 200% av egenvekten. En Tesla S veier 2100kg og har en lastekapasitet på 436kg. Dette betyr at du kan laste bilen med ca 21% av egenvekten. Skulle du hatt samme forhold mellom batteri og vekt på et vongtog ville du trengt 19 tonn med batterier. I transportbransjen er maksimal lastekapasitet førsteprioritet. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 24. juni 2016 Del Skrevet 24. juni 2016 en lastebil med semitrailer har gjerne en egenvekt på 15 tonn og en lastekapasitet på 35 tonn. Dette betyr at du kan laste bilen med ca 200% av egenvekten. En Tesla S veier 2100kg og har en lastekapasitet på 436kg. Dette betyr at du kan laste bilen med ca 21% av egenvekten. Skulle du hatt samme forhold mellom batteri og vekt på et vongtog ville du trengt 19 tonn med batterier. Du treng ikkje det. Med elektrisk drift, får du regenerering med på kjøpet. Energiforbruket er eit produkt av luft- og rullemotstand, og vekta har lite å seie. Ein elektrisk bil bremsar med motoren, og regenererer straum til batteriet. Dess tyngre bilen er, dess større fordel er det med batteridrift. I ein tung bil som ikkje kan regenerere forsvinn mykje energi i bremsene. Ein tung bil vil sjølvsagt ha vesentleg høgare energiforbruk i motbakke og under akselerasjon, sidan det er mykje vekt som skal løftast opp eller akselelrerast, men får 80-90% av denne energien att når han skal ned att eller bremsar ned. Gass-hybrid semitraileren til Nikola veg 1 tonn mindre enn ein dieselbil, trass i 1,5-2 tonn med batteri, fordi dei har erstatta den tunge dieselmotoren, girkasse, etc med batteri, elektriske motorar og ein lett gassturbin: https://nikolamotor.com/one Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå